1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Tarieven die geboden worden

Auteur Bericht
Alberta Geplaatst: vrijdag 13 Juni 2014 00:01

De eigen bijdrage bedraagt nooit meer dan het inkomensafhankele maximum. Het kan dus zijn dat je drie keer betaald maar alleen wat met je inkomen verantwoord is.




Als je rekeningen van Het CAK krijgt betaal je aan hen de maximum eigen bijdrage. Dit gaat men echt niet in drieën verdelen.
Ook al zou het alleen van de budgetten afgaan en je dus geen rekeningen van Het CAK krijgt. Dan zou dat maximum eigen bijdrage bedrag niet in tweeën worden gedeeld.

Dus zoals ik het al eerder schreef:
Eerst 2x van de budgetten met daarbij de 4 wekelijkse rekeningen van Het CAK. En dit wordt in de loop van het jaar en het daarop volgende jaar gecorrigeerd naar 1x.

Die ene keer is dan dus het wettelijk maximum eigen bijdrage tarief. Wat inkomensafhankelijk is.

Wij betalen dus eerst 3x de wettelijk maximum eigen bijdrage wat later gecorrigeerd wordt naar 1 maal.
M.C.T Geplaatst: vrijdag 13 Juni 2014 12:53
Bij het CAK bestaat een "samenvoeglijst".
Als van het PGB een EB wordt afgehouden, moet je je bij het CAK melden om op die lijst te komen.
Volgens het zorgkantoor moet dat ertoe leiden, dat er geen EB van het PGB wordt afgetrokken als je aan het CAK al een EB betaalt voor ZIN en/of gemeentelijke voorzieningen.
Alberta Geplaatst: vrijdag 13 Juni 2014 15:58

Bij het CAK bestaat een "samenvoeglijst".
Als van het PGB een EB wordt afgehouden, moet je je bij het CAK melden om op die lijst te komen.
Volgens het zorgkantoor moet dat ertoe leiden, dat er geen EB van het PGB wordt afgetrokken als je aan het CAK al een EB betaalt voor ZIN en/of gemeentelijke voorzieningen.



Nog nooit van de "samenvoeglijst" gehoord. Ooknet gekeken op de website van het CAK en bij zoeken geeft hij 0 dossiers aan.

Toen ik in 2011 over de EB vragen stelde bij het CAK kreeg ik van hen te horen dat het normaal was dat de EB van de budgetten afgetrokken werd en dat ook de rekeningen van het CAK betaald moesten worden. Het CAK is blijkbaar de voorliggende instantie op het Zorgkantoor. Toen ook hetzelfde antwoord gekregen bij het Zorgkantoor.
Na een paar maanden geeft het CAK aan het Zorgkantoor door dat er en hoeveel EB betaald is zodat het Zorgkantoor de "samenloop" toe kan gaan passen. En dit dus op het budget gaat verrekenen.

Wij hebben gelukkig de ruimte om wat voor te schieten. Waardoor de zorg door kan gaan.
Marja Geplaatst: vrijdag 13 Juni 2014 19:53

Bij klasse 8 PV ben ik geïndiceerd voor 20 tot 24,9 uur per week.
Huur ik 20 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 20 x € 40 x 52 weken = € 41.600.
Huur ik 24,9 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 24,9 x € 40 x 52 weken = € 51.792.
Hoogte budget klasse 8 Persoonlijke Verzorging: € 31.698.
Dus bij 20 uur verzorging kom je € 9.902 (€ 190,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Dus bij 24,9 uur verzorging kom je € 20.094 (€ 386,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Bij ons in de buurt is € 40 per uur het goedkoopste tarief voor professionele verzorging.
In mijn optiek is het verschafte budget nooit voldoende om professionele hulp voor de volledige geïndiceerde uren in te kopen.
(Hulp moet via klein zorgburo/buurtzorg, daardoor zorg gegarandeerd, en kan ik zorg niet bij ZZP-er inkopen, aangezien deze de zorggarantie niet kan geven.)



Ja John, je heb helemaal gelijk. Als wij de zzpers / hulpverleners moeten betalen naar wat zij een redelijk loon vinden dan moeten wij minstens 1/3 bij betalen uit eigen portemomaie. aangezien we al jaren uitgekleed worden is dit niet mogelijk en ben je gedwongen veel minder zorg in te kopen dan waarvoor je geindiceerd bent om uit te komen met het budget en de zorgverlener te vriend te houden. Het erge van deze discussie is nog wel dat een aantal zorgverleners denkt dat het budget toereikend is voor hun looneis. Ik onderstreep jou verhaal dat dit absoluut niet zo is. Ikzelf heb ook maar de helft van mijn indicatie ingehuurd omdat ik anders financieel niet uitkom. Met als gevolg dat ik dagdelen zonder zorg zit en te maken heb met overbelasting en gebrek aan noodzakelijke zorg. Om dan afgeschilderd te worden als wanbetalers door sommige hulpaanbieders vind ik heel erg. Zoek dan een ander vak als je geld wilt verdienen. Het pgb is niet voor goed geld verdienen ontworpen maar om de zorg aangenamer te maken voor de hulpbehoevenden zodat deze niet voortdurend met verschillende mensen aan bed te maken hebben. Vaak lukt het om in onderling overleg toch goede afspraken te maken met welwillende werknemers. De frustratie over het geld hoort niet over de hoofden van de budgethouders te worden uitgevochten maar met de zorgkantoren en de overheid die niet genoeg geld beschikbaar stellen voor het pgb. De goedwillenden lijden hierbij altijd onder de kwaadwillenden en dat geldt voor beide zijden, zowel de hulpvragenden als de hulpaanbieders.
vr. gr, Marina
Lucia Geplaatst: maandag 07 Juli 2014 20:27
Bij mijn weten is dat ook niet anders, juist bij jongeren die autistisch zijn en psychiatrisch patient zorgt een familielid, ouder of vrienden voor hun. omdat men in hun eentje alle zorgtaken uitvoert. ik weet niet beter dan dat het bedrag dat maandelijks toegekend word verdeeld mag worden over het aantal uren dat je voor je uithuiswonende kind zorgt. Bij mij kwam het uurtarief op 51 euro.
je moet dan natuurlijk wel je kind goed begeleiden en verzorgen en er niet van op vakantie gaan of een auto opsparen.


ik ben benieuwd naar anderen hun ervaring.


Het valt me op dat door zorgvragers uurtarieven worden geboden van hooguit 15 euro!
Het gaat mij helaas echt niet lukken om voor 15 euro per uur te komen werken, want eerst gaat er al 1 derde af voor de belasting dan houd ik 10 euro over en dan heb ik geen vakantiegeld en ben ik niet verzekerd voor als ik ziek word.

Als je een berekening maakt van bijvoorbeeld klasse 2 pgb en het aantal uren dat zorg ingekocht daarvoor mag worden max 3.9 uur dan heb je per week 113 euro om te besteden dan is het uurtarief dat eigenlijk de bedoeling is 29 euro.

Zo is het PGB bedoeld en 29 euro per uur is ook een schappelijk bedrag voor individuele begeleiding.
Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor hier ook eens naar moet kijken, want mensen worden nu enorm onderbetaald en door dit tarief te accepteren wordt het er voor vele niet makkelijker op.
Als ik voor een uurtarief voor 15 euro kom werken, dan zal ik 60 uur per week moeten werken om rond te komen.

Wie vind het tarief van 15 euro per uur schappelijk en voldoende om op de oproep te reageren?

Star Counseling Geplaatst: dinsdag 08 Juli 2014 17:55

Bij klasse 8 PV ben ik geïndiceerd voor 20 tot 24,9 uur per week.
Huur ik 20 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 20 x € 40 x 52 weken = € 41.600.
Huur ik 24,9 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 24,9 x € 40 x 52 weken = € 51.792.
Hoogte budget klasse 8 Persoonlijke Verzorging: € 31.698.
Dus bij 20 uur verzorging kom je € 9.902 (€ 190,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Dus bij 24,9 uur verzorging kom je € 20.094 (€ 386,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Bij ons in de buurt is € 40 per uur het goedkoopste tarief voor professionele verzorging.
In mijn optiek is het verschafte budget nooit voldoende om professionele hulp voor de volledige geïndiceerde uren in te kopen.
(Hulp moet via klein zorgburo/buurtzorg, daardoor zorg gegarandeerd, en kan ik zorg niet bij ZZP-er inkopen, aangezien deze de zorggarantie niet kan geven.)



Ja John, je heb helemaal gelijk. Als wij de zzpers / hulpverleners moeten betalen naar wat zij een redelijk loon vinden dan moeten wij minstens 1/3 bij betalen uit eigen portemomaie. aangezien we al jaren uitgekleed worden is dit niet mogelijk en ben je gedwongen veel minder zorg in te kopen dan waarvoor je geindiceerd bent om uit te komen met het budget en de zorgverlener te vriend te houden. Het erge van deze discussie is nog wel dat een aantal zorgverleners denkt dat het budget toereikend is voor hun looneis. Ik onderstreep jou verhaal dat dit absoluut niet zo is. Ikzelf heb ook maar de helft van mijn indicatie ingehuurd omdat ik anders financieel niet uitkom. Met als gevolg dat ik dagdelen zonder zorg zit en te maken heb met overbelasting en gebrek aan noodzakelijke zorg. Om dan afgeschilderd te worden als wanbetalers door sommige hulpaanbieders vind ik heel erg. Zoek dan een ander vak als je geld wilt verdienen. Het pgb is niet voor goed geld verdienen ontworpen maar om de zorg aangenamer te maken voor de hulpbehoevenden zodat deze niet voortdurend met verschillende mensen aan bed te maken hebben. Vaak lukt het om in onderling overleg toch goede afspraken te maken met welwillende werknemers. De frustratie over het geld hoort niet over de hoofden van de budgethouders te worden uitgevochten maar met de zorgkantoren en de overheid die niet genoeg geld beschikbaar stellen voor het pgb. De goedwillenden lijden hierbij altijd onder de kwaadwillenden en dat geldt voor beide zijden, zowel de hulpvragenden als de hulpaanbieders.
vr. gr, Marina



Ik vind het ook nogal een verschil tussen de tarieven die hier genoemd worden (40 euro voor pv) en het tarief waar dit draadje mee begon (15 euro). 40 euro voor pv vind ik ook absurd en dat betaal ik er ook echt niet voor. Maar 15 euro voor pv of begeleiding vind ik echt zwaar onderbetaald. Als je zoals in bovenstaand voorbeeld van John een tarief van tussen de 25 en 30 euro zou hanteren zouden daarmee de geïndiceerde uren gewoon gegeven kunnen worden (uitgaande van het gemiddeld aantal uren binnen klasse 8 pv). Als je eigen regie wilt voeren over je zorg dan hoort daar ook bij: onderhandelen met de zorgverlener over de tarieven en het te leveren aantal uren. Je doet jezelf tekort als je 40 euro per uur gaat betalen, omdat je dan minder zorg kunt krijgen dan je nodig hebt.
Annet Geplaatst: donderdag 28 Augustus 2014 22:11
Met af en toe verbazing en kromme tenen heb ik net alles gelezen.
Wat ik nog niet ben tegen gekomen is, dat zorgverleners wel praten over event. ziekte waarin niet worden doorbetaald maar wat je ook mee moet nemen is nog een aantal factoren, n.l.
1. je moet als zzp 'er sparen voor je eigen pensoen.
2. Je werkt in allemaal kleine stukjes (1,2,3 uur), waardoor het nooit lukt om een dag aaneengesloten te werken. Geen vaste inkomsten. De zorgtijden kun je niet op elkaar afstemmen.
3. Als mijn cliëntje vakantie heeft hoef ik niet te komen (is toch al gauw zo'n 10 weken per jaar) dus geen inkomsten. Er wordt niet doorbetaald.
4. Ik volg regelmatig bijscholing om bij te blijven in mijn vakgebied. Dit kost toch al gauw zo'n €100,00 per dag
5. Ook lees ik veel om mijn vakkennis bij te houden
6. Het 1e gesprek is gratis. Dus 1-1 1/2 uur en dan nog de reistijd en reiskosten, en dat kan soms voor noppes zijn omdat de cliënt en ik besluiten niet samen verder te gaan.
7. 30 jaar Ervaring. In loondienst zou ik behoorlijk wat extra vrije dagen hebben (vergrijzingsjaren).
8. Dan nog de extra inzittendenverzekering, auto, reiskosten die ik niet declareer bij de cliënt
9. En niet te vergeten de VOG beroepsaansprakelijkheidsverzekering en event. rechtsbijstandsverzekering.
Want als je die niet hebt en een cliënt besluit jou niet te betalen, of eist geld terug omdat het CIZ geld terug eist dan is een rechtsbijstandsverzekering toch wel verdraaid handig.
10. En dan heb ik nog een website moeten laten maken.

Ik word weleens door potentiële cliënten benaderd met een zorgvraag. Ze hebben dan op mijn site gezien hoeveel ervaring en kennis ik heb. En dan toch hebben ze het lef om te zeggen dat ze maar max. €20,00 kunnen besteden. Dat vind ik gewoon beledigend. We bellen toch ook geen erkende schilder, automonteur ed. en zeggen dat we max. €20,00 per uur willen betalen?Dan zoek je maar iemand die minder kan.
Geplaatst: donderdag 04 September 2014 11:53

Het valt me op dat door zorgvragers uurtarieven worden geboden van hooguit 15 euro!
Het gaat mij helaas echt niet lukken om voor 15 euro per uur te komen werken, want eerst gaat er al 1 derde af voor de belasting dan houd ik 10 euro over en dan heb ik geen vakantiegeld en ben ik niet verzekerd voor als ik ziek word.

Als je een berekening maakt van bijvoorbeeld klasse 2 pgb en het aantal uren dat zorg ingekocht daarvoor mag worden max 3.9 uur dan heb je per week 113 euro om te besteden dan is het uurtarief dat eigenlijk de bedoeling is 29 euro.

Zo is het PGB bedoeld en 29 euro per uur is ook een schappelijk bedrag voor individuele begeleiding.
Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor hier ook eens naar moet kijken, want mensen worden nu enorm onderbetaald en door dit tarief te accepteren wordt het er voor vele niet makkelijker op.
Als ik voor een uurtarief voor 15 euro kom werken, dan zal ik 60 uur per week moeten werken om rond te komen.

Wie vind het tarief van 15 euro per uur schappelijk en voldoende om op de oproep te reageren?



Hallo allemaal,
Ik ben iemand die een pgb heeft voor mijn dochter. En wil toch het eea even toelichten. En mijn zienswijze met jullie delen.
Allereerst ga eens na wat bijv een SPH-er in een instelling bruto verdiend. Bereken daarbovenop je vakantiegeld, vrije dagen, pensioen. In een instelling moet je meestal een groep begeleiden, in de thuissituatie is dit in vele gevallen 1 op 1.
Weinig stress, werkdruk etc. Je bespreekt samen wanneer je hulp inzet. Als je in een instelling werkt, heb je roosters.
De bedragen die er staan vanuit het pgb zijn niet de bedragen waar je vanuit mag gaan die je ook daadwerkelijk aan een hulpverlener betaald. Vaak worden er gewoon te weinig uren geïndiceerd,. Daarnaast bepaald ook de kundigheid en opleidingen van degene die hulp verleend naar mijn mening de uurprijs. Ik betaal meestal 25 euro per uur voor iemand die nog het eea moet leren. Maar die wij de tools in huis heeft om het eea nog in de praktijk te leren. Want laten we wel wezen voor 25 euro per uur mag ik toch ook wel enige mate hulp van nivo verwachten. Helaas is mijn ervaring anders. De hulpen die jarenlang ervaring hebben, meer in hun mars hebben , en aanvullende opleidingen hebben genoten betaal is 30 tot max 35 euro per uur. Waar verdien je dit!!!! Die hulpverleners die ik voor onze dochter in dienst heb, komen allemaal even graag bij ons. Dit omdat het leuk, gezellig, relaxed werken is. En daarme nog een leuk uurbedrag verdiend.
Kristiane Geplaatst: donderdag 04 September 2014 13:17

Een loodgieter of stukadoor schilder hoeft niet voor de tuchtrechter te verschijnen dat is 1 (!) als het fout gaat.
Hoe komt het toch dat als verzorgende/verpleegkundige je altijd onderaan de ladder moet blijven.
Zijn we zo lam geslagen we onze eigen onderhandeling zo te moeten bombarderen?
Schande!
15 euro is geen discussie! Een schoonmaakster verdiend nog meer.
Ondertussen loopt de werkeloosheid op en gaan we buitenlanders ons werk voor een habbekrats laten overnemen?
Moet niet gekker worden hier.



Geen sprake van15 euro, zelf reken ik altijd de helft eraf. Aftrekposten prima, heb je wel de afschrijving van je auto, benzine, reistijden, verplichte verzekeringen meegeteld? Dan heb ik nog niet over ziektekosten, pensioen. Zelf reken ik 40 euro, ook met diploma HZWZ 2. Ja, ik wil zorgen en helpen, maar niet om elke prijs. Voor. De grote bedrijven is het makkelijk om alles op de zzper af te wentelen.
En de risicio's zijn voor ons als er iets fout gaat, inderdaad.
Star Counseling Geplaatst: donderdag 04 September 2014 17:02

Met af en toe verbazing en kromme tenen heb ik net alles gelezen.
Wat ik nog niet ben tegen gekomen is, dat zorgverleners wel praten over event. ziekte waarin niet worden doorbetaald maar wat je ook mee moet nemen is nog een aantal factoren, n.l.
1. je moet als zzp 'er sparen voor je eigen pensoen.
2. Je werkt in allemaal kleine stukjes (1,2,3 uur), waardoor het nooit lukt om een dag aaneengesloten te werken. Geen vaste inkomsten. De zorgtijden kun je niet op elkaar afstemmen.
3. Als mijn cliëntje vakantie heeft hoef ik niet te komen (is toch al gauw zo'n 10 weken per jaar) dus geen inkomsten. Er wordt niet doorbetaald.
4. Ik volg regelmatig bijscholing om bij te blijven in mijn vakgebied. Dit kost toch al gauw zo'n €100,00 per dag
5. Ook lees ik veel om mijn vakkennis bij te houden
6. Het 1e gesprek is gratis. Dus 1-1 1/2 uur en dan nog de reistijd en reiskosten, en dat kan soms voor noppes zijn omdat de cliënt en ik besluiten niet samen verder te gaan.
7. 30 jaar Ervaring. In loondienst zou ik behoorlijk wat extra vrije dagen hebben (vergrijzingsjaren).
8. Dan nog de extra inzittendenverzekering, auto, reiskosten die ik niet declareer bij de cliënt
9. En niet te vergeten de VOG beroepsaansprakelijkheidsverzekering en event. rechtsbijstandsverzekering.
Want als je die niet hebt en een cliënt besluit jou niet te betalen, of eist geld terug omdat het CIZ geld terug eist dan is een rechtsbijstandsverzekering toch wel verdraaid handig.
10. En dan heb ik nog een website moeten laten maken.

Ik word weleens door potentiële cliënten benaderd met een zorgvraag. Ze hebben dan op mijn site gezien hoeveel ervaring en kennis ik heb. En dan toch hebben ze het lef om te zeggen dat ze maar max. €20,00 kunnen besteden. Dat vind ik gewoon beledigend. We bellen toch ook geen erkende schilder, automonteur ed. en zeggen dat we max. €20,00 per uur willen betalen?Dan zoek je maar iemand die minder kan.



Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft! Ik ben per jaar ruim 3500 euro aan bijscholingskosten kwijt alleen al. Die bijscholing doe ik niet alleen om mezelf verder te ontwikkelen, maar ook t.b.v. de cliënten waar ik mee werk. Overigens heb ik veel cliënten die mij meer waard vinden dan het tarief dat ik nu bereken, maar ik ga niet (meer) verhogen, juist omdat ik mensen met een kleine indicatie (BI klasse 1 en 2) ook wil kunnen blijven helpen en dan ook voor het aantal uren dat ze geïndiceerd zijn.
Joke Geplaatst: woensdag 10 September 2014 11:02
Deze discussie is verhit omdat wij als hulpverlener een fatsoenlijke boterham willen verdienen. Dat ons bruto uurloon daarbij hoger uitvalt als de 15 euro die vaak geboden wordt lijkt mij niet meer als normaal. Een geschoolde werknemer in loondienst verdient vaak genoeg netto al meer als dit bedrag en die hoeft geen extra verzekeringen/pensioen af te sluiten. Scholing wordt ook betaald .
Daarentegen willen de zorgvragers natuurlijk ook goede hulpverleners . Vaak hebben ze ook nog geen goede pgb dus als ze werkelijk alle uren die hun vinden dat ze nodig hebben hulpverleners inschakelen , ja dan is het budget te klein.
De clou is dus dat ze eigenlijk een zwaarder pakket nodig hebben als in hun indicatie aangeeft en moeten ze dus in beroep gaan tegen hun lage pgb. Op zo'n manier dupeer je de zzp'ers ook niet , die hun werk met liefde doen. Want laten we eerlijk wezen , we kunnen absoluut niet leven van die 15 euro per uur.
D Geplaatst: donderdag 11 September 2014 21:22
Oke, ik ben dus een zorgverlener met bij de ene cliënt 13 euro per uur (dit was eerst 10,25 maar is onlangs verhoogd) en de andere cliënt 17 euro per uur...

Ik zou niet zo snel meer durven vragen... Ik verdien 3 x meer dan toen ik in de bijstand zat, ik heb dat toch echt liever. Ik werk 3 dagen 6,5 uur bij de 13 euro cliënt en 2 tot 3 dagen van 8 uur bij de 17 euro cliënt. Ik heb de indruk dat dit toch normale bedragen zijn. Zelfs als ik de belasting eraf haal.
Linda Geplaatst: vrijdag 12 September 2014 09:44
Beste D46,

Ik vermoed dat u het over huishoudelijke hulp heeft. Bij het starten van dit lijntje heb ik het over de begeleiding individueel.

Als u onderstaande link opent dan kan u en andere zien wat door Per Saldo is vastgesteld als uurtarief

http://www.pgb.nl/per_saldo/up1/ZyoeilzIE_Overzicht_tarieven_2014_bij_een_pgb_in_functies_en_klassen.pdf

Daarom zal er eigenlijk moeten worden verplicht door de medewerkers van deze site dat het uurtarief wordt ingevuld door de hulpvragers. Nu reageer ik vaak op een bericht en als je dan bij het onderwerp uurtarief uitkomt krijg je 15 euro per uur te horen en als ik dat van te voren had geweten, dan had ik nooit een reactie gegeven op die oproep.

Als ik via het uitzendbureau diensten draai dan verdien ik net zo goed 15 euro bruto per uur, maar bouw ik wel pensioen op en als ik ziek wordt dan ziektegeld en ik krijg netjes vakantiegeld.

Vanaf 25 euro wil ik na gaan denken of ik de cliënt aan kan nemen of niet, dat ligt dan aan het aantal uren per dag dat ze hulp zoeken.
D Geplaatst: vrijdag 12 September 2014 22:03
Nee hoor, ik begeleid individueel... Ik doe niets aan het huishouden in princiepe, ik begeleid mijn cliënten zodat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen of naar school kunnen gaan.
D Geplaatst: zaterdag 13 September 2014 12:05

Beste D46,

Ik vermoed dat u het over huishoudelijke hulp heeft. Bij het starten van dit lijntje heb ik het over de begeleiding individueel.

Als u onderstaande link opent dan kan u en andere zien wat door Per Saldo is vastgesteld als uurtarief

http://www.pgb.nl/per_saldo/up1/ZyoeilzIE_Overzicht_tarieven_2014_bij_een_pgb_in_functies_en_klassen.pdf

Daarom zal er eigenlijk moeten worden verplicht door de medewerkers van deze site dat het uurtarief wordt ingevuld door de hulpvragers. Nu reageer ik vaak op een bericht en als je dan bij het onderwerp uurtarief uitkomt krijg je 15 euro per uur te horen en als ik dat van te voren had geweten, dan had ik nooit een reactie gegeven op die oproep.

Als ik via het uitzendbureau diensten draai dan verdien ik net zo goed 15 euro bruto per uur, maar bouw ik wel pensioen op en als ik ziek wordt dan ziektegeld en ik krijg netjes vakantiegeld.

Vanaf 25 euro wil ik na gaan denken of ik de cliënt aan kan nemen of niet, dat ligt dan aan het aantal uren per dag dat ze hulp zoeken.



Waardoor het vermoeden? Omdat ik dus 2 keer voor zo'n tarief heb getekend? Ik ben gewoon proffesioneel begeleider, individueel.
Linda Geplaatst: vrijdag 19 September 2014 10:32
En hierdoor krijgen we dus oproepen waar een hulpverlener wordt gevraagd voor vier kinderen (waarvan twee met diagnose) waar het uurtarief wordt geboden van 13 euro per uur en dan is de hulpvraag ook nog in het weekend. Dat je hiervan per uur nog ongeveer 5 euro per uur kwijt bent aan je vaste lasten, daar wordt niet over nagedacht. Welke zelfstandige kan voor netto 8 euro per uur zichzelf bedruipen?????

De uurtarieven zijn enorm onderbetaald en er valt gewoonweg niet voor te komen, dat op deze manier het verloop van de hulpverleners erg groot is en de hulpvrager tekort wordt gedaan dringt helaas niet door bij veel mensen.

Wanneer u besluit voor 15 euro per uur te komen begeleiden en dan met de reden dat het alsnog meer is dan het bijstandsniveau, dan verplicht u andere min of meer om ook voor dat tarief te komen begeleiden. U schetst echter de situatie dat dit normaal is, want u komt er toch ook voor. En als een zorgverlener het standaard tarief vraagt, wordt deze raar aangekeken en bijna het huis uitgekeken.

Het is voor mij nauwelijks voor te stellen, dat u met een gedegen opleiding voor dit tarief kan en wil komen werken, en ik vraag me dan ook af wat uw opleiding is.

Ik vind persoonlijk dat het een feit moet zijn dat alleen gediplomeerde zorgverleners mogen werken voor mensen met een PGB, dan kan het ook gewoon blijven bestaan, want nu meld iedereen zich lukraak aan als zorgverlener en zolang ze boven bijstandsniveau zitten dan zijn ze al tevreden.

Zorgvragers moeten beseffen dat je tijdens een opleiding leert om een zorgplan te schrijven en wat je hierin wel of niet mag vermelden en wat de regels zijn van het zorgkantoor. Wanneer er maar 1 regel verkeerd staat in het zorgplan, dan is de kans zeer groot dat het budget met terugwerkende kracht moet worden terugbetaald. En geloof me de zorgverlener (die het slechte verslag heeft geschreven) geeft zijn salaris echt niet terug, dus u kan dit uit eigen zak gaan terug betalen.

Zorgvragers wees alsjeblieft verstandig en biedt minimaal 27.50 per uur en vraag een kopie van alle diploma's en een verklaring omtrent het gedrag en een VAR verklaring. Vraag of de zorgverlener verslagen kan schrijven en vraag om referenties.
U doet zichzelf op de lange termijn echt tekort wanneer u een contract afsluit met een zorgverlener zonder het bovenstaande nagekeken te hebben. De gevolgen kunnen erg groot zijn!!
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 19 September 2014 19:02
Als aanvulling op bovenstaande reactie van Linda (waar ik het geheel mee eens ben) het volgende advies: start ook niet met begeleiding zonder een goed begeleidingsplan, waar zowel u zelf als de begeleider hun handtekening onder hebben gezet. zo voorkom je grote problemen wanneer je adhoc iets op papier met (laten) zetten, wanneer daarom gevraagd wordt door (nu) het zorgkantoor (en straks) de WMO! En op die manier kun je gelijk zien of een zorgverlener ook daadwerkelijk in staat is om een goed begeleidingsplan te schrijven, waarin uw begeleidingswensen en doelen goed verwoord zijn op een dusdanige manier dat het ook geaccepteerd wordt door het Zorgkantoor (zie vergoedingenlijst, wat mag wel en wat niet uit het PGB).
Linda Geplaatst: zondag 30 November 2014 12:47
Het blijkt ondertussen meer standaard te zijn dat er 15 euro wordt geboden dan uitzondering. Het is echt bizar!!!!

Afgelopen week een reactie gegeven op een oproep en daar werd gezegd dat het tarief in overleg was en ik kreeg een reactie dat de persoon mijn uurtarief te hoog vond. Als ik daarop reageer met de vraag wat dan haar uurtarief is en we hierover eventueel kunnen overleggen krijg ik als reactie dat mevrouw het niet prettig vindt om te onderhandelen over het uurtarief.
Dit is natuurlijk erg raar!, omdat in haar eigen oproep staat "tarief in overleg"
Ze vertelde mij dat ze uit de reacties weet wat het gemiddelde uurtarief is van de andere zorgverleners. Hoe is het mogelijk dat andere zorgverleners zich als ZZP-er staande kunnen houden van 15 euro per uur en hoe is het mogelijk dat ze dit tarief ook accepteren?

Je bent ZZP-er en dan is het gewoon onmogelijk om voor 15 euro te komen, wanneer gaat het zorgkantoor hier is ingrijpen? en eisen dat de mensen de juiste zorg inkopen, want een gedegen zorgverlener huur je niet in voor 15 euro per uur.

Wanneer mensen een huisschilder laten komen voor 15 euro per uur, is de vraag "hoe goed zit de verf er nog op na een jaar" dat is ook de vraag bij een hulpverlener van 15 euro per uur "hoe goed is de zorg van die zorgverlener".

Welke zorgvrager vindt het fijn om zijn zorgverlener onder te betalen, want je weet welke indicatie je hebt en hoeveel uur zorg je in de week hiervan kan inkopen, waarom kiest een zorgverlener er dan voor om toch meer uur in te willen kopen en hierdoor de zorgverlener onder te gaan betalen. Het uurtarief ligt gewoon rond de 30 euro en absoluut niet op 15 euro!!!!

Als we allemaal niet meer reageren op hulpvragen waarvoor een tarief wordt geboden van 15 euro, ziet de zorgvrager zelf ook wel in dat ze omhoog moeten met het uurtarief.

Maar een nog betere zaak is dat er een regeling komt dat u niet meer zorg mag inkopen van het budget dan waarvoor u een indicatie heeft en op deze manier de zorgverlener niet meer onderbetaald wordt en er moet een eis komen dat de zorgverlener de juiste scholing heeft.
Anouk Geplaatst: maandag 08 December 2014 20:54
Hier ben ik het helemaal mee eens. De laatste maanden heb ik amper meer nieuwe advertenties in mijn regio gezien die een hoger tarief bieden dan rondom de 15 euro. Dit is toch geen doen! Ik ben niet te vuil om te werken maar dit lijkt meer op vrijwilligerswerk, als ik al mijn lasten ervan heb afgetrokken.
I.E Geplaatst: maandag 08 December 2014 22:47

Hier ben ik het helemaal mee eens. De laatste maanden heb ik amper meer nieuwe advertenties in mijn regio gezien die een hoger tarief bieden dan rondom de 15 euro. Dit is toch geen doen! Ik ben niet te vuil om te werken maar dit lijkt meer op vrijwilligerswerk, als ik al mijn lasten ervan heb afgetrokken.



Hetzelfde voor mijn regio (noord nederland).Ik zie eigenlijk nooit iets aangeboden boven de 15 euro.
José Geplaatst: donderdag 11 December 2014 15:47
De kosten van de huishoudelijke verzorging lag twee jaar geleden op ± € 16,75 bruto natuurlijk. De belastingdienst haalt er elke maand bijna 1/3 deel af. Omdat ik de laatste twee jaar niet zoveel cliënten meer heb gehad door bezuinigen en sterfgevallen,zit ik voorde belastingen zo laag met inkomen dat ik ook niet veel terugkrijg, raar systeem trouwens. Voor verzekeringen is het al helemaal geen inkomen genoeg, ja voor WA-verzekering, dat kan nog net. Als je huishoudelijk werk verricht, wil niet zeggen dat je geen diploma's of scholing hebt , maar in mijn geval omdat er geen gepast werk is de laatste jaren in deze economische strijd met het kabinet. Ik kan begrijpen dat verpleegkundigen en verzorgenden niet voor een habbekrats gaan werken. Maar in al die jaren heb ik toch veel verpleegkundigen en verzorgenden gezien die zo ongeveer (bijna) niets deden bij de cliënten. Pillen geven, ogen druppelen, mensen wassen met een halve slag, enz. Wel een dikke 20 minuten in de klapper schrijven, wat ze allemaal (niet) gedaan hadden. Ik heb in 10 jaar genoeg gezien en gehoord. Mij maken ze niks meer wijs over de zorg. Hoeveel mensen ik al niet heb geholpen met kleden, omdat de "zuster" weer eens een onderbroek of hemd verkeerd had aangetrokken of broeken scheef zaten bij rolstoelers, die zo ellendig zaten na het aankleden. Gelukkig heb ik ook goede verpleegkundigen getroffen, mensen met hart voor de zaak , geduld, ondanks de werkdruk, lieve mensen waar ik mijn petje voor af neem. DIE mensen mogen van mijn part € 100 per uur verdienen.
I.E Geplaatst: donderdag 11 December 2014 17:03

De kosten van de huishoudelijke verzorging lag twee jaar geleden op ± € 16,75 bruto natuurlijk. De belastingdienst haalt er elke maand bijna 1/3 deel af. Omdat ik de laatste twee jaar niet zoveel cliënten meer heb gehad door bezuinigen en sterfgevallen,zit ik voorde belastingen zo laag met inkomen dat ik ook niet veel terugkrijg, raar systeem trouwens. Voor verzekeringen is het al helemaal geen inkomen genoeg, ja voor WA-verzekering, dat kan nog net. Als je huishoudelijk werk verricht, wil niet zeggen dat je geen diploma's of scholing hebt , maar in mijn geval omdat er geen gepast werk is de laatste jaren in deze economische strijd met het kabinet. Ik kan begrijpen dat verpleegkundigen en verzorgenden niet voor een habbekrats gaan werken. Maar in al die jaren heb ik toch veel verpleegkundigen en verzorgenden gezien die zo ongeveer (bijna) niets deden bij de cliënten. Pillen geven, ogen druppelen, mensen wassen met een halve slag, enz. Wel een dikke 20 minuten in de klapper schrijven, wat ze allemaal (niet) gedaan hadden. Ik heb in 10 jaar genoeg gezien en gehoord. Mij maken ze niks meer wijs over de zorg. Hoeveel mensen ik al niet heb geholpen met kleden, omdat de "zuster" weer eens een onderbroek of hemd verkeerd had aangetrokken of broeken scheef zaten bij rolstoelers, die zo ellendig zaten na het aankleden. Gelukkig heb ik ook goede verpleegkundigen getroffen, mensen met hart voor de zaak , geduld, ondanks de werkdruk, lieve mensen waar ik mijn petje voor af neem. DIE mensen mogen van mijn part € 100 per uur verdienen.



Ja de belastingdienst haalt van iedereen 1/3 deel of meer af en het logisch dat als je inkomen laag is en je dus niet veel belasting hebt betaald je ook niet veel terugkrijgt!!
Marianne Geplaatst: maandag 15 December 2014 11:18
Als hoogopgeleid ervaren zorgverlener schrik ik vanmorgen hoor. Contact gehad met een gemeente over de gespecialiseerde begeleiding van een cliënte. Informeel vernomen dat het PGB tarief 28 euro nog wat per uur wordt voor ZZP-ers.
Trek daar 20 % af voor onrendabele uren (o.a. reistijd, administratie),
16 % pensioenopbouw,
3 % ziekte,
8 % vakantiegeld,
bedrijfskosten (rapportagesysteem, boekhouding, verzekeringen, km-kosten, telefoon werk etc.)
en ik houd over 6,83 per uur waarover nog belasting en premies moeten worden afgedragen...

Ik zou warempel nog beter mijn bedrijf opdoeken en simpelweg gaan poetsen?
Star Counseling Geplaatst: maandag 15 December 2014 11:48
Dat is blijkbaar per gemeente heel verschillend? In één gemeente waar ik voor diverse cliënten werk bijv. kennen ze het fenomeen ZZP'er niet eens en willen ze dat gelijk stellen aan informele zorgverleners??/ Maar in een andere gemeente heeft mijn cliënt te horen gekregen dat ze afhankelijk van het tarief van de zorgverlener tussen de 30 en 45 euro per uur mogen uitbetalen, maar wel alleen voor de door de gemeente vastgestelde uren per week (en dan nemen ze het gemiddelde van de bandbreedte van de geïndiceerde klasse, bijv: klasse 2 begeleiding = 2- 3,9 uur mag maar 3 uur van aan begeleiding ingekocht worden!). En zo zullen er nog wel meer aparte regeltjes per gemeente zijn, die het PGB als instrument (eigen regie!) volledig ontkrachten naar mijn mening!
Gast Geplaatst: maandag 15 December 2014 12:32
De (snelle) reactie van Stichting ZZP-Nederland:

Wij hebben zelf officieel nog niets gehoord van de PGB-bedragen in 2015.
Helaas weten wij al wel langer dat zorgverleners schromelijk onderbetaald worden. Dat is een punt waar wij met de politiek al jaren over aan het praten zijn.
Maar nu er binnen de politiek alleen maar nadruk wordt gelegd op de hoge kosten van de zorg en men juist wil bezuinigen, is dit een heikel punt waar wij momenteel niet veel verder mee komen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.