1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Tarieven die geboden worden

Auteur Bericht
Linda Geplaatst: donderdag 15 Mei 2014 09:43
Het valt me op dat door zorgvragers uurtarieven worden geboden van hooguit 15 euro!
Het gaat mij helaas echt niet lukken om voor 15 euro per uur te komen werken, want eerst gaat er al 1 derde af voor de belasting dan houd ik 10 euro over en dan heb ik geen vakantiegeld en ben ik niet verzekerd voor als ik ziek word.

Als je een berekening maakt van bijvoorbeeld klasse 2 pgb en het aantal uren dat zorg ingekocht daarvoor mag worden max 3.9 uur dan heb je per week 113 euro om te besteden dan is het uurtarief dat eigenlijk de bedoeling is 29 euro.

Zo is het PGB bedoeld en 29 euro per uur is ook een schappelijk bedrag voor individuele begeleiding.
Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor hier ook eens naar moet kijken, want mensen worden nu enorm onderbetaald en door dit tarief te accepteren wordt het er voor vele niet makkelijker op.
Als ik voor een uurtarief voor 15 euro kom werken, dan zal ik 60 uur per week moeten werken om rond te komen.

Wie vind het tarief van 15 euro per uur schappelijk en voldoende om op de oproep te reageren?
Jenny Geplaatst: donderdag 15 Mei 2014 10:15
Ik vind een tarief van 15 euro , Echt veel te laag!
Als men de zorg wil onderbetalen dan gaat het er straks naartoe dat mensen uit Polen of Bulgarije hier doordeweek komen om voor dat bedrag te zorgen en vallen wij buiten de boot....
Annemarie Geplaatst: donderdag 15 Mei 2014 12:47
het is natuurlijk niet zo dat er 1/3 deel naar de belasting gaat, je hebt je aftrekposten, ( zeker als je zelfstandig ondernemer bent) en je belastingvrije som die ervoor zorgen dat je meer dan 2/3 overhoudt.
Tja, en dan is het natuurlijk aan ieder vrij om te bepalen wat hij vraagt. Er zijn heel veel beroepen waarin nog veel minder vediend wordt......
Jenny Geplaatst: donderdag 15 Mei 2014 13:23
Er zijn inderdaad beroepen waar je minder in verdient.
Maar daar hoef je ook geen opleiding voor te volgen . Dan sta je aan de lopende band ofzo .
Ik vind als je voor mensen zorgt op een manier waarop client en jijzelf tevreden zijn , dan doe je het goed en dat verdient echt meer dan 15 euro bruto !
Lucia Geplaatst: donderdag 15 Mei 2014 19:38
15,00 euro is veel te laag. Als je in het bezit bent van diploma's mag je verwachten dat je daar ook naar betaald wordt. je verricht handelingen die je regelmatig moet scholen en je hebt inderdaad je kosten voor benzine,scholing, verzekeringen,auto onderhoud etc etc.
Ik heb vandaag de loodgieter betaald die kwam vorige week kijken wat er met mijn douchebak aan de hand was, lekte water ergens vandaan: nota 53,53, 17,00 euro voorrijd kosten en de rest was zijn loon inclusief btw!!! waarom mag hij wel een goed tarief vragen. Ik vond het billijk.

Wordt wel heel vaak gezegd/geschreven dat wij zzp'ers (te) veel vragen voor ons werk, wij zijn professioneel bezig.

gr,

Lucia
Linda Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 06:04
Een loodgieter of stukadoor schilder hoeft niet voor de tuchtrechter te verschijnen dat is 1 (!) als het fout gaat.
Hoe komt het toch dat als verzorgende/verpleegkundige je altijd onderaan de ladder moet blijven.
Zijn we zo lam geslagen we onze eigen onderhandeling zo te moeten bombarderen?
Schande!
15 euro is geen discussie! Een schoonmaakster verdiend nog meer.
Ondertussen loopt de werkeloosheid op en gaan we buitenlanders ons werk voor een habbekrats laten overnemen?
Moet niet gekker worden hier.
Remco Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 06:56
Mee eens, als echte zzper is het niet mogelijk om voor € 15,- per uur te werken. Ja, aftrekposten maar ook ja voor verzekeringen en pensioen. Tarieven van een organisatie zijn ook niet noodzakelijk. Een uurloon rond de € 40,- Een zzper alleen betaald krijgt voor gewerkte uren, dus niet in tijdens vakantie. Bij ziekte een percentage van het maandinkomen . Komt bij dat het niet eenvoudig is om ziek te melden. En het bedrijfsrisico, oa geen klanten geen geld. Allemaal factoren die in het uurtarief verwerkt zitten. 15,- kan echt niet en zijn hoogstwaarschijnlijk ook geen zzp'ers voor de belastingdienst.
Linda Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 11:40
Gelukkig ben ik dus niet de enige die er zo over denkt.
Anne Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 15:04
Nou Bij mij kwam de wasmachinemonreur voor € 51 voorrijkosten en het totaalbedrag was € 81,84.
Dat is wel een groot verschil zeg.
Maar als ik meer dan € 15 per uur ga betalen aan een zorgverlener, dan kan ik voor een heel jaar zorg niet toekomen met mijn budget.
Hoe anderen dat doen begrijp ik niet.
Joanna Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 15:16
Zorgvragers realiseren zich denk ik niet altijd wat er nog aan kosten van het uurtarief afgaan. Als je voor 15 euro per uur gaat werken kom je haast onder het minimum loon uit! Ik ga voor dit bedrag zeker niet aan het werk.
Gast Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 19:45

Zorgvragers realiseren zich denk ik niet altijd wat er nog aan kosten van het uurtarief afgaan. Als je voor 15 euro per uur gaat werken kom je haast onder het minimum loon uit! Ik ga voor dit bedrag zeker niet aan het werk.



Dan weet ik niet wat jij voor indicatie hebt? Als het een PGB voor huishoudelijke zorg is, dan kan ik het begrijpen, maar als het gaat om PV, VP of BG dan kan dit niet kloppen of je wilt meer uren inkopen dan je geïndiceerd hebt gekregen. De tarieven zijn zo dat er voor deze zorgcategorieën zelfs met een klasse 1 indicatie meer uitbetaald kan worden dan 15 euro per uur!
Lucia Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 21:25
Dit zijn de ECHTE tarieven!!!!

PV kost p.u: 41,40
VP: p.u. 62,40
BG :p.u. 44,40

gr,

Lucia
Remco Geplaatst: vrijdag 16 Mei 2014 21:55
Duidelijk, en dan ook gewoon de tarieven vermelden ipv " nader overeen te komen".
Jenny Geplaatst: zaterdag 17 Mei 2014 10:56
Ik heb een vraag voor Lucia,
Waar vind ik die echte tarieven terug ?
En stel ik ga voor deze tarieven in de avond / nacht of weekend werken , reken je dan ook nog een onregelmatigheidstoeslag ?
Alberta Geplaatst: zaterdag 17 Mei 2014 12:38

Dit zijn de ECHTE tarieven!!!!

PV kost p.u: 41,40
VP: p.u. 62,40
BG :p.u. 44,40

gr,

Lucia



Mijn vragen; Waar haalt u die echte tarieven vandaan? Waar zijn die op gebaseerd? In ieder geval niet op een PGB budget.

Voor PV bij een functie klassen indicatie krijg je een budget waaruit ongeveer 25 euro per uur kan worden betaald. Heb ik het berekend naar pv klasse 4. Dus iemand die alleen een indicatie voor PV heeft kan daar niet boven gaan zitten omdat die anders veel meer eigen bijdrage/ gedeelte betaald dan wettelijk verplicht is.

Voor VP bij een functie klassen indicatie kan het bedrag dan verhoogt worden naar 46 euro. Ook berekend naar klasse 4. Bij klasse 0(nog geen uur in de week) is het te betalen budget tarief nog geen 24 euro per uur per week. Dus............

Ik ben het wel met jullie eens dat 15 euro PV en VP weinig is. Maar voor de huishoudelijke hulp krijg ik vanuit de gemeente maar 13 euro per uur budget. De eigen bijdrage moet ik altijd al apart aan het CAK betalen.
Lucia Geplaatst: zaterdag 17 Mei 2014 17:23
Dit zijn de tarieven voor zzpers als zij awbz zorg leveren. Dat is wat wij ontvangen.

Lucia
Alberta Geplaatst: zaterdag 17 Mei 2014 18:18

Dit zijn de tarieven voor zzpers als zij awbz zorg leveren. Dat is wat wij ontvangen.

Lucia



Via ZIN?

In uw advertentie staan andere tarieven. Meer de PGB tarieven.
Lucia Geplaatst: zaterdag 17 Mei 2014 18:24
Je kan als zzper niet dezelfde tarieven vragen als wat de awbz betaald aan zzpers. Wat ik duidelijk wil maken is: dat wij het tarief die wij vragen/hanteren waard zijn.
Vandaar ook andere tarieven in mijn advertentie.
Alberta Geplaatst: zaterdag 17 Mei 2014 18:43

Je kan als zzper niet dezelfde tarieven vragen als wat de awbz betaald aan zzpers. Wat ik duidelijk wil maken is: dat wij het tarief die wij vragen/hanteren waard zijn.
Vandaar ook andere tarieven in mijn advertentie.



Ja, jullie zijn het zeker waard. Maar ik begrijp nu ook waarom het zo moeilijk is om hulpverleners te krijgen die wij binnen onze indicatie en budget een passend uurtarief kunnen geven.
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 17 Mei 2014 22:23
Ik vraag 30 euro per uur, daar krijgen cliënten een zeer ervaren en goed opgeleide begeleidster voor. Ook een cliënt met een klasse 1 indicatie kan daarmee uit, ik heb nog nooit klachten gehad en eerder van cliënten te horen gekregen dat ik een te laag tarief vraag voor wat ik te bieden heb, maar ik heb besloten het niet te verhogen, omdat ik ook wil kunnen blijven werken voor mensen die een lage indicatie hebben.
Ulrike Geplaatst: zondag 18 Mei 2014 21:44
Ik heb enkele keren gewerkt voor mensen met een pgb. En ik ga nu een eigen bedrijf opstarten, ook voor cliënten met een pgb.
Maar als ik kijk naar de tarieven, schrik ik daar ook van.
15 euro /uur is echt weinig. Als je je daar van moet verzekeren tegen schade, pensioenopbouw, vakantiegeld, arbeidsongeschiktheidsverzekering, dan hou je bijna niks over.
Je kan denken, ik ga er mee akkoord, dan heb ik weer nu een bron van inkomsten, maar ik denk dat je ook op de lange termijn moet kijken.
Op deze manier houden we in stand dat zzp-ers in de zorg onderbetaald worden.
Geplaatst: dinsdag 20 Mei 2014 19:41
In de berichten lees ik veel van de tarieven die geboden worden.De zouden te laag zijn. Maar helaas wordt door de Gemeente in het kader van een PGB niet meer vergoed. En dan praten we nog over de bruto vergoeding zonder de eigen bijdrage die betaald moet worden aan het CAK. Misschien is het voor de zorgverleners niet veel, maar kijk ook een naar de andere kant. De mensen die een PGB hebben. Vragen om hulp, maar hebben het al moeilijk (anders zouden ze ook geen PGB krijgen) en deze mensen moeten de hogere tarieven dan wel zelf betalen. Dit laatste is vaak het probleem gezien hun situatie. Dit is niet haalbaar en daarom zijn mijns inzien de geboden tarieven ook niet zo hoog.
Wat wel vreemd en oneerlijk is dat een zorginstelling van de Gemeente bijna het dubbele vergoed krijgt dan wat uitbetaald wordt als in het kader van een PGB hulp zelf wordt gezocht. Deze krijgen dus wel een beter tarief vergoed. Waarom??
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 20 Mei 2014 21:22
Gezien de laatste reactie denk ik dat het belangrijk is om de zaken even uit elkaar te halen! De zorgverleners die hier schrijven hebben het met de genoemde tarieven NIET over huishoudelijke zorg, dat is écht een andere categorie en daar gelden inderdaad andere tarieven voor.
Wat hier genoemd wordt zijn die functies die nu nog onder de AWBZ zorg vallen: Persoonlijke verzorging, Verpleging en Begeleiding. Hier op de site staan veel advertenties van zorgvragers die aangeven dat ze een tarief van € 10 - € 15 willen betalen, maar als je naar hun zorgvraag kijkt dan gaat het om begeleiding of persoonlijke verzorging en daar heeft een PGB houder écht meer budget voor met een hoger tarief en dan zijn de door de zorgverleners genoemde tarieven prima te betalen, zonder dat de zorgvrager iets moet bijleggen.

Voor huishoudelijke zorg gelden andere tarieven en om het nog lastiger te maken, per gemeente worden andere tarieven gehanteerd en per soort huishoudelijke verzorging ook. je heb HH1 en HH2 (soms ook HH3) HH1 heeft het laagste tarief en daarvoor huur je iemand in die vooral het zware huishoudelijke werk doet, waarbij de cliënt de regie houdt en mogelijk zelfs meewerkt of de lichtere dingen zelf oppakt. Bij HH2 geldt een iets hoger tarief, daarbij wordt van de zorgverlener verwacht dat deze de regie over het huishouden (deels) overneemt en daar vallen dan ook naast de zwaardere taken ook lichtere taken onder. Tarieven voor huishoudelijke zorg liggen (afhankelijk van de gemeente waar je woont) tussen de € 12 - € 15 (HH1) en € 16 - € 20 (HH2).

Het verschil tussen huishoudelijke zorg en bijv. begeleiding of persoonlijke verzorging is ook dat je voor het geven van huishoudelijke zorg niet geschoold hoeft te zijn, voor Beg. en PV wel en voor Verpleging gelden zelfs hele specifieke bijscholingsregels zoals het bijhouden van voorbehouden handelingen middels bijscholing. Daar is dus meer expertise en dus een hogere opleiding voor nodig, bijscholing, bijhouden van je vaardigheden etc. Daarom staat daar ook een hoger tarief tegenover.

In deze discussie lijken nu alle functies op één hoop gegooid te worden en daarop wordt gebaseerd dat een tarief van € 15 wel of niet genoeg zou zijn. Dit is niet erg zinvol, wanneer de één beweert dat het een prima tarief is vanuit het oogpunt van huishoudelijke zorg en de ander beweert dat het een veel te laag tarief is vanuit het oogpunt van begeleiding, persoonlijke verzorging of zelfs verpleging, dat is appels vergelijken met peren!
Joanna Geplaatst: woensdag 21 Mei 2014 15:52

Zorgvragers realiseren zich denk ik niet altijd wat er nog aan kosten van het uurtarief afgaan. Als je voor 15 euro per uur gaat werken kom je haast onder het minimum loon uit! Ik ga voor dit bedrag zeker niet aan het werk.



Dan weet ik niet wat jij voor indicatie hebt? Als het een PGB voor huishoudelijke zorg is, dan kan ik het begrijpen, maar als het gaat om PV, VP of BG dan kan dit niet kloppen of je wilt meer uren inkopen dan je geïndiceerd hebt gekregen. De tarieven zijn zo dat er voor deze zorgcategorieën zelfs met een klasse 1 indicatie meer uitbetaald kan worden dan 15 euro per uur!



Ik heb geen indicatie maar ben zorgverlener! (zzp-er) Ik moet dus belasting e.d afdragen en ga daarom niet voor 15 euro per uur aan het werk. Ik had het in mijn bericht over ZORGVRAGERS die zich niet realiseren dat het bedrag dat zij uitbetalen bruto is en zich niet realiseren welke kosten daar nog van af gaan.
Linda Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 10:19
Eigenlijk is de berekening heel makkelijk te maken:

Je hebt een budget van bijvoorbeeld 5000 euro per jaar en klasse 2. Klasse 2 staat voor maximaal 3.9 uur per week
Als je hier een berekening op lost laat dan komt er duidelijk naar voren dat het uurtarief minimaal 25 euro is.
Echter deel je hem door twee uur in de week dan kom je weer op een uurtarief van rond de 50 euro.

De indicatie is (bij klasse 2) 2 tot 3.9 uur zorg dus dan ligt het uurtarief tussen 25 en 50 euro en absoluut niet op 15 euro.

Bij de huishoudelijke hulp (WMO) is dit inderdaad heel anders, daar is het uurtarief dat de gemeente bepaald rond de 13 euro, maar we hebben het hier over bg en pv.

Wat Anne zegt dat ze wanneer ze meer dan 15 euro per uur gaat betalen aan het eind van het jaar geen budget meer over heeft, dan koopt ze te veel zorg in voor haar indicatie. Ik ben dan ook erg benieuwd welke Klasse PGB u heeft.

Ik zit ook bij 1 cliënt voor 20 euro per uur, maar dan heb ik alleen een oppasfunctie in een gezin vol autisme, maar werk daar vervolgens wel soms 24 uur achter elkaar. En dan is het uurtarief zeer schappelijk, maar moet je twee uurtjes begeleiden voor 15 euro per uur en dan ook nog iemand die je continue in de gaten moet houden, dan is 15 euro per uur zwaar onderbetaald.

Een vriend van mij heeft klasse 2 gekregen en krijgt ZIN, twee uur in de week komt de thuiszorg langs en ze doen hetzelfde werk als dat ik doe. Je zal denken wat een hoog tarief, maar dat vind ik persoonlijk niet zo. Hier zit een grote organisatie achter en die hebben ook hun onkosten.

Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor moet gaan kijken naar het aantal uren dat er ingekocht worden door de budgethouder. Er moet een regeling komen dat niet meer dan de 3.9 uur ingekocht mag worden bij Klasse 2. Op deze manier wordt de zorgverlener ook beschermd.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.