1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Tarieven die geboden worden

Auteur Bericht
Marion Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 12:44
Ik kijk per cliënt wat die persoon per uur aan PGB ontvangt. En dat is dan mijn uurtarief. Dus niet standaard maar individueel bekeken; zo komt de cliënt ook uit met zijn budget.
Maureen Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 12:47
Zelfs in loondienst wordt je als verpleegkundige niet zo onderbetaald. Dus waarom zou je als zelfstandige voor zo een laag tarief moeten werken?
De mensen weten heel goed dat ze er ver onder zitten maar ze gaan het proberen.
Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 13:11
:roll: Het is ook veel te laag. dit kunnen alleen maar zwart werkers zijn. Mensen die niet weten dat je met 15 euro cash bijna niks meer verdient. (Als je eerlijk alles opgeeft). Toch blijkt het te kunnen raar
Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 13:18

het is natuurlijk niet zo dat er 1/3 deel naar de belasting gaat, je hebt je aftrekposten, ( zeker als je zelfstandig ondernemer bent) en je belastingvrije som die ervoor zorgen dat je meer dan 2/3 overhoudt.
Tja, en dan is het natuurlijk aan ieder vrij om te bepalen wat hij vraagt. Er zijn heel veel beroepen waarin nog veel minder verdiend wordt......



Sorry, maar ik zit in klasse 1 van pgb, van 1.9 uur per week ,dat is omgerekend zo,n €10,35 per uur, hoe moet ik dat als werkgeefster gaan zien dan, ook maar een stuk zwart bij betalen??

Mooi geschreven ik kom niet voor € 15,- per uur werken, wil u dan zo vriendelijk zijn, om even uit te leggen, hoe ik dat aan m,n hulp uit kan leggen.


Vriendelijk groet Vadim :?:
Alberta Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 15:58

het is natuurlijk niet zo dat er 1/3 deel naar de belasting gaat, je hebt je aftrekposten, ( zeker als je zelfstandig ondernemer bent) en je belastingvrije som die ervoor zorgen dat je meer dan 2/3 overhoudt.
Tja, en dan is het natuurlijk aan ieder vrij om te bepalen wat hij vraagt. Er zijn heel veel beroepen waarin nog veel minder verdiend wordt......



Sorry, maar ik zit in klasse 1 van pgb, van 1.9 uur per week ,dat is omgerekend zo,n €10,35 per uur, hoe moet ik dat als werkgeefster gaan zien dan, ook maar een stuk zwart bij betalen??

Mooi geschreven ik kom niet voor € 15,- per uur werken, wil u dan zo vriendelijk zijn, om even uit te leggen, hoe ik dat aan m,n hulp uit kan leggen.


Vriendelijk groet Vadim :?:



Vadim,
Nu maakt u mij nieuwsgierig welke functie???? Persoonlijke Verzorging of Verpleging of Begeleiding Individueel of Begeleiding Groep?
John Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 16:15
Bij klasse 8 PV ben ik geïndiceerd voor 20 tot 24,9 uur per week.
Huur ik 20 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 20 x € 40 x 52 weken = € 41.600.
Huur ik 24,9 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 24,9 x € 40 x 52 weken = € 51.792.
Hoogte budget klasse 8 Persoonlijke Verzorging: € 31.698.
Dus bij 20 uur verzorging kom je € 9.902 (€ 190,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Dus bij 24,9 uur verzorging kom je € 20.094 (€ 386,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Bij ons in de buurt is € 40 per uur het goedkoopste tarief voor professionele verzorging.
In mijn optiek is het verschafte budget nooit voldoende om professionele hulp voor de volledige geïndiceerde uren in te kopen.
(Hulp moet via klein zorgburo/buurtzorg, daardoor zorg gegarandeerd, en kan ik zorg niet bij ZZP-er inkopen, aangezien deze de zorggarantie niet kan geven.)
José Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 21:25
Ik werk als zzp-er in de huishoudelijke zorg. de meeste hulpverleners, verpleegkundigen en begeleiders weten denk ik wel dat een huishoudelijke hulp meer is dan alleen iemand die het huis op orde houdt. Je bent een of meerdere keren per week een aantal uren achter elkaar in een huishouden. Je bent ook praatpaal, vaak ook verzorgend (als het op dat moment niet iemand anders kan doen) vaak regelaar, telefonist, hulp bij administratie en ga maar door. Ook al hebben niet alle huishoudelijke hulpen een hogere opleiding. Velen wel, maar die komen vanwege de leeftijd niet meer aan de bak in een andere functie. Maar waar het hier om gaat is, waarom zouden hulpverleners in de zorg, of verplegend personeel voor de tien of twintig minuten dat ze ergens zijn om een spuit te zetten of iemand even medicijnen te geven (die al gereed liggen in zakjes van de apotheek) zoveel betaald krijgen, terwijl de huishoudelijke hulp zich vaak kapot werkt om alles af te krijgen in een huishouden, met maar weinig tijd door de bezuinigen. En inderdaad, van de 15 euro gaat bijna een derde af aan de belastingen omdat huish.hulp. vaak niet genoeg uren kunnen maken om minder belasting hoeven te betalen.
Toos Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 22:03
Helemaal eens met Jos!! Belachelijk gewoon dat er bedragen van 30, 40 euro of nog veel meer per uur gevraagd worden!
Geplaatst: vrijdag 23 Mei 2014 16:57

Zorgvragers realiseren zich denk ik niet altijd wat er nog aan kosten van het uurtarief afgaan. Als je voor 15 euro per uur gaat werken kom je haast onder het minimum loon uit! Ik ga voor dit bedrag zeker niet aan het werk.



Dan weet ik niet wat jij voor indicatie hebt? Als het een PGB voor huishoudelijke zorg is, dan kan ik het begrijpen, maar als het gaat om PV, VP of BG dan kan dit niet kloppen of je wilt meer uren inkopen dan je geïndiceerd hebt gekregen. De tarieven zijn zo dat er voor deze zorgcategorieën zelfs met een klasse 1 indicatie meer uitbetaald kan worden dan 15 euro per uur!



Ik betaal via het CAK een uurtarief van 14 euro :!:voor PV. Simone
Fleur Geplaatst: dinsdag 27 Mei 2014 01:24
Ik ben ook werkzaam bij een gezin dat individuele begeleiding indicatie heeft
echter wordt van mij ook gevraagd op het andere kind te passen.
Mijn uurloon wordt door hen vastgesteld op 15 euro per uur. Inclusief reiskosten!!! Belachelijk weinig maar aangezien ik nu effe niks anders heb doe ik t maar.
Zodra ik een ander leuk adres heb ben ik toch weg!
Ik vind t schandelijk dat zo weinig wordt betaald.
ik kan er niks aan doen dat de vergoeding zo weinig is.. en ik vermoed zomaar dat de veranderingen die eraan komen ons de strop om gaan doen...
ik heb ook een dochter waarvoor ik betaal voor opvang.. ik werk volgens mij onder t minimum. Ik ga ook in gesprek met de ouders... waarom lijken de zorgvragers die reageren niet te snappen wat we bedoelen
Linda Geplaatst: dinsdag 27 Mei 2014 10:53
Hallo Fleur

Is die 15 euro vanuit het PGB? want je hebt het over oppassen en dat is geen eens toegestaan vanuit het PGB.
En hoeveel uur per week werk je bij je cliënt? Welke diagnose is gesteld en welke indicatie is toegekend?

Heel vaak zie je namelijk dat er een zware diagnose is, maar een te lage indicatie en als je een ophoging vraagt wordt deze vaak toegekend door Jeugdzorg of het CIZ.

Een voorbeeld ik kwam twee jaar geleden bij een meisje van 8 met Asperger en ze hadden klasse 4 individueel. De begeleiding is zwaar en de ouders hadden het ook zwaar. Ik heb een verhoging aangevraagd en verblijft bij Jeugdzorg en ze kregen klasse 2 groep erbij en klasse 1 verblijf. Afgelopen jaar een verlening aangevraagd en gelijk gevraagd of ze voor twee jaar wilde verlengen en dit is toegekend.

Ik kan dan ook vertellen dat mijn uurvergoeding keurig is.

De zorgvragers willen graag meer uren zorg hebben dan is toegekend en dan krijg je deze lage uurtarieven, ik neem aan dat de zorgvragers ook niet voor 7,50 Netto per uur gaan werken bij een werkgever?

Je hebt gelijk dat je ondertussen verder zoekt naar een andere zorgvrager, maar ik ben bang dat ze er niet echt meer zijn.
Zeker op deze site hoef je ze niet te vinden, want wanneer ze meer bieden dan 25 euro per uur, dan reageren er gelijk meer dan 100 zorgverleners op en dan nemen ze toch iemand met diploma (ik zie dat je die niet hebt)
Wees wijs en ga je oriënteren op ander werk, want met ingang van 1 januari gaat de gemeente alles overnemen en ik verwacht veel problemen, waardoor zorgvragers je niet meer uit kunnen betalen (of te laat gaan betalen)

De cliënten die ik nu nog heb, hebben gelukkig allemaal meer dan 10 uur zorg in de week (per gezin) en die blijven gelukkig, maar ik ga niet zitten wachten tot deze ook nog verdwijnen en ga iets nieuws opzetten en dan heb ik nog een half jaar om dit te gaan laten slagen.
Lukt het niet dan zit er niks anders op dan weer voor een werkgever aan de slag te gaan, want ik ga echt niet als ZZPer voor 15 euro per uur werken. Ik kan daarmee gewoonweg mijn hoofd niet bovenwater houden, hoe graag ik ook zou willen.
Sarina Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 12:56

Bij klasse 8 PV ben ik geïndiceerd voor 20 tot 24,9 uur per week.
Huur ik 20 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 20 x € 40 x 52 weken = € 41.600.
Huur ik 24,9 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 24,9 x € 40 x 52 weken = € 51.792.
Hoogte budget klasse 8 Persoonlijke Verzorging: € 31.698.
Dus bij 20 uur verzorging kom je € 9.902 (€ 190,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Dus bij 24,9 uur verzorging kom je € 20.094 (€ 386,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Bij ons in de buurt is € 40 per uur het goedkoopste tarief voor professionele verzorging.
In mijn optiek is het verschafte budget nooit voldoende om professionele hulp voor de volledige geïndiceerde uren in te kopen.
(Hulp moet via klein zorgburo/buurtzorg, daardoor zorg gegarandeerd, en kan ik zorg niet bij ZZP-er inkopen, aangezien deze de zorggarantie niet kan geven.)



Hallo John,

40 € vind ik een redelijk bedrag. Ik wil wel even duidelijk maken dat deze zorg ook in te kopen is bij een zzp- er en dat je dan ook een zorggarantie krijgt. Veel zzp-ers werken niet meer alleen maar als team het is een kwestie van gerichte vraagstelling en zoeken naar dit soort teams. Voordeel is dan dat je toch voor €5 of €10 minder P/u kwijt bent. Helaas word dit nog te weinig gedaan door pgb houders.
A Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 13:41

Het valt me op dat door zorgvragers uurtarieven worden geboden van hooguit 15 euro!
Het gaat mij helaas echt niet lukken om voor 15 euro per uur te komen werken, want eerst gaat er al 1 derde af voor de belasting dan houd ik 10 euro over en dan heb ik geen vakantiegeld en ben ik niet verzekerd voor als ik ziek word.

Als je een berekening maakt van bijvoorbeeld klasse 2 pgb en het aantal uren dat zorg ingekocht daarvoor mag worden max 3.9 uur dan heb je per week 113 euro om te besteden dan is het uurtarief dat eigenlijk de bedoeling is 29 euro.

Zo is het PGB bedoeld en 29 euro per uur is ook een schappelijk bedrag voor individuele begeleiding.
Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor hier ook eens naar moet kijken, want mensen worden nu enorm onderbetaald en door dit tarief te accepteren wordt het er voor vele niet makkelijker op.
Als ik voor een uurtarief voor 15 euro kom werken, dan zal ik 60 uur per week moeten werken om rond te komen.

Wie vind het tarief van 15 euro per uur schappelijk en voldoende om op de oproep te reageren?

A Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 13:45

Bij klasse 8 PV ben ik geïndiceerd voor 20 tot 24,9 uur per week.
Huur ik 20 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 20 x € 40 x 52 weken = € 41.600.
Huur ik 24,9 uur verzorging in, betaal ik bij de huidige verzorger 24,9 x € 40 x 52 weken = € 51.792.
Hoogte budget klasse 8 Persoonlijke Verzorging: € 31.698.
Dus bij 20 uur verzorging kom je € 9.902 (€ 190,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Dus bij 24,9 uur verzorging kom je € 20.094 (€ 386,42 per week) tekort. Zelf dus te betalen.
Bij ons in de buurt is € 40 per uur het goedkoopste tarief voor professionele verzorging.
In mijn optiek is het verschafte budget nooit voldoende om professionele hulp voor de volledige geïndiceerde uren in te kopen.
(Hulp moet via klein zorgburo/buurtzorg, daardoor zorg gegarandeerd, en kan ik zorg niet bij ZZP-er inkopen, aangezien deze de zorggarantie niet kan geven.)




kijk eens naar de nieuwe tarieven er, is duidelijk verschil / deskundige /ongeschoold .
Bv voor een etmaal logeren mag je maar 30 euro rekenen etc.
Daar kun je het niet meer voor doen.
Het is onduidelijk hoe gekeken wordt naar de deskundigheid
Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 14:32
Zijn we met z'n allen vergeten dat de mantelzorger die zorg aanvraagt deze zorg gewoonlijk GRATIS levert (= minimaal de "gebruikelijke zorg" die van de indicatie in uren afgehaald wordt) ?

Als iemand voor een indicatie verpleging (62,40 euro per uur) iemand inhuurt voor een hele dag (8 uur per dag x 62,40 euro) kost dit 499,20 euro bruto per dag !!!.

Vraag aan de hulpverleners: Zou je zelf 499,20 euro betalen als je een dagje weg wil, om de zorg die je thuis gratis levert over te laten nemen door een ander ?? Of als je zelf een dag voor een modaal salaris gaat werken ??
Kun je je dan voorstellen dat deze discussie me aan "moszkowicz-achtige" praktijken doet denken ?

Ik vind, als mantelzorger, deze discussie respectloos en maakt me erg boos.
Annet Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 17:33
De kosten die Lucia noemt zijn de tarieven van vp,bg en zv in de reguliere zorg. Deze tarieven worden gehanteerd, maar mensen zien ze niet omdat ze rechtstreeks naar de verzekeraar gaan.

Ik hoorde laatst van een vader van een cliënt dat hij zichzelf als zorgverlener voor zijn zoon ook een uurloon kan toe-eigenen van €30,00 - €40,00 per uur. Die vader is niet geschoold op dat gebied.
Hebben jullie dit weleens gehoord? Als dit waar is dan zullen heel veel ouders geen zorgverleners meer inschakelen maar gaan dit zelf doen. Dan hebben ze een goedverdiende baan.
Erwin Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 18:02

Het valt me op dat door zorgvragers uurtarieven worden geboden van hooguit 15 euro!
Het gaat mij helaas echt niet lukken om voor 15 euro per uur te komen werken, want eerst gaat er al 1 derde af voor de belasting dan houd ik 10 euro over en dan heb ik geen vakantiegeld en ben ik niet verzekerd voor als ik ziek word.

Als je een berekening maakt van bijvoorbeeld klasse 2 pgb en het aantal uren dat zorg ingekocht daarvoor mag worden max 3.9 uur dan heb je per week 113 euro om te besteden dan is het uurtarief dat eigenlijk de bedoeling is 29 euro.

Zo is het PGB bedoeld en 29 euro per uur is ook een schappelijk bedrag voor individuele begeleiding.
Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor hier ook eens naar moet kijken, want mensen worden nu enorm onderbetaald en door dit tarief te accepteren wordt het er voor vele niet makkelijker op.
Als ik voor een uurtarief voor 15 euro kom werken, dan zal ik 60 uur per week moeten werken om rond te komen.

Wie vind het tarief van 15 euro per uur schappelijk en voldoende om op de oproep te reageren?

Erwin Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 18:03

Het valt me op dat door zorgvragers uurtarieven worden geboden van hooguit 15 euro!
Het gaat mij helaas echt niet lukken om voor 15 euro per uur te komen werken, want eerst gaat er al 1 derde af voor de belasting dan houd ik 10 euro over en dan heb ik geen vakantiegeld en ben ik niet verzekerd voor als ik ziek word.

Als je een berekening maakt van bijvoorbeeld klasse 2 pgb en het aantal uren dat zorg ingekocht daarvoor mag worden max 3.9 uur dan heb je per week 113 euro om te besteden dan is het uurtarief dat eigenlijk de bedoeling is 29 euro.

Zo is het PGB bedoeld en 29 euro per uur is ook een schappelijk bedrag voor individuele begeleiding.
Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor hier ook eens naar moet kijken, want mensen worden nu enorm onderbetaald en door dit tarief te accepteren wordt het er voor vele niet makkelijker op.
Als ik voor een uurtarief voor 15 euro kom werken, dan zal ik 60 uur per week moeten werken om rond te komen.

Wie vind het tarief van 15 euro per uur schappelijk en voldoende om op de oproep te reageren?

A Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 20:26
kijk eens naar de nieuwe zorg tarieven zorgkantoor.
zal iedereen van opkijken !
Star Counseling Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 21:54
Ik ben zowel zorgverlener als zorgvrager en vind een tarief van € 15,00 voor persoonlijke verzorging en begeleiding echt belachelijk. Het PGB budget is hoog genoeg om meer te kunnen betalen, als je niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en goed gekwalificeerde zorgverleners wilt.

Ik geef zelf begeleiding aan cliënten en ik krijg persoonlijke verzorging als PGB houder, daarnaast heb ik een zoon die autistisch is en (veel) begeleiding krijgt. Ik hanteer daarbij normale tarieven en heb er totaal geen moeite mee om die ook uit te betalen aan de zorgverleners die ik inhuur voor mijzelf en mijn zoon. Ik begrijp echt het commentaar van de (andere) zorgvragers niet, ik kan me niet voorstellen dat je voor € 15,00 (zelfs vaak incl. reiskosten!) nog mensen kunt krijgen, behalve dan ongeschoolde mensen of studenten. En het is fijn als dat kan, maar ik huur liever goed opgeleide en gekwalificeerde mensen in die bijv. weten hoe ze een zorgplan moeten schrijven en de zorg/begeleiding ook niet starten zonder zorgplan! (schijnt erg vaak te gebeuren en is voor mij echt een teken aan de wand) Zeker nu er vanuit de zorgkantoren zoveel controles zijn. Als je zaken niet op orde zijn dan hang je Big Time als PGB houder. Dat risico loop je dus als je iemand van je PGB inhuurt tegen absurd lage tarieven, omdat je dan vooral inzet op ongeschoolde en onervaren mensen. Je wilt niet weten hoe vaak ik al via deze site benaderd ben door zorgverleners in paniek, die geen idee hebben hoe ze een zorgplan moeten schrijven en dan wegens een controle bij hun zorgvrager ineens binnen 2 weken zo'n plan moeten gaan aanleveren. Je wilt ook niet weten hoeveel PGB houders bij de controles door het zorgkantoor al in de problemen zijn gekomen doordat er in zorgplannen dingen stonden die niet mogen vanuit het PGB, zoals huiswerkbegeleiding, oppas etc. Ook dat risico loop je met onervaren en ongeschoolde zorgverleners en die komen vooral af op tarieven van € 15,00 per uur, want de mensen die wel geschoold zijn en professioneel, zich ieder jaar (op eigen kosten) laten bijscholen, een serieus bedrijf voeren (ZZP'ers) die komen echt niet voor € 15,00.

En dus betaal ik een aanzienlijk hoger bedrag aan mijn zorgverleners en die van mijn zoon, vooral omdat ik erop kan vertrouwen dat ze weten wat ze doen, professionaliteit nastreven, bijscholing volgen en mij niet in de problemen brengen, omdat zorgplannen gewoon inhoudelijk goed en op orde zijn. Dat mag wat mij betreft dan ook gewaardeerd worden in een gezond loon/tarief.
En datzelfde ervaar ik als zorgverlener bij mijn cliënten, zij waarderen mijn professionaliteit, kennis en expertise, weten dat ik jaarlijks aan bijscholing doe, mijn administratie netjes op orde houd, regelmatig met ze evalueer en zorgplannen schijf en eventueel bijstel. Er is geen enkele cliënt die mijn tarief te hoog vindt, eerder te laag zelfs. (en ja dat heb ik recent nog nagevraagd bij al mijn cliënten, dat is namelijk een vraag die terugkomt in het evaluatieformulier dat ik gebruik om zowel de gegeven zorg als de tevredenheid van de cliënt te evalueren)
I.E Geplaatst: zondag 01 Juni 2014 00:05

Het valt me op dat door zorgvragers uurtarieven worden geboden van hooguit 15 euro!
Het gaat mij helaas echt niet lukken om voor 15 euro per uur te komen werken, want eerst gaat er al 1 derde af voor de belasting dan houd ik 10 euro over en dan heb ik geen vakantiegeld en ben ik niet verzekerd voor als ik ziek word.

Als je een berekening maakt van bijvoorbeeld klasse 2 pgb en het aantal uren dat zorg ingekocht daarvoor mag worden max 3.9 uur dan heb je per week 113 euro om te besteden dan is het uurtarief dat eigenlijk de bedoeling is 29 euro.

Zo is het PGB bedoeld en 29 euro per uur is ook een schappelijk bedrag voor individuele begeleiding.
Persoonlijk vind ik dat het zorgkantoor hier ook eens naar moet kijken, want mensen worden nu enorm onderbetaald en door dit tarief te accepteren wordt het er voor vele niet makkelijker op.
Als ik voor een uurtarief voor 15 euro kom werken, dan zal ik 60 uur per week moeten werken om rond te komen.

Wie vind het tarief van 15 euro per uur schappelijk en voldoende om op de oproep te reageren?




Nou het kan nog belachelijker.Ik was wat aan het rondkijken en zag een advertentie staan van een mevrouw die spelbegeleiding zocht voor haar dochtertje voor minder dan 10 euro per uur! En misschien zou je ook nog mogen oppassen voor een tarief van 4,50. want ze kon niet zoveel betalen omdat ze geen PGB.had. Dan vraag ik me af of die mensen wil helemaal goed zijn tussen de oren? Kun je ook naar de supermarkt gaan en aan de kassa zeggen dat je niet het hele bedrag kunt betalen omdat je zo weinig verdient???
Ik vind dat de mensen die deze site beheren hier ook wel eens iets kritischer in kunnen zijn en dit soort berichten gewoon moeten verwijderen want dit is een belediging voor de mensen die hier serieus werk zoken.
Geplaatst: maandag 02 Juni 2014 14:07
Ik betaal mijn hulp in de huishouding € 15,00 bruto per uur en zij is tevreden. Bij de zorginstelling waar zij in loondienst was hield zij netto een € of twee netto minder over.
Ik krijg per week 4,9 uur á € 17,40 PGB. 5 uur per week is veel te weinig hulp voor mij, ik heb de beschikking over één hand die maar voor 40 % functioneert. Maar omdat ik 'maar' € 15,00 betaal en nog wat van mijzelf bijleg kom ik bijna aan de benodigde hulp.
Een fatsoenlijk indicering van het CIZ, en/of de MO zaak is m.i. de enige oplossing.
Linda Geplaatst: woensdag 04 Juni 2014 18:07
Beste Robert53

Is er wel eens door iemand (die echt verstand van heeft) naar uw indicatie gekregen, wat u schrijft over uw beperking lijkt mij dat er een veel hogere indicatie noodzakelijk is.
Alles hangt er bij deze alleen om hoe de ophoging omschreven wordt in het verslag naar het CIZ.

vr.gr. Linda Kamp
Alberta Geplaatst: woensdag 04 Juni 2014 19:25

Beste Robert53

Is er wel eens door iemand (die echt verstand van heeft) naar uw indicatie gekregen, wat u schrijft over uw beperking lijkt mij dat er een veel hogere indicatie noodzakelijk is.
Alles hangt er bij deze alleen om hoe de ophoging omschreven wordt in het verslag naar het CIZ.

vr.gr. Linda Kamp




Beste Linda,

Robert53 heeft het over huishoudelijke hulp. Dit betekent dat het CIZ totaal niets met de indicatie te maken kan hebben. In de gemeente waar ik in woon wordt de indicatie gemaakt door de gemeente zelf en naar aanleiding van de grote van de woning en hoeveel personen daarin wonen. Zijn er problemen met bijvoorbeeld het koken van eten dan kan men altijd tafeltje dekje (zo heet dat hier) nemen. En daar krijg je dan geen vergoeding voor. En er wordt ook nog naar gevraagd naar kinderen, ouders, vrienden of buren die wat kunnen doen........
Linda Geplaatst: donderdag 05 Juni 2014 09:35
Ik zal willen dat ik zelf dan alle huishoudelijke taken in huis met vijf uur kon invullen!

Het gaat namelijk niet alleen om het schoonhouden van het huis, maar boodschappen doen, kleding kopen, de tuin onderhouden, dat gaat toch allemaal niet met maar 1 hand die nog maar voor 40% functioneert?

Ja inderdaad de rest moet men maar regelen met mantelzorgers, maar mogen ze daar van uit gaan? Het is toch juist iedereen zijn streven om volledig zelfstandig te zijn, zonder continue "dank je wel" te hoeven zeggen.

Als ze nou eens bij elk PGB het vrij te besteden stukje er af halen, want dat stoppen zeer veel PGB-houders in eigen zak en doen er gewoon boodschappen van.
En wanneer je niks doet met je vrij te besteden stukje, dan hoef je dat deel niet te verantwoorden en ook niet terug te betalen, het blijft gewoon op de PGB rekening staan.
Ze zullen van het Zorgkantoor moeten gaan vragen om je VTB toch te verantwoorden en als blijkt dat het niet op de juiste manier gebruikt is, dit gewoon terug laten storten.

Er zijn gezinnen die soms wel drie PGB's hebben dat is dan 750 euro per jaar die ze zo in hun zak steken en het echt als een eigen extraatje zien.

Ik had een cliënt die van haar VTB gewoon een nieuwe schutting kocht voor de tuin en ik neem aan dat het VTB zo niet bedoeld is.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.