1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

"Minutenregistratie per 2011 Afgeschaft"

11 Reacties

Stop-watchNa weer een succesvolle proef blijkt dat de minutenregistratie in de thuiszorg geen toegevoegde waarde heeft. Uit het onderzoek van Rivas Zorggroep blijkt dat de administratieve lasten afnemen en de werknemers meer tijd hebben voor het verlenen van zorg. Werkgevers en werknemers dringen aan op snel afschaffen van de minutenregistratie.

Ook het succesvolle Buurtzorg werkt al meer dan een jaar zonder de minutenregistratie. De leiding van Buurtzorg heeft afspraken gemaakt met zorgkantoren dat de thuiszorg kwalitatief goed moest zijn en naar tevredenheid van de zorgvrager. Zolang Buurtzorg zich daaraan houdt, hoeven ze niet op de minuut bij te houden wie wat waar heeft gedaan.

Dit systeem zouden zowel de werkgevers als werknemers in de thuiszorg per 2011 al willen invoeren. ABVAKABO FNV, V&VN en ACTIZ roepen de minister hiertoe op. Staatssecretaris Bussemaker heeft eerder toegezegd de minutenregistratie te willen afschaffen per 2012, "omdat 2011 nog te vroeg is".

Maar uit de praktijk van Buurtzorg blijkt echter dat thuiszorgorganisaties nu al afspraken kunnen maken met het zorgkantoor en vandaag nog zelf een einde kunnen maken aan de minutenregistratie. Met vindingrijkheid hoeft deĀ  thuiszorg niet te wachten tot de nieuwe regelgeving van kracht wordt.

11 Reacties

  • Tweets die vermelden “Minutenregistratie per 2011 Afgeschaft” – Thuiszorg Nieuws -- Topsy.com zei:

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Leonne Meijs v Dijk, Thuiszorgnieuws.nl. Thuiszorgnieuws.nl heeft gezegd: "Minutenregistratie per 2011 Afgeschaft" http://bit.ly/bRum5W [...]

  • Ed zei:

    Er wordt een aantal keren over Buurtzorg en dat zij afspraken hebben met zorgkantoren. Dit is niet waar. Buurtzorg moet net als alle andere thuiszorginstellingen op 5 minuten nauwkeurig de zorgminuten aanleveren aan het zorgkantoor en zij hebben te maken met dezelfde indicaties en wettelijke verantwoordelijkheden.
    Wat zij anders doe is de registratielast voor de medewerker eenvoudige en dus korter maken. Er zijn bij mij weten vijf organisatie geweest die hebben mogen expirimenteren en daar zat Buurtzorg niet bij.
    Met het afschaffen van de minuten registratie los je trouwens het probleem niet op. Er zou dan een ander verantwoordingsysteem voor terug moeten komen. Er wordt op dit moment over DBC achtige systemen gesproken en ik hoorde ook iets over het Omaha systeem vanuit een aantal verzekeraars. Wat dat precies gaat betekenen zou moeten worden onderzocht.

  • emile zei:

    Ik heb net als Ed ook het idee dat het gedeelte over buurtzorg niet helemaal klopt. Wel heeft buurtzorg (naast de eenvoudige manier van plannen op buurtzorg web) één tarief afgesproken voor zowel verpleging als persoonlijke verzorging met de zorgkantoren. Hierdoor hoeft er niet meer per product te worden geregistreerd, dat scheelt ontzettend in de complexiteit van het plannen en registreren van de tijd.
    >Wie is Ed?

  • Ad zei:

    Waarom allemaal die veranderingen, wanneer een systeem zoals ze bij mijn thuizorgorganisatie hanteren.? Mijn hulpverleners zijn in het bzit van een mobiel telefoontje, uitgegeven door hun werkgever. Bij mijn voordeur heb ik een "klantenkaartje". Zodra zij tot de woning toetreden "scannen" ze met hun mobieltje mijn klantenkaartje. Vervolgens bij vertrek wederom een scanning. Deze scan gegevens worden op een eenvoudige wijze via "inlezen" in de computer ingevoerd. Elke maand krijg ik vervolgens netjes een nota met de aan mij verleende zorg tot op de minuut nauwkeurig. Hoe makkelijk kunnen we het maken en hoe moeilijk moeten we het maken. Er zullen wel weer bepaalde krachten aan het werk zijn die "belang" hebben bij het afschaffen van de minutenregistratie. Tenzij er bij het overgrote deel van de zorgorganisatie in dit land nog gewerkt wordt op de "middeleeuwse wijze" middels een stop-wach en of horloge registratie en dan nog op papier...
    Het kan dus echt wel maar de wil moet er wel zijn...

  • jan zei:

    Minuten registratie maakt de zorgverleners gestressed en opgejaagd en bezorgt ze ook nog hartklachten. Gevolg, meer mensen die zorg nodig hebben...
    Degene die dit onmenselijke systeem bedacht heeft dacht zeker dat je mensen met postpakketten kon vergelijken.

  • Ad zei:

    Hoe had je een ander systeem bedacht.? Wanneer niet van een goede en juiste registratie sprake is, dan helpt dit óf dat er geen controle kan worden uitgeoefend op de verleende zorg(tijd) óf dat het "handmatige" systeem kan leiden tot fraude of misbruik vande omstandigheden. Wie controleert hoe lang ik zorg heb gekregen en zijn de in rekening gebracht kosten in relatie tot de verleene zorgtijd met elkaar in overeenstemming.? Wat je zou kunnen doen is, net als bij de HH hulp: gewoon een vaste tijdsduur aan zorg per week vastleggen en dan de zorg verlenen binnen die tijd. Echter wanneer plotseling méér zorgtijd (b.v. bij calamiteit) vereist is, is het "systeem" niet meer te hanteren want andere clienten komen "in de knel" omdat de planning verkeerd gaat lopen. Dus "alle nadelen hebben hun voordelen".....
    Tenslotte: wanneer je een PGB hebt zul je toch ook een begroting moeten maken van de te verwachten zorgkosten... Bij mij hebben en krijgen de zorgverleensters alle tijd die ze nodig hebben en zijn niet "opgejaagd". Ik vind het aantrekkelijk te betalen voor de daadwerkelijke tijd die aan zorg voor mij is verleend.Ik geef mijn zorgverleenstersalle tijd die ze denken nodig te hebben. En er is altijd overleg...
    Wellicht zit het 'm verschil in de wijze van zorgverlening in de stedelijke gebieden en de "landelijke" gebieden in dit land. Ik woon in het laatste en alle zorg wordt hier, i.t.t. de steden nog op een menswaardige en persoonlijk wijze verleend. Het kan verkeren....
    Ik ben en kan erg tevreden zijn met het systeem en mijn zorgverleensters.

  • hur zei:

    Ad, volgens mij weet jij niet precies hoe minuten registratie werkelijk gebeurt. De zorgverlener krijgt een lijst met rond de 20 namen. Achter elke naam staat binnen hoeveel minuten het werk af moet zijn. Het is ONMOGELIJK om binnen de tijd te blijven, lukt nooit!
    Vooral wanneer je de wijk ingaat. Je moet van huis naar huis fietsen of rijden. Onderweg zijn er altijd opstoppingen etc. Je komt dus altijd een paar minuten te laat, en dit blijft dan doorlopen op de volgende tijden die ook uitlopen.
    Je hebt geen idee waarover je praat. Probeer jij maar een half uur te fietsen om daarna binnen slechts 10 min. steunkousen aan te trekken aan zwaar oedemateuze benen en dit bij zo'n 10 adressen doen. Daarna snel binnen 14 minuten clienten douchen en aankleeden en ontbijt verzorgen, medicijnen uitzetten etc. Je bent aan het eind van de dag gewoon een wrak. Ik heb het hier over de wijkzorg. Dit is helaas niet overal goed geregeld! Je krijgt niet eens de kans om uit te rusten of bij te komen, want de volgende client zit op jou te wachten. Die wil precies op tijd geholpen worden, maakt niet uit hoe hard je je best ook doet om op tijd te aanwezig te zijn of hoe druk het op straat is of dat een andere client toevallig ziek geworden is en extra zorg nodig heeft.
    Je kunt pas meepraten als je in dit vak zit en weet hoe zwaar minuten registratie op de gezondheid van de zorgverlener weegt. Ik heb het over bedrijven die met deze lijsten werken. En niet over iemand die een halve dag of voor een paar bij jou thuiskomt. Maar over MINUTEN per client aan de lopende band door het hele land, stad, wijk etc.

    Jij boft met zorgverleners alle tijd (veel uren) hebben om hun werk te doen zonder zich opgejaagt te voelen. Helaas is dit niet overal zo!

  • hur zei:

    Ps, de stopwatch (foto) hierboven zegt genoeg. Zo gaat het echt!

  • hur zei:

    Ad, ik ben vergeten erbij te vertellen dat bijna elke dag een zorgverlener zich ziek meld. Dit, betekent dat een andere zorgverlener met twee lijsten van minuten registratie de wijk in moet trekken. Want het werk moet toch gedaan worden. En denk maar niet dat dit extra beloond wordt.

  • Ad zei:

    Inderdaad zie ik ook dat de zorgverleners in hun mobieltje een lijst van clienten hebben staan die zij gaan verzorgen. Maar wanneer ik je reactie belees constateer ik dat er nog veel te doen is bij je organisatie waar je werkt v.w.b. de PLANNING. Ik heb zo'n idee dat je een lijst krijgt en "zie maar hoe je er uit komt"...Inderdaad kun je dan ook niets plannen en kun je problemen tegemoet zien wanneer het werk en de tijden tegenvalt. Ook zal het zoals ik zei wellicht liggen aan de stedelijk omstandigheden. In die situaties dient de planning rekening te houden met de mogelijke "vertragingen". Hier in de omgeving is geen wijkzorg maar uitsluitend de thuiszorg werkzaam en die hebben allemaal "wijk- of dorpteams". Allemaal zorgverleners in groepen van ongever 6 a 10 personen. De planning is dat elke patient, zodra deze in het systeem wordt opgenomen een "screening" krijgt van de vereiste zorgtijden en de nodige zorg die deze behoeft..... De planning pland elke dag de indeling van de dag daarna zodanig dat elke patient de zorgtijd krijgt die VOORAF is vastgelegd in de "zorgmap" die in elke woning van een client aanwezig moet zijn. daabij is rekening gehouden met reistijden enz... Indien er wijzigingen of afwijkingen in de zorgtijd moeten plaatsvinden, wordt dit via de zorgmanager en/of de planner opnieuw in het zorgschema opgenomen en door de zorgverleners vermeld in de zorgmap.. Indien ik b.v. morgens op een dag vroeg naar het ziekenhuis op controle moet vraag ik bij de thuiszorgorganisatie aan om die dag vroeg geholpen te kunnen worden. De zorgtijd planning voorziet daarin en het "zorgschema" van de thuiszorg wordt op die dag daarop aangepast. Dit heeft nimmer problemen opgeleverd. Ook heb ik destijds bij de aanvang van de zorg een "marge" ofwel een tijdspad opgegeven waarbinnen ik geholpen wens te worden. Soms komt de zorg wat later, soms wat voeger. NOOIT te vroeg of te laat...
    Blijkbaar "werkt" dit systeem beter op het platteland dan in de stad. Ook is het fijn altijd dezelfde team van zorgverlensters te zien. Zij weten alles over "wie,wat,waar,hoe en op welke wijze"....
    En over het weten hoe e.e.a. in de praktijk werkt heb ik mij voldoende en uitvoering laten informeren door mijn zorgmanager en mijn zorgverleensters over de werkwijze van hun organisatie dus ik weet waar ik over spreek en dus ik mag er vanuit gaan dat ik redelijk op de hoogte ben van de "praktijk". Schijnbaar zijn er bij jou organisatie nog vele verbeter punten mogelijk.
    Wellicht een taak voor jullie ondernemingsraad of vertegenwoordiging in de personeelsvereniging..??

  • Ad zei:

    Ook in het geval dat een "collega" ziek is gemeld, wordt dit in onze regio/dorp/gemeente opgevangen door andere collega's. De "lijst" wordt per collega dan wel langer, maar indien een zorgverleenster boven haar contract uren uitkomt worden deze uren óf gecompenseerd in verlofuren óf via "overwerk" uitbetaald....
    Tijd om te gaan solliciteren.???
    Noot: Nu weet ik waarom er sinds enkel jaren zoveel en steeds meer zorgverleners zijn die afscheid nemen van de reguliere zorgorganisaties en/of zorginstellingen en zich gaan inzetten voor de zorg bij/voor PGB budgethouders. Kijk maar eens op de site: www.zoekpgbzorg.nl dan wet je genoeg...

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.