1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hoe vind ik een betrouwbare hulp?

Er zijn vele manieren om op zoek te gaan naar een hulp.

Een oppas voor de kinderen, een inwonende nanny, een thuishulp voor jezelf, dagbesteding voor ouderen, een activiteitenbegeleider, een verpleegkundige, een verzorgende, iemand voor het doen van boodschappen of een hovenier, maar hoe weet je nou of diegene te vertrouwen is? Je hebt mensenkennis, maar kun je daar blind op varen? Je hebt ervaring met eerdere zorgverleners, maar telt dat? Advies van vrienden en familie – lief bedoeld, maar toch…

Hoe kom je aan die in- en in- betrouwbare hulp aan wie je met een gerust hart je kinderen/je moeder/je partner overlaat

Van wie je weet dat je spullen helemaal veilig zijn onder zijn of haar zorg en die zich ook nog eens aan de afspraken houdt. Kortom, hoe vind je die zorgverlener die je door en door vertrouwt. Een lastige, maar niet onmogelijke taak.

Stap 1: Allereerst stel je vast wat je precies zoekt in een hulp

Hoeveel uur per dag heb je iemand nodig, hoe vaak komt dat voor, en waarvoor precies. Een vage omschrijving als "zorgen voor mijn moeder" mag voor jou wel duidelijk zijn, maar niet voor de toekomstige hulp en misschien wel helemaal niet voor je moeder. Door je gratis advertentie op de Nationale Hulpgids volledig in te vullen, maak je dit duidelijk voor jezelf en voor mogelijke sollicitanten.

Betrek, als het mogelijk is mensen uit je omgeving bij het nadenken over de zorgvraag. Voordat je sollicitanten gaat interviewen, moet je namelijk zeker zijn van je hulpvraag en eventuele details, zodat ook de sollicitant(e) weet waar die aan toe is. Definieer voor jezelf van tevoren de term 'betrouwbaar'. Bijvoorbeeld:

  • Is lief/aardig voor de kinderen/hulpvrager;
  • Houdt het huis netjes;
  • Gaat voorzichtig met je spullen en het interieur om;
  • Vindt (persoonlijke) hygiëne belangrijk, voor zichzelf en voor de kinderen/hulpvrager;
  • Komt op tijd;
  • Vertrekt niet te vroeg;
  • Belt netjes af bij ziekte (en regelt een vervanger);
  • Geeft ruim tevoren vakanties en dergelijke op;
  • Houdt zich aan de afgesproken werkzaamheden;
  • Laat geen vreemden in de woning;
  • Rookt niet.

Dit lijstje is vast niet compleet en niet alle punten zijn voor iedereen even belangrijk. Stel voor jezelf vast welke van de hierboven genoemde punten je belangrijk vindt en vul ze aan met je eigen eisen. Houd vast aan die punten, want ze zijn belangrijk bij de keuze van een zorgaanbieder en de tijd daarna.

Stap 2: Neem de tijd voor je sollicitanten

Heb je een paar kandidaten gevonden via het beveiligde berichtensysteem van de Nationale Hulpgids, maak dan een afspraak waarin voldoende tijd is om elkaar beter te leren kennen. Gaat het alleen om een strijkhulp, dan ben je eerder klaar dan dat het om een 24-uurszorg gaat. Bespreek juist ook details en vraag door, als je het idee hebt dat de hulp het wel eens zou kunnen zijn. Wees kritisch! Zoek je een hulp voor iemand anders, laat dan de hulpvrager voor een deel het gesprek bijwonen. Dit is erg belangrijk voor de onderlinge relatie later.

Stap 3: Check hierna de referenties

Op veel advertenties van hulpen vind je aanbevelingen van tevreden klanten en/of collega’s. Dit helpt je bij het schetsen van een beeld van de zorgverlener. Heb je een positief gevoel, vraag dan ook om referenties en trek die daadwerkelijk na. Je wilt het beste voor jezelf en/of je familie, dus een paar telefoongesprekken zijn wel het minste wat je kunt doen. Om een referentiecheck gemakkelijk te laten verlopen, is het handig een vragenlijstje te maken voor je het nummer intoetst. Werk het lijstje af, haast je niet. Vraag altijd aan het begin van het gesprek of het wel schikt, en zo niet, spreek een tijdstip af waarop je terugbelt. Een gejaagde gesprekspartner, of een die ‘nu niet kan praten’ is geen goede informatiebron.

Heeft iemand ergens maar kort gewerkt, vraag dan naar de reden van vertrek. Misschien heeft de sollicitant het er zelf al over gehad, maar zo’n verhaal controleren is altijd belangrijk. Leg degene die je belt geen antwoorden in de mond, probeer zogeheten ‘open vragen’ te stellen. Op de vraag: is ze aardig voor de kinderen? krijg je een ja of een nee. Op de vraag: hoe gaat/ging ze met de kinderen om? krijg je een uitgebreider antwoord. Is een antwoord je niet helemaal duidelijk, vraag dan vriendelijk om toelichting. Onthoud dat deze referentie heel belangrijk voor je is, dus jaag de ander niet op de kast.

Stap 4: Plan altijd een tweede gesprek

Na het controleren van de referenties is het tijd om kandidaten voor het tweede gesprek uit te nodigen. Je bespreekt wat je eventueel is opgevallen tijdens het eerste gesprek en het controleren van de referenties en nodigt de sollicitant uit om hetzelfde te doen. Uiteindelijk maak je dan je keuze.

Ten slotte: Luister altijd naar je intuïtie

Kennis, ervaring, referenties: natuurlijk heel goed om op te letten. Maar er is nog een ding waarop je gerust kunt vertrouwen: intuïtie – niet te verwarren met vooroordeel. Als je bij iemand meteen een ongemakkelijk gevoel krijgt… niet doen! Als je in tweede instantie een ongemakkelijk gevoel krijgt… niet doen! Andersom, meteen een positief gevoel… controleren en referenties natrekken. Want als het om jezelf of je familie gaat is het check, check en dubbelcheck!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Blijf je onze website gebruiken, dan ga je akkoord met deze cookies. melding sluiten