1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Jezelf inhuren als PGB begeleider voor zoon?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 13 Augustus 2010 16:35
Hallo,

Ik heb onlangs gehoord dat je jezelf kan inhuren als begeleider voor je kind. Heeft iemand daar ervaring mee? Sluit je dan met jezelf een soort van ovk? Dat is wel een beetje raar vind ik.
Heb ons zorgkantoor kort om advies gevraagd en het kan dus inderdaad. Moet je met jezelf een vast bedrag p maand afspreken.
Is natuurlijk fantastisch dat dit kan maar ik twijfel of ik het nou goed doe!

Alle reacties zijn welkom! Ben benieuwd.
Pim Geplaatst: vrijdag 13 Augustus 2010 23:17
Beste Wendy,

Het is inderdaad toegestaan om uzelf als begeleider/ verzorger/ verpleger (m/v) in te huren (als u niet de zorgvrager bent uiteraard).

Dit is om ouders of mantelzorgers de mogelijkheid te geven om misgelopen inkomsten uit dienstbetrekking of onderneming te kunnen compenseren vanwege dat zij door de handicap van de zorgvrager minder uren kunnen werken.

U kunt gewoon een uurtarief dat marktconform is vastleggen in een contract. Standaard voorbeeld contracten kunt u gratis downloaden via de website van de Sociale VerzekeringsBank en ook de SVB kan uw verloning regelen wat ook gratis is voor u.
Marktconform is voor iemand zonder opleiding maar met ervaring ongeveer 13,50 euro per uur bruto.
Laat u informeren over de voor- en nadelen bij de Sociale Verzekerings Bank.
Zorg voor een duidelijke urenverantwoording en voor een bij voorkeur aparte rekening voor het PGB geld zodat u duidelijk de gelden gescheiden houd zodat u ook later bij de verantwoording geen problemen gaat ervaren (betalingsbewijs kunt u dan namelijk ook overleggen).
Mocht u nog meer vragen hebben of specifieke dingen willen weten kunt u ook direct contact opnemen met mij.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Charissa Geplaatst: donderdag 19 Augustus 2010 19:50
Hallo,

MIjn dochter heeft een PGB, mijn man is daarvan de budgethouder en ik heb een zorgvereenkomst voor de zorg voor mijn dochter. Aan het eind van iedere maand geef ik de uren dat ik voor onze dochter gewerkt heb door aan de SVB. Eveneens van 2 andere zorgverleners waaronder mijn schoonmoeder en een zorgverlener die iedere vrijdagavond komt zodat mijn man en ik ook iets samen kunnen ondernemen. Dan maakt de SVB een loonstrook voor ons en betaalt mijn man de 3 zorgverleners uit van een rekening die speciaal geopend is voor het PGB budget.
De zorgverleners worden bruto uitbetaalt en op de loonstrook zie je staan wat voor deel je af moet dragen (1 x per jaar) aan de belastingdienst.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.
groetjes van een moeder met een meervoudig gehandicapte dochter
Jj Geplaatst: zaterdag 09 Oktober 2010 12:41
ik heb een vraag.mijn zoontje woond thuis.heeft adhd-pdd-nos.ik heb een pgb.mijn zoon heeft een vaste coats,die vanuit het pgb betaald wordt.ikzelf heb diabetes type2.de meeste zorg komt opmij!ik leef heel de dag en nacht met mijn zoontje!kan ik zelf als zijn mama [mantelzorgster]mijzelf inkopen vanuit de pgb die wij hebben??.ik kom niet aan mijzelf toe betreft mijn diabetes om naar de diabetesverpleegkundige tegaan!mijn diabetisverpleegkundige wijst mij erop dat zij niet naar mij toekomt om mij tehelpen!ik moet het voor elkaar zien om 2dagcurvers voor elkaar tekrijgen!wat mij niet lukt!ik ben continu bezig met mijn zzoontje!heb amper ademlucht!ergaat ontzettend veel stuk in huis.zijn kleding,gaten in de muur,kleding uit de kast,wat ik voorheen erin gelegt heb.zijn fietsen brengt mijn zoon tot nul,maakt er een bende van!afspraken bij de ggz komen wij na.denken,spiltsen,wat is wijsheid omtrend zijn medicatie.school,wat ik continu in de gaten houd!3uurtjes per dag gaat mijn zoontje naar school.speciaal onderwijs.het is zoveel...betreft terugkomend op mijn suikerziekte .moet nog goed ingesteld worden met de mertformine,die ik nog steeds afbijt van 850mg.ik heb veel hypos met schoonmaak thuis.het is water naar de zee dragen!endan krijg je ook nog het commentaar van bepaalde buren dat ik niet mijn zoon kan opvoeden,dat ik gek bent,dat mijn zoon gestoord is,al dat soort uitspraken!maar nogmaals kan ik als mantelzorgster naast de vaste coats die uitbetaald wordt van het pgb wat wij krijgen,pgb aanvragen voormijzelf!en bestaat het ook dat ik geholpen kan worden met mijn hele ik?mvg.janny.
Pim Geplaatst: zaterdag 09 Oktober 2010 18:32
Beste Janny,

Ik heb moeite uw tekst volledig te lezen vanwege dat u dit aan elkaar schrijft en weinig gebruik maakt van interpunctie.

Desondanks ga ik proberen alle vragen die u stelt te beantwoorden.
:?: Ik heb een vraag. Mijn zoontje woont thuis. Hij heeft adhd en pdd-nos. Ik heb een pgb. Mijn zoon heeft een vaste coach, die vanuit het pgb betaald wordt.
Ikzelf heb diabetes type2. De meeste zorg komt op mijn schouders terecht! Ik leef heel de dag en nacht met mijn zoontje! Kan ik zelf als zijn mama [mantelzorgster] mijzelf inkopen vanuit het pgb dat wij hebben??
:arrow: Duidelijk verhaal. Ik heb voor de leesbaarheid deze vraagtekst even aangepast en waar nodig aangevuld.
U heeft het over dat u zelf overbelast bent door de zorg van uw kind. Mij lijkt het beter in uw geval om meer hulpverleners in te zetten dan u zelf uit te gaan betalen. Ik kan u helpen om geschikte hulpverleners te vinden mocht u dit willen. Zoek dan even mijn bedrijfsnaam op en stuur even een mailtje.

Het is wel mogelijk om uzelf in te huren. U kunt een standaard contract van de website van de Sociale VerzekeringsBank verkrijgen en deze invullen.
De verloning (berekenen en uitbetalen van het loon) kunt u ook gratis door de SVB laten doen. Website: http://www.svb.nl

:?: Ik kom niet aan mijzelf toe betreft mijn diabetes om naar de diabetes verpleegkundige te gaan! Mijn diabetes verpleegkundige wijst mij erop dat zij niet naar mij toekomt om mij te helpen! Ik moet het voor elkaar zien te krijgen om 2 dag curves te krijgen, wat mij niet lukt!
:arrow: De situatie zoals u deze beschrijft is een zorgelijke. Ik raad u sterk aan meer hulp te zoeken om uzelf de ruimte te geven om wel aan afspraken toe te komen. U mag daarbij ook hulp inschakelen van MEE. Deze zitten ook bij u in de buurt.

De hulp van MEE ( website: http://www.mee.nl ) is voor u gratis, kan u heel erg helpen bij administratie, uitzoeken van allerhande zaken en het op een rijtje zetten van uw situatie. Extra hulp voor uzelf zoals bijvoorbeeld hulp in het schoonhouden van uw huis, kunt u ook aanvragen bij de gemeente. Een consulent van MEE kan u daarmee helpen. Eventueel weet ik ook andere mensen die u daarmee zouden kunnen helpen.

:?: Ik ben continu bezig met mijn zoontje! Ik heb amper ruimte voor mezelf! Er gaat ontzettend veel stuk in huis: zijn kleding, gaten in de muur, kleding uit de kast, wat ik voorheen erin gelegd heb, zijn fietsen maakt mijn zoon tot kapot. Kortom, hij maakt er een bende van!
:arrow: Wat u beschrijft is reden voor veel meer hulp. Mogelijk dat ook de indicatie die u nu heeft voor uw zoon niet meer klopt met de situatie waarin u nu zit. Neem contact op en ik kan u betrouwbare hulpverleners aanraden die graag willen helpen om de situatie blijvend een goede richting in te helpen.

:?: Afspraken bij de GGZ komen wij na. Denken, splitsen, wat is wijsheid omtrent zijn medicatie. School, wat ik continu in de gaten houd! 3 uurtjes per dag gaat mijn zoontje naar school, naar Speciaal Onderwijs. Het is zoveel...
:arrow: Het is mij duidelijk dat u overbelast bent in de situatie waarin u nu verkeerd. Ik ken echter goede mensen die in Amsterdam of omgeving werkzaam zijn en u graag van dienst willen zijn om de situatie om te buigen in een situatie waarin zowel uw zoon als u zich een stuk prettiger gaan voelen. Zoals eerder al gezegd, zoek mijn bedrijfsnaam op en stuur even een e-mail.

:?: Betreft terugkomend op mijn suikerziekte. Deze moet nog goed ingesteld worden met de metformine, die ik nog steeds afbijt van 850mg. Ik heb veel hypos met schoonmaak thuis. Het is water naar de zee dragen! En dan krijg je ook nog het commentaar van bepaalde buren dat ik niet mijn zoon kan opvoeden, dat ik gek bent, dat mijn zoon gestoord is, al dat soort uitspraken!
:arrow: Ik begrijp dat u overbelast bent en dat u het als zeer grievend ervaart dat andere mensen uw onmacht ervaren als onwil of onkunde. U zit nu in een nare situatie. Het is goed dat u hierbij meer hulp zoekt.

:?: Maar nogmaals kan ik als mantelzorgster naast de vaste coach die uitbetaald wordt van het pgb wat wij krijgen, mezelf uitbetalen?
:arrow: Zoals hierboven al gezegd, dat is mogelijk. Ik vermoed alleen dat het verstandig is om eerst te zorgen dat u een aantal goede hulpverleners aantrekt die uw situatie tot rust brengen zodat u weer ademruimte krijgt, uw zoon weer prettig in zijn vel komt te zitten en zich begrepen voelt.
Ook lijkt het mij dan raadzaam om te zoeken naar mogelijkheden om meer hulp in te zetten. Maar dat laat ik ook over aan de expertise van de mensen die ik u zal aanraden.

:?: Kan ik pgb aanvragen voor mijzelf? Bestaat het ook dat ik geholpen kan worden met mijn hele ik?
mvg.janny.
:arrow: Uw situatie is niet uniek. Er zijn heel veel mensen helaas die dit soort situaties doormaken. Er is gelukkig wel hoop. U kunt met de juiste hulp een heel eind komen.

Ook mag u een PGB aanvragen voor uzelf. Dat ligt op dit moment wat moeilijker vanwege een stop op nieuwe PGB uitgiften. Maar mogelijk is er in uw situatie nog wat mogelijk en kan er via andere manieren al aan uw situatie gewerkt worden. Daarbij zit ik te denken aan intensieve begeleiding voor uw zoon, hulp bij administratie, bezoeken afleggen en afspraken nakomen alsmede rust in uw hoofd verkrijgen door iemand die u intensief begeleid.
Ik hoor graag van u
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 17 Januari 2011 21:03
Wij hebben onlangs PGB gekregen voor onze zoon met ADHD/PDD NOS. Wij willen het budget deels inzetten om zijn moeder in te huren. Weet iemand waar ik kan vinden aan welke voorwaarden wij dan moeten voldoen, naast het echt verlonen/uren bijhouden/ geld betalen/contract sluiten? Moeten wij achteraf ook exact verantwoorden wat mijn vrouw met hem heeft gedaan? Mogen de andere kinderen dan ook aanwezig zijn? Ik kan mij voorstellen dat er achteraf een verantwoordingsdocument moet worden geschreven waaraan we het budget hebben besteed en wat het effect is. Of hoeven we alleen een overzicht in te vullen aan welk sofi/btw nummer we geld hebben overgemaakt?

Alvast dank voor de reactie
Sjoukje Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 02:36
Beste Jacob,

In het contract dat u met uw moeder afsluit om de zorg voor uw zoontje te regelen zal komen te staan welke zorg zij aan uw zoontje zal leveren.

Uw moeder kan een factuur maken waarop zij kan aangeven welke uren zijn in een week gemaakt heeft en deze per maand aan u geven.

De voorwaarden die uw moeder moet hebben hangen af van welke zorg zij gaat leveren en of zij die zorg ook kan leveren. Niet voor elke zorg hoeft men professionele mensen voor in te huren. Uw andere kinderen mogen ook aanwezig zijn, maar uw moeder zal haar aandacht en zorg met name aan uw gehandicapte zoontje besteden.

U kunt ook verschillende tarieven afspreken, bijvoorbeeld een lager tarief als uw moeder naast de zorg van uw ene kind heeft ook de andere kinderen in de gaten houdt. Een uurtje gezelligheid met de kinderen wordt namelijk niet uit een PGB betaald. Maar de toezicht op het gehandicapte kind in het gezin waar andere kinderen ook bij aanwezig zijn wel.

Het is dus ook afhankelijk van uw eigen zuiver geweten hoe u hier invulling aan geeft. Komt uw moeder ook voor het oppassen op de andere kinderen naast uw verstandelijk beperkte zoontje? Neem geen risico om later de PGB-gelden terug te moeten betalen. Zorg voor een goede bijlage in het contract welke zorg uw moeder gaat geven, welke dagen dit zullen zijn en in welk vorm en welk tarief e.d. En laat uw moeder de uren dat zij werkt registreren op de factuur die zij u geeft (datum, gewerkt aantal uren, mogelijk km woon-werkverkeer volgens de wet, e.d.).

Met vriendelijke groet,

Sj
Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 08:55
Hoi Pim,

Heb een zoon met PGB. Mijn man staat al te boek als zorgverlener. Kan ik mezelf dan alsnog inzetten? Ik heb op financieel gebied flink in moeten leveren toen ik van baan ben verandert omwille van mijn zoon. Op welke manieren zou ik dit kunnen compenseren? Sorry, maar het is me nog steeds onduidelijk hoe ik dit zou kunnen doen?

Gr. Suzan
Pim Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 19:17
Beste Suzan,

Ja, het is mogelijk dat beide ouders uren hebben moeten inleveren om de zorg voor hun kind met handicap of chronische ziekte te kunnen opbrengen.

Het is dan redelijk om uzelf een vergelijkbaar uurloon uit budget te geven. Let wel dat hier geen automatische afdracht voor werknemersverzekeringen, sociale lasten en pensioen vanaf gaan. U kunt dit wel regelen via de Sociale VerzekeringsBank ( http://www.svb.nl ).
Kijk goed door hoe u uw budget besteed en wat redelijkerwijs nog van u gevraagd kan worden en waar u beter de deskundigheid van een professional kan inschakelen.

Let ook op dat werken voor uw eigen kind bij nagenoeg geen werkgever word gezien als zijnde ervaringsjaren en dat dit daarmee een gat op uw CV kan veroorzaken.
Uw kind is in dit geval officieel werkgever voor de belastingdienst.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 19:07
Houdt een ieder hier er wel rekening mee dat als je zélf een PGB hebt, je dus niet meer als zorgverlener voor een ander met PGB mag werken? (Dus ook niet voor je kind)
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 21:16
Als je pgb hebt als respijtzorg is het ook niet slim om je zelf in te huren voor je kind(eren) Je krijgt dat pgb immers om jezelf als ouder te ontlasten. Tenminste dat is mij verteld.

Groet Lianne
Marianne Geplaatst: zondag 13 Maart 2011 15:51
Precies, ouders zouden ontlast moeten worden door met het PGB een hulpverlener in te schakelen. Je bent ouder, geen hulpverlener. Ouders kunnen geen hulpverleners zijn, die moeten lekker vader en moeder zijn met de daaraan verbonden lusten en lasten. Zeker niet in de specifieke zorg die bv aan kinderen met ADHD of een Autisme Spectrum Stoornis gegeven moet worden. Juist de hulpverlener dient ervoor om kind en ouders te begeleiden. Ouders zouden zichzelf te kort doen en het kind ook. Wanneer ben je de ouder en wanneer ben je de hulpverlener? Ook komt het vaak voor, dat ouders niet goed om weten te gaan met de handicap van hun kind, een PGB aanvragen en dan vervolgens door gaan (als ouders die hulp geven via het PGB) met aanmodderen. Het kind is er in ieder geval niet mee geholpen.
Geplaatst: maandag 14 Maart 2011 11:12
Ik ben het op zich wel met Marie-Anne eens. Toch wordt ik ook voor een deel uit het PGB van onze drie kinderen betaald, omdat dat mij de gelegenheid geeft niet buiten de deur te hoeven werken, waardoor ik de rust en energie houdt om er gewoon te kunnen zijn voor de kinderen. Voor mij zou het prettig zijn een baan buiten de deut te hebben, maar dat zie ik met onze kinderen echt niet zitten. En wanneer zijn ze beter af, als er een moeder is die er wat dat betreft altijd voor de kinderen is. Daarnaast hebben wij binnen het PGB nog vlop de mogelijkheid logeeropvang in te zetten en individuale begeleiding zodat niet altijd alle 4 de kinderen op een kluitje zitten, want dan zou ik het inderdaad ook niet volhouden.
Mijns inziens kan jezelf inhuren prima bestaan naast de inzet van andere hulp.
Het moet alleen geen vervanging zijn.
Geplaatst: maandag 17 Oktober 2011 20:25
hALLO,

ik wilde wat vragen ik ben een moeder mijn zoon heeft pddnos en heeft pas een pgb Hij krijgt al een begeleiding individueel voor 2 uren per week.

Ik wil graag ook mijn zoon begeleiding geven zoals activiteiten zwemmen, en nog gym kan ik mezelf als begeleider opgeven want ik werk niet en wil het beste voor mijn kind en ik wil veel meer dingen doen met hem wat soms geld kost alleen om hem verder te helpen. en hoe gaat dat te werk graag uitleg wat mag wel en wat niet heleboel vragen ? MAg ik met hem naar een atractiepark vb ? want dat vind hij geweldig alleen om hem socialer te maken.
J. Geplaatst: donderdag 20 Oktober 2011 14:21
Beste Sema,

Erg fijn voor je zoon dat hij sinds kort een PGB heeft.
Wanneer dit bv voor individuele begeleiding is kun je jezelf daarvoor inhuren, mist hij de indicatie niet alleen als respijt zorg (jou ontlasten van je zware opvoedtaak) heeft. Feitelijk is het mogelijk om in begeleidingstijd naar bv een pretpark te gaan. De kosten voor entree (jij en je zoon) zijn wel voor je eigen rekening! Alleen wanneer je een hulpverlener in dienst hebt die geen familiaire band met je zoon heeft is het mogelijk dat de reiskosten, entree en bv lunch uit het budget worden betaald.
Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd.
MVGR. J
Geplaatst: zaterdag 22 Oktober 2011 09:32
Let OP:
als je een uitkering hebt, wordt dit bedrag in mindering gebracht!
Angelique Geplaatst: vrijdag 02 Maart 2012 12:21
jan 147 even voor de duidelijk heid ik heb 2 kinderen met adhd de een heeft er nog odd en een laag iq bij voor deze 2 heb ik nooit iets gekregen of aan gevraagt nu heb ik een zoontje van inmiddels 6 wat is geboren met een open rug hij zit in een rolstoel omdat hij niet kan lopen hij moet 6 keer per dag gecatheterizeerd worden omdat hij niet kan plassen hij moet iedere dag gedarmspoeld worden omdat poepen eveneens niet gaat daarbij heeft hij spasme aan zijn benen en spitsvoeten hij heeft veel begelijding en hulp nodig ook zijn rechter hand funtioneerd niet voldoende voor de verpleging krijg ik pgb (plassen poepen) wat ik in moet kopen zelf krijg ik niets ik voel me verpleger ik ben een fisio ik ben een begelijder noem maar op ik kan in deze situaty helaas niet werken waardoor mijn man alleen verdiener is en ik kan je vertellen dat het water aan de lippen staat ik krijg zelf helaas niets van de pgb omdat ik de ouder ben en het mijn verplichting is maar ik kan u vertellen dat het waterprappelen bijna voorbij is en ik aan het verzuipen ben
Angelique Geplaatst: vrijdag 02 Maart 2012 12:24
even voor de duidelijk heid ik heb 2 kinderen met adhd de een heeft er nog odd en een laag iq bij voor deze 2 heb ik nooit iets gekregen of aan gevraagt nu heb ik een zoontje van inmiddels 6 wat is geboren met een open rug hij zit in een rolstoel omdat hij niet kan lopen hij moet 6 keer per dag gecatheterizeerd worden omdat hij niet kan plassen hij moet iedere dag gedarmspoeld worden omdat poepen eveneens niet gaat daarbij heeft hij spasme aan zijn benen en spitsvoeten hij heeft veel begelijding en hulp nodig ook zijn rechter hand funtioneerd niet voldoende voor de verpleging krijg ik pgb (plassen poepen) wat ik in moet kopen zelf krijg ik niets ik voel me verpleger ik ben een fisio ik ben een begelijder noem maar op ik kan in deze situaty helaas niet werken waardoor mijn man alleen verdiener is en ik kan je vertellen dat het water aan de lippen staat ik krijg zelf helaas niets van de pgb omdat ik de ouder ben en het mijn verplichting is maar ik kan u vertellen dat het waterprappelen bijna voorbij is en ik aan het verzuipen ben
Gast Geplaatst: donderdag 19 April 2012 14:37
WALGELIJK! En moeder hoort zichzelf niet uit te betalen, die moet er gewoon voor t kind zijn en kan begeleiding inkopen om te gaan werken of ontspannen!
Stop deze manier van PGB gebruik, jullie slopen de opzet hiervan!
Heleen Geplaatst: vrijdag 20 April 2012 18:59
Ik zou het heel redelijk vinden als een deel van het pgb naar de moeder Angelique zou gaan. Dit voor alle extra zorg die zij verleent. Ik hoop dat ze snel iemand vindt die haar helpt dit te verwezenlijken. :D
Geplaatst: zaterdag 01 December 2012 23:08
Van een jeugdzorg indicatiesteller heb ik vernomen dat vanaf 2014
Je als ouder je niet meer mag inhuren. Wie heeft hier meer van gehoord?
Groeten Klaske
Geplaatst: zaterdag 01 December 2012 23:15
Ik lles Maaike walgelijk schrijven maar daar kun je niet over oordelen.
Wij hebben zeer veel zorgverleners, instellingen gehad en op de tijden dat er hulp nodig was waren ze er niet. Ik heb mijn werk en werktijden aangepast en volledig op mijn zoon geconcentreerd, hiervoor geeft hij me een vergoeding. Zo is er rust in het gezin wat iedereen en vooral hem ten goede komt.
Anja Geplaatst: zaterdag 08 December 2012 06:26
Het is natuurlijk rot als je kind een beperking of een handicap heeft maar iemand die kinderen heeft moet daar altijd voor zorgen , het moet toch niet gekker worden
dat u naar het pretpark gaan uit het pgb wil betalen,op deze manier gaat nederland wel failliet
Tot een kind een jaar of twaalf is heeft men altijd een zware dobber aan opvoeding cq verzorging.
Moeder zijn hoort men uit liefde te doen .
Iedereen die moeder wordt weet dat je er voor het kind moet zijn .
Tot een bepaalde leeftijd heeft bijna iedere moeder veel zorg voor het kind
Men kiest er ook voor om kinderen te nemen of niet
Gast Geplaatst: donderdag 24 Januari 2013 22:01
Ik las alle reacties en wil hier toch even op reageren.
Wanneer een kind geheel afhankelijk is van zorg dan heb ik er alle begrip voor dat mensen zichzelf betalen omdat ze gebonden zijn aan huis en een strak schema.
Ik ben echter van mening dat een kind wat extra zorg nodig heeft m.b.t. begeleiding en ondersteuning bij de ontwikkeling, voor enkele uren per week, dit beter niet gedaan kan worden door iemand die een zeer betrokken en emotionele band heeft met het kind.
Mijn ervaring is dat dit niet leidt tot het behalen van constructieve resultaten. Vaak wordt PGB aangevraagd omdat het gezin teveel draait om het kind met de extra zorg- of begeleidingsbehoefte. Juist het inhuren van enthousiaste, ondernemende en betrouwbare mensen kan het gezin ontlasten en ondersteunen.
Helaas is ook mijn ervaring dat er zeer regelmatig misbruik wordt gemaakt door mensen die niet werken vanuit een passie maar enkel om snel en gemakkelijk geld te verdienen waardoor het kind en/of gezin niet geholpen wordt en het uitgegeven PGB dus totaal zijn doel mist.

Aan alle ouders met een kind met PGB wil ik dus zeggen:
Kijk goed of je werkelijk beter wordt van dat extra geld of dat je (gedeeltelijk) niet beter hulp van buitenaf kan zoeken.
Verder wil ik mensen erop wijzen dat het belangrijk is om goed te kijken wat iemand te bieden heeft en of de gemaakte beloften qua uitvoering van de begeleiding/zorg ook daadwerkelijk worden nagekomen. Is dit niet het geval? Maakt dit dan direct duidelijk en bespreek het. Is er daarna geen verbetering zichtbaar schroom dan niet om de overeenkomst te ontbinden en te zoeken naar iemand die wel doet wat er is overeengekomen en die werkelijk wat kan betekenen voor je kind/gezin.

Een heel verhaal. Waar zeker niet iedereen het mee eens zal zijn maar ik heb de laatste maanden zoveel ontdekt wat mijn beroepsgroep schaadt en waar veel geld is uitgegeven terwijl er niets is gebeurt. Verder ken ik meerdere mensen die eerst zichzelf uitbetaalden maar in het belang van het kind of de kinderen tot de conclusie moest komen dat een externe begeleider echt een meerwaarde heeft.

Vriendelijke groet,
Maaike
M.C.T Geplaatst: maandag 28 Januari 2013 10:51
Met name bij psychiatrische problematiek moet je je afvragen of je als ouder de oplossing bent en/of een deel van het probleem.
Om van begeleiding te kunnen spreken mag de begeleider geen binding hebben met het systeem en ook geen belang hebben bij het dysfunctionerende (gezins)systeem.
Juist het beinvloeden van het systeem is een onderdeel van de begeleiding en is maatwerk.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.