1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Jezelf inhuren als PGB begeleider voor zoon?

Auteur Bericht
Regina Geplaatst: donderdag 02 Mei 2013 19:08
Ik vind het niet helemaal terecht wat u zegt. Natuurlijk zorgt een moeder gewoon voor haar kind (eren) Ik ook. Ik heb 17 jaar lang voor 2 gehandicapte jongens gezorgd. Mijn man heeft gewerkt. Intussen is mijn man ernstig ziek en werkt niet meer. Ik ben verantwoordelijk voor het inkomen. Ik heb nu besloten dat ik verder ga met een PGB omdat de zorg voor 3 mensen, het huishouden en de administratie al meer dan genoeg is. Ik kan er ook niet bij blijven werken. Ik laat me nu uitbetalen voor dat deel wat een 17 jarige normaliter zou kunnen en die 2 van mij niet. Dat is heel veel. Ze kunnen namelijk helemaal niets. Ik bespaar de maatschappij een dure plek in een tehuis. Ik zorg voor 3 !! mensen voor een bijzonder schamel loontje. We kunnen maar net rondkomen. Dus ja, ik zorg voor mijn kinderen en nee ik ben geen tovenaar !!!
Geplaatst: donderdag 13 Februari 2014 11:28

Het is natuurlijk rot als je kind een beperking of een handicap heeft maar iemand die kinderen heeft moet daar altijd voor zorgen , het moet toch niet gekker worden
dat u naar het pretpark gaan uit het pgb wil betalen,op deze manier gaat nederland wel failliet
Tot een kind een jaar of twaalf is heeft men altijd een zware dobber aan opvoeding cq verzorging.
Moeder zijn hoort men uit liefde te doen .
Iedereen die moeder wordt weet dat je er voor het kind moet zijn .
Tot een bepaalde leeftijd heeft bijna iedere moeder veel zorg voor het kind
Men kiest er ook voor om kinderen te nemen of niet



Ik ben het hier ten dele mee eens. Een kind met een zware handicap zal ook verpleegkundige zorg nodig hebben. Maar wat ik hier lees over jezelf laten betalen om gewoon moeder te zijn met alle respect er zijn genoeg werkende moeders die fulltime moeten werken omdat ze hun partner verloren hebben welke hun kind fulltime naar de opvang moeten voor en na school. Deze kinderen hebben geen moeder die thuis kan gaan zitten uit het pgb kunnen niet naar een speciale school maar moeten meedraaien. En die moeders betalen de belasting zodat andere kinderen dan de aandacht zo nodig hebben terwijl hun kinderen dan even een uitje moeten??? Deze kinderen hebben ook veel zorg en aandacht nodig. Ik vind dat ouders met gehandicapte kinderen hier wel erg in de slachtofferrol kruipen. Tuurlijk is er extra geld nodig voor bepaalde professionele begeleiding en materialen maar kom op zeg ga je ook een kgb aanvragen als een normaal kind tot zijn tiende in bed plast en je daardoor continu bed moet verschonen?
Of je puber niet te hanteren is en je daar altijd mee bezig bent? Sorry maar kgb is voor zorg en niet voor ouders. Er zijn genoeg ouders die het zwaar hebben maar dat met liefde doen.
Geplaatst: donderdag 20 Februari 2014 12:56

Het is natuurlijk rot als je kind een beperking of een handicap heeft maar iemand die kinderen heeft moet daar altijd voor zorgen , het moet toch niet gekker worden
dat u naar het pretpark gaan uit het pgb wil betalen,op deze manier gaat nederland wel failliet
Tot een kind een jaar of twaalf is heeft men altijd een zware dobber aan opvoeding cq verzorging.
Moeder zijn hoort men uit liefde te doen .
Iedereen die moeder wordt weet dat je er voor het kind moet zijn .
Tot een bepaalde leeftijd heeft bijna iedere moeder veel zorg voor het kind
Men kiest er ook voor om kinderen te nemen of niet



Ik ben het hier ten dele mee eens. Een kind met een zware handicap zal ook verpleegkundige zorg nodig hebben. Maar wat ik hier lees over jezelf laten betalen om gewoon moeder te zijn met alle respect er zijn genoeg werkende moeders die fulltime moeten werken omdat ze hun partner verloren hebben welke hun kind fulltime naar de opvang moeten voor en na school. Deze kinderen hebben geen moeder die thuis kan gaan zitten uit het pgb kunnen niet naar een speciale school maar moeten meedraaien. En die moeders betalen de belasting zodat andere kinderen dan de aandacht zo nodig hebben terwijl hun kinderen dan even een uitje moeten??? Deze kinderen hebben ook veel zorg en aandacht nodig. Ik vind dat ouders met gehandicapte kinderen hier wel erg in de slachtofferrol kruipen. Tuurlijk is er extra geld nodig voor bepaalde professionele begeleiding en materialen maar kom op zeg ga je ook een kgb aanvragen als een normaal kind tot zijn tiende in bed plast en je daardoor continu bed moet verschonen?
Of je puber niet te hanteren is en je daar altijd mee bezig bent? Sorry maar kgb is voor zorg en niet voor ouders. Er zijn genoeg ouders die het zwaar hebben maar dat met liefde doen.



Mijn jongste zoon heeft een paar jaar een PGB mogen ontvangen omdat hij ADHD met ODD heeft. Ikzelf zat toen in een bijstandsuitkering. In de indicatie was opgenomen dat deze besteed moest worden aan individuele begeleiding en mede ter ontlasting was op mijn opvoedtaak. Daarop heb ik dus iemand gevonden om te komen. De gemeentelijke sociale dienst was het hier absoluut niet mee eens en wilde, ondanks dat ik dus iemand had ingehuurd, mij gaan kosten op mijn uitkering. Dat heeft mij wel veel moeite gekost om de sociale dienst op andere gedachten te brengen. Met allerlei bewijzen dat ik mezelf niet mocht uitbetalen en diverse telefoontje met het Zorgkantoor en BJZ hebben ze de korting op de uitkering teruggedraaid en de reeds gekorte bedragen alsnog uitbetaald. Soms hebben mensen niet meer de kracht om een dergelijk gevecht aan te gaan en is het makkelijker om toch zelf de 'hulpverlener' te worden. In sommige gevallen kan iemand er zelfs een hoger bedrag ontvangen als 'zorgverlener' dan een sociale uitkering hoog is.
M.C.T Geplaatst: donderdag 20 Februari 2014 13:29
De rechter heeft in het verleden de gemeente expliciet verboden om de bestedingsvrijheid aan te tasten.
Marijke Geplaatst: zondag 23 Februari 2014 13:25

Hallo,

Ik heb onlangs gehoord dat je jezelf kan inhuren als begeleider voor je kind. Heeft iemand daar ervaring mee? Sluit je dan met jezelf een soort van ovk? Dat is wel een beetje raar vind ik.
Heb ons zorgkantoor kort om advies gevraagd en het kan dus inderdaad. Moet je met jezelf een vast bedrag p maand afspreken.
Is natuurlijk fantastisch dat dit kan maar ik twijfel of ik het nou goed doe!

Alle reacties zijn welkom! Ben benieuwd.



Hallo, nadat mijn zoon geopereerd was aan een hersentumor en het hele leven in het teken van revalidatie en herstel, psychisch en lichamelijk kwam te staan, en ik met mijn baan in de problemen kwam door teveel verzuim, heb ik mijn zoon gedurende een periode zelf verzorgd,begeleid en verpleegd met een PGB. Daardoor was er meer rust en overzicht . Het was geen optie iemand van buitenaf aan te trekken omdat hij dag- en nacht veel hulp nodig had. Je kan iemand anders inhuren, maar je kan het ook zelf doen. Je moet alles goed bijhouden qua administratie, de uren verantwoorden, je maandoverzicht invullen. Het zorgkantoor helpt je met alles als je dat wilt. Zo konden wij deze periode overbruggen. Het gaat nu goed met hem, woont begeleid en ik ben weer aan het werk.
Nathalie Geplaatst: dinsdag 04 Maart 2014 15:10

Beste Janny,

Ik heb moeite uw tekst volledig te lezen vanwege dat u dit aan elkaar schrijft en weinig gebruik maakt van interpunctie.

Desondanks ga ik proberen alle vragen die u stelt te beantwoorden.
:?: Ik heb een vraag. Mijn zoontje woont thuis. Hij heeft adhd en pdd-nos. Ik heb een pgb. Mijn zoon heeft een vaste coach, die vanuit het pgb betaald wordt.
Ikzelf heb diabetes type2. De meeste zorg komt op mijn schouders terecht! Ik leef heel de dag en nacht met mijn zoontje! Kan ik zelf als zijn mama [mantelzorgster] mijzelf inkopen vanuit het pgb dat wij hebben??
:arrow: Duidelijk verhaal. Ik heb voor de leesbaarheid deze vraagtekst even aangepast en waar nodig aangevuld.
U heeft het over dat u zelf overbelast bent door de zorg van uw kind. Mij lijkt het beter in uw geval om meer hulpverleners in te zetten dan u zelf uit te gaan betalen. Ik kan u helpen om geschikte hulpverleners te vinden mocht u dit willen. Zoek dan even mijn bedrijfsnaam op en stuur even een mailtje.

Het is wel mogelijk om uzelf in te huren. U kunt een standaard contract van de website van de Sociale VerzekeringsBank verkrijgen en deze invullen.
De verloning (berekenen en uitbetalen van het loon) kunt u ook gratis door de SVB laten doen. Website: http://www.svb.nl

:?: Ik kom niet aan mijzelf toe betreft mijn diabetes om naar de diabetes verpleegkundige te gaan! Mijn diabetes verpleegkundige wijst mij erop dat zij niet naar mij toekomt om mij te helpen! Ik moet het voor elkaar zien te krijgen om 2 dag curves te krijgen, wat mij niet lukt!
:arrow: De situatie zoals u deze beschrijft is een zorgelijke. Ik raad u sterk aan meer hulp te zoeken om uzelf de ruimte te geven om wel aan afspraken toe te komen. U mag daarbij ook hulp inschakelen van MEE. Deze zitten ook bij u in de buurt.

De hulp van MEE ( website: http://www.mee.nl ) is voor u gratis, kan u heel erg helpen bij administratie, uitzoeken van allerhande zaken en het op een rijtje zetten van uw situatie. Extra hulp voor uzelf zoals bijvoorbeeld hulp in het schoonhouden van uw huis, kunt u ook aanvragen bij de gemeente. Een consulent van MEE kan u daarmee helpen. Eventueel weet ik ook andere mensen die u daarmee zouden kunnen helpen.

:?: Ik ben continu bezig met mijn zoontje! Ik heb amper ruimte voor mezelf! Er gaat ontzettend veel stuk in huis: zijn kleding, gaten in de muur, kleding uit de kast, wat ik voorheen erin gelegd heb, zijn fietsen maakt mijn zoon tot kapot. Kortom, hij maakt er een bende van!
:arrow: Wat u beschrijft is reden voor veel meer hulp. Mogelijk dat ook de indicatie die u nu heeft voor uw zoon niet meer klopt met de situatie waarin u nu zit. Neem contact op en ik kan u betrouwbare hulpverleners aanraden die graag willen helpen om de situatie blijvend een goede richting in te helpen.

:?: Afspraken bij de GGZ komen wij na. Denken, splitsen, wat is wijsheid omtrent zijn medicatie. School, wat ik continu in de gaten houd! 3 uurtjes per dag gaat mijn zoontje naar school, naar Speciaal Onderwijs. Het is zoveel...
:arrow: Het is mij duidelijk dat u overbelast bent in de situatie waarin u nu verkeerd. Ik ken echter goede mensen die in Amsterdam of omgeving werkzaam zijn en u graag van dienst willen zijn om de situatie om te buigen in een situatie waarin zowel uw zoon als u zich een stuk prettiger gaan voelen. Zoals eerder al gezegd, zoek mijn bedrijfsnaam op en stuur even een e-mail.

:?: Betreft terugkomend op mijn suikerziekte. Deze moet nog goed ingesteld worden met de metformine, die ik nog steeds afbijt van 850mg. Ik heb veel hypos met schoonmaak thuis. Het is water naar de zee dragen! En dan krijg je ook nog het commentaar van bepaalde buren dat ik niet mijn zoon kan opvoeden, dat ik gek bent, dat mijn zoon gestoord is, al dat soort uitspraken!
:arrow: Ik begrijp dat u overbelast bent en dat u het als zeer grievend ervaart dat andere mensen uw onmacht ervaren als onwil of onkunde. U zit nu in een nare situatie. Het is goed dat u hierbij meer hulp zoekt.

:?: Maar nogmaals kan ik als mantelzorgster naast de vaste coach die uitbetaald wordt van het pgb wat wij krijgen, mezelf uitbetalen?
:arrow: Zoals hierboven al gezegd, dat is mogelijk. Ik vermoed alleen dat het verstandig is om eerst te zorgen dat u een aantal goede hulpverleners aantrekt die uw situatie tot rust brengen zodat u weer ademruimte krijgt, uw zoon weer prettig in zijn vel komt te zitten en zich begrepen voelt.
Ook lijkt het mij dan raadzaam om te zoeken naar mogelijkheden om meer hulp in te zetten. Maar dat laat ik ook over aan de expertise van de mensen die ik u zal aanraden.

:?: Kan ik pgb aanvragen voor mijzelf? Bestaat het ook dat ik geholpen kan worden met mijn hele ik?
mvg.janny.
:arrow: Uw situatie is niet uniek. Er zijn heel veel mensen helaas die dit soort situaties doormaken. Er is gelukkig wel hoop. U kunt met de juiste hulp een heel eind komen.

Ook mag u een PGB aanvragen voor uzelf. Dat ligt op dit moment wat moeilijker vanwege een stop op nieuwe PGB uitgiften. Maar mogelijk is er in uw situatie nog wat mogelijk en kan er via andere manieren al aan uw situatie gewerkt worden. Daarbij zit ik te denken aan intensieve begeleiding voor uw zoon, hulp bij administratie, bezoeken afleggen en afspraken nakomen alsmede rust in uw hoofd verkrijgen door iemand die u intensief begeleid.
Ik hoor graag van u
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare



Dag Pim,

Omdat ik vaak zie dat je correcte en uitgebreide antwoorden geeft zou ik graag even van je deskundigheid gebruik willen maken.

Als zorgverlener begeleid ik een overbelaste vrouw die 4 kinderen heeft met PDD-NOS en aanverwante stoornissen. Echter is zij de enige hulpverlener die de kinderen toelaten, vandaar dat zij de speciale autistenbegeleiding aan ze geeft. Zij haalt dan ook inkomen uit het pgb van haar kids. Maar omdat ze overbelast is door deze situatie en andere zaken, heeft ze mij nodig om overzicht te houden, haar verhaal kwijt te kunnen enzovoort. Tot zover duidelijk lijkt me.

Nu is het geval dat de SVB zegt dat zij geen inkomsten uit een pgb mag halen wanneer ze zelf een pgb heeft. Beide soorten begeleiding worden door de SVB 'individuele begeleiding' genoemd. Dat is het ook wel, alleen zijn we het niet met deze constructie eens. Mevrouw krijgt een heel andere soort 'behandeling ' van mij dan dat ze haar kids geeft. We hebben besproken of het zinvol is de kinderen door mij of iemand anders te laten begeleiden maar ze zullen niemand toelaten helaas.

Wat wel kan is dat mevrouw haar inkomsten houdt (anders moet ze naar de bijstand) en dus zegt ze zelf haar pgb op. Op die manier kan ze wel bij haar kinderen blijven werken. Alleen kan ik haar dan niet ondersteunen omdat er geen budget voor is. We weten niet hoe lang ze dit kan volhouden en zien het met lede ogen aan. De situatie zit dus nogal vast. Mevrouw is bezig een bezwaarschrift in te dienen.

Wat vind je hier van? Klopt dit?

Alvast bedankt voor het lezen.

groeten,
Nathalie van Nijnatten, Den Helder
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 04 Maart 2014 23:06
Ik begrijp niet zo goed wat de SVB hierover te zeggen heeft? zij zijn helemaal geen partij hierin en mogen hier volgens mij geen oordeel over geven. De indicerende instantie(s) (CIZ en BJZ) mogen dat wel. als de kinderen een indicatie hebben gekregen op basis van respijtzorg dan mogen de ouder(s) de zorg niet zelf geven, anders wel. Dit staat los van een eventuele indicatie van de ouder(s) zelf.
Ik ken meerdere mensen die zelf een indicatie hebben voor begeleiding en ook begeleiding geven aan hun eigen kinderen (soms kan het gewoon echt niet anders) of begeleiding geven in aanvulling op professionele begeleiding. En als het servicecentrum PGB van de SVB betrokken is middels uitbesteding van de salarisadministratie dan is dat bij die cliënten nooit een probleem geweest. Eerlijk gezegd klinkt dit alsof ze buiten hun boekje gaan, zij dienen de salarisadministratie te doen en niets anders dan dat!
Alberta Geplaatst: woensdag 05 Maart 2014 10:23

Ik begrijp niet zo goed wat de SVB hierover te zeggen heeft? zij zijn helemaal geen partij hierin en mogen hier volgens mij geen oordeel over geven. De indicerende instantie(s) (CIZ en BJZ) mogen dat wel. als de kinderen een indicatie hebben gekregen op basis van respijtzorg dan mogen de ouder(s) de zorg niet zelf geven, anders wel. Dit staat los van een eventuele indicatie van de ouder(s) zelf.
Ik ken meerdere mensen die zelf een indicatie hebben voor begeleiding en ook begeleiding geven aan hun eigen kinderen (soms kan het gewoon echt niet anders) of begeleiding geven in aanvulling op professionele begeleiding. En als het servicecentrum PGB van de SVB betrokken is middels uitbesteding van de salarisadministratie dan is dat bij die cliënten nooit een probleem geweest. Eerlijk gezegd klinkt dit alsof ze buiten hun boekje gaan, zij dienen de salarisadministratie te doen en niets anders dan dat!




Anne,

Zou het niet zo kunnen zijn dat dit nieuwe regelgeving is???? Dat nieuwe budgethouders niet voor andere budgethouders mogen werken??? Vooral als het naar de WMO gaat kan dit weleens van toepassing gaan worden. Ik mag bv. voor het huishouden ook niet iemand in dienst nemen die op ditzelfde adres woont.

Tijdens het huisbezoek van het zorgkantoor kregen wij de vraag of iemand van onze hulpverleners zelf ook een pgb hadden. Nee.... dus. Maar het gaf mij wel te denken.

De SVB zal dit toch niet maar zo zeggen????
Nathalie Geplaatst: woensdag 05 Maart 2014 11:51
Excuses, het is inderdaad het zorgkantoor die dit heeft gemeld. Ik heb per ongeluk SVB neer gezet.
M.C.T Geplaatst: woensdag 05 Maart 2014 12:55
Enkele jaren geleden waren er voorstellen, dat je jezelf niet mag laten inhuren uit een PGB als je zelf een P{GB hebt.
Dit is uiteindelijk niet doorgegaan.
Star Counseling Geplaatst: woensdag 05 Maart 2014 14:19
Precies wat GWehkamp schrijft: begin 2011 was er ineens een nieuwe regel van kracht dat budgethouders niet meer voor andere budgethouders mochten werken. Ik ben één van de mensen die hiervoor actie heeft gevoerd, omdat ik zelf een PGB heb voor persoonlijke verzorging vanwege een fysieke beperking en daarnaast beroepsmatig als begeleidster voor andere PGB houders werk. Uiteindelijk is mijn verhaal gebruikt in het debat daarover (en heeft ook in de volkskrant gestaan) en op basis daarvan (en uiteraard andere verhalen van budgethouders) is deze regel toen teruggedraaid. Dat ik een fysieke beperking heb zegt namelijk niets over mijn begeleidingscapaciteiten! En als iemand zelf begeleiding nodig heeft op bepaalde gebieden zegt dat niets over haar vermogen om specifieke ASS begeleiding te geven (daarbij wordt er totaal iets anders van je gevraagd namelijk). Het is wel heel kort door de bocht om dan te stellen dat dit niet zou mogen en ik ben op de hoogte van alle nieuwe regels en heb dit ook nog nergens gelezen! Daarbij ken ik dus meerdere mensen die zelf (deels) hun kind(eren) begeleiden en zelf ook zorg nodig hebben.

Mijn tip is: vraag het zorgkantoor om het document waarin deze regel staat of een link naar een officieel stuk waarin dit wordt aangegeven. Het is belangrijk om jezelf/de cliënt op de hoogte te stellen van de veranderingen m.b.t. het PGB mocht je evt. in bezwaar willen gaan.
Jelena Geplaatst: donderdag 06 Maart 2014 12:56
De gemeente Franekeradeel deelt mede dat vanaf 2014 geen familieleden meer kunnen worden gecontracteerd dan alleen in bijzondere gevallen. Een heel bijzondere maatregel! Wat hier achter zit kan ik alleen vermoeden. Maar vrolijk worden we er niet van.
Stel je bent als ouders gehandicapt en behoeven veel zorg en een van de kinderen maakt daar zijn/haar werk van. Waar moet dit kind dan van gaan leven. Deed ze het werk voor vreemden geen probleem nu zijn het zijn of haar ouders moet dit mantelzorg c.q. naaste liefde zijn. En dat laatste valt niet te combineren. :?:
Geplaatst: donderdag 06 Maart 2014 15:31
Ja, en als moeder van 4 kinderen met een PGB, allen Adhd en of PDD/autisme, zal ik dan dus straks ook gewoon bij anderen moeten gaan werken en een ander mijn kinderen laten begeleiden. Ze kunnen immers niet zonder toezicht, zeker niet in combinatie met elkaar. dat gaat chaos worden. Ik krijg elke dag "maar" 2 uur uitbetaald maar de bovengebruikelijke zorg omvat zoveel meer in ons geval. Die twee uur is voor mij acceptabel om geen baan buiten de deur te hoeven hebben.Als ik dat niet meer mag doen zal er veel meer uren externe begeleiding nodig zijn ,simpelweg omdat deze zorg niet te plannen is, maar wel moet gebeuren. Kortom, alle uren dat ik straks "gedwongen ben buiten de deur te gaan werken, zal inzet van een begeleider vragen. Wat gaat dat meer kosten?
Volgens mij zijn er veel meer ouders die hier straks mee komen te zitten....
C.R. (Sjas) Geplaatst: vrijdag 07 Maart 2014 11:36
Ik vindt het onzinnig als je een pgb hebt omdat dingen teveel zijn ofzo, om dan jezelf uit te laten betalen met hetzelfde pgb om voor je kinderen te gaan zorgen. Zeer bedenkelijk. Naar mijn idee rammelt dit.
Geplaatst: vrijdag 07 Maart 2014 12:31

Ik vindt het onzinnig als je een pgb hebt omdat dingen teveel zijn ofzo, om dan jezelf uit te laten betalen met hetzelfde pgb om voor je kinderen te gaan zorgen. Zeer bedenkelijk. Naar mijn idee rammelt dit.



Ja, het kan onzinnig lijken, als ouders zich uit laten betalen uit het PGB, maar...hoe zit het dan met al die werkende ouders die hun kinderen naar een kinderopvang doen en daar ook nog eens een bijdrage voor krijgen vanuit de overheid of werkgevers?
Hoeveel ouders zouden er in staat zijn buiten de deur te gaan werken als ze verplicht waren ook zelf de zorg voor hun kinderen in handen te houden? (Of zelf de kosten van kinderopvang betalen??)
Nu het gaat om kinderen die heel veel extra aandacht en begeleiding nodig hebben wordt het gezien als "normaal" dat je voor je eigen kinderen zorgt?????? Ook al is dat niet te combineren met een baan buiten de deur.
Geplaatst: zondag 20 April 2014 01:53
Ik lees deze berichten met gemengde gevoelens. ..
Blijkbaar ben ik niet genoeg thuis of heb ik gewoon weg geen tijd om mij hierin vast te bijten.
Het eerste wat in mij op komt is dat ik mijzelf ernstig te kort doe :-(

Ik ben moeder van een 12 jarig verstandelijk gehandicapt meisje iq onder de 50 met autisme en een lage spierspannig etc..
Ik heb de volledige zorg over haar en ze heeft 24u per dag zorg nodig.
Daar naast heb ik best een zware baan in de psychiatrie waar ik late diensten werk om de zorg rond te krijgen dat betekend werken tot 23:00
en thuis om 23:45 dan om 00:30 naar bed.
05:00 opstaan voor mijn partner die naar zijn werk moet en daarna de ochtendzorg voor mijn dochter.
overdag zorgen dat het huishouden en eten gedaan wordt.

Idd moederschap daar kies je voor het is ook het mooiste wat er is!
Maar soms kan ik niet de moeder zijn die mijn dochter verdient ik ben moe en gestrest zeker in tijden van reorganisaties Ik ben afhankelijk van mijn inkomen en hou van mijn werk en zielsveel van mijn kind..

Soms weet ik niet hoe ik het nog vol kan houden en zou het een oplossing of zelfs bevrijding kunnen zijn als ik betaald zou worden als zorg verlener voor mijn dochter.

Maar aan de andere kant voelt het als normaal een moeders plicht ten koste van alles..
Geplaatst: donderdag 24 April 2014 21:07
Ook ik heb jaar of 3 terug gehoord van de Indicatie Commissie (IC) dat je het PGB beter zo veel mogelijk
aan andere hulpverleners dan als ouder aan jezelf betalen.

Betaal je jezelf, betaal je er ook nog tzt extra premies voor qua zoals belasting etc.
En stelt deze ÏC dat je níet aan het ontlasten bent wat dan ook het pgb naar beneden
duwt óf..zelfs geheel stopgezet wordt.

Handiger is het, het PGB te betalen aan anderen en zelf het Vrij Besteedbare Bedrag (VBB)
van het totaalbedrag af te houden.
Dát hoef je immers niet te verantwoorden / mag je overhouden én dus...
geen belasting gedoe... :P
Femke Geplaatst: maandag 08 December 2014 16:15
Hallo,
ik wilde even vragen als je als ouder in de ziektewet zit en je wilt je ook voor een deel laten betalen uit de pgb voor de zorg van je ernstig ziek kind. Heeft dit gevolgen voor de ziektewetuitkering?
M.C.T Geplaatst: maandag 08 December 2014 17:48
Als je op dat moment al in de ziektewet zit zou dat kunnen. Over veranderingen na ziekmelding moet je je werkgever/uitkeringsinstantie informeren. al was het maar omdat uitbreiding van betaalde activiteiten de re-integratie kan bemoeilijken.
I.E Geplaatst: maandag 08 December 2014 23:05

Hallo,
ik wilde even vragen als je als ouder in de ziektewet zit en je wilt je ook voor een deel laten betalen uit de pgb voor de zorg van je ernstig ziek kind. Heeft dit gevolgen voor de ziektewetuitkering?



Maar als jezelf ziek bent hoe wil je dan goed kunnen zorgen voor je zieke kind? Volgens mij kun je dan van het pgb beter iemand inhuren die jou ontlast!
I.E Geplaatst: dinsdag 09 December 2014 16:31

hALLO,

ik wilde wat vragen ik ben een moeder mijn zoon heeft pddnos en heeft pas een pgb Hij krijgt al een begeleiding individueel voor 2 uren per week.

Ik wil graag ook mijn zoon begeleiding geven zoals activiteiten zwemmen, en nog gym kan ik mezelf als begeleider opgeven want ik werk niet en wil het beste voor mijn kind en ik wil veel meer dingen doen met hem wat soms geld kost alleen om hem verder te helpen. en hoe gaat dat te werk graag uitleg wat mag wel en wat niet heleboel vragen ? MAg ik met hem naar een atractiepark vb ? want dat vind hij geweldig alleen om hem socialer te maken.



Ja je wordt vast heel sociaal van een bezoek aan een pretpark!!!!
Geplaatst: woensdag 29 Juni 2016 15:48
ik heb een vraag ,
mijn zoontje is om dat ikk ziek ben geweest bij opa en oma gaan wonen en vader woont daar ook bij.

mijn zoontje gheeft behoorlijk overgewicht gekregen daar zeker 60 kilo gewicht erbij.
wil pgb aanvragen voor hem .
dat kan ik waar doen ,

en kan ik zelf de zorg geven bepalen van sport club hulp budy etc etc
Tanja Geplaatst: vrijdag 22 Juli 2016 14:41

ik heb een vraag ,
mijn zoontje is om dat ikk ziek ben geweest bij opa en oma gaan wonen en vader woont daar ook bij.

mijn zoontje gheeft behoorlijk overgewicht gekregen daar zeker 60 kilo gewicht erbij.
wil pgb aanvragen voor hem .
dat kan ik waar doen ,

en kan ik zelf de zorg geven bepalen van sport club hulp budy etc etc




Hallo,

Voor overgewicht is het niet mogelijk om een PGB aan te vragen....ga met je zoon naar een kinder dietiste en laat hem een kinder programma volgen om af te vallen.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 23 Juli 2016 12:09
Wat is het verband tussen PGB en afvallen?
Geplaatst: vrijdag 09 September 2016 13:57
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn gehandicapte broer van 21 gaat binnenkort op zich zelf wonen in een woonvorm die wel controle, maar geen verzorging/begeleiding biedt. Hij heeft een PGB. Voor persoonlijke training en dagbesteding voor mijn broer is professionele hulp al aanwezig.
Ik ben zelf HBO-Verpleegkundige in opleiding en wil wel een aantal uren bij hem werken om daar schoon te maken, te wassen, helpen koken en verzorgen waar dat nodig is.
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om betaald te worden van mijn broer zijn PGB? Hoeveel mag ik ervoor vragen en moet ik 18 jaar of ouder zijn?

Ik hoor het graag,
Celeste

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.