1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB tarieven

Auteur Bericht
Madeleine Geplaatst: woensdag 17 December 2008 11:50
Hallo allemaal,

Als zorgverlener van verschillende diensten o.a. bij GGZ/Pgbers en lichamelijk gehandicapten loop ik regelmatig aan tegen problemen met tariefstelling als ZZPer.

Bij de zorgkantoren zeggen ze laconiek: waar de client je voor in kan huren mag hij aanbieden ook als dat € 5 euro is per uur voor verpleegkundige handelingen.

Natuurlijk weet ik dat je daar € 35,00 per uur voor hoort te krijgen dus dat is belachelijk.

Maar wat nu indien ik 24 uurs diensten ga draaien bij een patient met een hoge dwarsleasie/ kan alleen zijn hoofd bewegen, heeft geen partner en zoekt diensverleners die verpleegtechnische handelingen kunnen verrichten willen koken boodschappen doen, begeleiden, vervoeren etc.
en waakdiensten in de nacht houden.

Wat is daarvoor dan een redelijk middeltarief?

Ik vind het vervelend nu weer over tarieven te moeten praten op het forum en heb de webmaster gevraagd hiervoor een oplossing te helpen zoeken waardoor op deze site tarieven worden aangegeven voor hulpverleners. Wellicht kunnen PGB houders daar dan ook gebruik van maken.

Allemaal gelukkig kerstfeest en goed en gezond 2009 gewenst!!

Madeleine
Nationale Hulpgids team Geplaatst: vrijdag 19 December 2008 10:39
Beste hulpverleners en pgb-houders,

Wij zouden graag richtlijnen willen gaan geven over tarieven.
Deze staan echter niet vast.

We zouden het dan ook erg fijn vinden om van jullie informatie hierover te ontvangen.

Jullie zijn tenslotte de ervaringsdeskundigen!

Met tips en ideeën kan je gewoon reageren op dit onderwerp.

We zullen hier dan een apart onderwerp van maken en up to date houden.

Dan hoeft niemand ooit meer op zoek naar tarieven.

Met vriendelijke groet,

Het ZoekPgbZorg team
Madeleine Geplaatst: vrijdag 19 December 2008 17:55
Hallo allemaal,

Dit is een heel erg leuk initiatief.Bedankt! Hoop dt er velen zullen reageren.

Kom op mensen, doe je best!!

Madeleine
Foveo Geplaatst: zaterdag 20 December 2008 16:51
CTG tarieven:

Huishoudelijke verzorging € 24,30 per uur
Persoonlijke verzorging € 41,60 per uur
Ondersteunende begeleiding € 44,60 per uur
Activerende begeleiding € 47,50 per uur
Verpleging € 62,10 per uur
Kort verblijf € 255,10 per etmaal (1 op 4)
Indicatie Traject € 150,00
Bemiddeling € 44,60 per uur

Let op: dit zijn de tarieven Zorg In Natura, het pgb van de clienten ligt lager per uur dan die tarieven. Dat kan ook omdat er in de regel weinig overhead is in de PGB zorg.
Onze tarieven zijn bijvoorbeeld (prijspeil 2008):
Huishoudelijke verzorging € 17.50 per uur
Persoonlijke verzorging bieden we niet
Ondersteunende begeleiding € 40 per uur
Activerende begeleiding € 40 per uur
Verpleging bieden we niet
Kort verblijf € 139 per etmaal (1 op 2)
Indicatie Traject € 129.- alleen te voldoen als we enkel de aanvraag doen en geen zorg gaan leveren
Bemiddeling € 40 per uur
Reiskosten minder dan 10 km worden niet gerekend door ons, anders 25 eurocent escl. btw of de reistijd vergoeden.
Helpdesk is gratis, crisisdiensten kennen een toeslag van 25% per uur, weekendcrisis kent een toeslag van 50 % per uur.
Budgetbeheer met verlegde verantwoordelijkheid (wij zijn wettelijk aansprakelijk en niet de cliënt) : 17.50 ex btw. met een maximum van 250 incl btw per jaar.

Foveõ: gewoon helder in tarieven :D
Ron Geplaatst: donderdag 25 December 2008 15:07
Ik reken € 49,95 per uur als zelfstanig Psychiatrisch Verpleegkundige in de thuissituatie.
Gezien de problematiek die ik tegenkom, Psychiatrie vaak in combinatie met alcoholverslaving /drugsverslaving/ sociale problemen. Verschillende ziektebeelden met de daarbij regelmatig complexe problemen.
Cliënten krijgen een persoonlijke aanpak wat zij willen mits... natuurlijk.

Wanneer men naar een zorginstelling gaat dan is men geen persoon meer maar een nummer, een productienummer met een zeer onpersoonlijke begeleiding.
Hier speelt kwaliteit geen rol meer maar kwantiteit = geld
Als cliënt ben je hier ondergeschikt aan.


Wat er verder van € 49,95 nog af moet: rijtijd, benzine, verzekering, pensioen, vakantiegeld, ziektekosten, ziektepremie en natuurlijk de belasting.
Er blijft dan niet zoveel van over ruwweg 40-45%

€ 49,95 lijkt veel maar netto vind ik het normaal.
Ik ga voor minder, als zelfstandige niet meer aan het werk.

Groet,
RWZ-Ron Wijdeveld Zorg
Foveo Geplaatst: donderdag 25 December 2008 16:17
Voor wie geen ondernemer is:
Wij dragen zelf nogal wat kosten die een werknemer niet heeft.
Overigen krijgen zorgaanbieders meer dan zelfstandigen maar dat terzijde.
Reken even mee:
risicoverzekering (arbeidsongeschiktheid), administratiekosten, bankkosten, kosten beroepsvereniging, kantoorkosten, vervoerskosten etc. etc.

bovenstaande reactie is een aardig reël beeld van wat een hulpverlener kost per uur overigens.
Annelies Geplaatst: zondag 28 December 2008 20:05
Op 6 maart ´09 is er weer de cursus " Werken als zelfstandig zorgverlener" . In Nieuwegein. Hierin wordt ook gepraat over de tarieven in de zorg. Wil je deelnemen aan deze cursus. Kijk dan op mijn website. Zie mijn profiel.

m.v.g., Annelies Blekman
Ron Geplaatst: maandag 29 December 2008 12:31
Ik heb voor de tarieven géén cursus nodig.

Op een logische manier nadenken is voor mij voldoende

Gr
Niesje Geplaatst: dinsdag 30 December 2008 10:32
Ik heb al een aantal jaren mijn eigen tarievenlijst. Het voelt voor mij goed om zo te werken. En inderdaad, soms vinden mensen het te duur. Ik ben mij er wel van bewust dat er een prijskaartje aan kwaliteit hangt, en kwaliteit lever ik! Vinden mensen het dan te veel, dan zoeken ze een ander. daar heb ik geen problemen mee. Mijn eigen 'basis' blijft stabiel doordat ik zelf bepaal wat ik wil verdienen.
Willeke Geplaatst: dinsdag 30 December 2008 13:31
Ik verbaas me altijd over de tarieven van andere hulpverleners.
ik krijg 13 euro per uur, dit scheelt erg veel met de tarieven die ik hier lees.zit ik dan zo vreselijk laag?
ik heb mijn HBO-SPH diploma dus ik ben gediplomeerd.
ik krijg 13 euro per uur voor een kindje met PDD-NOS. ik bied opvang bij mij thuis en doe activiteiten met hem.
vr.gr Willeke
Nelleke Geplaatst: woensdag 31 December 2008 13:28
Toen ik voor het eerst mijn tarieven moest bepalen heb ik gekeken naar wat mensen per uur aan PGB kregen, én wat bemiddelingsbureaus in de regio aan tarieven hanteerden, want het leek me dat ik daar wel onder moest blijven. Dat werkte prima!
Sibo Geplaatst: vrijdag 02 Januari 2009 17:36
Tarieven die hier staan zijn erg hoog vind ik zelf. Ik krijg 20 tot 25 euro per uur en ik werk met oa lichamelijk gehandicapte jongens. Ik vind dat een normaal tarief ook al weet ik dat sommigen meer vragen en krijgen, maar nu kunnen de ouders wel meer uren zorg inkopen, zodat ze tijd hebben voor de andere dingen thuis, en daar is het budget toch voor bedoelt??
Geplaatst: vrijdag 02 Januari 2009 21:34
Ik krijg momenteel 9€per uur voor het thuis oppassen op een baby van 10 maanden met een ernstige aangeboren hartafwijking.
Idd niet veel, maar goed, ik deed het ook meer ui sociaal oogpunt en dat is het minium wat je als PGB er kunt vragen.
Foveo Geplaatst: zaterdag 03 Januari 2009 01:01
€ 13,- euro in loondienst is voor een ervaren persoon met SPH wel erg laag.
Onze freelancers (allen SPH+) verdienen bruto 17.50 per uur.
Bedenk wel dat zij zelf hun oudedagvoorziening moeten regelen.
Foveo Geplaatst: zaterdag 03 Januari 2009 01:02
Naar ik meen is het wettelijk minimum € 11,34?
Foveo Geplaatst: zaterdag 03 Januari 2009 01:03
#Sibo:dat is voor een freelancer een keurig bedrag!
Alida Geplaatst: vrijdag 09 Januari 2009 11:44
Ik lees hier veel freelance tarieven voor hbo-ers. Zelf heb ik een universitaire opleiding (orthopedagoog) en vraag me af of ik hetzelfde tarief moet vragen als SPH-ers of dat ik meer kan vragen (als ik ondersteunende begeleiding geef).
M.C.T Geplaatst: vrijdag 09 Januari 2009 13:37
Diplomavergoeding is in de CAO's al lang geleden afgeschaft.
Het gaat om het niveau, dat nodig is om het overeengekomen werk te doen. Behandeling is geen PGB zorgsoort. Ook al is de grens tussen behandeling en activerende begeleiding flinterdun.

Bij de indicatie activerende begeleiding hoort een tarief van ongeveer
€45.- per uur. Voor ondersteunende begeleiding een kleine €30.-Dat lijkt mij dus een redelijke bandbreedte.
Geplaatst: maandag 12 Januari 2009 05:55
Ik lees hier veel freelance tarieven voor hbo-ers. Zelf heb ik een universitaire opleiding (orthopedagoog) en vraag me af of ik hetzelfde tarief moet vragen als SPH-ers of dat ik meer kan vragen (als ik ondersteunende begeleiding geef).

@ Aika,

begrijp ik het goed dat jij eigenlijk vindt dat je, (als 23 jarige) net
van de universiteit komende, eigenlijk meer moet verdienen
dan een HBO 'er ?

Zo ja, waarom ?

Ik vind (levens )ervaring, betrokkenheid, inzet, sociale vaardigheden, belangrijker dan of je wel of niet een universitair papiertje hebt.

Ik vind 20 a 25 euro per uur voor ondersteunende begeleiding van kinderen
door een 23 jarige orthopedagoge voldoende.
Conny Geplaatst: woensdag 14 Januari 2009 21:20
Ik zelf werk met een psychiatrische patiente met een drugsproblematiek.
Mijn uurtarief is 45 Euro. Ik vind wel dat het tarief ook moet afhangen van opleiding,werkervaring en van de caseload.
Marleen Geplaatst: zaterdag 17 Januari 2009 14:19
hallo allemaal
ik ben net begonnen als zzpér nu is mijn vraag via wie jullie aan je clienten komen, en of jullie ook ervaring hebben met bedrijven die zzp érs aannemen
Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 00:28
Beste Ron,

ik merk dat er op het Forum nogal eens wat gezegd wordt over zorginstellingen en dat cliënten dan een nummer zijn en geen persoonlijke begeleiding meer krijgen.

Ik werk toevallig zelf voor een groot zorg bureau (meer dan 70 werknemers op meer dan 3 grote locaties) en wij leveren wel degelijk zorg op maat voor onze cliënten. Zij staan zeer hoog in het vaandel, er wordt streng gecontroleerd op kwaliteit en er is een sterke betrokkenheid bij de persoonlijke situatie en wensen van onze cliënten.

Ik denk dat we uiteindelijk allemaal collega's zijn en dat we als we echt voor de zorg gaan en niet voor het geld we ook respect voor elkaar dienen te hebben om zo de kwaliteit te vergroten. Indien ik een collega vind die beter geschikt is om mijn cliënt te begeleiden verwijs ik deze nog steeds door.

Als we uitspraken doen waarin we aannemen dat men bij andere collega's een nummer is gooien we daarmee het hele scala aan hulpverlening dat onze cliënt misschien van hen nodig heeft dicht. Niet alleen voor onszelf maar veel erger voor de cliënt ook!
Geplaatst: zaterdag 19 Februari 2011 01:04
hallo,

dit bericht is niet sarcastisch bedoeld, maar heb je wel eens gekeken wat een monteur van bijvoorbeeld de KPN kost per uur? en deze werkt niet met mensen
P&B Expertisecentrum Leren Gedrag en Bewegen Geplaatst: zondag 20 Februari 2011 15:20
Ik lees "voor freelancers 17,50 bruto per uur " Volgens mij kun je niet van een bruto uurloon spreken bij een freelancer/ZZPér.

Trouwens 17,50 euro per uur als ZZP tarief voor HBO? Lees ik dit goed?
Pim Geplaatst: maandag 21 Februari 2011 11:08
Geachte heer/ mevrouw van der Velden (ABCCare),

Ik neem aan dat het u is opgevallen dat er berichten in dit onderwerp staan die reeds meer dan 2 jaar oud zijn?
Ik vermoed dat de schrijvers ervan dus niet zullen reageren op uw reactie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.