1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB tarieven

Auteur Bericht
Mariëtte Geplaatst: maandag 28 Maart 2011 12:32
Even als laatste reactie want we gaan steeds meer off topic..

Ik word wel een beetje moe van jullie hoor..
Ik zie dat t jullie ook nog een hoop te leren hebben.En weet je: dat geld voor iedereen :D

En toevallig ook dat jullie beiden iets doen voor mensen met autisme.Ervaringsdeskundig misschien?
(dit is een grapje met wellicht een kern van waarheid )



Het verhaal over de 18 woningen komt mij wat bizar over. Er zal vast het nodige misgaan. Belangrijk dat de instelling die deze woningen beheert daar zijn zaken op orde krijgt. Rijk worden in de zorg is er, mits er zorg geleverd word, niet bij. Fraude is er wel, maar naar mijn indruk zeer beperkt. Fraude komt overigens overal voor. Heel vervelend, maar dat is helaas niet anders. In 2011 word hier veel aandacht aan besteed door het ministerie en de zorgkantoren.

Tja,het is maar wat je niet wilt weten en horen
Momenteel is er trouwens een soort gelijke constructie in de media bij de serie man bijt hond,weliswaar veel kleinschaliger.Ook een particulier initiatief.Het gaat hier niet om instellingen dus.Dit soort particuliere initiatieven kunen gigantisch mis lopen omdat het gaat om zeer kwetsbare mensen.
Je hoeft deze mensen maar een beetje onder druk te zetten,ze eten en onderdak te beloven..Zo kun je ze ook een contract laten tekenen om hun woning af te staan en zo kom je aan woningen en heb je al snel je eigen stichting..
De GGZ vind het allang best..
De GGZ schiet ernstig tekort in deze hoek evenals in de hoek vd daklozen met psychiatrische problematiek.

Tuurlijk prop deze mensen maar met zijn allen in een hok want ze zijn lastig,vierkant ,vaak verslaafd,slecht verzorgd en er valt weinig eer aan te behalen.Zo hebben we ook op papier weer aan onze 'beschaafde' verplichting voldaan..
Maar of de omgang met hen menswaardig is en of zij rechten hebben durf ik ik ernstig en van uit de ervaringen die ik heb te betwijfelen.Deze mensen hebben geen stem en zitten in een donkere hoek vast van het bestaan met medeweten van ons ministerie en haha de zorgkantoren ,kom op Pim je moet beter weten ..


En wil jij ook beter nadenken over je woordkeuze..Als ik ergens de kriebels van krijg is om een zeer ernstige situatie als deze te omschrijven als vervelend.Valt in hetzelfde genre als 'we kunnen geen ijzer met handen breken' , bah!
Een griepje kun je vervelend noemen.We hebben het hier over een groot schandaal
Geplaatst: maandag 28 Maart 2011 16:02
Los van waarde oordelen volgens mij is er sprake van een dilemma met twee kanten.
1. Iedereen heeft recht op dezelfde goede zorg en dezelfde keuze vrijheid binnen de zorg! Helaas is het prijskaartje voor deze vrije keuze zorg op dit moment zo hoog dat gebruikers van deze zorg hiervoor bij moeten betalen. Dit is voor mensen het een lager inkomen niet mogelijk, zij moeten of met veel geluk een erg goedkope hulpverlener vinden of zijn aangewezen op ZIN. Dit is erg onrechtvaardig en zorgt voor een klasse verschil iets wat al jaren geleden in de zorg afgeschaft zou zijn.
2. Een hulpverlener heeft recht op een fatsoenlijk salaris! Inclusief de kosten die er gemaakt moeten worden. Voor mensen die geen eigen bedrijf hebben is het erg moeilijk alle kosten te overzien. Misschien is het mogelijk om hiervan een keer een volledige lijst op de site te zetten inclusief de kosten, want deze zijn schrikbarend. Ook zinvol voor mensen die als zelfstandige willen beginnen.

Er zijn verschillende oplossingen mogelijk voor dit probleem maar het ontkennen van de andere kant hoort hier volgens mij niet bij.
Jolanda
Pim Geplaatst: maandag 28 Maart 2011 16:21
Beste Mariette,

Ik laat de waarde oordelen die je schrijft voor wat ze zijn.
Wel noem ik het bewust vervelend omdat ik weinig kan met zulke drama verhalen in de media.
Hoe de mensen het beleven en ervaren: geen idee.
Wat de precieze toedracht en oorzaak zijn: geen idee.
Het gebeurt overigens vaak dat mensen in zo'n situatie snel roepen: zelfverrijking, misbruik, uitbuiting. Het kan zo zijn dat het slechts een opeenhoping van slechte voorbereiding en ondoordachte keuzes zijn. Nogmaals: ik heb geen idee van oorzaak en gevolg.
Wat ik er verder mee kan? Alleen ter kennisgeving aannemen en daarna weer doorgaan met waar ik mee bezig ben.
Dus in die zin noem ik vervelend en ga ik geen hoogdravende termen er bij gebruiken. Die boeten anders wel heel snel aan waarde in.
Mijn ervaring leert dat in misbruik situaties mensen die het ondergaan vaak zaken anders ervaren dan mensen die er van buitenaf tegenaan kijken.
Neemt niet weg dat de zorg na deze situaties hard nodig is dat deze wel van hoogstaande kwaliteit is en echt gericht op wat de mensen dan nodig hebben.

En verder terecht dat je stelt dat het onderwerp heel anders was. Back on topic dus.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: maandag 28 Maart 2011 20:24
Tja, ook ik zal de veroordelende woorden van Maritte verder maar laten voor wat ze zijn. Zonder empathie en humor zou ik zomaar terug kunnen vallen op cynisme tenslotte en dat is niet erg constructief ;)

Jolanda doet een goede constructieve duit in het zakje dus daar wil ik wel aanhaken.

Goede zorg is duur, maar ZIN is bij mijn weten nog duurder, en dan is het nog maar de vraag hoe de kwaliteit is. Het PGB bespaart de overheid volgens mij veel geld als je bekijkt wat dezelfde zorg via reguliere kanalen zou kosten. Een deel daarvan wordt helaas teniet gedaan door oneigenlijk gebruik van het PGB en door bemiddelaars die erg hoge tarieven hanteren. Neemt niet weg dat PGB-zorg nog altijd relatief goedkoop is voor de overheid.

Ik zet geen enkel vraagteken bij een tarief van rond de 30 euro (begeleiding) omdat ik weet dat dit een reëel tarief is. Neemt niet weg dat iemand die geen enkele vorm van kwaliteitsbewaking, lange termijnvisie of verzekering heeft hetzelfde werk in principe best voor minder kan doen. En aangezien de PGB's over het algemeen al niet al te ruim zijn wordt dat voor een cliënt dan al snel een aantrekkelijke optie en ik kan me de vraagtekens bij de grote verschillen in tarieven best voorstellen. Het is een ondoorzichtig geheel eigenlijk. Geen gek plan dus om eens uitgebreid uit de doeken te doen waarop zorgverleners hun tarieven baseren.

Ik heb hier thuis wel eens in een spreadsheet gezet wat ik nu eigenlijk netto verdien met een gegeven uurtarief en aantal uur werk per week. Ik kom daarmee uit op een netto'loon' van de helft van mijn tarief. Daarbij heb ik rekening gehouden met een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar niet met het risico op ziekte (in loondienst krijg je doorbetaald bij ziekte tenslotte). Daarnaast heb ik rekening gehouden met de ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling en met de algemene heffingskorting.

Mijn spreadsheet-staatje is niet nagekeken door een boekhouder, dus ik geef geen garanties voor de betrouwbaarheid. Is er iemand die op dit onderwerp wel wat meer kennis heeft die het inzichtelijk maken van tarieven misschien als een uitdaging ziet?
Mariëtte Geplaatst: maandag 28 Maart 2011 21:50
dat noemt zich dan hulpverlener..
stelletje arrogante betweters
Geplaatst: maandag 28 Maart 2011 22:31
Beste Mathijs,
De PGB tarvieven door de overheid vast gestelt zijn gelijk aan de tarieven die voor ZIN betaald worden. Dus nee ZIN kost niet meer. De mogelijke tekorten die er door te lage berekeningen ontstaan worden betaald door extreem hoge tarieven voor PGB klanten( bij grote zorgverstrekkers). Als hulpverleners heb je hier weinig zicht op maar als je zoals ik een chronische handicap hebt en hulpverlener bent heb je inzage aan beide kanten.
Verder heb ik moeite met een te snel oordeel over hulpvragers in onze praktijk zien we bijna alleen klanten die al een lang hulpverleningstraject achter de rug hebben. Zo'n traject is slopend en mijn ervaring is dat een snel oordeel tot kwalijke vergissingen kan leiden.Dit is op te lossen door betrokkenheid, geduld en vragen stellen.
O ja en waardeoordelen hoor ik zeker niet alleen bij Maritte!
Jolanda
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 08:19
Dank je wel Jolande

Lief van je !

En fijn dat je tussenmn regels door kunt lezen
Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 11:05
Mijn eigen bedrijfskosten laten zich niet zo gemakkelijk berekenen omdat ik in een meermanspraktijk werk ( drukt de kosten) en met meerdere disciplines ( daardoor ook ander soort inkomens) wel heb ik onderzoek gedaan naar de meerkosten van chronische ziekte en handicap.

Er is in 2007 onderzoek gedaan door de CG raad in samenwerking met het NIBUD. Bij deze kosten is natuurlijk nog geen rekening gehouden met de verhoging van de eigen bijdragen sinds 2007.
46 % van de huishoudens komt niet meer rond.
In de tabellen staat N voor € per jaar.

Meerkosten i.v.m. zorg

[img:b50a78889a]http://i55.tinypic.com/21e18up.jpg[/img:b50a78889a]
[img:b50a78889a]http://i54.tinypic.com/108e7vm.jpg[/img:b50a78889a]

Meerkosten i.v.m. ziekte

[img:b50a78889a]http://i51.tinypic.com/257g86h.jpg[/img:b50a78889a]

Voor wie meer wil weten kan je hier het hele onderzoek vinden.
http://www.cg-raad.nl/docs_en_pdfs/geldzaken/20071101meerkostenrapport.pdf
Jolanda
Pim Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 14:50
Beste Jolanda,

Waar heb jij de informatie vandaan dat Zorg in Natura tarieven gelijk zijn aan die van het PGB?
WMO ZiN en PGB tarieven zijn dat niet.
AWBZ PGB en ZiN tarieven zijn dat ook niet.
Sterker nog: maximale tarieven voor PGB voor begeleiding groep zijn uitdrukkelijk fors lager dan vastgestelde tarieven voor Zorg in Natura.

Tarief PGB begeleiding groep is 57 euro per dagdeel (4 uur) maximaal.
Tarieven ZiN 2011 staan hier: http://www.nza.nl/137706/142055/CA-451.pdf
Er zijn daar diverse tarieven die flink uitstijgen boven de 57 euro per dagdeel, daarbij gaat het praktisch altijd om combinatietarieven van een basisdeel en een aanvullend deel volgens doelgroepomschrijving (zie later in het genoemde PDF bestand)

Bij ZiN zit er bovendien veelvuldig een woon/ kapitaallastcomponent, financiering voor de administratie en mogelijkheid om garantstellingen voor grote leningen te verkrijgen (waardoor lenen veel goedkoper word).

Ik vind de door jou getoonde grafieken erg onduidelijk. Betekent het dat voor alle kosten die mensen extra maken gemiddeld 650 euro per onderdeel word besteed? Waarom staat er onderaan een totaal ook 672 euro in grafiek 2?

Ik heb even de informatie vlot doorgeworsteld om het antwoord te vinden:
:!: De totale meerkosten van alle huishoudens met een meerderjarige respondent bedragen gemiddeld 158 euro per maand. Hierbij zijn de huishoudens zonder meerkosten (24%) 52 ook meegenomen. Het 95% betrouwbaarheidsinterval dat loopt van 144-172, geeft aan dat met een waarschijnlijkheid van 95% kan worden gesteld dat de gemiddelde meerkosten tussen de 144 en 172 euro per maand zullen liggen. Dit bedrag aan meerkosten geeft het gemiddelde weer van de respondenten die hebben aangegeven daadwerkelijk meerkosten te hebben of hebben aangegeven geen meerkosten te hebben. Een aantal respondenten heeft aangegeven wel meerkosten te hebben, maar wist niet hoeveel ze hieraan zelf hebben uitgegeven.
:arrow: Dat betekent dus dat gemiddeld genomen per zorgvrager 158 euro per maand extra uitgegeven word volgens dit onderzoek uit 2007. Een flinke aanslag op het budget inderdaad.

Het feit is wel dat deze informatie nog verder afdwaalt van het onderwerp waar het hier in eerste instantie over ging.

Richting Mariette wil ik slechts nog een ding zeggen:
Ik vind het erg jammer dat u regelmatig gebruik maakt van negatieve termen richting anderen die aan een discussie deelnemen en hun beschuldigt van allerhande zaken zonder deze mensen gesproken te hebben of te kennen. Het maakt uw eigen verhaal er niet sterker op.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 16:08
Pim
ga toch fietsen

Gefeliciteerd met jouw keurigheid maar in mijn opini ben jij en Dhr M flink onbeschoft bezig.Weliswaar verpakt in mooie woorden.


ik weet wie ik ben en wat ik beteken voor mensen

Misschien kun je nu stoppen met opmerkingen richting mij maken en concentreren op anderen en hetgeen waar dit topic overgaat.
Wij zullen het niet eens worden.
Het is nu klaar
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 16:15
Het feit is wel dat deze informatie nog verder afdwaalt van het onderwerp waar het hier in eerste instantie over ging.

Vind je Pim?

en inderdaad zie hier.je wilt niets weten van waar die andere kant mee te dealen heeft.het enige wat je doet is proberen op te sporen waar deze FEITEN die Joanda hier neerzet eventueel niet kloppen want jij weet het beter en

het gaat toch zo geweldig in de zorg ?
Dit kan toch niet in ons zo beschaafde landje?

Je snapt gewoon niet zij door plaatsing van dit stukje aan jouw en andere ondernemers wil duidelijk maken
Lijkt me zeer lastig hulpverlenen met zo een bord vooor je kop

Wist je dat je het meest kunt leren 'als je dat zou willen ' van de van de hulp afhankelijke
Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 17:51
Beste Pim,
Ik heb mijn informatie uit overleg met verschillende instanties uit de regio waarmee wij samenwerken.
De verklaring hiervoor:
De overheid moet de door haar gestelde tarieven juridisch onderbouwen. Hiervoor worden de ZIN tarieven gebruikt, deze zijn stevig uitonderhandelt. In deze bedragen zitten ook ondernemerskosten, deze vallen flink lager uit dan je zou denken omdat het personeel voor het overgrote deel uit free-lancers bestaat die een erbarmelijk slecht salaris ontvangen. De gemiste overhead wordt vervolgens doorberekent in het PGB omdat de grote instellingen de contracten met de overheid niet willen verliezen.
Vergoedingen voor groepen zijn lastiger opgebouwd en vallen buiten mijn gezichtsveld.

Over het onderzoek:
Mocht je geïnterresseerd zijn en antwoorden zoeken op je vragen lees dan het hele onderzoek even door ( link onder de tabellen) hier vind je alle antwoorden ook over validiteit enz.

M.b.t. het afdwalen:
Hulpverleners verdedigen zich ( terecht) door te wijzen op de kosten in dit topic. Dan is het niet meer dan logisch dat ook de andere extra kosten die cliënten moeten maken besproken worden, deze bepalen de draagkracht en dus ook de mogelijkheid om event. tarief verschillen te kunnen opbrengen.
Maar omdat ik vooraf wist dat deze reactie zou komen heb ik hierover ook een nieuw topic aangemaakt.
Jolanda
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 18:26
Zal ik ook nog even een duit in het zakje doen m.b.t. het onderwerp: ik ben zowel zorgafhankelijk als zorgbieder. Toen ik begon met het bieden van begeleiding heb ik mij voorgenomen dat ik mijn uurtarieven zou gaan baseren op wat er daadwerkelijk uit een PGB betaald kan worden, zolang als het mij financieel lukt om het hoofd boven water te houden als zelfstandig ondernemer en kostwinner. Mijn tarieven waren dus oorspronkelijk gebaseerd op de PGB bedragen omgerekend in geindiceerde uren per week. Ik kwam voor destijds ondersteunende begeleiding uit op een tarief van 25 euro per uur en voor activerende begeleiding op een tarief van 50 euro per uur. Toen kwamen de veranderingen en werden ob en ab samengevoegd tot begeleiding individueel. Om toch het onderscheid te kunnen blijven maken werd mijn tarief voor ambulante begeleiding 25 euro per uur. Als ik nu uitga van de tarieven voor 2011 is die 25 euro per uur als je begeleiding individueel klasse 1 krijg (door de bezuinigingen) eigenlijk net te hoog, maar vanaf klasse 2 is het behoorlijk aan de lage kant. Ik blijf dit tarief nog handhaven. Daarnaast geef ik therapie en daar vraag ik 55 euro per uur voor (wat in mijn beroepsgroep erg aan de lage kant is). Mijn motto is echter dat ik mij absoluut niet wil verrijken over het hoofd van iemand die deze begeleiding hard nodig heeft. Mijn uitgangspunt is dat ik graag hulp verleen, maar ook mijn eigen hoofd (financieel) boven water moet houden.
Tarieven van 15 euro per uur voor begeleiding vind ik belachelijk, behalve als je iemand wilt die ongeschoold als een veredeld soort oppas, dan vind ik het zelfs een hoog bedrag. Ik ben geschoold, school me jaarlijks bij, ben aangesloten bij beroepsverenigingen en bied daardoor ook een zekere mate aan kwaliteitsgarantie en vind dus dat ik zeker waard ben wat ik bied. Maar zoals gezegd, ik hoef er niet rijk van te worden, als ik mijn vaste lasten maar kan betalen en mijzelf en mijn kinderen te eten kan geven!
Eerlijk gezegd vind ik de kosten die je als ondernemer maakt wel meevallen, vooral omdat je belastingtechnisch ook behoorlijk wat voordelen krijgt zoals vanuit de MKB regeling, de kleine ondernemersregeling etc. Toen ik nog voor enkele cliënten werkte op basis van "inkomsten uit overige werkzaamheden" en geen gebruik kon maken van de ondernemersregelingen was ik een stuk slechter af.


En wat betreft de kosten die je extra maakt als je chronisch ziek bent, ik weet er alles van! Ben zelf chronisch ziek en twee van mijn drie kinderen ook. De kosten rijzen de pan uit hier! Deze maand moest ik het volledige bedrag aan eigen risico betalen aan mijn zorgverzekeraar, alleen al op basis van de voorgeschreven medicatie die ik dagelijks moet slikken. En omdat mijn medicatie niet op het lijstje bij het CAK voorkomt heb ik ook geen recht op de compensatie! De eigen bijdrage iedere 4 weken vanwege de huishoudelijke hulp waar ik afhankelijk van ben, maar die eigen bijdrage wordt dubbel ingehouden ook op mijn PGB awbz, pas in het volgend kalenderjaar wordt dit verdisconteerd, omdat het CAK blijkbaar niet bij machte is dit op tijd door te geven. Ik kan die bedragen niet voorschieten met een minimuminkomen wat inhoudt dat ik het in het volgend kalenderjaar door het zorgkantoor gestort krijg en gelijk weer kan terugbetalen, omdat ik het in het vorige kalenderjaar niet gebruikt heb. Per saldo komt het erop neer dat ik niet de volledig geindiceerde zorg kan inkomen vanuit mijn PGB awbz, omdat er ten onrechte een eigen bijdrage ingehouden wordt en dit pas in het jaar daarna rechtgetrokken wordt, maar dan begint het verhaal weer opnieuw. Ze kunnen deze samenloop, zoals ze dat noemen niet in het jaar zelf rechttrekken blijkbaar. Uiteindelijk komt het erop neer dat ik ieder jaar zo'n 200-300 euro niet kan inzetten voor zorg door deze rare constructie. En ik kan dat bedrag ook niet voorschieten uit eigen middelen. En dan hebben we het nog niet gehad over eigen bijdragen voor medicatie, vervoerskosten van en naar ziekenhuizen, extra kosten kinderopvang (in mijn geval, omdat ik alleenstaand moeder ben) wanneer ik opgenomen wordt, inkomstenderving als ik door ziekte niet kan werken (ik kan me nergens verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte doordat ik al ziek ben!) etc. Dit loopt per jaar in de 10 duizenden euro's!
Na 2012 ga ik er ook nog eens zo'nm 156 euro per maand op achteruit, omdat de regering voornemens is de alleenstaande ouderkorting af te schaffen voor alleenstaande ouders met kinderen boven de 12 jaar! (nu loopt dat tot je jongste kind 18 jaar is).
Geplaatst: dinsdag 29 Maart 2011 19:01
Haleluja,
Dank je wel voor het illustreren van het dilemma. De ( in mijn ogen) enige goede oplossing ishet verhogen van de budgetten maar tot die tijd is het wel erg belangrijk om begrip te kweken door uitgebreide informatie.
Hopelijke leidt dit wederzijds tot een mildere toon en de samenwerking die erg hard nodig is als we iets willen bereiken.
Jolanda
Pim Geplaatst: woensdag 30 Maart 2011 00:28
Beste Mariette,

Dank voor de iets mildere toon.

@Anne,

Waarschijnlijk heb ik het reeds eerder tegen je gezegd, maar toch nog steeds diep respect voor hoe jij het op hebt gebouwd.

@Jolanda,
De grafieken waren mij helemaal niet duidelijk. Heb vandaag ook geen tijd en waarschijnlijk de komende dagen ook niet. Mocht het binnenkort lukken dan ga ik het doornemen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: woensdag 30 Maart 2011 00:50
Fijn uitgelegd, Anne, dankjewel. Je betoog is helder, je visie mijns inziens bewonderenswaardig. Ik had dezelfde uitgangspunten niet tot mijn beschikking toen ik mijn tarief bepaalde maar ben wel ongeveer op hetzelfde bedrag uitgekomen (27,50) voor begeleiding vanuit het uitgangspunt dat ik een gangbaar netto-inkomen zou moeten overhouden aan mijn werk. Dus zonder er rijk of arm van te worden.

Fijn om te weten dat met dit tarief zorgvragers zo ongeveer de zorg krijgen die geïndiceerd is. Ik ervaar bij mijn cliënten dat dit ook klopt met de werkelijkheid. Zij kunnen mij inhuren zoveel als dat feitelijk nodig is. Wanneer het een periode goed gaat met een cliënt schakel ik een tandje terug en wanneer het even crisis is schakel ik een tandje bij. Dat gaat eigenlijk altijd prima van de budgetten die er zijn. Een heel enkele keer heb ik te maken met een te laag budget. Dan wil ik nog wel eens een tandje bijschakelen zonder dat in rekening te brengen. Maar dat is eigenlijk zelden nodig.

Nu hoop ik dat met de bezuinigingen die er keer op keer zijn deze situatie nog kan blijven voortbestaan. Maar dat is echt een ander onderwerp.
Judith Geplaatst: maandag 04 April 2011 23:47
Ik zou best ook een vast uurtarief willen hanteren, maar kom er gaandeweg achter dat het gewoon niet zo werkt. Ik kan heel zakelijk en kort door de bocht stellen dat ik bijvoorbeeld 50 euro vraag, om voor mij zeer plausibele redenen, maar alles staat of valt met het PGB dat beschikbaar is, hoe groot het team is, welke rol je binnen het gezin gaat spelen, wat je taken zijn, wat het kind precies nodig heeft, wat de ouders willen/kunnen uitgeven aan jou, omdat ze misschien ook nog iemand anders erbij willen hebben, om hoeveel uur het gaat per dag, per week. Kom je voor een paar uur intensieve begeleiding, kom je 1 keer in de week, of kom je een dagdeel waarbij het programma ook volzit met momenten van ontspanning. Wat is de zwaarte? Het is altijd anders en je moet in gezamenlijk overleg tot een uurprijs komen mijns inziens. Waarbij je enerzijds kijkt wat er praktisch haalbaar is en anderzijds ook de eigen zakelijke kant van het verhaal niet vergeet, je moet er niet op achteruit gaan, of er nauwelijks iets aan over houden. Daarnaast heb ik het idee dat er veel mensen laag in de uurprijs kunnen zitten, omdat ze niet afhankelijk zijn van hun inkomen. Misschien een partner thuis die wel veel verdiend? Of omdat ze zich schuldig voelen en het idee hebben anders misbruik te maken van de situatie? Ik weet het niet zeker hoor of ik het goed begrepen heb, maar de angst over iemands rug heen rijk te worden en daarom 25 euro vragen is volgens mij niet de juiste redenering. Als je weet wat je te bieden hebt, weet wat je kan en ook van jezelf weet dat je alles uit de kast gaat halen om met veel plezier, enthousiasme en kennis van zaken het kind verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling, dan zal geen enkele moeder of vader vinden dat je rijk van ze wilt worden.
Met zo'n instelling van de zorgaanbieder die angst heeft financieel misbruik te maken van de zorgvrager en daarom maar weinig vraagt, heeft de PGHouder in mijn ogen dan heel veel geluk, maar het moet niet de standaard uurprijs worden waar iedereen dan maar vanuit zou moeten gaan. Ik vind juist dat ervaring, opleiding en gedegen kennis een grote rol mogen spelen bij het bepalen van je uurprijs en daarnaast hoe lang je komt werken per keer. Dat je jezelf daarnaast ook wil belonen voor het harde werk is ook iets wat meespeelt bij je prijs, los dus van alle kosten die je als zzp-er maakt. Daar heeft de PGB-houder verder geen boodschap aan, hij/zij kan er wellicht begrip voor opbrengen, maar hoeft daar m.i. geen rekening mee te houden. Wel met de vraag of je iemand zoekt voor je kind met kennis van zaken, ervaring en opleiding, die daardoor wellicht een hogere uurprijs heeft dan iemand die minder ervaring heeft, of dit werk als bijbaan heeft .

Waar ik zelf tegenaan loop is dat ik doordat ik met versprokkelde uren zit de urgentie heb om toch aan een acceptabel maandinkomen te komen. Het zou dus fijn zijn als iedereen even in dezelfde straat zou gaan wonen en na elkaar beschikbaar is :D . Als ik overigens ergens 6 uur achter elkaar zou werken zou ik 25 euro behoorlijk goed verdienen vinden, werk ik er maar 1 uurtje of 2 dan vind ik het weinig. Ik vind daarom ook dat je uurprijs niet vast kan zijn. Ik vraag me overigens af waarom er specifiek gezocht moet worden naar een vast bedrag wat iemand zou moeten vragen. Geeft het rust voor iedereen als we allemaal hetzelfde per uur verdienen? Is het daarmee ineens eerlijker? Ik denk van niet, we hebben niet allemaal dezelfde kennis of ervaring, achtergrond of opleiding of dezelfde prive situatie. De 1 heeft een hypotheek en/of een groot gezin. Werk je in de ochtend, als je kind op school zit, of betaal je de kinderopvang zodat je bij anderen met hun kinderen kunt werken? Daarnaast heeft ieder kind zijn eigen programma en dat verschilt ook in zwaarte. Niet alle activerende begeleiding is hetzelfde. Volgens mij kun je gewoon per situatie bekijken wat redelijk is; wat de PGB-houder kan bieden en of je daarmee akkoord kunt gaan. Of andersom, vraagt de zorgbieder een eerlijke prijs voor de taken die jij verwacht dat ze gaat uitvoeren, dan kun je akkoord gaan.

Groeten Judith
Matthijs Geplaatst: vrijdag 08 April 2011 01:05
Dag Judith,

Een vast tarief vind ik zelf wel zo helder naar potentiële cliënten. Ik heb een standaard bijlage afwijkend uurtarief bij mijn zorgovereenkomst die ik altijd bij mij heb bij een intake voor wanneer dat nodig is. Inderdaad bijvoorbeeld als er erg veel of juist erg weinig uren in gaan zitten, of als ik voor de begeleiding veel kosten moet maken.

Maar wat dat tarief is moet ieder voor zich uitmaken. Ik houd van die € 27,50 per uur plus het salaris van mijn andere baantje (ik werk nog 16 uur per week voor Humanitas omdat ik het PGB-werk niet fulltime wil doen - mijn hersens trekken dat niet) gewoon een prima maandinkomen over waar ik normaal van kan leven en waar ik een reserve van kan opbouwen om ziekte en pensioen te bekostigen.

Daardoor kom ik tot de conclusie dat ik toch echt te duur zou zijn als ik meer zou vragen. Ik heb zo gewoon een prima inkomen en mijn cliënten kunnen gewoon inhuren wat ze werkelijk nodig hebben. Ik heb er geen moeite mee als een ander dat niveau bereikt bij € 35. Wel bij € 50 (als gemiddeld tarief). Ik zie niet in waarom je zo'n hoog tarief moet vragen om jezelf een gangbaar inkomen te kunnen verdienen.
Judith Geplaatst: maandag 11 April 2011 10:48
ja mee eens

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.