1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Continuïteit van de zorg moet worden gegarandeerd

Als hulpvrager heb je te allen tijde recht op hulp, wat er ook gebeurt. Of dat nu om vervanging bij ziekte van de zorgverlener gaat of om een calamiteit in de instelling waar je verblijft, het recht op (cruciale) zorg is gegarandeerd. 

Maar ook de zorg thuis moet gegarandeerd kunnen doorgaan, zeven dagen in de week als dat nodig is. Daarom is het van belang dat een ZZP’er altijd een back-up heeft, in geval van ziekte of familieomstandigheden. Lever je zorg vanuit een bemiddelingsbureau of een zorgbureau, dan is het aan het bureau om die continuïteit te regelen.

Vervanging bij absentie

Als een zzp’er of iemand via de regeling “Dienstverlening aan Huis” zorg bij jou levert. Regel dan altijd dat er iemand als back-up wordt aangenomen die beschikbaar is, bij ziekte of vakantie. Geef bij die persoon ook duidelijk aan waarvoor hij/zij is aangesteld. Vervolgens maak je duidelijke afspraken zodat het voor beide partijen duidelijk is wat de verwachtingen zijn.

Zorgplicht van zorgverzekeraars

Een zorgverzekeraar heeft een zorgplicht, ongeacht de situatie van die organisatie. Mismanagement, onvoldoende fondsen: de premiebetalers draaien er niet meer voor op. En cruciale zorg zoals spoedeisende hulp, acute verloskunde, ambulancezorg, crisis-ggz of AWBZ–zorg wordt altijd in de nabije omgeving geleverd.

Ook moeten zorginstellingen verzekeraars tijdig waarschuwen als ze niet meer de zorg kunnen bieden waarvoor ze in het leven zijn geroepen. Omgekeerd moeten zorgverzekeraars bijtijds melden als ze niet meer aan hun zorgplicht kunnen voldoen.

Calamiteiten binnen zorginstellingen

Binnen een zorginstelling kunnen zich calamiteiten voordoen: brand, instorting van dak, gevel of vloer, of onheil van buitenaf. Daarom moet elke instelling een calamiteitenplan hebben, niet alleen om alle patiënten te evacueren, maar ook om de noodzakelijke zorg te kunnen continueren. Hulpverleners moeten dus altijd inzicht hebben om wat voor zorg het in de instelling gaat, hoeveel patiënten er zijn en hoeveel staf er is. De kwaliteit van de calamiteitenplannen wordt bewaakt door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Blijf je onze website gebruiken, dan ga je akkoord met deze cookies. melding sluiten