1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Veel verzorgenden nemen wel eens klein presentje aan

8 Reacties

Hand met een appelVolgens de beroepscode mag het niet maar de meeste verzorgenden nemen wel eens een klein presentje aan van een client. Verzorgenden nemen echter vrijwel nooit geld aan.

Dit blijkt uit een poll die Tijdschrift voor Verzorgenden op haar website www.tvvonline.nl hield. In totaal stemden 1100 personen. De vraag luidde: neem jij wel eens een attentie (cadeautje) aan van een cliënt? In totaal bleek dat veel verzorgenden positief reageren op zo’n geste van hun cliënt. “Maar het mag niet leiden tot de verwachting dat we een voorkeursbehandeling geven”, zeiden ook veel stemmers. Bijna een kwart van alle stemmers stelde dat zij nooit een presentje aannamen omdat dat niet mag van de beroepscode. Bovendien betalen cliënten al voor de zorg dus een extra beloning is echt niet nodig. Voor een aantal van de verzorgenden speelde de relatie met de cliënt een belangrijke rol. Als die erg goed was, vonden zij een presentje eerder toelaatbaar.

8 Reacties

  • Astrid Buis zei:

    Het niet aannemen van een aardigheidje, appel, stukje zeep of iets aardigs wat een cliënt voor je heeft georganiseerd, is ook niet zo professioneel. Natuurlijk is de zorg gewoon een vak en betalen mensen er voor. Je cliënten zijn wel altijd afhankelijk en je werkt in hun persoonlijke leefsfeer. Iets terugdoen voor een ander is een basisbehoefte.De meeste van onze klanten zijn kwetsbaar en eenzaam en dat maakt de afweging moeilijk, maar dat is ook onderdeel van het vak. Het is dus de kunst om de grens te bewaken, maar dat gaat ook op voor relatiegeschenken. Gisteren heeft de receptie bij Zin-in-zorg ook heel veel moeite gedaan, vanmorgen bloemetje gegeven. Zij blij en wij blij en ze krijgen ook nog salaris aan het einde van de maand.
    Astrid

  • velthoven zei:

    hoeveel ,grijpers graaiers de meest betaalde stoppen wat in de zakken wat de burger niet weet.hoeveel overleg lunchen hebben zij niet?wat dan weer van het zorggeld betaald wordt
    laten we bij gevoel blijven ,en de mensen in de zorg die nog het hart op de goede plaats hebben dat appeltje, bloemetje gunnen!

  • Hoofd hart handen zei:

    Ik ben het helemaal eens met Velthoven.

    Ruim 25 jaar in loondienst gewerkt. 1 x per jaar op de dag van de verpleging een stukje taart als je dan toevallig werkte en een presentje van de organisatie. Personeelsuitje: ong €15,00 p.p. per jaar. Moest in eigen tijd. De rest moest je zelf bijleggen. Nooit een vrijdagmiddagborrel. Nieuwjaarsbijeenkomst: eigen tijd. Je werkte immers onregelmatig. Overigens: de staf, administratie e.d. was altijd wél in werktijd aanwezig. Zij hadden immers banen van 9 tot 5, en het begon meestal om 4 uur.
    Van cliënten mocht je niets aannemen. Toch heb ik weleens een bloemetje aangenomen van een cliënt voor extra inspanningen, en die blijk van waardering gaf mij 100 x meer voldoening dan het geijkte standaardwerk van de organisatie.
    Ik juich het zelfs toe als cliënten (natuurlijk wel volledig handelingsbekwaam) attent zijn. Veel cliënten zijn helaas volledig ver-institutionaliseerd (neem me niet kwalijk als ik het woord niet goed schrijf)en vinden het allemaal maar heel gewoon.

    Nu als zzp 'er aan het werk. Als er een cliëntje jarig is wordt ik meestal uitgenodigd door de ouders of familie. Als ik kan doe dit in eigen tijd en neem dan een klein kadootje mee. Als ik jarig ben, of soms met de kerst krijg ik bloemen of een kadootje. Die blijken van waardering (het kan ook een compliment zijn i.p.v. een kadootje)dragen ertoe bij dat ik met nog veel meer plezier en volledige inzet mijn werk doe/blijf doen.

    Mijn man werkt in loondienst in de ICT. Daar is het heel normaal om een paar keer per jaar een etentje of uitje te hebben van de afdeling
    of firma. Vaak ook nog (deels) onder werktijd. Dus: mogen wij ook eens een keer?

    In loondienst werd ik als mens nauwelijks gezien. Een kritische blik werd afgestraft (tezij het hun goed uitkwam). Inzet en toewijding werden niet beloond. Maar ik ben nu eenmaal geen machine (gelukkig maar) en waardeer het enorm als er af en toe een kleine blijk van waardering is. Natuurlijk moet de gever wel volledig handelingsbekwaam zijn. Als een cliënt mij €50, wil geven omdat ik hem al zo vaak van de grond heb moeten rapen dan klopt het natuurlijk niet en mag je dit nooit aannemen.

  • Peet zei:

    Zorgverleners helpen clienten vaak ook belangeloos. Zoals boodschappen halen in hun vrije tijd, gratis haren knippen, gratis vervoer in de auto van de zorgverlener etc.
    Er zijn zelfs clienten die erop staan, alleen zorgverleners met een auto te willen. Maar of de zorgverleners wel bereid zijn om hun auto als gratis taxi te gebruiken is nog de vraag. Het zelf aanbieden van jouw auto is iets anders dan, gebruik van de auto van een ander indirect "eisen".

  • Peet zei:

    En niet te vergeten, gratis klusjes in en om het huis en gratis tuin onderhoud. De zorgverleners doen vaak meer dan waarvoor ze betaald worden. Dat mag ook eens een keer gezegd worden

  • Hoofd hart handen zei:

    Beste Peet,

    Ik ben het niet met je eens. Belangeloos? helpen en dan toch terugverwachten dat je eens wat extra's krijgt vind ik niet professioneel en is dan ook niet meer "belangeloos".
    We mogen een eerlijke prijs vragen voor onze diensten, maar boodschappen halen, klusjes in of rond het huis in mijn eigen tijd doe ik niet, en als ik mijn auto gebruik vraag ik km.vergoeding.
    Het schept verkeerde verwachtingen.

    M.vr.gr. Annet

  • Karin zei:

    Annet,
    Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Ik ken genoeg zorgverleners die niet alleen om het geld werken, zoals jij?

    Hoezo terugverwachten dat je wat extra's krijgt? Jij doet alles voor geld, maar er zijn veel mensen die het uit menselijkheid doen. Dat is een gevoel dat niet iedereen bezit, vandaar dat jij dat niet kan bevatten.

    Men kan een ander helpen zonder wat te verwachten. Goedheid is niet te betalen, denk daar maar eens over na.

  • Hoofd hart handen zei:

    Karin,

    Het gaat hierbij NIET om vertrouwen. En hoe kom je erbij dat ik alleen voor het geld werk!! Als dat zo was dan had ik zeker al lang ander werk gezocht.

    Je leest en interpreteert mijn mail niet goed.Ik reageer alleen op het stukje van Peet. Ik doe erg veel vrijwilligerswerk, ben mantelzorger, en ik vind het nogal wat dat je mij ervan beschuldigt dat ik alles voor geld doe.

    Ik zie jouw stukje als een behoorlijk agressieve aanval en vind het vervuiling wat je schrijft. Als dit zo moet dan vraag ik de redactie hierbij dan ook om jouw stukje te verwijderen. Dan mag mijn stukje ook verwijderd worden.

    Ik reageer dan ook niet meer op deze blog.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.