Stevige kritiek Inspectie Gezondheidszorg
Er valt bij de aanbieders van thuiszorg nog het nodige te verbeteren. Dat stelt de Inspectie voor de Thuiszorg in een rapport. Weliswaar hebben veel aanbieders wel oog voor kwaliteit maar in de praktijk blijft er veel te wensen over.
De Thuiszorgaanbieders hebben vaak wel een gedragscode. Veelal zijn er wel afspraken met medewerkers over de eventuele meldingen over ontoereikende of veranderde indicatiestelling. Bovendien zijn er meer dan eens klanttevredenheids- onderzoeken uitgevoerd. Voor zover het goede nieuws.
Minder goed is het gesteld met de afstemming tussen deskundigheid van een thuiszorgmedewerker en de behoeften van een client. Het kan zijn dat een thuiszorger heel goed is in huishoudelijk werk maar niet weet hoe te helpen bij het aantrekken van kousen. Voor het inwerken van nieuwe medewerkers bestaat in veel gevallen geen protocol. Dat betekent dat nieuwe medewerkers vaak slecht voorbereid bij hun klanten aankomen. Ook op het gebied van de hygiene ontbreekt er vaak het nodige. Aan de continuiteit van de thuiszorg in het geval van ziekte of vakantie schort ook nog teveel. Daarbij houden thuiszorgaanbieders vaak te weinig controle op het werk van de thuiszorgers.
De Inspectie doet een lange lijst aanbevelingen. Daaronder zijn aanbevelingen voor gemeenten maar ook voor de zorgaanbieders en clientenorganisaties.