Blog » artikel

Koninklijk vervoer op luchthaven – minder validen reizen net zo gemakkelijk

5 Reacties

Lichtbewolkte hemel met stralende zonWe blijven in vakantiesfeer – niets is immers zo leuk als voorpret vóór de echte vakantie begint, toch? Waarbij je natuurlijk niet moet vergeten een en ander goed te regelen. Bijvoorbeeld als je gaat vliegen…

Vliegen? In mijn conditie? Geen sprake van, zul je denken. Ik ben al blij als ik die rolstoel alleen de voordeur uitkrijg en een boodschapje kan doen! Vliegen met die reumatische knieën van me? Dat hele stuk lopen naar de gate – de laatste aan de pier natuurlijk – oh jee, ik word al niet goed als ik er aan denk! Vliegen? Wij? Ja, jullie!

Iedereen, nou ja, vrijwel iedereen, kan vliegen. Heel comfortabel. Hoe zit dat dan? Heel gewoon: De vliegtuigmaatschappijen hebben ooit besloten dat luchtvervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. En zij hebben de daad bij het woord gevoegd. Vanaf elke luchthaven ter wereld word je al bij binnenkomst in de terminal opgevangen door iemand die jou met je eigen rolstoel, of in een rolstoel van het vliegveld, naar de gate brengt. Of de gate IN, als dat nodig is.

Geen gewurm

Je stapt als eerste in en komt vooraan te zitten, dus geen gewurm door het smalle gangpad. En op de plaats van bestemming, of een overstap vliegveld, speelt hetzelfde tafereel zich in omgekeerde vorm af. Je gaat als laatste van boord, stapt in de rolstoel die met ‘duwer’ en al voor je klaarstaat en je laat je koninklijk vervoeren naar óf de transfer gate, óf de bagageband waar je koffer aankomt. Dan ga je met koffer en al door de douane en de duwer laat je pas gaan als je wordt ‘overgenomen’, door iemand die je komt ophalen bijvoorbeeld. En dit alles is helemaal gratis. Luchtvaartmaatschappijen verkopen graag tickets.

Bij het inchecken wordt alles geregeld, of je bestelt tevoren al vervoer voor minder-validen. Maar je hoeft niets te regelen op de luchthaven van aankomst, dat wordt hier in Nederland al voor je gedaan. Een kind kan de was doen. Reis je met iemand samen, dan mag je reisgezel ook als eerste instappen. Je blijft dus samen, ook als je met voorrang door de veiligheidscontrole gaat – langs al die wachtende mensen, heerlijk!

Elektrisch karretje

Misschien heb je op de luchthaven wel eens zo’n elektrisch karretje voorbij zien komen waarop een ouder of heel invalide iemand zat. Dan denk je misschien: Ja, dat is iets voor mensen die niet meer kunnen lopen. Dat valt dus alles mee. Ook als je wel redelijk loopt, maar bijvoorbeeld geen trappen meer loopt, kun je vervoer krijgen. Of als je herstellende bent van een heupoperatie, een gecompliceerde breuk, een knieoperatie… helemaal geen punt. Mensen die constant zuurstof nodig hebben komen natuurlijk ook in aanmerking; het draagbare tankje zou al leeg zijn tegen de tijd dat de gate in zicht komt. Kort en goed: vliegen is voor iedereen – je hoeft het alleen maar even te regelen en dat kan telefonisch, online of bij het inchecken.

5 Reacties

  • Chantal Spoelstra zei:

    Bovenstaand artikel is wel heel erg kort door de bocht...... In basis klopt het allemaal redelijk, maar in de praktijk ligt het toch wel wat gecompliceerder. Bij veel vliegtuigmaatschappijen (vooral de lowbudget) ben je verplicht om ruim vóór vertrek je aan te melden als minder-valide. Dus NIET op de dag zelf. Ook moet je van tevoren checken of jouw rolstoel of hulpmiddel wel mee mag/kan in het vliegtuig. De assistentie die je krijgt geldt voor de luchthaven en NIET voor de individuele luchtvaartmaatschappij. In de praktijk betekent dit dat het kan gebeuren dat de vliegtuigmaatschappij je rolstoel niet mee neemt. Dus van tevoren goed checken of jouw vliegtuigmaatschappij dit wel doet. Het is handig om de gegevens van je hulpmiddel, zoals maten, het gewicht en de evt. accu-soort bij de hand te hebben, want hier wordt naar gevraagd. Noteer ook altijd goed wie je gesproken hebt en vraag om een mailbevestiging van hetgeen is afgesproken. Wil je zuurstof meenemen of een concentrator, dan moet je een recent (!!!) bewijs van je arts hebben dat je mag vliegen!! Ook moet je de documentatie van de leverancier betreffende de zuurstof of ander hulpmiddel bij je hebben. ER zullen vast maatschappijen zijn die hier allemaal niet zo nauw naar kijken, maar daar heb je weinig aan als jouw maatschappij de regels wel nauwkeurig volgt. Houd er ook rekening mee dat de screening bij de beveiliging ook voor jou geldt en dat je er dus eventueel voor moet zorgen dat je hulp hebt bij het aan- of uittrekken van schoenen, riem, sieraden, enz.. En als laatste: vlieg je met een maatschappij die met een vliegtuigtrap werkt, dan kan het zijn dat je met een speciale trap-stoel naar boven/beneden wordt getrokken. De andere passagiers kunnen dan toekijken en dat voelt misschien wat ongemakkelijk. En als laatste: als je rolstoel wordt ingeklapt, wordt het kussen verwijderd. Neem dit ALTIJD zelf mee in het vliegtuig, anders is de kans groot dat het achter blijft of kwijt raakt!!

  • D Goossens zei:

    Was het allemaal maar zo mooi geregeld als bovenstaand artikel doet geloven...
    Niet van uitgaan dus, mijn ervaring is laat het ruim van tevoren weten, bij reservering en bij inchecken , als je iemand moet spreken om je reis te regelen laat weten wat je nodig hebt. En probeer van te voren een bevestiging van de toezegging op papier te krijgen. Assistentie wordt inderdaad door de luchthavens geregeld en varieert van uitsekend tot erbarmelijk.
    Als eerste instappen blijft op nederlandse luchthavens altijd een probleem, maar kan wel , maar ga wel naar de bali zodra je door de security heen bent om ze te laten weten dat je er bent en als eerst in wil stappen. De comunicati tussen incheck balie's en en instapbalie's verloopt niet altijd vlekkenloos.
    Als je met je eigen rolstoel reist benadruk dat je je rolstoel aan de gate terug wil/moet hebben.
    En om het nog leuker te maken hebben niet alleen alle luchthavens andere regels en regulatie's maar ook vliegtuigmaatschappijen zijn niet uniform.
    Je moet flexibel zijn en op misverstanden rekenen, met een beetje geluk tref je behulpzaam personeel :-)
    Dit klinkt allemaal erg negatief maar het is ook echt niet zo simpel als dat het hierboven beschreven wordt als je daar van uit gaat kom je diep teleurgesteld terug.

  • Diana zei:

    Ik heb veel ervaring met vliegen. Ik heb een zware beperking, en het is inderdaad niet zo simpel als het artikel beweert.
    Waarschijnlijk is e.e.a. goed geregeld, mits je beperking niet te zwaar is.
    Het bagageruim heeft maar een beperkte openingsruimte. Mijn rolstoel is niet groot, maar moet helemaal 'gestript' worden.
    Alle losse onderdelen moeten eraf. Accu's losgekoppeld.
    Er wordt met de rolstoel gegooid en gesmeten, dus bij aankomst is er meestal wel iets kapot. Neem een goede reparatieset mee.
    Voorin het vliegtuig zitten is niet toegestaan, omdat je dan bij de deur zit, en bij noodgevallen moet een 'valide' passagier die open kunnen doen.
    Verder altijd wel goede ervaring met het vliegend personeel. Men is wel hulpvaardig.

  • Peter Rietveld zei:

    Het blijft natuurlijk wel een extra opgave voor de luchtvaartmaatschappijen, maar ik was en ben nog steeds heel blij verrast met in ieder geval de moeite die ze vaak nemen om het makkelijker te maken. Sinds drie jaar begeleid ik mensen op hun vakantie via p-reizen en ben heel blij met de extra zorg en aandacht die gegeven wordt. Je bent niet plotseling onbeperkt doordat je gaat vliegen, maar laat je niet tegenhouden, maak je wensen duidelijk en er wordt wel degelijk rekening met je gehouden!

  • Chantal Spoelstra zei:

    Ik wil zeker n.a.v. de reactie van Peter rietveld nog even benadrukken dat, ondanks mijn eerdere "kritiek" het natuurlijk zeker zo is dat de mensen van Assistence op de diverse luchthavens over het algemeen zeer vriendelijk en welwillend zijn om de vliegreis voor jou zo aangenaam mogelijk te maken!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.