1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Professional maar niet BIG geregistreerd

Auteur Bericht
Annet Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 13:39
Nog even het volgende: Het is i.d.d. belangrijk dat afspraken op papier staan. Een cliënt van mij bijv. kreeg achteraf van het zorgkantoor de indicatie dagbesteding, terwijl ik begeleiding gaf. Dagbesteding is veel goedkoper. Nu wil de cliënt het aan mij betaalde bedrag terugvorderen omdat ik volgens hem nu ineens dagbesteding heb gegeven. Cliënt was het al die jaren eens met het zorgplan, en ook in het contract staat begeleiding en niet dagbesteding.
Ik ben niet van plan om dit bedrag terug te betalen omdat ik begeleiding heb gegeven, waar de cliënt overigens heel tevreden over was. PGB en verantwoording blijft de verantwoordelijkheid van de zorgvrager, niet van de zorgverlener.
Gast Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 14:45
Als je cliënt alleen de indicatie begeleiding groep heeft dan had hij of zij helemaal geen begeleiding individueel in mogen kopen.

Heb je nooit eerder deze indicatie gezien? het is in jouw geval gelukkig dat de PGB-houder verantwoordelijk is, daarom is er ook niks te vorderen op jou. Je PGB-houder heeft zijn of haar budget verkeerd besteed.

Als het Zorgkantoor moeilijk gaat doen, kunnen ze het PGB terugvorderen. Het is voor jouw cliënt te hopen dat ze dit niet gaan doen.
Star Counseling Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 16:23
Wat 'Gast' hier als laatste schrijft is ONJUIST! Als PGB houder heb je bestedingsvrijheid wat inhoudt dat je alle zorgfuncties mag inkopen die onder de regeling vallen waar je onder valt (in 2014 was dat de AWBZ, in 2015 is dat De WLZ of gemeente) ook als deze zorgfuncties niet geïndiceerd zijn. Dus iemand met een indicatie voor begeleiding groep mocht daar gewoon begeleiding individueel voor inkopen. Daar zal de PGB houder bij de verantwoording geen problemen mee krijgen, het mag gewoon en het mag al jaren!
Annet Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 22:28
Wel goed lezen gast:
Cliëntje had altijd indicatie begeleiding individueel. Ging 2 jaar goed. Ineens deden ze (zorgkantoor) moeilijk en werd begeleiding/zorgplan niet meer geaccepteerd. Uit "coulance" voor de vader hebben ze (zorgkantoor) gezegd dat ze er begeleiding groep van gingen maken wat €52,- per dagdeel kost. Tenminste: dat zegt vader van de cliënt. Dat is dus €14,00 per uur. Vader eist nu van mij dat ik de helft van mijn tarief begeleiding terugbetaal . Dat doe ik niet want ik ben niet verantwoordelijk voor PGB, alleen voor de zorg en begeleiding van zijn kind.
Ik heb vader 3 jaar geleden bij aanvang wel meteen gewezen op het belang van lid worden van Per Saldo, maar dat vond hij niet nodig. Tja...
M.C.T Geplaatst: maandag 02 Maart 2015 13:25
"Uit "coulance" voor de vader hebben ze (zorgkantoor) gezegd dat ze er begeleiding groep van gingen maken wat €52,- per dagdeel kost."

Merkwaardig: niet het zorgkantoor stelt de indicatie, maar het CIZ.

Of was het zorgkantoor met terugwerkende kracht van mening, dat er al die tijd al sprake was van begeleiding groep-zorg terwijl er op basis van begeleiding individueel gedeclareerd werd.
Een andere mogelijkheid is, dat er al begeleiding groep als ZIN werd afgenomen en de begeleiding individueel daarvan in de praktijk deel uitmaakte.

Overigens is de PGB houder verantwoordelijk: hij tekent voor de juistheid en rechtmatigheid van de declaratie, niet de opdrachtnemer.
Annet Geplaatst: donderdag 05 Maart 2015 19:52
Er werd geen begeleiding groep afgegeven, althans, bij mijn weten heeft cliëntje nooit begeleiding groep gehad. Maar ik weet er ook niet alles van, moet afgaan op wat vader zegt. Het zou CIZ kunnen zijn, er is zoveel veranderd de laatste tijd. Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de vader. Hij eiste eerder nog meer geld van mij terug en dreigde mij een slechte naam te bezorgen bij andere instanties als ik niet op zijn eisen in ging.
Hij dreigt met een rechtszaak. Moet ie vooral doen. Hij heeft geen poot om op te staan.
Maar het is wel heel vervelend allemaal.
Star Counseling Geplaatst: woensdag 11 Maart 2015 20:41

Er werd geen begeleiding groep afgegeven, althans, bij mijn weten heeft cliëntje nooit begeleiding groep gehad. Maar ik weet er ook niet alles van, moet afgaan op wat vader zegt. Het zou CIZ kunnen zijn, er is zoveel veranderd de laatste tijd. Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de vader. Hij eiste eerder nog meer geld van mij terug en dreigde mij een slechte naam te bezorgen bij andere instanties als ik niet op zijn eisen in ging.
Hij dreigt met een rechtszaak. Moet ie vooral doen. Hij heeft geen poot om op te staan.
Maar het is wel heel vervelend allemaal.



Jeetje Annet wat een nare situatie dit! Maar je hebt volkomen gelijk en staat volledig in je recht. Jij hebt zorg geboden in de vorm van individuele begeleiding en zo staat het in het contract én zorgplan (naar ik begrijp) daar heeft de ouder van je cliënt voor getekend en deze is ook akkoord gegaan met de betalingen. Dat het Zorgkantoor dan achteraf iets anders bepaalt is officieel niet jouw probleem. Je kunt dan eventueel aanbieden om samen nog eens naar het zorgplan te kijken om te zien waarom er zorg is afgekeurd of anders beoordeeld, om de vader van je cliënt tegemoet te komen, maar formeel is de PGB houder of vertegenwoordiger van de PGB houder zélf aansprakelijk voor het verantwoord inkopen van de zorg!
Annet Geplaatst: zondag 15 Maart 2015 23:13
Ha Anne en Gwehkamp:
Hoewel ik het eigenlijk wel wist vind ik het toch fijn om te horen dat dit de verantwoordelijkheid van de PGB-houder is.
Dank voor jullie berichtjes
Geplaatst: maandag 24 Augustus 2015 17:19

Ik ben een tijdje geleden (eind 2014) naar een bijeenkomst geweest van Per Saldo, de vereniging die de belangen behartigt voor PGB-houders. Daar gaven ze aan dat informele zorg zorg is die wordt gegeven door familie, vriend, vriendin, buurmeisje e.d. Daarvoor is de vergoeding €20,00
Formele zorg is zorg/begeleiding door mensen die hiervoor opgeleid zijn.
Ik ben van mening dat, als je opgeleid bent in dit vak, diploma's hebt. bijscholingen volgt, BAV, VOG, VAR-WUO e.d. hebt, dus voldoet aan de eisen, je meer mag vragen. Tenslotte moeten wij ook veel meer onkosten maken.
Met een BIG-rigistratie ben je bevoegd en bekwaam. Zonder BIG kun je dit ook zijn, maar het is moeilijk na te trekken, vandaar misschien die regeling?

Ook ik ga niet werken voor €20,00 euro per uur. Wil de PGB-houder kwaliteit dan zal daar ook wat tegenover moeten staan.



Ja, en als je dan informele zorg doet , zegt de gemeente weer dat dat niet betaald mag worden, want dan noemen ze hier mantelzorg,
terwijl ik cliënt al meer als 5 jaar begeleidt, naar volle tevredenheid van de familie en haar zelf. Nu zegt die zelfde gemeente, ja maar u doet omdat ik niet opgeleid ben aan mantelzorg en de eerste 8 uur wordt niet vergoed. Cliënt moet nu een onbekend iemand in huren, die dan wel professioneel is, maar zijn de professionele zorg verleners nu daadwerkelijk "beter", ik vraag het me af

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.