1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Professional maar niet BIG geregistreerd

Auteur Bericht
Petra Geplaatst: woensdag 11 Februari 2015 16:41
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs benaderd door een gezin met de vraag of ik hun zoon wil gaan begeleiden. Omdat ik niet BIG geregistreerd ben, kunnen zij maximaal €20,- per uur bieden. Wel ben ik geregistreerd bij het nieuwe Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKjeugd).
Het blijkt dat ik wel een hoger tarief zou kunnen krijgen als ik mij ga inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Is dit niet heel erg krom? Ik ben een hoog opgeleide pedagoog, maar door de nieuwe regels word ik opeens niet meer gezien als een professional en moet ik het doen met een tarief wat zeker niet marktconform is.

Weet iemand of inschrijven bij het SKjeugd ook voldoende is om als professional gezien te worden of is inschrijving bij de KvK mijn enige optie? Het is toch te zot voor woorden dat alle pedagogisch opgeleide mensen zich nu moeten inschrijven bij de KvK om als professional gezien te worden?

Bedankt alvast!
Nationale Hulpgids team Geplaatst: donderdag 12 Februari 2015 10:38

Hallo allemaal,

Ik ben onlangs benaderd door een gezin met de vraag of ik hun zoon wil gaan begeleiden. Omdat ik niet BIG geregistreerd ben, kunnen zij maximaal €20,- per uur bieden. Wel ben ik geregistreerd bij het nieuwe Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKjeugd).
Het blijkt dat ik wel een hoger tarief zou kunnen krijgen als ik mij ga inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Is dit niet heel erg krom? Ik ben een hoog opgeleide pedagoog, maar door de nieuwe regels word ik opeens niet meer gezien als een professional en moet ik het doen met een tarief wat zeker niet marktconform is.

Weet iemand of inschrijven bij het SKjeugd ook voldoende is om als professional gezien te worden of is inschrijving bij de KvK mijn enige optie? Het is toch te zot voor woorden dat alle pedagogisch opgeleide mensen zich nu moeten inschrijven bij de KvK om als professional gezien te worden?

Bedankt alvast!



Beste Ellen,

Wij hebben hier een pagina over geschreven: https://www.nationalehulpgids.nl/thuiszorg/wanneer-ben-je-professional-in-thuiszorg.html.

Voor zover wij weten mag je niet meer dan €20 per uur verdienen als je geen zzp'er bent, of als je voor familie werkt. Dan ben je inderdaad een zogeheten 'niet professional'. Helaas heeft jouw inschrijving bij het SKjeugd hier geen invloed op.

Met vriendelijke groet,

Colinda van der Zalm
Nationale Hulpgids team
Miranda Geplaatst: donderdag 12 Februari 2015 13:09
Ik vind de regelgeving rondom dit onderwerp erg onduidelijk....

Mij is hier als vertegenwoordiger van iemand met een pgb nog niets over duidelijk gemaakt.
Ik heb een student psychologie in dienst voor mijn zoon en die betaal ik meer dan € 20,00 per uur uit.
Zijn' nieuwe' contract is gewoon goed goedgekeurd door de svb.

Ook betaal ik mijzelf als ouder uit, ook daar heb ik nog geen bericht over gekregen.
Enkel door het lezen van de onderwerpen in dit forum is mij bekend geworden dat deze regel bestaat.

Maar zelfs in de reactie van het nationale hulp gids team staat :
Let dan op, alle niet-professionele Hulpen die in de zorg werken voor een PGB-houder, mogen vanaf 2015 hoogstwaarschijnlijk nog maar maximaal €20,- per uur verdienen.
Hoogstwaarschijnlijk.....

Voor mij is het als ouder en vertegenwoordiger allemaal echt niet duidelijk...

Leuk, die veranderende zorg....
Maar ik kan het iet meer volgen...

Miranda van der Velde
Annet Geplaatst: donderdag 12 Februari 2015 18:02
Als zzp 'er moet je je sowieso bij de k.v.k. laten inschrijven.
Annet Geplaatst: donderdag 12 Februari 2015 18:07
Ik snap niet dat je het een probleem vindt om je in te laten schrijven bij de k.v.k. Het kost volgens mij ook niets. Ook de belastingdienst moet weten dat je als zzp 'er werkt. Je mag nu eenmaal niet zwart werken en al helemaal niet voor PGB-houders.
In de contracten van de SVB staat zelfs dat je verplicht een VAR-WUO moet hebben.
Petra Geplaatst: donderdag 12 Februari 2015 21:37
Bedankt voor jullie reacties,

Annet, het gaat mij er niet zozeer om dat ik mij niet bij de kvk wil inschrijven. Als het echter op een andere manier zou kunnen, is dat prettiger. Inschrijving kost toch weer 50 euro en daarnaast moet ik dan speciaal daarvoor naar een grotere plaats hier in de buurt. Zwartwerken doe ik niet via de PGB, elk jaar doe ik netjes belastingaangifte en betaal dan alsnog mijn belasting.

Waar het mij vooral om gaat is dat ik het krom vind dat een BIG registratie blijkbaar wel aangeeft dat een zorgvrager te maken heeft met een professional. Dit terwijl alle pedagogisch professionals zich helemaal niet bij het BIG kunnen inschrijven. In theorie kan een MDO verpleegkundige dus meer verdienen dan ik als WO afgestudeerde. Ik mis daarom een alternatieve registratie voor alle pedagogen, psychologen, SPH-ers etc. Al deze professionals mogen dus niet meer dan 20 euro verdienen, of ze moeten zich inschrijven bij de kvk. Terwijl iedereen zich kan inschrijven bij de kvk, in theorie zou elke bouwvakker dat kunnen doen om vervolgens zich als 'professional' uit te laten betalen.
Linda Geplaatst: donderdag 12 Februari 2015 22:28
Wees allemaal alsjeblieft erg voorzichtig, want ze kunnen het bedrag wel goedkeuren wat op de overeenkomst staat maar straks gaan zeggen dat ze maar tot 20 euro per uur vergoeden en dat je de rest uit eigen zak kan gaan bijbetalen.
Het is zo'n enorme rotzooi bij de SVB het is gewoon goed oppassen en alles zelf goed uitzoeken.
Yvonne Geplaatst: donderdag 12 Februari 2015 23:36
Ik werk als zzper en sta ingeschreven bij kamer van koophandel. Ik had tarieven afgesproken met een client waar zij het mee eens was. Door prive omstandigheden moest ik het zorgen voor haar stoppen. Nu zegt zij dat ze mij van het zorgkantoor niet meer dan € 20 per uur uit mag betalen. Dit bedrag staat dus ook in de zorgovereenkomst, iets wat ik dus niet teken want wij hadden andere bedragen afgesproken. €20 vind ik ook te laag. Reiskosten en gedeelte van de belasting gaat ervan af, waardoor er dus weinig overblijft. Heb geprobeerd tot haar door te dringen dat ik recht heb op meer omdat ik niet onder de niet professionele zorgverlener val. Ze heeft zelfs een kopie van mijn VAR WUO in het bezit en op het factuur staat het nummer van kamer van koophandel. Hele vervelende situatie dit, want ze weigert het factuur te betalen. Terwijl bij andere cliënten ik wel meer verdien dan €20. Ik heb gisteren de eerste aanmaning door de brievenbus gedaan, ben benieuwd hoe dit afloopt.
Gast Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2015 00:41

Ik werk als zzper en sta ingeschreven bij kamer van koophandel. Ik had tarieven afgesproken met een client waar zij het mee eens was. Door prive omstandigheden moest ik het zorgen voor haar stoppen. Nu zegt zij dat ze mij van het zorgkantoor niet meer dan € 20 per uur uit mag betalen. Dit bedrag staat dus ook in de zorgovereenkomst, iets wat ik dus niet teken want wij hadden andere bedragen afgesproken. €20 vind ik ook te laag. Reiskosten en gedeelte van de belasting gaat ervan af, waardoor er dus weinig overblijft. Heb geprobeerd tot haar door te dringen dat ik recht heb op meer omdat ik niet onder de niet professionele zorgverlener val. Ze heeft zelfs een kopie van mijn VAR WUO in het bezit en op het factuur staat het nummer van kamer van koophandel. Hele vervelende situatie dit, want ze weigert het factuur te betalen. Terwijl bij andere cliënten ik wel meer verdien dan €20. Ik heb gisteren de eerste aanmaning door de brievenbus gedaan, ben benieuwd hoe dit afloopt.



Waarom ben je gaan werken als de zorgovereenkomst nog niet getekend was? want nu is het jouw woord tegen het hare.
Natuurlijk is het zo dat mondelinge afspraken ook rechtsgeldig zijn, maar als zij niet toegeeft dat ze het heeft gezegd heb je echt geen poot om op te staan.

Wijs haar niet op het feit wat het Zorgkantoor zegt, maar wat is afgesproken en dat mondelinge afspraken rechtsgeldig zijn.
Het feit dat jij bij andere cliënten meer verdiend heeft geen invloed op deze kwestie, je hebt het namelijk niet zwart op wit staan.

Stuur haar een email en stel daar duidelijk haar verhaal in vast over dat het zorgkantoor zegt dat ze maar 20 euro per uur mag betalen en zet er ook duidelijk in wat jullie mondelinge afspraak was. Doe dit zo luchtig mogelijk, zodat je haar uitnodigt om te reageren en in de hoop dat ze jouw woorden niet ontkracht in de mail, maar juist bevestigd. Dan heb je namelijk een schriftelijke bevestiging op wat mondeling is afgesproken.
Blijf vooral vriendelijk, met stroop vang je meer vliegen namelijk.
Yvonne Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2015 08:04
Heb ik uiteraard gedaan hoor, dit gaat over gewerkte uren in December, dus we zijn hier al even over bezig. Mailtje met daarin onze afgesproken tarieven, en dat als ik dit niet met haar overeengekomen was dat ik niet voor haar had komen werken. Zij kwam thuis en de pgb was nog niet rond, vandaar dat ik nog geen zorgovereenkomst had getekend. Wat ik bedoel met bij andere verdien ik ook geen €20 is dat andere zorgkantoren dus niet die regel hebben, en daardoor komt het bij mij allemaal een beetje vaag over..
Gast Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2015 09:58
Nou dan gaat de regel van max 20 nog geen eens in (als hij al voor jou geldt), dus gewoon vol blijven houden, zeker als zij schriftelijk dat als argument heeft gegeven en jou niet tegenspreekt op de eerste afspraken. Heb je er bewijs van dat ze je niet tegenspreekt op het eerste tarief waar jij haar dus aan wil houden?

Weet je wat misschien werkt? omdat zij zegt dat de SVB haar verteld dat ze max 20 mag uitbetalen (wat niet zo is) dan is dat laster.
Dus misschien helpt het om deze uitspraak te doen.

Succes
Birgitte Geplaatst: donderdag 19 Februari 2015 16:08
Hallo, Ik ben een Gediplomeerde SPH-er. en ben momenteel ook bezig met de SKJ registratie. Maar inderdaad worden wij opeens niet meer als professionals gezien. BIG registratie is meer voor de medische wereld. Als je een eigen bedrijf start , dus je ook bij de kamer van koophandel laat inschrijven , dan kun je je eigen tarief bepalen! Maar moet je ook zelf je facturen en administratie en je btw afdracht gaan doen. Dus inderdaad zijn we de dupe van het nieuwe systeem als je niet een eigen bedrijf wil starten.

Succes Birgitte





Hallo allemaal,

Ik ben onlangs benaderd door een gezin met de vraag of ik hun zoon wil gaan begeleiden. Omdat ik niet BIG geregistreerd ben, kunnen zij maximaal €20,- per uur bieden. Wel ben ik geregistreerd bij het nieuwe Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKjeugd).
Het blijkt dat ik wel een hoger tarief zou kunnen krijgen als ik mij ga inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Is dit niet heel erg krom? Ik ben een hoog opgeleide pedagoog, maar door de nieuwe regels word ik opeens niet meer gezien als een professional en moet ik het doen met een tarief wat zeker niet marktconform is.

Weet iemand of inschrijven bij het SKjeugd ook voldoende is om als professional gezien te worden of is inschrijving bij de KvK mijn enige optie? Het is toch te zot voor woorden dat alle pedagogisch opgeleide mensen zich nu moeten inschrijven bij de KvK om als professional gezien te worden?

Bedankt alvast!

Ans Geplaatst: donderdag 19 Februari 2015 17:04

Hallo allemaal,

Ik ben onlangs benaderd door een gezin met de vraag of ik hun zoon wil gaan begeleiden. Omdat ik niet BIG geregistreerd ben, kunnen zij maximaal €20,- per uur bieden. Wel ben ik geregistreerd bij het nieuwe Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKjeugd).
Het blijkt dat ik wel een hoger tarief zou kunnen krijgen als ik mij ga inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Is dit niet heel erg krom? Ik ben een hoog opgeleide pedagoog, maar door de nieuwe regels word ik opeens niet meer gezien als een professional en moet ik het doen met een tarief wat zeker niet marktconform is.

Weet iemand of inschrijven bij het SKjeugd ook voldoende is om als professional gezien te worden of is inschrijving bij de KvK mijn enige optie? Het is toch te zot voor woorden dat alle pedagogisch opgeleide mensen zich nu moeten inschrijven bij de KvK om als professional gezien te worden?

Bedankt alvast!

Ans Geplaatst: donderdag 19 Februari 2015 17:08

Hallo allemaal,

Ik ben onlangs benaderd door een gezin met de vraag of ik hun zoon wil gaan begeleiden. Omdat ik niet BIG geregistreerd ben, kunnen zij maximaal €20,- per uur bieden. Wel ben ik geregistreerd bij het nieuwe Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKjeugd).
Het blijkt dat ik wel een hoger tarief zou kunnen krijgen als ik mij ga inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Is dit niet heel erg krom? Ik ben een hoog opgeleide pedagoog, maar door de nieuwe regels word ik opeens niet meer gezien als een professional en moet ik het doen met een tarief wat zeker niet marktconform is.

Weet iemand of inschrijven bij het SKjeugd ook voldoende is om als professional gezien te worden of is inschrijving bij de KvK mijn enige optie? Het is toch te zot voor woorden dat alle pedagogisch opgeleide mensen zich nu moeten inschrijven bij de KvK om als professional gezien te worden?

Bedankt alvast!






Beste Ellen,

Ik heb hetzelfde probleem. Ben onlangs op latere leeftijd als gezondheidspsycholoog afgestudeerd, maar kan nergens terecht vanwege de nieuwe regelgeving. Alleen wanneer je GZ-psycholoog bent wordt het vergoed. Dit kan je echter alleen worden wanneer je ergens werkt en een flinke portemonnaie hebt omdat de opleiding zeer kostbaar is. Kortom, bijzonder frustrerend!
Jet Geplaatst: donderdag 19 Februari 2015 18:49
De regels om als professional te gelden zijn simpel én makkelijk te vinden op www.pgb.nl, de site van de belangenvereniging van pgb houders.

Voor zo ver ik heb kunnen vinden in de Wlz, jeugdwet, Zvw en wmo gaan ze allemaal uit van een formeel zorgverlener als bedoeld in de wet marktordening gezondheidszorg.

Formele zorgverlener
Zorgverlener die persoonlijke zorg levert zoals bedoeld in de Wet Marktordening gezondheidszorg (Wmg). Dit zijn zowel natuurlijk personen als rechtspersonen die beroepsmatig of bedrijfsmatig zorg verlenen en voldoen aan de hieronder opgesomde kwalificaties:
 Deze formele zorgverlener is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel.
 Verpleegkundigen met de volgende diploma’s: A, B of Z, MBO-V, HBO-V of diploma
verpleegkundige met niveau 4 en 5 vallen onder deze categorie. Zij moeten daarbij een geldige
inschrijving in het BIG-register hebben.
 Daarnaast wordt ook de Helpende Zorg en Welzijn (niveau 2) en Verzorgende Individuele
Gezondheidszorg ( niveau 3) als formele zorgverlener aangemerkt.
 Uit te breiden met professionals met een andere opleiding dan hierboven opgesomd, nader door
de zorgverzekeraar te bepalen, waaronder diploma Pedagogisch Werker (S)PW (niveau 2, 3, 4), Medewerker maatschappelijke zorg MMZ (niveau 3 en 4) en Medewerker Gehandicaptenzorg (niveau 3 en 4).
Al deze zorgverleners moeten bevoegd (geschoold) en bekwaam (praktijkvaardig) zijn om de verpleegkundige en/of verzorgende zorgverlening uit te voeren op grond van de voor hun geldende wet- en regelgeving.
Daarbij geldt dat alleen zorgverleners die feitelijk de zorg verlenen bij de verzekerde in aanmerking komen voor deze typering van formele zorgverlener. Hierdoor worden rechtspersonen en ZZP-ers die andere zorgverleners inzetten dan uit bovenstaande opsomming is toegestaan, uitgesloten, als vallend onder de definitie van formele zorgverlener, zoals hierboven is bedoeld.

Kortom om als natuurlijke persoon aangemerkt te worden als formeel zorgverlener moet je voldaan hebben aan twee voorwaarden:
1. Je moet in het bezit zijn van een mbo diploma helpende/verzorgende/verpleegkundige niveau 1, 2, 3, of 4 OF hbo-v diploma OF (maar dat mag een verzekeraar-en ik vermoed ook de andere pgb verstrekkers- zelf bepalen of deze diploma's geaccepteerd worden!) een diploma (s)pw niveau 2, 3 of 4 OF (ook deze mag de verzekeraar etc bepalen) medewerker gehandicaptenzorg niveau 3 of 4
2. Je MOET als zzp'er geregistreerd staan bij de KVK.

Alleen de formele zorgverlener mag meer dan €20,- per uur verdienen. Dit is wettelijk vastgelegd dus wanneer een hoger bedrag is afgesproken moet de budgethouder de meerprijs zélf betalen. Indien het contract voor 1 januari van kracht was, is in de Zvw het overgangsrecht van kracht. Dit betekent dat de Max van €20,- pas per 1 mei ingaat. Erg simpel en duidelijk toch?
Jet Geplaatst: donderdag 19 Februari 2015 19:05

Ik werk als zzper en sta ingeschreven bij kamer van koophandel. Ik had tarieven afgesproken met een client waar zij het mee eens was. Door prive omstandigheden moest ik het zorgen voor haar stoppen. Nu zegt zij dat ze mij van het zorgkantoor niet meer dan € 20 per uur uit mag betalen. Dit bedrag staat dus ook in de zorgovereenkomst, iets wat ik dus niet teken want wij hadden andere bedragen afgesproken. €20 vind ik ook te laag. Reiskosten en gedeelte van de belasting gaat ervan af, waardoor er dus weinig overblijft. Heb geprobeerd tot haar door te dringen dat ik recht heb op meer omdat ik niet onder de niet professionele zorgverlener val. Ze heeft zelfs een kopie van mijn VAR WUO in het bezit en op het factuur staat het nummer van kamer van koophandel. Hele vervelende situatie dit, want ze weigert het factuur te betalen. Terwijl bij andere cliënten ik wel meer verdien dan €20. Ik heb gisteren de eerste aanmaning door de brievenbus gedaan, ben benieuwd hoe dit afloopt.



Beste Yvonne,
Over december mocht zij je nog wel meer dan €20 per uur betalen maar vanaf 1 januari niet meer. Ik vermoed dat je niet als formeel zorgverlener wordt gezien omdat je geen diploma's hebt. De reden dat deze twee voorwaarden bestaan om meer te mogen verdienen is om de kwaliteit van zorg te garanderen en om fraude tegen te gaan. Erg vervelend voor jou zo maar ik juich deze ontwikkeling toch toe, in de pgb wereld is de gewoonte ontstaan (soms veel) hogere of even hoge uurtarieven te betalen aan ongediplomeerden als aan gediplomeerden. Ik heb dat altijd heel scheef gevonden en heb zelf uitsluitend gediplomeerden in dienst. Ik heb met ze een aparte reisvergoeding afgesproken, dat kan gewoon in de voorbeeldcontracten van de svb. Dat mag gewoon uit het pgb betaald worden. Ff heel cru gezegd, zonder diploma verdiende je voorheen in geen enkele beroepsgroep meer dan als zorgverlener in het pgb. Vreemd toch? Als je bedenkt wat de zorg soms inhoudt en hoe je rekening hoord te houden met van alles, zonder diploma nooit geleerd (hoe ziet stadium 1 decubitus eruit? Wat valt onder geheimhoudingsplicht? Etc)
Yvonne Geplaatst: donderdag 19 Februari 2015 23:13
Bedankt voor je reactie. Maar ik heb wel een officiele diploma, ben niveau 3IG, ben in het bezit van een VAR WUO en sta ingeschreven bij kamer van koophandel. Dus naar mijn inzien een formele zorgverlener.
Jet Geplaatst: vrijdag 20 Februari 2015 10:42
Dan ben je gewoon formeel zorgverlener en mag er meer dan €20,- betaald worden. Ik mag aan een formeel zorgverlener voor verzorging tot ongeveer €36 per uur uitgeven (op grond van de Zvw). Wat voor zorgovereenkomst heb je? Een arbeidsovereenkomst of een als zzp'er? En stuur je haar vervolgens gewoon een factuur? Daar kan t probleem liggen. Uitbetaling via zorgkantoor, dus pgb op grond van Wlz?

Toch ben ik wel verbaasd dat niemand zich echt goed is gaan verdiepen in de regelgeving, zeker als zelfstandige (dus professioneel marktdeelnemer) wordt dat van je verwacht. In allerhande (straf) zaken wordt het 'zich afdoende (laten) informeren wat de regelingen omtrent het handelen' door een professioneel marktdeelnemer als verplichting gezien. Deze discussie had dus in november en december op zijn plaats geweest, niet nadat de nieuwe regelingen in werking getreden zijn en men (voorzienbare) problemen ondervindt. Ik heb hier iig in november al over gesproken met de verschillende partijen én heb mijn werknemers (geen zzp'ers, dus de plicht ligt bij mij) op de hoogte gehouden. Alles is daardoor soepel verlopen, iedereen was op de hoogte en alles is keurig op tijd overgemaakt. (Ik heb alleen 0-uren contracten en was al sinds 2010 klant van de svb, ze hadden dus niks nieuws nodig van me. Maar dat dit zou gebeuren dankzij die last minute wijzigingen door de overheid in december was erg voorzienbaar:()
Yvonne Geplaatst: vrijdag 20 Februari 2015 12:26
Ze wil dat ik een arbeidsovereenkomst teken, maar ik ben ZZPer dus moet ik er 1 voor een Freelancer hebben. Uiteraard heb ik haar een factuur gestuurd, maar ze weigert om te betalen, vandaar een aanmaning. Wel heel vervelend dat dit allemaal zo moet gaan. Heb echt geprobeerd om tot haar door te dringen maar dat lukt niet.
Jet Geplaatst: vrijdag 20 Februari 2015 13:02
als zij de regelingen niet begrijpt hoort ze geen budged te krijgen. erg vervelend.... maar ook de mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig, houd alle communicatie goed bij en schakel desnoods een incassobureau in. succes!
Yvonne Geplaatst: zaterdag 21 Februari 2015 00:08
Dankjewel!
Ron Geplaatst: zaterdag 21 Februari 2015 18:05
Ik vind het zowiezo belachelijk dat ouders voor de ouderlijke diensten geld gaan rekenen via een PGB.
Je hebt als ouder een ouderlijke plicht en dit hoeft niet allemaal betaald te worden.
Ik vind een PGB wel terecht wanneer hiervan extra kosten betaald worden.
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 21 Februari 2015 20:09

Ik vind het zowiezo belachelijk dat ouders voor de ouderlijke diensten geld gaan rekenen via een PGB.
Je hebt als ouder een ouderlijke plicht en dit hoeft niet allemaal betaald te worden.
Ik vind een PGB wel terecht wanneer hiervan extra kosten betaald worden.



Als je kind een PGB heeft gaat de zorg wel véél verder dan de gewoonlijke ouderlijke plicht! Mijn zoon is inmiddels 18 en heeft intensieve zorg en begeleiding nodig. Normale jongeren van deze leeftijd studeren, gaan uit, hebben een bijbaantje, kunnen zelf hun eten klaarmaken en zelfstandig overal naartoe reizen. mijn zoon niet en dan gaat het dus over begeleiden bij zijn persoonlijke verzorging van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, hem overal naartoe begeleiden, 'snachts met hem opzitten als hij weer wanen en angsten heeft en niet in zijn eigen bed durft te slapen, hem voorbereiden op alles wat er overdag gaat gebeuren enz enz.
ooit gehoord van intensieve kindzorg, ouders die een ernstig ziek kind thuis hebben dat zonder hun medische zorg (catheteriseren, infusen inbrengen, parentrale voeding etc etc) niet thuis konden wonen maar merendeels in een ziekenhuis zouden verblijven. De ouders hebben geleerd om voorbehouden handelingen uit te voeren die normaliter alleen door een verpleegkundige gedaan mogen worden, maar hierdoor ervaren deze kinderen wel een gezinsleven ookal zijn ze ernstig ziek. Om dit soort situaties gaat het. Niet om gewone normale opvoedingszaken! Deze ouders betalen zichzelf een schijntje uit het PGB, voor de 24 uurs zorg 7 dagen per week, het hele jaar door, zonder vakantie en zonder de mogelijkheid om zelf een keer ziek te zijn, puur omdat ze hun kind de zorg thuis bieden die anders zou leiden tot opname! Dit is dan ook ter compensatie van vaak weggevallen inkomen, doordat dit soort zorg niet te combineren is met een baan buitenshuis. En en passant besparen deze ouders de staat hier ook nog ontzettend veel geld mee, omdat een opname voor deze kinderen en de zorg laten doen door professionals vele, vele malen duurder is!
Hier gaat het over! Als je dat belachelijk vindt, zou ik zeggen kom eens een dagje meedraaien kun je zien hoe intensief de zorg is!
Petra Geplaatst: donderdag 26 Februari 2015 11:34



Alleen de formele zorgverlener mag meer dan €20,- per uur verdienen. Dit is wettelijk vastgelegd dus wanneer een hoger bedrag is afgesproken moet de budgethouder de meerprijs zélf betalen. Indien het contract voor 1 januari van kracht was, is in de Zvw het overgangsrecht van kracht. Dit betekent dat de Max van €20,- pas per 1 mei ingaat. Erg simpel en duidelijk toch?



Hallo Jet,

Ja, de regels zijn duidelijk. Het gaat mij erom dat ik het een kromme regel vind, zoals ik hierboven al geschreven heb. Ik ben zelf pas in januari benaderd door dit gezin, dus ik kon mij in november/december nog niet eens inlezen!
Maar goed, ik ga mij dus maar (verplicht) inschrijven bij de kvk en mij eens inlezen wat er dan allemaal van mij verwacht wordt qua administratie, facturatie, btw etc. Daar heb ik mij nog niet in verdiept omdat ik nooit van plan was om als zzp-er te gaan werken. Ik blijf het een bureaucratische regel vinden.
Annet Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 13:31
Ik ben een tijdje geleden (eind 2014) naar een bijeenkomst geweest van Per Saldo, de vereniging die de belangen behartigt voor PGB-houders. Daar gaven ze aan dat informele zorg zorg is die wordt gegeven door familie, vriend, vriendin, buurmeisje e.d. Daarvoor is de vergoeding €20,00
Formele zorg is zorg/begeleiding door mensen die hiervoor opgeleid zijn.
Ik ben van mening dat, als je opgeleid bent in dit vak, diploma's hebt. bijscholingen volgt, BAV, VOG, VAR-WUO e.d. hebt, dus voldoet aan de eisen, je meer mag vragen. Tenslotte moeten wij ook veel meer onkosten maken.
Met een BIG-rigistratie ben je bevoegd en bekwaam. Zonder BIG kun je dit ook zijn, maar het is moeilijk na te trekken, vandaar misschien die regeling?

Ook ik ga niet werken voor €20,00 euro per uur. Wil de PGB-houder kwaliteit dan zal daar ook wat tegenover moeten staan.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.