1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pas op voor PGB Zorgburo Raad & Daad in Limburg....

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 13 Oktober 2009 20:24
Duizend klanten. Vierenvijftig medewerkers. Drieënzeventig zorgverleners.
Franchise-ondernemingen in Heerlen, Venlo, Roermond, Eindhoven, Nijmegen en Nijverdal.

Een lint aan pittige Toyota Agyootjes met het logo van de firma langs de stoeprand.
In vier jaar tijd van de keukentafel tot een middelgroot (zorg)bedrijf gegroeid.
Zorgverzekeraar CZ doet onderzoek naar Raad & Daad.

Wat is haar methode?

http://www.pgb.nl/showpage.php?pa=1060
Gast Geplaatst: woensdag 14 Oktober 2009 16:50
Heb al sinds vorig jaar zo vaak bij instanties aangegeven dat het niet kan kloppen wat dit bureau doet. Ook bij hun eigen overgkoepelende organisatie, SVB, PerSaldo enz. Altijd kreeg ik dan nietszeggende berichtjes terug. En nu....oo wat is iedereen verbaasd. Wat is het nu? Oh, wir haben es nicht gewusst??
Pascalle Geplaatst: donderdag 15 Oktober 2009 10:42
geen commentaar
Daniel Geplaatst: donderdag 15 Oktober 2009 15:39
Wat ik in het artikel over raad en daad niet helemaal snap is dat iedereen het heel vreemd vind dat iemand voor 14,50 op de loonlijst staat en dat het bedrijf vervolgens 48 euro per uur opvoert als vergoeding.
Dit lijkt me toch een vrij normale zaak? 14,50 per uur is het tarief voor de zorgverlener, hier komen premies overheen (sociale premies, pensioen, enz) daarnaast worden vaste kosten van de onderneming in een tarief per uur doorberekend aan de klanten en zal er een redelijke winstmarge opzitten.
normale bedrijfsvoering lijkt me toch? of zie ik dit nu verkeerd?
de vergelijkingen die er gemaakt worden in dat artikel zijn appels met peren naar mijn idee.
Kan me voorstellen dat iemand het raar vind dat als een stagiare zorg komt verlenen je een rekening krijgt van 29 euro per uur.
maar dit is waarschijnlijk precies het bedrag van de vaste kosten+ de winst opslag....... dat is een keus die een onderneming maakt, hier kan je je vraagtekens bij zetten, maar illegaal? volgens mij niet.

natuurlijk is het raar dat je lid moet zijn zoor je zorg krijgt, is het raar dat je 10% van je PGB aan administratie betaald.
Gast Geplaatst: donderdag 15 Oktober 2009 18:19
R&D beheert budget - zorgverlener heeft overeenkomst met PGB-houder: was mijn 'relatie' met R&D. Tot zover ok. Jaarlijks tig keer verzoeken om VBB: was al afgerekend en veranwoord werd dan gezegd. Vervolgens bleef mijn cliënt op zn strepen staan en werd toch alsnog betaald. Ook een kopie van de verantwoording kreeg hij pas na lang en vaak aandringen en kennelijke tegenzin. Klopte naar het oordeel van mijn cliënt ook niet, maar hij durfde/wilde niet aan de bel trekken. Naar mijn salaris moest ik ook herhaaldelijk vragen en was dus ook bijna altijd heel laat. Constructies van salarisbetalingen voor zorgverleners waren absurd.
Op het moment doet R&D alsof alle ophef over zorgverlening gaat (naar zorgverleners en cliënten toe) en niet over geld (cliënten zijn 'tevreden'). En dat is nu juist het punt. HET GAAT WEL DEGELIJK OVER GELD. De grote baas heeft eens gezegd: als het mij goed gaat, gaat het jullie ook goed. Mag je dus uitleggen zoals je zelf wilt.
Geplaatst: donderdag 15 Oktober 2009 23:14
aan dvanderbreggen

het pgb is bedoeld voor het leveren van zorg en niet om een PGBbemiddelingsburo grote winsten te laten maken over
de ruggen van pgb houders en de individuele zorgverleners !

administratie kosten mogen trouwens officieel helemaal niet uit het pgb budget betaald worden want dat is geen awbz zorg functie,
maar dat doen deze bedrijven toch via een omweg, wetende
dat de controle toch bijna nihil is.

dvanderbreggen schrijft :
dat iedereen het heel vreemd vind dat iemand voor 14,50 op de loonlijst staat en dat het bedrijf vervolgens 48 euro per uur opvoert als vergoeding.
Dit lijkt me toch een vrij normale zaak?

Het verschil tussen wat de hulpverlener krijgt 14,50 en wat het buro rekent 48 euro
is wel groot , ook al reken je de vaste kosten, sociale lasten etc
boven op die 14,50 euro.

Waarom zou je als hulpverlener voor zo'n buro gaan werken als je maar
14,50 krijgt ?

onderstaande van de Per Saldo site :

Dit mag niet :

De volgende uitgaven mag u niet verantwoorden aan het zorgkantoor.
U zult ze uit het bestedingsvrije bedrag moeten betalen, ze voor uw eigen rekening moeten nemen
of aankloppen bij een andere instantie voor een vergoeding.

-Kosten voor het voeren van een budgetadministratie.
-Kosten voor ondersteuning bij het aanvragen en beheren van het budget.
- Contributie voor het lidmaatschap van Per Saldo,
- kosten voor het volgen van cursussen rond het persoonsgebonden budget,
-kosten voor het bestellen van informatiemateriaal.
http://www.pgb.nl/showpage.php?pa=117

De Limburger

PGB'S Raad & Daad weer in opspraak 9 oktober 2009

Zorgbedrijf Raad & Daad schuift zonder medeweten of toestemming van cliënten met geld uit persoonsgebonden budgetten (pgb's).
Daarnaast zet het bedrijf kosteloze stagiaires in om hun werk vervolgens tegen het urentarief van professionele hulpverleners te verantwoorden.

http://www.limburger.nl/article/20091009/REGIONIEUWS01/910089949/1055
Daniel Geplaatst: zondag 18 Oktober 2009 11:07
Waarom zou je als zorgverlener voor 14,50 gaan werken?
Dat is een goede vraag, maar dat is een questi van vraag en aanbod. er zijn dus kennelijk mensen die voor sit bedrag willen werken, dus dan is het toch opgelost voor dat bedrijf:-)
Maar ben het met je eens dat het niet is bedoeld om grote winsten te maken over de rug van de PGB houder, maar het is wel zo dat bedrijven zorg aanbieden en een tarief vaststellen. Heeft een bedrijf veel gebouwen en kosten dan zal het tarief hoger liggen. Een verpleegkundige die de zorg erbij doet voor zichzelf zal een veel lager tarief hanteren.
Het mooie van een PGB is dat je zelf kiest welke zorgaanbieder je kiest, dus kies dan een ander!
Dus nog steeds ben ik het ermee eens dat er een aantal zaken bij dat bedrijf zijn waar ik van zeg: is dat helemaal volgens de regels.
Aan de andere kant vind ik het heel erg makkelijk van mensen om te zeggen dat het allemaal aan de onderneming ligt. Kies dan een andere zou ik zeggen.

Maar ik weet dat een boel mensen het hier niet mee eens zijn, maar ik denk altijd maar zo. Je gaat toch ook geen medicijnen halen voor 50 euro per doosje als je hetzelfde of beter kan krijgen voor 10 euro?
waarom als er zoveel mensen niet tevreden zijn, stappen ze niet over naar een ander bureau?
Geplaatst: dinsdag 20 Oktober 2009 01:28
"Waarom zou je als zorgverlener voor 14,50 gaan werken? "

Ik vind dat mensen te gemakkelijk zich laten inschrijven bij die pgb zorg buro's .
Dat geldt niet alleen voor pgb houders maar ook voor zorgverleners die zich daar inschrijven.
Er zijn genoeg mogelijkheden ,Zoekpgbzorg , Marktplaats, Speurders, advertenties in de plaatselijke krant, advertenties ophangen in de supermarkt, etc
waar individuele zorgvraag en aanbod zich kunnen ontmoeten.

Als ik als zorgverlener slechts 14, 50 bruto zou verdienen en weten dat
het pgb buro 48 euro ontvangt van de pgb houder, dan
zou ik me achter de oren krabben en me afvragen of je
nog wel bij zo'n buro ingeschreven moet staan...
Geplaatst: woensdag 21 Oktober 2009 02:46
Zo werkt het nou eenmaal bij die bureaus: ze meten zich een quasi-officiële status aan en zij doen het werk van werven en bemiddelen.
Met de zogenaamde 'gedragscode' waar o.a. Per Saldo, de Ombudsman en de SVB aan mee schijnen te werken, wordt dit beeld alleen maar bevestigd. Dat er ondertussen nog doorlopend declaraties worden ingediend waar geen enkele dienst tegenover staat, lijken deze organisaties geen probleem te vinden. Die misstanden maken wel dat de uitgaven AWBZ ook de komende jaren uit de hand zullen blijven lopen, ondanks de 'bezuinigingen' op de inhoud van de AWBZ.

Er zijn legio werkzoekenden die voor minder dan 12 Euro /uur bruto zorg willen verlenen (relevante opleiding even buiten beschouwing gelaten, die is er voor bepaalde functies niet eens en wordt ook niet naar gevraagd) dus die opmerking 'waarom zou je voor 14.50 per uur bruto gaan werken' is in dit verband niet relevant. Voor jou honderden anderen (tenzij je specifiek werk doet waar een specifieke opleiding en ervaring voor nodig zijn zoals verpleging).

Interessanter vind ik in dit verband de verhouding tussen het bruto-uurloon van de zorgverlener en het bruto-uurtarief van het zorgbedrijf: van elke 48 Euro AWBZ-geld wordt dus 34.50 Euro NIET aan zorg besteed, maar aan bemiddeling, administratie, onkosten bedrijf en winstbejag. Dat is zo'n 70 procent.

Kennelijk willen het ministerie en de hierboven aangehaalde organisaties van de 'gedragscode' het zo: geld dat bedoeld is voor zorg onder het mom van zorg uitgeven aan allerlei andere zaken.

En over gedragscode's: we weten allemaal hoe bestuurders van grote bedrijven en instellingen denken over de code-Tabaksblatt?
Indien nee, even goooogelen.

.
Daniel Geplaatst: zondag 25 Oktober 2009 12:57
Maar ga dan eens na wat jouw baas netto voor jouw betaald en welke bedragen daar vervolgens bovenop komen. 14,50 kan je betalen als je het particulier bent en geen onderneming runt.
Als een onderneming mensen in dienst neemt en deze mensen netto 14,50 wil gaan betalen zullen ze aan sociale premies, loonbelasting en pensioenpremies 2-2,5 keer zoveel betalen. dit komt neer op 29-36 euro per uur.
heb je niks geks gedaan.... geen gebouwen geen auto's geen luxe enz. alleen personeel....
Daar komt een kosten component bij op en een persentage winst en dan kom je op de eerder genoemde bedragen.
Dat kan je te hoog vinden en soms kan er inderdaad 1-5 euro vanaf, maar dan ben je er wel.
Dus mensen ga nou niet roepen dat er 70% niet naar de zorg gaat.... want er gaat denk een 25% niet naar de zorg en dit is een gezonde winstmarge wat elke onderneming die continuiteit nastreeft zal berekenen.

Denk nou niet dat ik aandelen van het betreffende bedrijf heb, maar in de zorg wordt altijd zo snel geroepen dat het allemaal te veel is en dat bedrijven die inspelen op de markt oplichters zijn. Tuurlijk zijn er zaken die niet door de beugel kunnen, maar heb het daar dan over en niet over een uur tarief want hier is volgens mij niet heel veel op af te dingen.
Geplaatst: zondag 25 Oktober 2009 13:31
dvanderbreggen zo kun je niet discussiëren.

In mijn voorbeeld ging het om een bruto uurloon van 14.50, in verhouding tot de genoemde in rekening gebrachte kosten per uur

jij maakt daar netto 14.50 van en gaat dan rekenen wat dat bruto gaat kosten

zo praat je langs elkaar heen en probeer je mijn berekening te ontkrachten met valse argumenten

poging mislukt wat mij betreft
Geplaatst: dinsdag 27 Oktober 2009 08:30
aan dvanderbreggen

dat Limburgse pgb buro betaald een hulpverlener bruto 14,50 , en vraagt 48 euro van de pgb;ér

deze hulpverlener moet dan nog daar 33,5 % belasting van betalen
en houdt een minimum loon over van 10 euro.
dus die 14,50 is bruto en NIET netto , snap je,

je moet beter die kranten artikelen lezen, dat buro licht zowel pgb houders op als
de hulpverleners die afgescheept worden met 14,50 euro bruto.

er gaat in dit geval onnodig 48-14,50= 33,50 bruto zorg geld weg
wat eigenlijk niet hoeft.

Een pgb er kan beter rechtsstreeks 14, 50bruto betalen aan de hulpverlener zelf
maar jij vind als ondernemer dat zo'n buro zulke winst constructies wel kan maken

dat pgb buro kost die hulpverlener helemaal geen 48 euro
en zelfs helemaal niks als dat pgb buro een student-stagiare nemen,,,

verdere discussie lijkt me zinloos totdat we weten
wat zorgkantoor CZ allemaal ontdekt heeft.
Daniel Geplaatst: dinsdag 27 Oktober 2009 22:04
Beste uitje en boudda,

volgens mij gaat het hier over het volgende citaat:
' Alex stond op de loonlijst voor 14,50 euro per uur. Op de pgb- afrekening werd hij opgevoerd voor 48 euro per uur.´

Nu wordt mij verweten dat ik het heb over een netto bedrag wat bruto moet zijn enz.
Maar denk dat dit een misverstand is, jullie hebben het over de 33% belasting die nog moet worden betaald door meneer alex zelf. dus inprincipe is het bruto inderdaad.
Maar dat je voor 14,50 op de loonlijst staat betekend niet dat zorg en daad 14,50 betaald voor deze persoon. dit is het bedrag dat de zorgverlener krijgt en waar hij loonbelasting over gaat betalen.

nog voordat die 14,50 overblijft betaal je als onderneming premies voor de medewerker en komt er een winst opslag aan te pas.
dit zal je allemaal niet zien in die 14,50 bruto.
Ik kan jullie verzekeren dat een bedrag tussen de 40/50 euro per uur voor een zorgverlener niet uitermate hoog is.
uitiendelijk zal zorg en daad hier een winst marge aan overhouden en meer niet. dus geen buitensporige winsten (afgezien van eventuele frauduleuse inschrijfgelden en administratiekosten)

Dan ben ik het verder helemaal met je eens dat een zorgverlener beter voor zichzelf kan gaan werken en dan 14,50 bruto aan die klant vragen, dat is een mogelijkheid en vraag me af waarom die mensen dat dan niet doen.

Maar bekijk het even vanuit een verpleegkundige die werkzaam is in een algemeen ziekenhuis in een beginnende loonschaal...
deze zal rond de 15 euro verdienen per uur en dit is dan ook bruto.
dus als een verpleegkundige zal gaan ondernemen zal hij dat niet doen voor 15 euro het uur, dan kan hij beter in loondienst blijven werken gezien het risico.

maar ik blijf erbij dat het uur tarief van 48 euro en dat er dan gemeld wordt dat meneer alex 14,50 verdiend niet aantoond dat er buitensporige winsten worden gemaakt.

daarbij is de berekening van 48-14,50 = 33,5 waarbij word gemeld dat dit geld is dat niet aan de zorg wordt besteed een volkomen uit zijn verband getrokken berekening.
bedenk dat een ondernemer vele malen meer moet betalen dan die 14,50 maar dit krijgt die werknemer niet eens te zien.

dus zoals ik eerder vermelde ik vind dat het uur tarief te verdedigen is en vind dit geen winst constructie maar bedrijfsvoering en tuurlijk wil een onderneming winst maken en als de PGB daar niet voor is dan moeten ze het afschaffen en weer in eigen beheer nemen en er overheid instanties van betalen.
Pim Geplaatst: woensdag 28 Oktober 2009 12:00
Het grote probleem wat ik ervaar bij deze krantenberichten is dat ik heel sterk de neiging krijg om dit af te doen als stemmingmakerij.

Een medewerker die 14,50 euro krijgt in loondienst is volgens CAO loon uitbetaald op MBO niveau.
Een werkgever heeft dan de werkgeverslasten (rond de 70%), verzekeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid (heel erg duur) alsmede de uren voor vergadering, vakantie, teambuilding, buffer in geval van tijdelijk minder werk, kosten voor gebouw en faciliteiten en meer.
In zo'n geval is 50 euro per uur doorberekenen echt niets raars.

Toch word dit in veel gevallen wel als zodanig voorgesteld.

Verder word er ook redelijk uitgebreid ingegaan op een berekend uurtarief voor 'gratis' stagiaires. Als ondernemer vind ik stagiaires altijd een groter risico dan vaste medewerkers omdat je veel moet investeren en maar moet afwachten of het word opgepikt. Daarnaast maken deze medewerkers ook gebruik van de faciliteiten en gebouwen van het bedrijf.

Al met al weer een stuk geschreven in een krant waarin de journalist zich er wel heel makkelijk van heeft afgemaakt door niet verder te kijken dan de 'kosten' die er worden berekend.

Dat er hier zorgvragers zijn die mensen onder de 13 euro per uur uitbetalen is hun goed recht, maar dat ze er trots op zijn doet bij mij wel de haren te berge rijzen. De CAO lonen zijn wat dat betreft een duidelijke richtlijn en geven helder aan wat redelijk is. Voor goede zorg staat nu eenmaal een bedrag wat er voor betaald moet worden.

met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Pascalle Geplaatst: zondag 22 November 2009 12:21
geen bericht
Geplaatst: zondag 22 November 2009 12:41
Typische reactie van een geprivatiseerde zorgverlener of zorgbemiddelingsbedrijfje.

Een PGB leent zich er per definitie voor om mee te sjoemelen op allerlei manieren. Dat is ook altijd mogelijk omdat er vrijwel nooit een gelijkwaardige relatie is tussen PGB-houder en zorgverlener, denk alleen maar aan de kennis van de regeltjes. Er is ook vrijwel geen controle op, dit deel van de zorg is een soort vrijstaat geworden. Dat weet iedereen die in deze sector werkt en daarom is die ook zo aantrekkelijk voor zoveel werkenden.

Beroepsvereniging, gedragscode, het zijn allemaal schijnoplossingen voor een gecreëerd probleem waar geen oplossing voor lijkt te zijn en dat zich nog steeds uitbreidt. Niet alleen bij PGB's, maar ook bij de gevestigde zorgorganisaties en -instellingen. Het ministerie wil het blijkbaar graag zo. De kosten - en dus de premies - zullen hierdoor ook de komende jaren blijven oplopen.
Pascalle Geplaatst: zondag 22 November 2009 14:12
geen bericht
Geplaatst: zondag 22 November 2009 15:37
Ik doelde niet zozeer op de prijs maar op de veranderde mentaliteit bij de 'nieuwe' zorgverleners en -bedrijfjes.

Overigens aangemoedigd door het CIZ dat min of meer eist dat het PGB zo volledig mogelijk wordt opgemaakt (ook als dat niet is gelukt of niet nodig was) en er zo direct voor zorgt dat de kosten van de zorg onnodig hoog blijven. De vertaling van indicaties in geld is niet heel krap, zodat veel PGB-houders als ze dat zouden willen geld kunnen overhouden.

Wie verantwoord met zijn budget omgaat en geld overhoudt, wordt hiervoor echter door het CIZ gestraft met een lagere indicatie. Dan kun je beter iemand betalen voor uren die niet zijn gewerkt of een zo hoog mogelijk tarief afspreken, dan heb je er tenminste geen onnodig extra werk van. Het systeem lokt zo misbruik uit, ook van mensen die anders altijd correct zaken willen doen.

Iedere zorgverlener weet (althans kan zien) dat de overgrote meerderheid van de budgethouders niet al die steeds veranderende regeltjes kent en kan bijhouden. Dat maakt deze sector nou net zo aantrekkelijk.

Ik pleit ervoor om de zorgverlening en de financiën van het PGB uit elkaar te halen, omdat die koppeling ertoe uitnodigt om op wat voor manier dan ook veel meer geld uit te geven dan nodig is. Het CIZ doet nu of het wel nodig is en maakt daardoor de AWBZ-zorg onnodig duur.

Er zou dan ook een regeling moeten komen om de budgethouder te stimuleren om verantwoord met zijn budget om te gaan in plaats van het hoe dan ook ieder (half) jaar zoveel mogelijk op te maken. Bijv. door 10% van het niet-bestede, aan het Zorgkantoor terugbetaalde budget op te tellen bij het vrij te besteden bedrag van de periode erna.

Budgethouders hebben nu wat dat betreft geen enkele verantwoordelijkheid c.q. geen enkel belang om de zorg betaalbaar te houden en zijn daardoor zeer gevoelig voor manipulatie. De zorg zou voorop moeten staan en dat is in de huidige situatie lang niet altijd zo.

Ik geef toe solidariteit is tegenwoordig een vies woord en het CIZ is maar een uitvoeringsinstantie die geen beleid hoeft te bedenken alleen uitvoeren, de bottom line van de praktijk van vandaag is wel dat iedereen te maken heeft met steeds hoger wordende premies AWBZ en zorgverzekering als direct gevolg van een mentaliteit van ikke-ikke-ikke bij een kleine groep die geen strobreed in de weg wordt gelegd (omdat dat wat zou kosten, niet alleen de dure managers) die er uiteindelijk toe zal leiden dat de zorg onbetaalbaar wordt voor degenen die het echt nodig hebben.
Pim Geplaatst: maandag 23 November 2009 12:09
Beste Adri (Uitje)

Weer spreekt je negatieve grondhouding en zeer sterk wantrouwen naar hulpverleners hier door je betoog heen.
Ik raad je aan iemand te zoeken die je kan helpen te onderzoeken waar dat aan ligt en je kan helpen om dit op te lossen.

De harde cijfers die er zijn voor wat betreft fraude en misbruik spreken in een andere richting dan jij aangeeft. Neemt niet weg dat het er niet is. Toch is het tegemoet treden van mensen met wantrouwen een basis waar je sowieso mee in problemen terecht komt.

Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de professionals en ondernemers in de zorg betrouwbaar en eerlijk zijn. De rotte appels die er ook tussen zitten moeten uiteraard worden aangepakt. Maar wel op een gezonde manier en met steekhoudende argumenten. Niet op basis van verdachtmakingen. Een deel van wat jij als fraude omschrijft is vooral ook toe te wijzen aan onkunde en onwetendheid. Ook bij professionals en ondernemers. Belangenvereniging Per Salde, MEE, en diverse andere grote organisaties zijn daar al lange tijd mee bezig om die onkunde te verminderen en weg te halen. Dat is een dynamisch proces en vergt veel tijd.

Blijft over het wantrouwen. Dat kan alleen door zelfonderzoek en reflectie en het opbouwen van vertrouwen door positieve ervaringen langzaam verdwijnen. Daar wens ik je veel succes mee en hoop dat het je veel positieve energie mag brengen.

@Pascalle: het noemen van collega ondernemers met naam en toenaam op internet is een groot risico dat je neemt. Vooral omdat ik de indruk krijg dat je de verhalen vooral van horen zeggen hebt. Zou ik je afraden om te doen. Het straalt bovendien ook negatief af op je eigen onderneming.

met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 23 November 2009 12:28
Pim ook voor jou geldt wat ik in mijn vorige reactie schreef en wat neerkomt op preken voor eigen parochie door verzelfstandigde zorgmedewerkers en -bemiddelaars.

Mijn mening is gevormd door ervaringen in de laatste 5 jaar en is niet gebaseerd op verdachtmakingen maar op feiten die kunnen worden aangetoond. En niet alleen van ondergetekende, maar van meerdere mensen alleen al in de wijk waar ik woon die een PGB hebben of hadden en dat aanvankelijk door een bureautje lieten afhandelen.

Er ontstonden overal problemen en dat was beslist niet uit onkunde!
Vind jij het normaal dat er 400 Euro wordt gerekend voor een telefoontje met een instantie? Dat iedere PGB-houder een soort 'abonnement' opgedrongen krijgt van 50 of 100 Euro per maand waar geen enkele dienstverlening tegenover staat, gewoon omdat zo'n zorgverlener ook ergens van moet bestaan?

Je legt mij (en anderen) steeds woorden in de mond die zo niet zijn gezegd. Erg christelijk allemaal. Zoals dat zorg niets mag kosten. Helemaal vout Pim, zorg mag wat mij betreft zeer zeker wat kosten als het maar goede zorg is en verantwoord is. Dat gebeurt nog steeds te vaak niet en daar ageer ik tegen. Er is geen enkele controle op dat soort 'zorgverlening', er komt steeds meer van en dus zullen de kosten van de AWBZ blijven oplopen, ook al omdat niemand die 'zorgverleners' wil controleren en er nog steeds geen regels voor zijn.

Ondertussen wordt de PGB-houder gecriminaliseerd en grotendeels wegbezuinigd, opdat die maar naar staatsgecontroleerde instanties als MEE of desnoods naar een veel duurdere instelling zal gaan. Als jij dat dan negatief noemt, zegt dat veel over jouw gebrek aan empatisch vermogen en manier van 'zorgverlenen'.

... en daar zijn we precies bij het punt waar het om gaat: deze tak van 'zorg' is zo georganiseerd dat zorgvrager en zorgverlener met sterker verschillende belangen dan in de reguliere zorg bij elkaar worden gebracht en het uit moeten zoeken.
Misschien heb je wel eens zo'n filmpje op het journaal gezien waarin iemand in Amerika een grote hoeveelheid dollarbiljetten uitstrooit boven een massa winkelende zaterdagmiddagmensen. Dat vind ik een mooie metafoor voor hoe deze bedrijfstak in elkaar steekt.
M.C.T Geplaatst: maandag 23 November 2009 13:06
"ook al omdat niemand die 'zorgverleners' wil controleren en er nog steeds geen regels voor zijn."

De kern van de PGB regeling is juist, dat die controle plaats behoort te vinden door de opdrachtgever. Die bepaalt ook zelf de normen. Als die tevreden is, is het goed. Zo niet dan kan die een andere hulpverlener zoeken. Daarbij behoort de opdrachtgever zich als een goed werkgever te gedragen.
Een opdrachtgever, die dat niet kan en/of wil behoort geen PGB te hebben.
Als er al sprake moet zijn van meer controle dan zou dat daarop moeten zijn.
Pascalle Geplaatst: maandag 23 November 2009 16:34
Het gaat hier om een zorgbureau die al met naam en toenaam in de media heeft gestaan. Het gaat hier niet om horen zeggen maar het internet staat er inmiddels vol van. En de brief die in de krant heeft gestaan spreekt voor zich.

Maar gezien de mentaliteit en de reacties op PGBforums heeft het plaatsen van een reactie alleen negativiteit tot gevolg, helaas....
Geplaatst: maandag 23 November 2009 19:57
@gwehkamp

"De kern van de PGB regeling is juist, dat die controle plaats behoort te vinden door de opdrachtgever..."

vind jij dat bijv bejaarden of mensen met een ggz of verstandelijk gehandicapte grondslag moeten controleren als een buro pgb geld misbruikt ?
Kun je dat wel van hen verwachten ?

M.i. moet die controle plaats vinden door het zorgkantoor in de regio, en sommige zorgkantoren doen dat ook zoals nu door zorgkantoor CZ met dat Raad en Daad buro uit Limburg,
" Pgb-fraude bij zorgbedrijf Raad & Daad "
http://www.zorgvisie.nl/Nieuws/Artikel/Pgbfraude-bij-zorgbedrijf-Raad-Daad.htm

Zorgkantoor Menzis heeft een tijd geleden aangifte gedaan tegen 2 pgb kantoren in Groningen
maar justitie kan /doet er weinig mee, is veel te moeilijk en tijdrovend
om zulke fraude te onderzoeken en aan te pakken mede ook omdat weinig
PGB' érs, die al een gezondheidsprobleem hebben, aangifte willen/durven doen.

Ik vraag me af of mensen die het pgb door zulke buro's laten beheren
niet beter in natura hulp moeten krijgen.

Ik vrees dat als het gesjoemel door sommige pgb buro's doorgaat dat in de toekomst iedere pgb 'ér verplicht gebruik moet
maken van de SVB administratie hetgeen in 2001,2002 ook verplicht was.
:(

Het College voor Zorgverzekeringen : Geef pgb niet aan bemiddelingsbureaus
http://www.zorgvisie.nl/Nieuws/Artikel/CVZ-Geef-pgb-niet-aan-bemiddelingsbureaus.htm
Geplaatst: woensdag 25 November 2009 03:03
gwehkamp: 23 Nov 2009 13:06 dat is nu net wat ik iedere keer verkondig en wat door de wederpartij ('bemiddelingsbureautjes'/ 'zorgverleners') negativiteit wordt genoemd:

Ik BEN een PGB-houder en ben net als anderen tegen die misstanden aangelopen (dus in jouw woorden: het bemiddelingsbureautje WERD gecontroleerd) maar we konden met zijn allen nergens met onze bevindingen terecht omdat geen enkele instantie zich bevoegd achtte om daar wat mee te doen: van Per Saldo tot het ministerie, van CIZ tot Zorgkantoor, nada.

Er wordt daar dus nog steeds niet gecontroleerd en de controle die vanuit de pgb-houders wordt verricht, wordt nergens opgevolgd.



Het is mij niet duidelijk of jij zorgverlener bent of pgb-houder, maar de conclusie van wat je schrijft is dat iedere PGB-houder wel tevreden MOET zijn omdat ieder 'negatief' signaal nergens aankomt (en dus bestaat het niet).
Geplaatst: woensdag 25 November 2009 03:07
pascalle66, 23 Nov 2009 16:34 het genoemde bureautje is een metafoor voor alle zorgbemiddelingsbedrijfjes waarvoor pgb-houders elkaar op goede gronden mogen waarschuwen

Ik zie in je advertentie dat jij ook zo'n bedrijfje bent en dat je aanbiedt om het budgetbeheer uit te besteden aan een relatie.
Me dunkt zegt dat wel weer genoeg.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.