1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Pgb'ers willen geld zien van SVB

23 Reacties

Heel veel handenDe Stichting PGB Schadeclaim heeft op haar eerste bestaansdag al meer dan 900 aanmeldingen gekregen. De aanmeldingen zijn allemaal particuliere zorgverleners die hun geld niet, of te laat, van de Sociale Verzekeringsbank hebben ontvangen. Dat maakt voorzitter en mede-oprichter Oscar van Oorschot dinsdag bekend.

De aangemelde zorgverleners hopen op een financiële tegemoetkoming, net als de Amsterdamse zorgverleenster die vorige week vond dat ze recht had op extra geld omdat de SVB haar loon te laat had uitbetaald. Als een werkgever het loon van een werknemer te laat uitbetaalt, heeft die werknemer normaal gesproken recht op een financiële tegemoetkoming, die kan oplopen tot 50% van het maandsalaris.

Zij won de zaak, en nu hopen honderden zorgverleners dat de SVB ook hen tegemoetkomt. “Ze herkennen zich in de uitspraak omdat ze ook geen geld hebben ontvangen. Er is duidelijk behoefte aan een meldpunt”, aldus van Oorschot.

De SVB gaat in hoger beroep tegen de uitspraak, omdat zij formeel gezien niet de werkgever zijn van de vrouw en de boeteregeling voor hen dus niet zou gelden.

Ga jij je aanmelden bij de Stichting PGB Schadeclaim? Het is dan handig om te weten dat hier vooraf geen kosten aan zijn verbonden. Als je wint, moet je echter wel 20% van het ontvangen bedrag aan de stichting betalen.

23 Reacties

  • Dhr : J.L.Seelen. zei:

    mijn PGB 2014
    ingang 09-09-2014 t/m 31-12-2014

    nog steeds niet ontvangen.

    m.v.gr. Mw : J.H.Seelen-van Schijndel

  • Davien zei:

    Ik heb me al aangemeld bij de schadeclaim
    Ik heb tot de dag van vandaag nog geen loon ontvangen en administratief is het dus een levensgrote zooi bij mij
    Heb te maken met dwangbevel voor betalingen en dergelijke en psychisch ben ik helemaal op.. Mag dat na een half jaar? Ik hoop dat ik in aanmerking kom voor die schadeclaim want ik heb te maken met boetes over niet betaalde rekeningen buiten mijn schuld
    Wie er ook voor aansprakelijk is.. IK in ieder geval niet
    Ook heb ik hierdoor een slechte naam gekregen bij instanties zoals wanbetaler... Nou daar deel ik graag 20% voor als ik geholpen word hoor
    Ik hoef er niks aan over te houden behalve een positief banksaldo zodat ik de draad weer op kan pakken
    Ik denk dat medehulpverlwners net zoveel psychische stress hebben ervaren als ik dus ja.. Moeten wij dit alles dan maar zo laten gebeuren? Iemand moet hier ter verantwoording geroepen worden omdat veel van ons financiële schade hebben

  • Marga zei:

    Volgens de staatssecretaris ging toch 95% goed? Nou als er op de 1ste dag al 900 aanmeldingen zijn, lijkt me dat wel erg sterk, dit is ook een duidelijk signaal naar de 2e Kamer dat de SVB en de Staatssecretaris ze steeds zand in de ogen hebben gestrooid!
    Ook ik heb bij 3 cliënten steeds te laat geld ontvangen van de SVB en over april nog steeds niks... Nadat ik erheen belde zeiden ze omdat net bij mij 2 cliënten zaten die een steekproef kregen.. ja natuurlijk, dus krijg je gewoon je salaris een maand later... net of de winkel zegt ja betaal maar een maand later. Of de verhuurder van je woning dat je wel een maand later mag betalen. Of de tankstation ja hoor je mag je brandstof wel een maand later betalen...
    Kortom ik ben 1 van die 900 aanmeldingen.

  • Carla zei:

    Waar ik ook een zwaar hooft over had. Begin van het jaar overgang
    uitbetaling via s.v.b.
    ik ben oproepkracht via de w.m.o. pgb plus
    En bij de Gemeente Werkendam, Woudrichem liep alles op rolletjes
    dus wat gaat het worden na 1 jan . 2015

    Ik moet zeggen alle declaraties zij afgehandeld en iedere maand
    uitbetaald. Zelfs al na een paar dagen 07 mei ingevallen voor 01 juni
    al uitbetaald. Keurig.

    Triest als je wel te makken hebt met achterstand en achter de
    uitbetalingen moet aangaan. Dat is slopend en frustrerend.

    Ik vind wel dat ik moet melden dat het mij 100 % meevalt.

    En ook voor de komende maanden inval voor de w.m.o. via p.g.b. plus
    met vertrouwen dat het goed afgehandeld gaat worden.

  • annemarie zei:

    Wat levert het de mensen op om een claim in te dienen? Het is heel vervelend als je twee maanden op je geld hebt moeten wachten, maar iedereen kan snappen dat het geld van de claims uiteindelijk uit dezelfde PGB-pot moet komen.
    Dat geld zou beter besteed kunnen worden aan de zorg, waar het uiteindelijk voor bedoeld is.

  • Marga zei:

    Hallo Annemarie,

    Nee die claims komen niet uit de budgetten. Dus de zorg is gewaarborgd. De SVB krijgt geld om de administratie uit te voeren en de budgetten die zij krijgen van de gemeenten en Zorgverzekeraars parkeren zij op 1 bankrekening waar zij grof rente over vangen daar zit genoeg rente-inkomsten in om de claims van te kunnen betalen. De zorgverleners moeten nu ook extra kosten betalen aan hun Nutsbedrijven verhuurders enz, omdat zij niet op tijd hun rekeningen konden voldoen.

  • Greetsche zei:

    Nou ja zeg weer een ........ Effe rekenen. Ik zelf krijg nog 500 euries ongeveer maart laatste storting. Moet ik dus die..... 100 euro betalen,keer 900 p.g.bers wat allicht meer krigen van het s.v.b. Noudan zit ik dus al op zo een 13.000 euro voorzichtig geschat kassa......

  • Jolanda Vijverberg zei:

    Dag,
    elke maand is het een ramp. Steeds achter je geld aan moeten zitten om uitbetaald te krijgen. Ik ben een zelfstandige met ook kosten die betaald moeten worden. En is er weer achter aan gebeld of gemaild etc. ( dan geen gehoor). Dan toch uiteindelijk alles weer rond en goedgekeurd ,(4 uur ermee bezig zijn) is kennen ze ineens je naam niet meer en krijg je alsnog niet betaald.
    Ik ben er klaar mee! Hier hebben we alles op tijd ingeleverd alle zorgovereenkomsten/ facturen etc maar zij hebben het niet op orde ookal zeggen ze van wel. En bij iedere cliënt moet het invullen van de gegevens met uren voor de facturen weer anders.
    Het wordt tijd dat ze zelf eens gaan ervaren dat ze maanden op hun salaris moeten wachten. Dan piepen ze wel anders!
    Cliënten hebben zo al besloten te stoppen met de zorg door deze hele verandering. Dit geeft te veel stress.
    Het geeft mij nu ook stress.

  • gwehkamp zei:

    Bij de SVB kunnen ze hun eigen administratie niet terugvinden:
    Deze week een reactie ontvangen op een mail van twee maanden geleden met die strekking.
    Met die mail had ik de bevestiging van de SVB meegestuurd, dat ze de declaratie ontvangen hadden. Zorgverlener, pgb nummer, alles stond daar in.
    Maar nee, ze kennen de afzender niet! Of te wel de klant deed het fout. Bah!

  • Myriam zei:

    ik wacht ook al haast 6 maanden op mijn geld. Ik heb uiteindelijk Per Saldo benaderd. Ik kreeg een formulier om in te vullen met al mijn gegevens en welke facturen nog niet betaald zijn. Binnen een dag had ik reactie van de SVB.
    En nu ben ik al een week bezig om alles voor elkaar te krijgen. Ik moest de facturen opnieuw insturen via de mail. Alles was goed ontvangen. Toen een bericht gekregen dat SVB niet het probleem is maar het zorgkantoor Achmea. SVB zou contact met hen opnemen want de zorgovereenkomst was niet goed gekeurd. Zorgkantoor meldde dat mijn uurtarief te hoog was, mocht max. € 20,- zijn. Vervolgens weer gereageerd dat ik ingeschreven sta bij de KvK en dan mag je een hoger tarief rekenen. SVB was het met me eens.
    Ondertussen ontving de budgethouder van het zorgkantoor bericht dat ze een fout hadden gemaakt en ze nu alles in orde zouden maken. Ze boden excuses aan. Ik heb SVB gemaild, maar mijn contactpersoon werkte daar niet meer. Nieuw contactpersoon en weer moest ik alles opsturen. Hij zou er achterheen gaan. Vervolgens wordt mij gevraagd de brief van het zorgkantoor, waarin staat dat nu alles goed is, toe te sturen. Alles gescand en weer gemaild.
    Vervolgens hoor ik niets meer en word ik n.a.v. mijn laatste e-mailbericht gebeld door een zeer aardige dame van de SVB. Maar ook naar haar moet ik alles opnieuw opsturen, mijn facturen, mijn zorgovereenkomst en de brief van het zorgkantoor. Ze zou er in ieder geval voor zorgen dat mijn facturen vanaf januari nu betaald worden.

    Vanochtend weer een bericht gehad van mijn budgethouder. Hij was benaderd door de SVB en moet de VAR opnieuw opsturen. Ik heb hem geïnformeerd dat mijn zaken nu via mijn contactpersoon lopen en dat ik haar wel zal informeren.
    Toevallig belt zij, mijn SVB-contactpersoon, mij direct daarna met vragen over mijn andere PGB-cliënten. Ook daar kloppen de gegevens niet die zij verwerkt hebben in hun systeem. Vragen beantwoord. Ik informeer haar direct over de vraag van een collega van haar over mijn VAR. Afgesproken dat ik de VAR aan haar mail en dat zij het kort sluit met haar collega. Zou het nu eindelijk goed komen?

  • tanneke zei:

    jep ook wij hebben ons aangemeld , lang moet je wachten op geld terwijl er hier sprake is van een min of meer vast maandloon , en omdat het in januari fout is gegaan en ze het niet lukt dat te fixen loopt het geen een maand goed.
    maar aangezien we lid zijn van per saldo zitten we gelukkig niet al maanden zonder geld zij helpen ons wel

  • Myriam zei:

    Ik weet niet of ik een claim ga indienen. Het gaat inderdaad af van het beschikbare geld. Niet bij de budgethouder maar wel uit de grote pot. Maar ik moet wel zeggen dat degene die hierdoor als wanbetaler te boek staat, degene die boetes en deurwaarders langs krijgt etc. toch echt alle kosten vergoed moet krijgen + een extra bedragje ter genoegdoening. Dit kan zo niet.

  • myrte van vliet zei:

    Beste,
    U heeft bij VWS een melding gedaan dat uw zorgverlener(s) nog steeds niet zijn uitbetaald door de SVB. De SVB beschikt over een speciaal team dat meldingen die via Per Saldo binnenkomen met spoed verwerkt.
    Indien u het bijgeleverde formulier van de SVB invult en retourneert naar het volgende emailadres: [email protected], garandeert de SVB na ontvangst van uw ingevulde formulier een uitbetaling binnen 1-3 werkdagen.
    Dit ontslaat u uiteraard niet van uw verplichtingen om zorgovereenkomsten, urendeclaraties en/of facturen aan te leveren bij de SVB om betalingen in de toekomst veilig te stellen.
    Heeft u nog vragen of zijn uw zorgverleners na 3 werkdagen nog steeds niet uitbetaald stuurt u dan een email naar onderstaand adres. Indien u de voorkeur geeft aan telefonisch contact kunt u ons uiteraard ook bellen op onderstaand telefoonnummer.
    NB: Dit formulier kan niet worden ingevuld door de zorgverlener zelf, maar uitsluitend door de budgethouder. Indien u dit bestand al eens eerder heeft ontvangen en heeft verzonden is het niet nodig deze nogmaals met dezelfde gegevens naar de SVB te sturen.

    Met vriendelijke groet,
    Thijs Uphoff
    Team Trek Het Recht

    Bij mij was het top...3 dagen later had ik mn geld en ze belden zelfs vrijdagsmiddags om 17.15 uur!! wie weet.... het is het proberen waard.

  • marije zei:

    Mijn hulp verlener heeft vanaf januari nog steeds geen geld gehad.schrijnend toch komt hierdoor in de financiele problemen bedankt den haag
    Laat zij zelf eens een half jaar geen salaris krijgen.nee hoor wij zijn de dupe door dit beleid.

  • Henriette zei:

    Ik verleen vanaf oktober 2014 PGB, en heb vanaf dat de SVB dit heeft overgenomen (januari 2015), geen salaris gehad! Ruim een half jaar dus!

    Erg slordig!

  • Helga zei:

    Ik heb net weer een excelbestandje van 4 pagina's van mijn hulpverleners aan de SVB aan het mailen vol fouten waar ik verantwoordelijk voor ben maar die zij maken.....
    Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van het hoger beroep.... wel makkelijk om als verweer te stellen dat zij niet de werkgevers zijn.... alsof het de fout van de pgb houders is dat zij zoveel fouten maken en niet bereikbaar zijn zodat je het uit kan leggen wat ze fout doen....

  • christine zei:

    Vanaf januari niet meer betaald .. en meneer van rijn mag blijven.. huh? ??

  • Yo-an zei:

    Is er ook een stichting waar PGB budgethouders zich kunnen melden met een schadeclaim? Wij hebben in het verleden regelmatig intensieve controle gehad en altijd gewoon doorheen gekomen. Ik wist dus dat wij een goede administratie inleverden..tot heden toe zijn bij ons (2 budgethouders) nog steeds verkeerde budgetten in "Mijn SVB" bijvoorbeeld jeugdwet ipv WLZ, en bij de nader WLZ ipv WMO. Verder uiteraard mag ik wel zeggen heel veel verkeerde betalingen, dubbel, driedubbel of niet...en wij maar spoedbetalingen laten doen..
    Wij kopiëren en sturen steeds alle gevraagde papieren per track en trace post, daarnaast loaden we dezelfde papieren op naar "mijn PGB" en daarnaast zenden we een email met dezelfde bijlagen naar onze contactpersoon bij de SVB.
    Deze week voor de 8ste!!!! (ja echt) keer een ID bewijs van een hulpverlener die voor ons werkt op die manier naar de SVB gezonden.
    Wij hebben meer dan 500 uur aan extra tijd besteed aan de SVB, en nog alles is bij ons nog lang niet in orde. Ik meen dat wij inmiddels 6 pakken van 500 vel papier hebben geprint, gekopieerd..gebruikt voor de SVB, enveloppen, cartridges, telefoongesprekken, veel mailcontact en uploaden. Inmiddels helpen onze zorgverleners ons met deze problemen met de SVB administratie. Ook zij merken dat er gewoon geen wijzigingen worden doorgevoerd. Doodmoe wordt je ervan.
    Dus als budgethouder wil ik ook een schadeclaim indienen..welke budgethouder wil dit ook? Ik ben er in mijn ziektebeeld door achteruit gegaan, gewoon door de zorgen die ik voorheen niet had. Dat mensen die voor en met ons werken hun geld niet of veel te laat ontvangen, geen duidelijkheid over budgetten, steeds tegen de SVB muur lopen...op een gegeven moment ga je als kwetsbaar persoon er toch onderdoor..en daar mag best een fatsoenlijke schadevergoeding tegenover staan.

    Dus nogmaals welke budgethouders willen ook een schadeclaim indienen? En zijn er advocaten die dit willen oppakken?

  • Nicole zei:

    Hoe kan ik me aanmelden?

  • Yo-an zei:

    Beste Nicole,

    ik kan als budgethouder dit niet organiseren, maar zoek inderdaad een groep geïnteresseerden budgethouders die samen m.b.v. een goede advocaat ook een schadeclaim willen indienen.

    Zojuist heb ik de stichting schadeclaim die opkomt voor de zorgverleners een mailbericht gezonden met de vraag of zij ook willen opkomen voor budgethouders/zorgvragers.

    Mogelijk kun je dit ook doen?

    Hun mailadres is: [email protected]

    Succes!

  • frank zei:

    Beste Yo han,

    ik begrijp je problemen met de instanties, vooral de svb maar al te goed,
    ik ook heb dit jaar meer dan 150 telefoontjes dienen te plegen teneinde de blunders gemaakt door de svb te doen laten corrigeren, anders zou je je hulpverlener nog kwijtraken,
    dit is een aanslag op je gezondheid, doch wanneer een medisch specialist, zoals een psychiater , middels een medische verklaring, kan vaststellen en bekrachtigen , dat jij medische schade lijdt kun je op basis van een onrechtmatige overheidsdaad smartegeld eisen. Indien een zorgverlener zijn/haar , geld niet krijgt, dien jij aansprakelijk gesteld te worden door de zorgverlener, en eerst dan kun jij via een kort geding en advocaat (met bestuursrecht als specialisatie) de svb dwingen tot betaling en schadevergoeding. kunnen wij met elkaar anderszins, telefoon, in contakt komen en met elkaar van gedachten wisselen omtrent de mogelijkheid om de krachten van de pgb sslachtoffers te bundelen ??

  • Vinayak van der Sluis zei:

    Ik werk al vanaf februari 2015 tot heden Als PGB-er en nog geen geld gezien.

  • Latife Ugur zei:

    Ik ben bewindvoerder van iemand die PGB heeft.
    Administratie gaat zo traag bij de SVB..De zorgverleners worden laat betaald. Maand mei moet er nog bij betaald worden..maand juni hebben zij geen loon ontvangen.
    Als je bij hen een vraag steld, krijg je geen goed antwoord. Sommige van hen zijn wel goed op de hoogte van de regels en sommige helemaal niet.
    Ook ik word gek van dit allemaal.
    Het was eens niet nodig om de regels te veranderen. Op deze manier heeft de overheid nog meer kosten erbij gehad.. Zeker gaat dit ten koste van de cliënten.. JAMMER!!!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.