1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Voorspelde chaos wordt werkelijkheid

53 Reacties

6270016020_e3b6e03d7e_b Foto: Flickr/la_farfalla_22 (CC)

Het is zover. 2015 is begonnen: het jaar waarin de zorg persoonlijker wordt, zorgvragers beter geholpen kunnen worden door de verschillende partijen en er ook nog bezuinigd gaat worden, klinkt geweldig toch? Op papier misschien wel ja. De praktijk blijkt echter iets minder rooskleurig. De kernwoorden van de eerste week van januari zijn onbegrip, chaos en wanhoop.

De gemeenten worden voortaan verantwoordelijk voor huishoudelijke hulp, begeleiding en jeugdzorg. Laten zij nou net degene zijn die vakantie hielden tot 5 januari. Wie op 31 december 2014 zorg had, heeft daar op 1 januari ook recht op. Dit moet echter wel netjes aangevraagd bij de Wmo-consulenten aan het loket. Helaas waren zij nog even aan het uitbuiken van de oliebollen. Daarnaast wisten veel hulpen niet of zij wel uitbetaald zouden worden door de SVB en staakten daardoor hun diensten, waardoor veel zorgvragers thuis zaten, zonder hulp.

Ook onder logeerhuizen heerst er onrust. Zij moeten ineens aan veel meer eisen voldoen: een Raad van Toezicht, een cliƫntenraad en een onafhankelijke klachtencommissie. Veel logeeradressen, gerund door lieve mensen met een hart voor de zorg, dreigen ten onder te gaan aan de bureaucratie. Per Saldo gaat om de tafel met staatssecretaris Van Rijn om er een stokje voor te steken. Lekker op tijd.

Dan bellen we toch gewoon even de gemeente om te vragen hoe het zit? Helaas, door onvoldoende training weten zij ook niet echt wat er allemaal aan de hand is. De SVB dan, die moet het toch wel weten?! Weer mis. Na een half uur in de wacht en twee weken wachten op antwoord op je mailtje, geef je het op en accepteer je je lot. Dit is het. Ik kan alleen maar wachten en vrezen.

53 Reacties

  • Monique zei:

    Hallo Bea,
    mag ik weten wat jouw vraag of item is?
    Ben zelf ook een 54 jarige moeder van twee zoons met een vorm van autisme.
    Groet, Monique

  • hilbert post zei:

    De mogelijkheid bestaat, dat op dit artikel ruim 400 verschillende reacties komen. Immers, iedere gemeente regelt het op zijn manier. Ik werk voor PGB houders in 3 verschillende gemeente. Gemeente Beek-Ubbergen heeft Mijn contract al goedgekeurd en declaratie formulieren 2015 liggen klaar bij de zorgvrager. Hulde voor deze kleine gemeente, die extra mensen heeft ingehuurd voor de extra taken. Mijn contract ligt ook bij gemeente Nijmegen, maar die stuurde een brief aan mijn client dat de contracten begin 2015 bekeken worden. Echter, de rekening of urenbriefjes van januari kunnen gewoon naar de SVB gestuurd worden en zullen worden uitbetaald.
    De SVB is moeilijk bereikbaar, maar ik werd wel teruggebeld. Om 18.00 uur zelfs, niets kantoortijden: er wordt gewerkt tot 21.00 uur!
    Dit als nuance op bovenstaand verhaal, waar ik echter niets aan af wil doen: iedere ervaring staat op zich.

    Hilbert Post

  • Irma zei:

    Op 3 januari de langverwachte brief van de SVB ontvangen met een datering van 22 december (?) en de vraag of ik de zorgovereenkomsten van de zorgverleners voor 31 december op zou willen sturen. Het bleek uit de brief ook nog dat dit vernieuwde overeenkomsten moeten zijn. Eerst de zorgverleners benaderen voor het invullen van een vernieuwde zorgovereenkomst. Daarna de overeenkomsten scannen en via svb opsturen. Helaas op de site van de SVB is dat helemaal niet mogelijk. Telefonisten weten van niks en begrijpen niets. Dan maar per mail en brief opgestuurd met de vraag om een ontvangstbevestiging. Het antwoord was dat een antwoord binnen vijf werkdagen niet mogelijk is wegens enorme drukte maar dat de uitbetaling gegarandeerd is. Wanneer en hoe, de puinhoop, gekte, klucht van deze 'verbetering' is onvoorstelbaar.

  • Silvia zei:

    Ik ben Silvia heb twee kinderen die PGB krijgen. Bij onze gemeente is een samenwerkingsverband aangegaan met de Hoekschewaard waar nu 3 jeugdteams operationeel zijn. Mijn conclusie is dat dit een grote fiasco is. Er zitten mensen die totaal geen ervaring of kennis hebben met het PGB gebeuren, maar ook geen kennis hebben tav de eerste lijn zorg. De mensen die je te spreken krijgt weten totaal niet waarover je het hebt en weten niet wat ze met je vraag aanmoeten. Ik moet nog steeds de beschikking voor 2015 van mijn kinderen ontvangen en bij het SVB heb ik mijn zorgcontracten ingeleverd en deze hebben ze ontvangen, maar daarna horen wij van alle partijen niks meer. Ben vanaf juni 2014 al met de gemeente Strijen in conclaaf hoe ze dit gaan aanpakken, maar hier konden ze tot en met nu nog steeds geen antwoord op geven. Als antwoord kregen wij Wij zijn hierin niet thuis wij krijgen dit ook maar van de overheid op ons bordje geschoven. Ik ben nu druk in de weer met de jeugdteam om onze benodigde documenten te krijgen betreft de PGB etc. zodat we de zorgvraag in kunnen kopen voor onze kinderen. Ook het zorgkantoor Tilburg heeft zijn zaken niet op order, Ik heb op 23 december 2014 een klasse verhoging van onze dochter gekregen. Deze documenten zijn tot op heden nog niet verwerkt, dit kan nog wel 2 a 3 weken duren voordat dit is gebeurd en dan moet het nog bij de gemeente verwerkt worden en dan zijn we als het mee zit begin maart pas op de hoogte hoe het budget eruit ziet.
    Voor de eerst lijn zorg moeten wij een aanvraag doen voor dyslexie behandeling, omdat dit nu onder de gemeente valt, deze stuurt ons door naar het jeugdteam en deze weten niet hoe ze hiermee om moeten gaan en wat ze met de aanvraag moeten doen. Het gevolg is dat mijn kind/kinderen nu de dupe worden van het onprofessionele gedrag van de gemeente en van de mensen die ze ingehuurd hebben omdat ze niet goed geïnformeerd zijn of geen kennis van zaken hebben hoe ze dit moeten regelen. Ik baal hier behoorlijk van, want dit geeft allemaal extra stress en gaat ten koste van de welzijn van onze kinderen. Mijn kinderen krijgen hierdoor niet de juiste begeleiding en zorg waarop ze recht hebben. Ook worden ze benadeeld door dat ze niet de juiste begeleiding of zorg krijgen zodat ze goed kunnen functioneren op school, wat ten koste van hun school prestaties gaat. Ondanks dat we aan kunnen tonen dat ze met de juiste begeleiding net zo goed kunnen functioneren als een gezond kind met de zelfde hulpmiddelen. Ik ben met allerlei instantie aan het bellen/ mailen om maar voortgang in deze situatie te krijgen. Ook heb ik mijn klacht bij het Ministerie van VWS gedeponeerd, deze hebben de klacht nu in behandeling en gaan bij de gemeente / SVB / zorgkantoor etc. navragen hoe dit kan. Ben benieuwt naar haar reactie als ze mij hierover terugbelt en wat ik dan aan deze situatie kan doen. In dien mensen nog suggesties hebben dan hoor ik dat graag

  • Marga zei:

    Maandag 5 januari gebeld naar het SVB na een half uur eindelijk iemand aan de telefoon...Of de zorgovereenkomsten van mijn zoon wel in hun system stonden want ik zie op zijn persoonlijke pagina alleen maar een oude van 2009 en van een zorgverlener waar hij sinds juli 2014 geen begeleiding meer van krijgt, niks de zorgovereenkomst van de Zorgboerderij of nieuwe begeleider... De SVB kijkt, ja die hebben wij wel ontvangen mevrouw maar is die €90 bij de zorgboerderij per maand of per week, ik zeg dat is per dagdeel. Zegt hij ow dan staat dat verkeerd mijn college heft per maand gezet.. Ik zeg hij heft een indicatie voor 6 dagdelen per week geen Zorgverlener zal dat voor €90 per maand doen... Oja mevrouw nu u het zegt...Nadenken is zeker moeilijk
    Maar oke nu staat het er goed in en ja ook de andere hulpverlener staat erin. Vraag ik waarom dan niet op mijn zoon zijn Eigen inlogpagina, dan kunnen ziektemeldingen en uren ook niet worden ingevuld... Zegt-ie ja dat kan nog wel even duren, we kunnen het werk hier niet aan.. Ik zeg dat wordt er niet beter op als jullie het niet goed in systemen zetten, dan krijgen jullie extra telefoontjes van budgethouders en ook voor ziekte en betermeldingen, dan blijven jullie werk houden wat niet nodig is als je het goed in het system zet in 1x. Zegt-ie ik zal er een melding van maken mevrouw, u heft wel gelijk, maar ik kan u niet verder helpen.
    Ik vraag vervolgens heft u al bericht van onze gemeente over hoe hoog mijn zoon zijn budget voor 2015 is? Zegt hij nee weten we nog niet.. Dus zeg ik misschien moet ik straks weer andere overeenkomsten met de zorgverleners opmaken en opsturen? Zegt hij, dat zou kunnen, misschien kunt u beter naar uw gemeente bellen over het budget.
    Dus ik naar gemeente De Marne gebeld. Ja dat weten we nog niet mevrouw, zodra ik het weet zal ik u terugbellen maar dat wordt niet vandaag of morgen... U bent al wel de 3e die hierover belt vandaag.. en het was nog maar 10 uur 's morgens...
    M.a.w. het is inderdaad een chaos en ze weten niks en je krijgt geen antwoorden waar je iets mee kunt en als het tegen zit weer nieuwe zorgovereenkomsten maken als de tarieven wel bekend worden. En dus weten we nog niks over hoeveel uren de zorgverleners dan aan het werk kunnen voor dat budget.Of dat je op zoek moet gaan naar andere zorgverleners die goedkoper kunnen/willen werken, wat ook in dit geval geen optie is met een zoon die amper volwassenen vertrouwt en ADHD/PDDNOS en ODD heeft...
    Na jaren ging het eindelijk beter met Zorgboerdrij en een geode begeleider thuis en boeken we vooruitgang, dan komt dit weer op je bord... Ik zie het heel duister in!

  • kees zei:

    Het is echt fantastisch de zorg naar de WMO en de betalingen via de SVB.
    Ik heb er van genoten. Ik ben al maanden bezig met doorsturen van mijn overeenkomsten, van de 4 kwam er 1 aan. Vreemd als je 2 overeenkomsten te gelijk verstuurd. Vele malen opnieuw doorgestuurd. Ontvangstbevestiging maar er zijn er nu maar 2 verwerkt van de 4.
    1 budget in geboekt voor individuele begeleiding
    de andere voor dagbesteding ????????
    Het zorg kantoor kon er ook wat van. maar wat het SVB voor elkaar kreeg in 3 maanden is het zorgkantoor nog niet gelukt in de 5 jaar pgb.

    Ik ga er vanuit dat de zorg rekeningen wel betaald worden.
    IK vraag mij ook af of ik mijn uren als budgethouder ook vergoed krijg,
    ik ben bang van niet. Ruim 20 uur en nog is het niet klaar.

  • planaid, ineke zei:

    Hallo allemaal,

    wij zijn een kleine particuliere zorginstelling en lopen zowel bij het logeren als wonen tegen dezelfde soort problemen aan als hierboven door jullie beschreven. tijdig van alle clienten de formulieren en nieuwe zorgovereenkomsten verzonden naar SVB. Tot op heden heeft nog niet 1 client een reactie terug dat alles in orde is en dat de factuur naar de SVB kan betaling. Eind van deze maand lopen we het risico dat er (nog) geen betalingen binnen komen. En bij het logeren? Ook daar is het erg onduidelijk, de ene organisatie zegt dat er voor ons, omdat we geen nieuwe diensten aanbieden) niets verandert en de andere organisatie zegt nu, jan 2015, dat we wel aanpassingen moeten doen. WIE O WIE KAN ONS NU DAADWERKELIJK EERLIJKE EN TRANSPARANTE UITLEG GEVEN?????

  • planaid, ineke zei:

    PS NOG VERGETEN TE MELDEN
    In november hebben we een aanmelding van nieuwe client gekregen met ZIN, de organisatie waar client nu woont zou een en andere in werking zetten om ZIN om te zetten naar PGB. Contact gelegd met zorgkantoor. Alles kwam voor het einde van 2014 helemaal goed. Nu hadden we afgelopen maandag een gesprek over de client en hoe het o.a. staat met PGB. Er was nog steeds geen bericht van het zorgkantoor. Met het zorgkantoor bellen en wat kregen we te horen? Nee deze casus nemen we niet in behandeling, deze wordt door ons naar de betreffende gemeente gezonden ter beoordeling. Hoe krom en oneerlijk mensen!!!!! We praten toch over een situatie die zich in 2014 afspeelt. Weer een client de dupe van de regelgeving die ons door de strot geduwd is door de overheid.
    Waar gaat dit heen mensen, ik hoop zo dat alles wordt teruggedraaid. Hoeft voor mij niet terug naar het oude maar maak het werkbaar, transparant en overzichtelijk. Hoe zo de zorg duur? Niet door ons hoor maar door onze overheid wordt de zorg duur, veel te duur gemaakt

  • Patrick zei:

    Belachelijk voor woorden dat de Staatssecretaris niet geluisterd heeft naar de patiënten en de patiënten verenigingen.
    Nu hebben veel patiënten nog meer problemen dan die zij voor de tijd al hadden.
    Wij zelf hebben in November 2014 tijdelijk een nieuwe zorgverleenster aangenomen omdat de huidige met zwangerschapsverlof ging, tijdelijk arbeidscontract gemaakt e.d. en alles naar het servicekantoor SVB/PGB gestuurd.
    Kreeg geen antwoord op 10 december een mail gestuurd waar de uren briefjes blijven, geen antwoord op 23 december weer een mail gestuurd, ook daarop geen reactie ontvangen.
    Eind december maar eens gebeld na een half uur eindelijk iemand aan de telefoon, het antwoord was de SVB had het te druk met alle nieuwe Zorg contracten onze papieren waren wel binnen gekomen maar door de enorme drukte konden zij deze nog niet verwerken.
    De nieuwe zorgverleenster heeft nu dus 2 maanden geen salaris ontvangen, juist in de dure november en december maand geen cent te makken.
    Waarschijnlijk heeft de Staatssecretaris wel een fijne Kerst en Nieuwjaar gehad met de nodige natjes en droogjes.

  • kees zei:

    Deze hebben vast lekker gegeten en geborreld.
    Leuker konden ze het niet maken maar veel lastiger wel.

    Ik hoorde dat ze 250 mensen extra in gezet hebben om alles te verwerken
    als je weet dat ik in oktober en begin november bijna alles ingestuurd heb. lopen zie maanden achter.

    Je mag blij zijn dat ze alles in juni 2015 klaar hebben. Dan beginnen de achterstallige betalingen te lopen.
    Wij betaalt straks de incasso kosten? SVB denk ik
    wamt welke zorgverlener gaat straks maanden op hun/ haar geld wachten?

  • andre zei:

    Alle verantwoordelijken, zouden eens een dag zorg moet hebben, of een stoornis moeten hebben.

    Onze Ned. maatschappij, is rijk van mooi blablabla,
    maar neemt geen verantwooring.

    Geen enkele politieke partij is zich ook maar bewust van de realiteit.

    In mijn vakgebied wordt er gezegd dat als je de realiteit niet kent/ of kan invoelen. Dat je dan hulp nodig hebt.

    Alle zogenaamde blablabla mensen, schaam u diep!

  • asjemenou zei:

    In de eerste plaats komt dit verhaal mij voor als tamelijk zonder echte inhoud, want vaag, vaag, vaag.
    De SVB heeft einde 2014 enorm achtergelopen met het verwerken van alles en ja, dat heeft mij problemen opgeleverd. Het zij zo. Bij mijn weten zijn ze inmiddels weer heel goed bij de tijd.
    Dat de gemeenteloketten tot 5 januari gesloten zijn is natuurlijk bij iedereen al vele jaren bekend, dus daarmee kan rekening gehouden worden.
    Als een zorgverleenster geen zorg verleent, puur omdat dit mogelijk niet uitbetaald zou worden en zij dan maar onbetaald verlof opneemt, dan krijgt zij dus zeker die dag niet betaald, uit eigen vrije kortzichtige keuze, maar blijft zij wat mij betreft ook zeer in gebreke, want zij laat iemand zonder zorg!! Dat vind ik nu het enige echt erge in dit hele verhaal. Het idee alleen al een mens alleen iets noodzakelijks voor een ander doet om daarvoor betaald te krijgen... /er zelf beter van te worden. Niet mijn zorgverlener!
    En ja, ik ben zelf verpleegkundige en patiënten gaan voor alles.

  • kees zei:

    Er wordt heel veel werk niet in rekening gebracht, natuurlijk zijn er zorgaanbieders die alles betaald willen hebben op de minuut.

    Ik vind het wel logisch als een zorgverlener zorg aanbied en deze ook verstrekt, recht heeft op loon. Zij moeten ook het huishouden draaiend houden.

    Dat de gemeente huizen dicht zijn, dat weet iedereen, maar als je overeenkomsten per mail instuurt naar het SVB bank en je een ontvang bevestiging ontvangt, de stukken gewoon kwijt zijn. Dan vraag ik mij af wat doen ze er mee. Mooi al de zorgvragen voor alles gaat, ik vraag mij alleen af als je 20 uur met alles bezig bent om alles goed te krijgen waar geen cent tegen over staat hoe jij zal reageren.

    De SVB had het gewoon anders aanmoeten pakken, iedereen heeft een eigen account, waarom kon je daar je zorgovereenkomsten niet zelf inlezen gegevens invullen, zij hadden alleen alles na moeten kijken.
    nu maken ze echt een bende van.

  • Leonie zei:

    De overheid is niet menselijk meer...
    Nergens kan ik aankloppen niemand die mij begrijpt..
    Testen en onderzoeken laten doen en niets helpt Je mag niet eens leven als mens.. Je mag je alleen maar houden aan wetten en regels..
    Doe je dat niet dan verzuip maar...Deksel op de kop beetje aandrukken en weg ermee... weer één minder...

  • Ineke zei:

    Alsjemenou,

    Ben jij een zusje ven Florance Nigthingale of ben je het zelf.
    Een beetje meer respect zou op zijn plaats zijn.
    Wat ben ik blij dat ik van u geen zorg krijg.

    Iedereen sterkte en blijven strijden.

    Groet Ineke

  • Saskia zei:

    Mijn verhaal is ook niet negatief. Hier in de gemeente is het duidelijk en goed geregeld. Ikzelf ben ook werkzaam in de zorg middels PGB en vindt de reactie van mijn collega "asjemenou"hierboven ook heel verfrissend om eens te lezen. Mensen kom op, het is moeilijk, lastig en vervelend voor alle partijen om het roer drastisch om te gooien, maar heb begrip voor elkaar en werk samen ipv elkaar tegen te werken. Omdenken en niet veilig bij het oude blijven. Pak de regie in eigen handen en zet je schouders eronder. Laat je helpen, luister naar een ander. Succes allemaal!

  • kees zei:

    Hallo Saskia

    Ik weet heel goed als je het roer drastisch omgooit wat de gevolgen kunnen zijn.
    Dit wisten ze, Ik was al jaren voorstander dat de SVB de rekeningen ging betalen, gewoon om fraude te voorkomen,
    Ik werd toen niet echt serieus genomen. Nu moeten ze dit in een zeer korte periode gaan doen.
    Dit geeft veel kinderziektes. Als budgethouder heb ik vele male opnieuw alles ver mail ingestuurd.
    Als ik jou stukje leest werk jij en heb je PGB klanten.
    Als budgethouder mag je niet uitbetaald worden voor je diensten
    Niet dat ik klagen wil, ik koos hier zelf voor.
    Maar als andere het dan kwijt maken of weet ik veel mee doen.
    en dat ik mails moet beantwoorden en bewijs moet leveren of de zorgaanbieders wel betaald worden in opdracht van hun account, word ik niet erg blij. Het kost sloten van tijd.

  • Ted Redeker zei:

    Deze afschuiving van taken heeft echter nog wél iets positiefs ; namelijk voor de werkgelegenheid. SVB, gemeenten, zorgkantoren, CAK, zorginstellingen enz. moeten grote aantallen extra werknemers inschakelen, die veelal slechts zéér beperkte kennis hebben van de echte problemen. Mijn ervaring is dat ik nog al eens eerst de bureau medewerker moet bijscholen. . . .
    In hoeverre deze personeelskosten de geplande bezuinigingen 'opslokken'? ?

  • Zeer bezorgd zei:

    vandaag 6 uur lang bellen, mailen weer bellen en mailen, contracten ontvangen op 19 nov per mail niet ingevoerd, contracten nogmaals ontvangen op 17 dec niet ingevoerd, vandaag voor de derde keer gemaild. Het is een groot zooitje bij de svb. Ik gaf aan gemeente wacht op de stukken werd ik met een bespottelijke lach uitgelachen door de medewerkster vd svb. Ik heb nu alle contracten maar zelf aan de gemeente verstuurd. Gemeente hier doet wel hun best en ik hoop dat zij er nu wat mee kunnen doen. Ik ben zo moe van het elke week bellen en stukken dubbel mailen. Gisteren zei diezelfde vrouw ook dat ze ook niet ingevoerd zouden worden dat ik nu de nieuwe contracten die sinds 22 dec online staan nu maar moet gaan invullen en die maar moet insturen? Wat ik heb net 14 contracten moeten aanpassen en nu wilt u ze op een nieuwe format hebben die sinds 22 dec online staat. Stuurt u maar een brief als dit echt moet, ik ga nu niet weer 14 contracten veranderen, alles is 19 nov en 17 dec ingeleverd per mail pffffff hoever gaat dit nog door, als in natura mogelijk was geweest had ik nu toegegeven maar helaas natura gaat niet met onze autisten dus we blijven vechten, ten koste van mijn eigen gezondheid want ook ik ben gehandicapt en dit wat ik nu moet doen allemaal daar is mijn revalidatie arts het niet mee eens, maar begrijpt dat het moet maar het heeft grote gevolgen voor mijzelf nu.

  • Leonie zei:

    Hallo Ineke,

    Met alle respect,
    Ik ben geen zorg verlener, ik vraag om zorg CIZ.
    Of ik heb me niet goed verwoord hierboven of je leest het verkeerd.
    Ik heb juist heel veel respect.

    Het is een uiting van onmacht.
    Het zou ook fijn zijn dat ze respect voor mij hadden...
    Vriendelijke groet.

  • Paul zei:

    Gelukkig komen de Statenverkiezingen eraan en kiezen we, weliswaar indirect, de eerste kamer.

    Gelukkig woon ik in Den Haag . Na jaren artikel 12 gemeente te zijn geweest heeft mijn stad voldoende financiën om de klappen op te vangen.

    Dat het fout zou gaan was te verwachten maar ja, we weten het. Politici zijn teveel belust op macht en aanzien tot aan Brussel toe.

    Enfin, ik heb er in de afgelopen bijdrages genoeg over geschreven.

    Ik wens alle gedupeerden, zorgvragers en zorgverleners, veel sterkte toe !

  • kees zei:

    Zeer bezorgd

    Wij kunnen dus elkaars hand schudden, gelukkig heb ik geen vele contracten die jij noemden.
    maar 4 stuks waarvan er nu 2 zichtbaar zijn.

    Ik weet dat dit heel veel onrust geeft bij autisten, zo erg dat 2016 waarschijnlijk de stekker er uit trekt. Zover is het nog niet.
    Maar als het zo door gaat stop ik er wel mee.
    De svb ers verdienen er meer aan dan ik. Dan is al snel.

  • De wanhoop nabij zei:

    Steeds maar opnieuw alles moeten versturen naar de SVB en wel een ontvangstbevestiging per email gekregen. Maar er wordt steeds gezegd we hebben niets ontvangen. 1 van me moeders zorgverleners is nog niet uitbetaald van de maand november. Bellen en weer bellen en weer versturen alles. Niemand weet je echt raad te geven per saldo niet, SVB niet de zorgverzekeraar niet. De druk is groot en de stres neemt toe. Geen reële indicatie de herindicatie vanaf verleden jaar laat ook lang op zich wachten vanuit het CIZ. Ok de mensen zullen het ook druk hebben bij de instanties maar dit is echt niet langer zo te doen. Als je als mantelzorger alleen nog maar bezig bent met zorg en papieren kost het straks een vermogen aan ongewilde verpleeghuisopnames of desnoods thuiszorg die dan maar 24 uurs zorg moeten gaan geven en hoezo dan nog bezuinigingen? Wat een puinhoop en onzekerheid ben de wanhoop nabij.

  • Wil zei:

    Hallo Allemaal,

    Vooreerst wens ik jullie een voorspoedig en gezond 2015.

    We hebben hier te maken met een overheid die fraude wil bestrijden, helemaal goed toch of niet soms. Wel worden de mensen die geen fraude plegen even neergezet alsof ze dat wel doen niet waar Kees.

    Dit als al de zoveelste verandering na eerst de helft van de mensen die een PGB hadden eruit geflikkerd te hebben zou het voor de rest beter worden, niets is minder waar de rest is voor 25 % gekort en nu dan toch de SVB bureaucratie meer is het niet.

    Ik doe dit al tien jaar helemaal kosteloos, wat 20 uur werk.

    Het lot van alle zorgvragers ligt nu in handen van een stelletje onbenullen die van voren niet weten dat ze van achteren leven.

    Waarom iets veranderen dat gesmeerd loopt.

    Ik wens jullie heel veel succes met al jullie strubbelingen.

    Dat de nieuwe contracten op 1 januari 2015 ingaan is natuurlijk logisch en alle formulieren kun je vinden op internet dus ga niet afwachten totdat ze toegestuurd worden.

    Btw bij mij is ondanks het vele extra werk wat ik eraan had alles wel in een keer goed gegaan dus waar het aan ligt weet ik niet, ondanks dat de Gemeente hier helemaal geen voorlichting heeft gegeven over hoe of wat heb ik hen hetzelfde behandeld als het Zorgkantoor en de SVB en alle goedkeuringen heb ik dus al binnen, dus zo kan het ook.

    Heel veel succes toegewenst.

  • Wilma zei:

    Tja en dan al die mensen die HH1 hadden en toch hulp kunnen krijgen maar wel zeker 6 x zoveel per 4 weken moeten betalen. Gelukkig kon ik mijn eigen hulp houden, nadat ze 1 september ontslag kreeg en 1 januari weer voor een half jaar is aangenomen maar moet wel zien dat ik het geld er voor heb elke 4 weken.
    Eerst geen hulp en dn een contract waar eindelijk de cijfers voor de rekening van de hulpvrager komen.
    We zullen het er mee moeten doen.

    Maar wat ik eerder al las hierboven: laat alle politieke figuren maar eens een volle dag meewerken in de zorg.

  • Anne zei:

    Zojuist, een maand nadat ik voor het eerst geprobeerd heb iemand van de Gemeente Amersfoort van de Transitie Jeugd aan de telefoon te krijgen met een aantal nogal prangende vragen, EINDELIJK iemand aan de telefoon gekregen. Resultaat: ze weten het niet! Er is geen toekenningsbeschikking, ze kunnen niet vertellen hoe hoog het PGB voor mijn zoon is dit jaar, niet vertellen of er nog bestedingsvrijheid is (oftewel: kun je begeleiding groep inkopen als dat niet in de indicatie staat op dit moment, voor ons een héél belangrijke vraag, want zoon zit sinds half november thuis, school lukt niet meer, er is een plek op een hele gespecialiseerde dagopvang maar of hij daarnaartoe kan weet niemand!)etc. etc. Ik wordt weer teruggebeld (en dan nog afwachten of dat écht gebeurt én of ze mijn vragen dan wél kunnen beantwoorden, de vriendelijkheid en welwillendheid is er wel maar ze weten het gewoon niet!). En ondertussen gaat het slechter en slechter met mijn zoon, is hij in apathie vervallen en moet hij dringend geactiveerd worden en dat lukt niet met alleen begeleiding thuis! ZUCHT!

  • Willem zei:

    "Waarom iets veranderen wat gesmeerd loopt?" Was één van de vragen in een reactie. Een volkomen terechte vraag! Betrokken bij het PGB proces heb ik nu voor de tweede keer zien gebeuren dat een goed lopend proces wordt gewijzigd en in dit geval het wiel (trekkingsrecht) weer totaal op nieuwe wordt uitgevonden.
    Toen de PGB regeling in 2001-2002 na veel opstartproblemen, goed functioneerde moest het in 2003 ineens allemaal anders en werden budgethouders - gewild of ongewild - opgezadeld met het beheer over hun PGB. Ideetje van Per Saldo waarmee ze hun achterban uiteindelijk géén dienst hebben bewezen. De overheid valt te verwijten dat er géén controle werd uitgevoerd op het beheer van al die miljarden. Nu zijn we weer terug bij af en wordt iets wat in 2002 perfect functioneerde totaal opnieuw uitgevonden. Het is logisch dat velen dit niet begrijpen.

  • Anne zei:

    SVB is een puinzooi! Ze zijn onbereikbaar, reageren niet op mails. Eén van mijn zorgverleners is al sinds oktober niet uitbetaald. Ik heb de contracten voor 2015 al 5x geupload én gemaild, maar er is nog niets verwerkt. Dan zeggen ze zo leuk dat zorgverleners hoe dan ook uitbetaald worden op basis van 2 voorwaarden: 1. je moet de zorgcontracten verstuurd hebben (heb ik, maar ze worden maar niet verwerkt door de SVB, dus van zorgverleners die al bekend zijn bij ze hebben ze verkeerde functies en uurtarieven staan en van voor hen onbekende zorgverleners staat er nog helemaal niets! Dus hoezo kunnen ze dan garanderen dat er uitbetaald wordt?
    2. de gemeente moet een budget gestort hebben. En hoe gaan wij weten dat dat ook het geval is?? De gemeente weet dat zelf niet eens!! (Amersfoort heeft geen toekenningsbeschikkingen verstuurd en kan geen bedragen noemen!)

  • Antje zei:

    Ik heb naar aanleiding van het PGB ook vragen aan de gemeente gesteld. Wie geeft het nieuwe bedrag van het PGB door aan de SVB? Dat blijk ik zelf te doen. Hoe hoog wordt dat nieuwe bedrag. ( Er worden door de gemeente andere tarieven gehanteerd, lees lagere, als het PGB wordt vervuld door familie) Dit is nog niet bekend. Waarom moet ik dat zelf doorgeven? De gemeente maakt het bedrag toch over aan de SVB? Het aantal uren dat de gemeente heeft toegekend komt niet meer overeen met het arbeidscontract, wat wij ver voor 31 december op moesten sturen naar de SVB. Wat een wirwar. En dan moet je het ook allemaal maar snappen. Een beschikking hebben we ook nog niet ontvangen, terwijl het gesprek over de herindicatie al op 11 december was. Ik moet nog zien of de betaling deze maand wel goed komt. Gelukkig hoeft mijn hulp (zus) er niet van te leven en doet ze niet moeilijk, maar een prof ziet dat natuurlijk allemaal wel even anders.

  • kees zei:

    Ik weet niet wie de bedragen door geeft.
    de gemeente heeft mij een brief gestuurd met 2 bedragen.

    SVB heeft 1 bedrag ingeboekt (kleine) grote niet.

    Het is afwachten, of een klacht insturen naar de svb.

  • Ook ik zei:

    Helaas kan ik bevestigen wat veel mensen zeggen. Verschillende zorgovereenkomsten zijn bij het SVB niet of verkeerd verwerkt. De herindicatie van één van onze gezinsleden (we hebben meerdere PGB-houders hier) die nog van vorig jaar is, is nog steeds niet verwerkt door het zorgkantoor. Inmiddels rolt de eerste factuur voor het logeerhuis alweer binnen.

    Het is de vraag of alle zorgverleners, zowel freelancers/ZZPers als instellingen, hun geld op tijd krijgen. Ook zij hebben hun vaste lasten. En dan?

    En hoe zit dat met de PGB-houders die dankzij hun PGB toch nog naar school kunnen of kunnen werken en niet weten waar ze aan toe zijn?

    Uiteindelijk is de PGB-houder voor alles verantwoordelijk, maar als je tegen allerlei muren en onbereikbaarheid aanloopt, houdt het op. Mail die niet wordt beantwoord, en ik kan wel uren aan de telefoon hangen, maar mijn portemonnee kent ook grenzen en ik heb soms ook nog wel eens iets anders te doen dan (meervoudig) mantelzorgen en branden blussen m.b.t. de administratieve kant.

    Iedereen staat met de handen in het haar, inclusief SVB, gemeente en zorgkantoren, maar uiteindelijk zijn de PGB-houders en hun directe zorgverleners het hardst de dupe. En als de betalingen straks de mist ingaan, zie ik de bui al helemaal hangen.

  • Ook ik zei:

    Bijna vergeten: half december ontving ik een SVB-brief, gedateerd half november. Navraag bij Sandd n.a.v. een code op de envelop leerde me dat die brief toch echt net bij hen was afgeleverd en op tijd was bezorgd (half december dus). Ik heb hier schriftelijke bevestiging van.

    In die brief moest ik binnen 20 werkdagen iets opsturen. Gerekend vanaf de datum op de brief. Jammer, maar dat ging ik niet halen.

  • Duidel zei:

    Dames en Heren, ik weet niet beter of de SVB heeft zorgvol iedereen op tijd melding gemaakt van de verandering van zorgovereenkomsten-nieuwe- van uw zorgverleners op te zenden naar de SVB, die ervoor zal zorgen, zoals ook in het verleden, dat nadat U de urenbriefjes op tijd met het einde van de maand, binnen 10 dagen, opzend, de betalingen voor die zorgverleners omstreeks de 20e van die opvolgende maand waarin de zvrl. heeft gewerkt, wordt betaald uit de zg. TREKKINGSRECHT. Zolang als de Gemeenten nog geen nieuwe indicatie voor U hebben verzorgd, gaat ALLES gewoon door zoals U dat gewend was.
    Waarom dan zoveel paniek! Wel is het zo, dat de SVB op dit moment, met de hoeveelheid toegenomen administratie (trekkingsrecht) en wellicht met het in dienst zijnde personeel het allemaal op tijd moet klaren. Persoonlijk ervoer ik, dat het opzenden per email, op de afdeling die dit moet verwerken, achterstand heeft.....en helaas er geen goede communicatie is tussen die afdeling en die de geschriften gewoon per post ontvangt. Dus ik denk, dat de zorgverleners alleen enig geduld zullen moeten hebben om de gewone betalingen te ontvangen.
    Ja organiseren is ook een oefening voor de SVB. Laat dat wél gezegd worden!

  • Bezorgde moeder zei:

    Ik maak me wel zorgen want svb nu twee verschillende medewerkers vandaag zeiden beide als de gemeente niet gestort heeft, wordt er niet uitbetaald. Dus ik vroeg weer en wanneer gaan jullie het dan aanleveren bij de gemeente want die wachten op jullie. Kreeg ik de hele uitleg van invullen tot insturen toen zei ik al 3x nu per mail verstuurd en per post waren jullie ook al kwijt. Nu moet ik over twee weken bellen of de contracten ontvangen op 19-11 17-12 en vandaag weer nu eindelijk zijn ingevoerd. Nou niet dus ik ga nu elke dag bellen!!!!!! Ik hoop dat de gemeente en het zorgkantoor snel reageren maar ook die zijn overwerkt. Het zou makkelijker worden en o ja zorgbeschrijvingen bij pgb is ook veel uitgebreider dan voor een instelling want ja die zijn al goedgekeurd dus zijn hieven alleen hulp bij pv neer te zetten maar wij: tot nu toe 7 A4tjes vol en nog niet klaar. O ja en binnen twee weken af hebben nou dat lukt niet met zo'n uitgebreide beschrijving. Als ik zie hoe lang ik moet wachten voordat prof een verslag, behandelplan enz af hebben daar gaat gem 2 maanden overheen van concept tot definitief en nu moest het binnen 2 weken pffffffff concept is klaar maar nu die groene formulieren nog, definitief maken kan pas nadat zorgverleners hun opmerkingen zijn verwerkt en ondertussen van 8.30-17.13 bezig geweest met svb en gemeente en per saldo dus ach we doen ons best maar ontlasting is nu: OVERBELASTING en we worden hier niet voor betaald!!!!!

  • Anne zei:

    Ik maak me ook zorgen als ze én bij de gemeente niets weten (geen budget) en bij de SVB nergens meer op reageren en zelfs lopende administratie niet goed uitvoeren (een zorgverlener van mij heeft al sinds oktober niet meer uitbetaald gekregen door fouten van de SVB!! En ze zijn NIET te bereiken en reageren NIET op mails, zelfs het UWV (benaderd door mijn zieke zorgverlener) kon geen contact krijgen met de SVB en kreeg geen reactie op hun mails!
    En als ze de zorgovereenkomsten die ik OP TIJD heb ingestuurd niet verwerkt hebben maar wel allerlei oude overeenkomsten (zelfs van zorgverleners die al sinds maart 2013 niet meer in dienst zijn, wat ze zelf vermelden in hun bestand op MijnPGB) geaccordeerd hebben met onjuiste uurtarieven en onjuiste functies (na herindicatie heeft mijn zoon een ZZP gekregen en daarbij zijn de functies anders) en van veel zorgverleners nog helemaal geen gegevens hebben geregistreerd, hoe kun je dan denken dat het goed gaat komen??
    De achterstanden zijn er overigens nog steeds en als je al iemand aan de telefoon krijgt van de SVB dan zeggen ze zelf ook allerlei tegenstrijdige dingen zoals: "we kunnen u niet garanderen dat uw zorgverleners over januari op tijd uitbetaald krijgen", terwijl ze op hun site vermelden dat ze dat wél garanderen!

  • Cecile zei:

    Ik vrees wat de tijdige betalingen het ergste.
    Als ZZP er heb ik het geld hard nodig om mijn vaste lasten te betalen. Het is niet dat ik niet coulant wil zijn naar mijn clienten maar ik kan bij de supermarkt ook niet op de pof boodschappen doen. Verhuurder van mijn huurwoning kan ik wel een briefje schrijven dat er een aanzienlijke kans is dat ik mijn huur niet tijdig kan betalen maar na 2 maanden zal die daar ook geen trek meer in hebben. En wat te denken van al je andere kosten???
    En dan ben ik nog een 'bofkont' omdat ik mijn VAR niet ben kwijt geraakt.....maar op deze manier ben ik dalijk nog gedwongen ander werk te gaan zoeken.
    En dat is niet leuk voor de clienten omdat die mij gekozen hebben omdat de "klik" er is en er vooruitgang geboekt wordt.

    Nederland= vernederland aan het worden, alles ten koste van de welwillende clienten en zorgverleners die met de rug tegen de muur staan en alleen maar hoog mogen opspringen of het is einde oefening.

    Heel triest die transitie. Laten we hopen dat de bom snel af gaat en we terug gaan naar het oude of anders een beter samenwerkend zorgsysteem

  • Anne zei:

    @Cecile, Ik weet niet hoe lang je al werkt als ZZP'er? Ik werk zelf ook als ZZP'er, maar ik heb nu na ruim 8 jaar werken inmiddels wel gezorgd voor een buffertje, omdat je ook zomaar ziek kunt worden en dan ook je kosten gewoon doorlopen, terwijl je niets verdient. Ik zou dus in elk geval wel een maand kunnen overbruggen als de SVB niet tijdig kan uitbetalen. Ik vrees juist veel meer voor de mensen middels een arbeidsovereenkomst voor PGB houders werken (voor mijn zoon heb ik in elk geval al 3 mensen in dienst die op die manier werken, waarvan er twee bekend zijn bij de SVB, maar waarvan er bij eentje het uurloon is aangepast per 1 januari en dat is ook nog niet verwerkt).

  • TMar zei:

    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zag dat Irma nog overeenkomsten nodig heeft, die kun je van de site downloaden:

    http://www.svb.nl/int/nl/ssp/brochures_en_formulieren/index.jsp

    De link is inderdaad niet makkelijk te vinden vanaf de home page maar hier staan ze!

    Het is inderdaad heel erg druk binnen de organisatie. We kunnen alleen maar met z'n allen keihard werken om het voor elkaar te krijgen maar dat is ook afhankelijk van andere factoren, zoals gemeenten en zorgkantoren.

    Deze berichten laten vooral zijn dat wij er keihard aan moeten trekken, en nog veel moeten overwerken, voor jullie allemaal.

  • Diana zei:

    @sylvia- Hoeksche waard:
    Even geduld bog. De svb komt binnenkort met de gegevens. De gemeente Strijen kon in juni nog nets weten, toen waren de verordeningen nog helemaal niet klaar. Alles is nu klaar, hoewel de puntjes nog op de i moeten. Privacy is nog een groot ding en ook de crisisdienst voor de jeugdhulp is vanuit de gemeente nog niet geregeld. Maar.... Alles wat je geïndiceerd had gekregen, hou je voorlopig ook, tenminste tot aan de einddatum van je indicatie en op zn laatst tot 31-12-2015. Heb je vragen kun je je ook wenden tot het www.OuderPlatformZHZ.nl dat de belangen van iedereen behartigt die met jeugdhulp te maken heeft/krijgt en zich ook heeft ingezet en tegenkracht heeft geboden tot het verkrijgen van een goede solide jeugdhulp.
    Er is hard gewerkt om de jeugdhulp in de Hoeksche waard (onderdeel van ZHZ en de daarbij behorende 17 gemeentes goed vorm te geven. Er zijn kundige mensen aangenomen in de jeugdteams, echter alle nieuwe situatie hebben hun opstarttijd nodig en kennen kinderziektes. Geef het even de tijd!

  • Bwc zei:

    In de Zaanstreek waar ik eerzaam ben voor oa mensen met een pgb zijn de zelfde instantie gecontracteerd die voorheen zorg in natura leverde. Mijn klanten ontvangen in 2015 nog deels een pgb. Daarna moeten ze hoogst waarschijnlijk gebruik maken van de zorg van de bekende instellingen. Met zowaar dezelfde gezichten. Mijn klanten vragen complexen zorg op zeer afwijkde tijden en vooral continuïteit. Daarom een pgb, regie. Daar komt het drama weer. Mijn klanten hebben na een onrustie tijd van zorgen over zorg over hun kinderen stabieliteit en vertrouwen komen de bureaucraten, de protocollen, de " deskundigen", de afstandelijken, de werktijden, de herhalingen en nog veel meer van deze grote onganisatie symptomen weer terug. Dit naast de papiermassa die er nu al is. Ik vind het uiterst triest om dit te moeten meemaken. Ik ben een professionele werker en oprecht betrokken bij mij klanten.

  • Ook ik zei:

    Bwc, ik ben zo'n moeder. Ik ben na jaren overbelasting zwaar en chronisch burnout geraakt, niet alleen vanwege de extra zorg voor en over mijn kinderen, maar ook door het eeuwige gedoe rond PGB en de daarbij horende instanties. Er is al zoveel fout gegaan, ik heb regelmatig het werk moeten verbeteren waar anderen voor betaald worden (met alle respect voor de medewerkers, maar zij kunnen na een werkdag de deur achter zich dichttrekken en ik zit 24/7 in de zorg en zorgen).

    Graag wil ik hier ook meer aandacht voor. Want het trekt heel diepe sporen in het leven van zowel zorgvragers als hun mantelzorgers, vaak met flinke gevolgen zoals inkomstenderving (zorg en werk niet meer kunnen combineren), gezondheidsproblemen, sociaal isolement (zeker in geval van GGZ-problematiek) en (extra) psychische problemen zoals depressie, burnout (in mijn geval) en dergelijke.

    Wat nu gaande is maakt het alleen maar erger.

  • Pieter zei:

    De telefooncarrousel van het SVB werkt op volle toeren. Op alle SVB kantoren kom je uit behalve bij Utrecht. E-mails worden niet inhoudelijk beantwoord. Al vanaf 8 uur 's-ochtend is het een grote chaos. Niemand weet waar hij/zij aan toe is. De wet WLZ Wet langdurige zorg grenst aan onbehoorlijk bestuur en zware psychische problemen bij zorgvragenden. Begin november 2014 zijn door ons alle stukken tijdig en correct aangeleverd, allerlei toezeggingen en afspraken door het SVB, worden voeten getreden. Ik denk dat mijn echtgenote met een ZZPLG04 indicatie maar gewoon bij het ziekenhuis aflever en eerst maar eens keertje met vacantie ga, dat heb ik door alle zorgtrammelant al zes jaar niet gedaan. Destijds heb ik mijn zaak opgeofferd om voor mijn vrouw te kunnen zorgen die nota bene een infarct heeft gekregen door bestuurlijke nalatigheid en diefstal met de aanleg van een viaduct en een door mij beroepshalve verrichte MOT melding. Dank je wel Nieuw Nederland, er bestaat namelijk op heel de wereld geen winkeltje waar je gezondheid kunt kopen.

  • Cecile zei:

    Ondanks dat er zoals voorspeld en verwacht heel erg veel fouten worden gemaakt nu door Zorgkantoren, SVB, gemeentes enzo waardoor mensen nadat ze hun indicaties echt niet voor zweetvoeten hebben gekregen, zullen alle klachten Den Haag wel niet bereiken. En als dat wel zou zijn dan herkennen ze zich nergens in en is er niks aan de hand.
    Zelfs als het kabinet op klappen staat staat onze Mark Rutte met een vieze grijns te verkondigen dat er geen vuiltje aan de lucht is.

    Een collectief protest wat zoden aan de dijk zet is wat clienten en hulpverleners nu nodig hebben, maar hoe en wat kunnen we gezamenlijk doen om de boel helder in beeld te krijgen opdat er zaken tijdig geregeld zijn en de broodnodige rust in zorgland terug komt?
    Wie het weet mag het zeggen.

  • Silvia zei:

    Hallo Allemaal,

    Vervolg op mijn eerdere bericht.
    Gisteren heb ik het ontbrekende document (PGB) van het zorgkantoor gehad betreft mijn dochter. De beschikking voor de klasse verhoging van 3 naar 4 is rond. Papieren zijn binnen. Vandaag ben ik door SVB gebeld in opdracht van het Ministerie VWS, waar ik een klacht heb gedeponeerd. De mevrouw dit mij terug heeft gebeld over de noodtoestand betredende PGB en eerstelijns zorg heeft dus actie ondernomen. Het SVB heeft mij uitgelegd hoe de declaratie gaat en dat de goedkeuring van onze gemeente Strijen nog niet binnen is. Zoals ik het goed heb begrepen valt onze gemeente dus onder de gemeentes die niet op tijd hun huiswerk hebben gedaan. In januari wordt er een datum geprikt dat alles bij het SVB aangeleverd moet zijn, is dit niet het geval dan zijn de gemeentes verplicht om de voorwaarden van 2014 toe te passen zoals de PGB cliënten dat deden.

    Ook heb ik een afspraak bij het jeugdteam voor de eerstelijns zorg van mijn zoon. Welke documenten ik mee moet nemen is niet duidelijk, maar voor de zekerheid neem ik maar alles mee en heb tevens bij mijn huisarts om een urgentie verklaring gevraagd betreft de ontstaande situatie. Je kunt beter maar goed voorbereid te werk gaan voordat zij met allerlei vragen komen en vragen om documenten tijdens het gesprek.

    Tevens ben ik net/vandaag gebeld door het Ministerie VWS. Ze wou weten of ik gebeld ben door SVB en heb gezegd dat dat is gebeurd. De gemeente heeft nog ruim een week de tijd om de mensen te informeren over hun budgetten en de hoogte ervan etc. Doen ze dat niet dan drukt het Ministerie VWS op de knop voor akkoord en moeten de gemeentes er mee akkoord gaan. Dus we wachten maar af, maar bellen loont dus echt wel als je de juiste mensen kunt bereiken / te pakken kunt krijgen. Dus mensen niet opgeven, maar doorgaan met vragen stellen etc. Eind van de maand moet ik mijn bevindingen van deze situatie evalueren met het Ministerie VWS. Ik hoop dat ik dan iets positief kan melden.

  • Carla Vos zei:

    Werkzaam voor wmo. uitstekend geregeld door mw. van Loket Altena en
    uitbetaling altijd op tijd en overzichtelijk .
    Gaat het over naar de S.V.B. ik heb voor de maand januari nog geen
    werkbriefje ontvangen.
    Client weet hier ook niets over wie deze ontvangt.
    Werkbriefjes altijd optijd ontvangen door gemeente ook als inval kracht
    direct bij inval ook ontvangen voor ik ging werken die dag.

    Voorbeeld 08.00 uur doorgegeven ik kan vandaag invallen mail 08.15 uur
    met werkbriefje waar ik kon gaan werken.
    Dit noem ik uitstekend geregeld.

    Nu is het afwachten contact opnemen met S.V.B.

    Ben hier niet blij mee........

    Dus een pluim voor onze gemeente Altena loket w.m.o. pgb plus

  • cora zei:

    Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij/zij vreest een toepasselijke quote op deze plaats!!

  • kees zei:

    Cora dat nooit op zal dagen maar dat is helaas wel zo

  • BWC zei:

    De problemen van de organisaties zijn het grootst. Geen vrees maar realiteit. Was zo, is zo, was minder en komt weer terug. Een komen en gaan van passanten. De gezinnen die uiteindelijk de specifieke hulp zelf hebben georganiseerd zijn niet. nog steeds niet begrepen. Veel verdriet en noem het uitputting. Op (korte) termijn zal die veel meer kosten met zich meebrengen, veel meer gemeenschapsgeld kosten. Blijf af van het initiatief, de hulp, de regie, oplossingen van het primaire proces. Helaas...het zal keren maar ten kosten van gezinnen en individuele mensen die een specifieke hulpvraag hebben met specifieke hulpverlening.

  • Aly zei:

    Ja, het bovenste artikel klopt helaas allemaal als een bus. De gemeentes zijn nu verantwoordelijk voor de huishoudelijk hulp, maar niet als je in de WLZ bent belandt. Dan wordt er opeens niet meer gekeken naar je indicatie voor de huishoudelijke hulp. Nee, iedereen in de WLZ krijgt een vast bedrag per jaar. In mijn geval pakt dat dus helemaal verkeerd uit en is het maar een derde van het bedrag wat ik had voor de huishouding. Zegt het Zorgkantoor doodleuk, had je maar niet voor de WLZ moeten kiezen. Maar er is geen informatie te vinden, waaruit ik kon kiezen en waarbij ik het hoogste budget kan krijgen. Hoe moest ik dan weten wat ik moest kiezen. De WLZ leek mij het makkelijkste en het veiligste.

  • Pieter zei:

    Staatssecretaris Martin van Rijn laat een belangrijke groep van zorgvragende kiezers in de steek, om even te spreken in partijtermen. De eerste gelegenheid om electoraal af te rekenen is met de komende provinciale verkiezingen tevens de indirecte verkiezingen voor de Eerste Kamer. De huidige regeringspartijen die samen met de oppositie moeten regeren, schakelen het democratisch bestel op een slinkse manier uit in Nederland, immers de oppositie wordt via een achterdeurtje medeverantwoordelijk gemaakt voor het huidige regeringsbeleid. Hiermee verliest de oppositie haar onafhankelijkheid in haar controlerende functie binnen de politiek. Als deze minderheidsregering met algemene maatregelen van bestuur moeten gaan regeren dat geeft voldoende aan hoe klein het democratische draagvlak voor deze regering is geworden. Het is alom chaos, vooral nu in de gezondheidszorg, een groep van mensen die in de steek worden gelaten. Vlucht voordat het te laat is. De waan van de dag regeert en iedereen kijkt maar toe. Wordt wakker Nederland!!

  • bartje zei:

    @Aly,

    Als ik naar de gemeente reken, waar ik in woon, dan zit jij goed met jouw HH budget via de WLZ.
    In mijn gemeente gaat HH1 volledig vervallen. Dit jaar en volgend jaar is een afbouwschema van toepassing. Ik ga dit jaar bv. van 7 1/2 naar 2 uur per week. En volgend jaar is dat 1 1/2 uur en daarna mag ik zelf zien hoe ik het ga regelen. Een huishouden van 2 rolstoelers waarvan 1 incontinent.

    HH2 blijft wel doorgaan maar dat betekend dat het huishouden volledig overgenomen wordt. Geen eigen regie.

  • Herry Neijenhuis zei:

    Hallo allemaal,

    na het lezen van een aantal bovenstaande berichten kwam ik voor mezelf tot 1 conclusie :
    van het overhevelen van de zorg van overheid naar gemeente worden heel veel CLIENTEN/MENSEN de dupe want :

    De overheid is sinds 1-1-2-15 niet meer verantwoordelijk voor hen.
    En de gemeentes weten vaak niet hoe ze met de zorg voor cliënten/mensen om zouden kunnen gaan.

    Gevolg :
    Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd en terug.
    Want nu is niemand meer verantwoordelijk !!

    Heel slecht EN heel begrijpelijk.
    Want NIEMAND is verantwoordelijk, toch ?

  • Herry Neijenhuis zei:

    Als we met zijn allen nou eens nooit meer gaan stemmen?!

    Dan kan de politiek ook niet meer (tegen)werken.

    Want er wordt niemand gekozen!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.