1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Keurmerk PGB-bemiddelaars

18 Reacties

Sluis met gesloten deurenNa alle verdachtmakingen en slechte berichten over PGB en PGB-bemiddelaars is er sinds kort een PGB-keurmerk. Bureaus die daarvoor belangstelling hebben kunnen kijken of zij aan de eisen voldoen.

Kortgeleden is het pakket eisen vastgesteld voor deze bureaus en dat maakt het voor de solide ondernemers in de branche van groot belang om een keurmerk aan te vragen. Bureaus zonder keurmerk zullen binnenkort al gauw buiten de boot gaan vallen. Het keurmerk is bedoeld voor bureaus die advisering, zorgbemiddeling en administratie aanbieden. Pgb-bureaus die binnen dezelfde rechtspersoon ook zorg aanbieden komen niet in aanmerking voor dit keurmerk. Vanaf 2012 mogen bemiddelingskosten niet meer uit het persoonsgebonden budget worden betaald, tenzij het pgb-bureau beschikt over dit keurmerk, en de cliënt al voor 2012 budgethouder was.

Op 5 september organiseert budgethoudersvereniging Per Saldo samen met het Keurmerkinstituut een voorlichtingsbijeenkomst. Een aanmeldingsformulier voor de bijeenkomst en meer informatie over de opzet zijn te vinden op Aanvraagkeurmerkvoorlichting

18 Reacties

  • Anne zei:

    Nou joepie hoor! Als kleine ondernemer (zzp'er) kun je het wel schudden dat keurmerk, véél te duur! Leuke manier van oneerlijke concurrentie en daar heeft Per Saldo dan aan meegewerkt. Bemiddeling kan dus straks alleen nog maar door grote bemiddelingsbureau's gegeven worden, want de hele kleintjes houden op te bestaan zonder keurmerk. Ook hierin is zorg op maat dus nauwelijks gewaardeerd en wordt het in één klap onmogelijk gemaakt. Ik heb mijn drie cliënten waarvoor ik bemiddeling doe al op de hoogte gesteld dat ik ze na jaren noodgedwongen in de steek zal moeten laten per 1 januari 2012.

  • Anne zei:

    Nog een aanvulling. Die voorlichtingsbijeenkomst kost 150 euro! Daar kan ik dus al niet eens naartoe, geen idee hoeveel uren anderen moeten werken voor dat bedrag maar ik zeker meer dan 10 uur (met 6 uur verdien ik dat bedrag bruto, er gaat dus nog heel wat vanaf).

  • Mitchie zei:

    Ook ik kan niet naar zo`n dure voorlichtingsbijeenkomst.
    Helaas. Wordt zorg iets elitairs?

  • Els zei:

    Ik heb er even over zitten denken om het keurmerk wel "te kopen", want daar komt het natuurlijk op neer. Ik voldoe aan de meeste eisen. Het enige is dat als je ook budgetbeheer doet dit moet gaan regelen via de nederlandse bank, je moet ook een stichting worden. Buiten dat het keurmerk waarschijnlijk wel duur zal zijn (hoorde 1000 euro) komen de extra kosten voor een notaris er dus ook nog bij om een stichting te worden. En dan de grote vraag waarvoor??? Bemiddelingskosten mogen afhankelijk van het budget max. 250 en 500 euro zijn vanuit het PGB. Meeste klanten kunnen niets uit privégeld betalen. Nieuwe aanvragen kunnen we niet meer doen, want die worden alleen nog in ZIN afgegeven. Het gaat dus puur om het klantenbestand wat je op dit moment hebt en dan nog is het alleen tot eind 2012. Je zult een enorm klantenbestand moeten hebben met zorgzwaartepakketten wil je dit overleven. Ik hou van mijn werk, maar dat wordt op deze manier onmogelijk gemaakt.

  • Gerry zei:

    Het keurmerk dat vanaf januari verplicht wordt is voor kleine bemiddelingsbureau's veel te duur.
    Dit keurmerk verdien je niet op basis van de geleverde kwaliteiten en service, maar dit keurmerk "KOOP" je!!!!
    Het eerste jaar kost je dit keurmerk nl. minimaal € 1.600,00!!!. Keurmerk heb je dan vervolgens voor 3 jaar, maar jaarlijks betaal je dan nog wel een keurmerkbijdrage en komt men 1 keer per jaar controleren. Bij elkaar kost dat per jaar ook nog ruim € 750,00.
    Tel uit je winst!!!!

    Kortom wat is de beste manier om kleine bemiddelingsbureau's uit de weg te helpen. Je stelt gewoon een keurmerk in, voor kleine bureau's onbetaalbaar en voor grote bureau's absoluut geen probleem.

    En dan durft Per Saldo ook nog € 150,00 te vragen voor een bijeenkomst van een paar uur.

    Groot houdt groot in stand en klein wordt kapot gemaakt. En waarom??? Omdat de kleine bemiddelingsbureau's teveel cliënten weg halen bij de grote bureau's. Kleine bureau's hebben nog aandacht en tijd voor de cliënten, leveren "echt" zorg die bij de cliënt past. Zelfstandig zorgverleners zijn de grote bureau's ook zat, werken liever via een klein bemiddelingsbureau, want ook daar is aandacht voor de zorgverlener.

    Maar helaas vele kleine bemiddelingsbureau's zullen met deze maatregel het loodje leggen. Jammer voor deze bureau's, maar zeker zo erg voor de cliënten. Zij verdienen dit niet, zij gaan terug naar af!!!!!

  • Roos zei:

    Belachelijk!!!
    Wat een commercieël gedoe.

    Gerry, helemaal gelijk.
    Een keurmerk dien je te verdienen, en al helemaal niet te kopen.
    Dit klinkt toch echt als concurentie vervalsing.
    Weer de "grote jongens" die het zich kunnen permiteren maar hoe met de ZZP-er?

    Nee, dit klopt echt niet!!!!!!!!!!

  • Karin zei:

    Ten eerste, niemand kan een keurmerk "kopen."
    Men komt in aanmerking voor een keurmerk wanneer men aan alle eisen die de overheid stelt voldoet.

    En deze eisen zijn geldige:

    Legitimatie bewijs
    Bewijs van inschrijving bij de KvK
    Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
    VAR-verklaring (belastingdienst)
    VOG-verklaring omtrent gedrag (gemeente)
    Benodigde diploma's

    Men betaalt voor de kosten die hieraan verbonden zijn zoals, het opnemen in een database en andere administratieve kosten.
    Wie niet aan deze eisen voldoen krijgt geen keurmerk en kan het ook niet ''kopen of zogenaamd verdienen''.

    Wie als professional wil werken moet gewoon aan de professionele eisen voldoen, punt.

  • Karin zei:

    Budgethouders zijn niet verantwoordelijk voor het verkrijgen van een keurmerk. Wie een keurmerk wil, moet gewoon aan de wettelijke eisen voldoen.
    Hier kan een keurmerk aangevraagd worden.
    https://www.mijnkeurmerk.nl/pages/genericspace/index.aspx

  • jacky zei:

    Budjethouders kunnen wel voor zichzelf spreken dus bij deze:

    Niemand hoeft dit voor ons in te vullen en het met een verkapte bodschap te doen laten lijken alsof de mensen die hier hun verhaal doen de budjethouders verantwoordelijk maken!!!!!
    Zo voel ik dat absoluut niet!!!!!

    Ik ben het nl helemaal eens met jullie mensen hier!

    Uitendelijk komt het erop neer dat het weer een geldkwestie is en de kleine ondernemer word hier zeker de dupe van net zoals natuurlijk wij de budgethouders. Bah waarom maken "mensen" ook van deze situatie weer misbbruik pfffffff ik word er zoooooooo moe van!

    HOU VOL LIEVE MENSEN DIE WEL NOG BETROkKEN ZIJN WE HEBBEN JULLIE NODIG

    Er is net veel persoonlijke aandacht nodig en dat valt nu ook weer weg, nou kom me binnenkort maar weer opzoeken in het gekkenhuis maar ja daar is natuurlijk geen tijd voor.
    Want tijd kost geld en bedankt!!!!!

  • kees zei:

    ik ben voor een keurmerk, natuurlijk moet er iets aan de prijs gedaan worden. Het keurmerk moet verkregen kunnen worden door genoten opleiding
    ervaring en deskundigheid.
    maar ik vind ook dat de zorgaanbieders een keurmerk moeten hebben.
    dagbesteding, zorg en vul maar in.
    ook big geregistreerd zijn, nu starten velen iets op, bijvoorbeeld een zorg boerderij zonder enige diploma's.
    Ervaring met vee is anders dan met personen met een beperking.
    maar ook andere dagbestedingen moeten en deskundigheid hebben,
    ook qua diploma's
    nu zit er veel rommel tussen, dit zeg ik uit ervaring
    mensen bedoelen het goed, maar de ervaring missen ze en dat geeft heel veel verwarring en onzekerheid

  • Anne zei:

    Ben ik wel met je eens Kees, dat is ook de reden waarom ik mij heb aangesloten bij diverse beroepsorganisaties, daarvoor moet je al aan allerlei eisen voldoen van opleiding, bijscholing, inter- en supervisie, deskundigheidsbevordering en een verklaring omtrent gedrag. Hiermee hoop ik mijn cliënten dan toch enige zekerheid te geven van professionaliteit en deskundigheid. Feit blijft dat die registraties al een enorme kostenpost zijn het keurmerk is zo mogelijk in eerste instantie het 10 voudige aan kosten en daarna zit je ook nog jaarlijks vast aan een 'abonnement'. Dit is voor mensen zoals ik niet op te brengen, terwijl ik al bewezen heb dat ik professioneel ben (gezien de registraties bij diverse beroepsorganisaties). het blijft IMHO oneerlijke concurrentie.

  • Anne zei:

    @ Karin: ik voldoe aan alle eisen, heb echter slechts 3 cliënten waar ik bemiddeling en budgetbeheer voor doe, gewoon erbij. Primair richt ik mij vooral op begeleiding en daarnaast therapie (niet betaald uit PGB voor de duidelijkheid). Die bemiddeling/budgetbeheer doe ik erbij, omdat ik door die drie cliënten ben gevraagd dat te doen, ik doe dat voor 2 van de drie inmiddels al jaren naar volle tevredenheid. Mijn dossiers zijn op orde, ik heb een Kvk inschrijving een VOG en ook de benodigde kennis en diploma's, heb alleen geen bankgarantie, kan geen stichting worden en dus straks ook geen budgetbeheer meer doen voor deze mensen. De kosten van dat keurmerk zijn in eerste aanvang al ruim 1200 euro, alleen vanwege het feit dat ze een visitatie willen doen van anderhalve dag met dossieronderzoek (en dan hebben ze het over 5 dossiers!) zoveel dossiers heb ik niet eens, want ik heb maar drie cliënten waar ik dit voor doe! Om te beginnen werkt dat dus al niet. Ik ben geen groot commercieel bemiddelingsbureau maar een ZZP'er die gewoon haar werk wil doen op een goede, klantvriendelijke, klantgerichte, persoonlijke manier. Mijn drie cliënten worden nu gedwongen om straks naar een groot log bemiddelingsbureau over te stappen, betalen daar waarschijnlijk het driedubbele en krijgen niet meer de persoonlijke benadering als ze bij mij krijgen. Op alle gebieden dus een verlies situatie, behalve dan voor de grote bemiddelingsbureau's die zich zo'n keurmerk wél kunnen veroorloven! Het is WELDEGELIJK een geldkwestie!

  • hans zei:

    Anne,
    Neem je jouw cliënten mee naar een grotere bureau en vraag via dat bureau jou keurmerk aan. In feite is het hetzelfde, maar dit gaat sneller en kost bijna niks, paar tientjes maar, en een jaarlijkse vergoeding.

    En jouw cliënten verzorg je dan ook zelf. Veel mensen hebben het zo gedaan, ik snap niet wat jou probleem is. De cliënten gaan niet meer betalen dan wettelijk is toegestaan.
    Daarnaast is het ook beter wanneer je met vakantie gaat of ziek bent, i.v.m vervang enzo.

  • Roos zei:

    Hans, laat dat nu net niet de bedoeling zijn.
    Anne is een kleine zelfstandige!!!!!!!!!!!
    Laat haar dan ook als kleine zelfstandige haar werk blijven doen en "dwing" Anne niet zich aan te sluiten bij een "grote" organisatie.

    Dus zijn wij het er over eens?
    Een centen kwestie, die grotere organisatie's gemakkelijk kunnen betalen.

  • J de Vries zei:

    En na dat dit alles voorbij is hebben de grote organisaties net als vroeger weer het alleen recht.
    Jolanda

  • nick zei:

    Roos, Anne kan bij verschillende bureaus ook als ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) werken, is kleine zelfstandige.
    Dit gebeurt al jaren!

    Je moet niet zitten overdrijven en de dingen uit hun verband zitten halen, zoals ALTIJD!

  • Betsy van Slooten zei:

    Ik heb voor 3 jaar terug Parlijn Zorgorganisatie opgezet mijn doelsteling is om een goede reguliere zorg op te zetten en (aan te bieden) met gekwalificeerde medewerkers voor ambulante thuiszorg. Daarnaast heb ik deze mensen ook in loondienst met pensioenopbouw. Hiermee hoop ik mijn cliënten zekerheid te geven van professionaliteit en deskundigheid. Kleinschalig en persoonlijke aandacht staan centraal Ik juich het alleen maar toe dat er een keurmerk komt voor alle organisaties, ZZPers enz, het geeft voor ons, de nieuwkomers in de Zorgsector een bescherming die serieus met hun vak bezig zijn. Eindelijk worden de cowboys in de Zorg aangepakt, die het voor een ander verpesten met hun hoge tarieven. Zij werken vaak op kort termijn en slaan overal een slaatje uit. Per Saldo bedankt voor jullie inspanning. Betsy van Slooten

  • T. de J zei:

    Een keurmerk, oké, snap ik. Maar waarom moet er zoveel bureaucratie bij komen kijken? Elk nieuw regeltje dat verzonnen wordt kost niet alleen veel geld aan audit-kosten, maar ook aan personele inzet.
    De informatie omtrent het keurmerk is ook niet duidelijk. Er wordt duidelijk gezegd dat een organisatie alleen in aanmerking komt voor een keurmerk indien er geen zorg wordt geleverd. Aan diegene die geadviseerd wordt over het PGB of in zijn geheel niet? Maw, kan een organisatie die aan andere mensen wel zorg levert, maar aan mensen die zorg via een pgb inkopen niet, nu wel of geen keurmerk krijgen?
    En daarnaast, volgens mij is het keurmerk niet verplicht. Iedereen moet voor zich weten door wie hij/zij zich laat adviseren of zijn budget laat beheren (niet financieel dan, maar voornamelijk administratief). Volgens mij wil de komst van het keurmerk helemaal niet zeggen dat andere organisaties dit niet meer mogen doen. Of is de informatie over het keurmerk nu zo heel erg warrig?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.