Community Forum Kenniscentrum
Bekijk berichten per thema:
Home » categorie Nieuws » artikel

Je administratie bijhouden – maak het makkelijker

grafiekAls zelfstandige hulp in de zorg komt er behalve je daadwerkelijke werk als zorgverlener nog het een en ander aan extra werk om de hoek kijken. Je bent immers een klein bedrijf en dat betekent bijvoorbeeld dat je administratie op orde moet zijn. Niet alleen voor de fiscus, maar ook om het jezelf gemakkelijker te maken. Niets is zo onhandig en frustrerend om eindeloos naar een brief of formulier te zoeken terwijl je daar eigenlijk geen tijd voor hebt.

De administratie is een klus waar de meeste mensen een hekel aan hebben. Anderzijds, als je als ZZP’er staat geregistreerd en daar ook fiscaal voordeel van hebt, kun je de uren die je aan je administratie besteedt, boeken als “werkuren”. En je weet, je moet een minimaal aantal uren per jaar werken om fiscaal als ZZP’er te worden beschouwd.

Hier volgt een aantal tips om je administratieve werk te verlichten:

  • Plan je administratie in je werkweek in. Als je elke week je betalingen verricht, je documenten archiveert en je formulieren invult, is de klus minder erg dan dat je op achterstand raakt.
  • Beslis of je voor elk soort brief of formulier een aparte ordner wilt gebruiken, of dat je alles per cliënt juist bij elkaar wilt houden. Gebruik in de ordners in elk geval tabbladen.
  • Beslis ook of je zoveel mogelijk voor een paperless office gaat, dus zo min mogelijk print en zoveel mogelijk digitaal doet. Doe niet een beetje van dit en een beetje van dat. Wees consequent!
  • Gebruik een makkelijk Facturatie programma. Factuurdesk.nl is bijvoorbeeld goed geschikt voor ZZP’ers in de zorg. Je kunt al je uren registreren en daarvan erg eenvoudig een factuur maken. Klik hier om het gratis te proberen.
  • Beantwoord je zakelijke e-mail elke dag. E-mail is er om snel te communiceren, doe dat dan ook.
  • Houd een eenvoudige boekhouding bij. Dat kan al op een Excel sheet, dat van alles voor je uitrekent. Weet je niet goed hoe Excel werkt, download dan een eenvoudige handleiding. Laat de computer zoveel mogelijk werk voor je doen.
  • Vergeet vooral niet om de kosten die je maakt, bij te houden en bewaar alle bonnetjes die er bij horen. De “kosten van verwerving” (van je inkomen) zijn een aftrekpost voor de inkomstenbelasting. Weet je niet goed wat je mag aftrekken, raadpleeg dan de belastingtelefoon, de vakbond of branche-organisatie.
  • Stel niet uit. Dit is de grootste instinker… Voor je het weet is de stapel uitgestelde administratie hoger dan je lief is. Houd vast aan dat vaste uurtje per week.
  • Houd je werkplek zo netjes mogelijk. Een opgeruimd bureau is uitnodigend, straalt ook uit dat je goed georganiseerd bent. Dat geeft een goed gevoel.
  • Moet je regelmatig formulieren etc. opsturen, zorg dan dat je altijd genoeg materiaal en genoeg postzegels in huis hebt. Ga niet voor één of drie postzegels naar het postkantoor, koop een aantal velletjes tegelijk. Sta je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel dan kun je bij bepaalde winkels met flinke korting administratieve spulletjes inslaan.

Samenvattend kun je wel zeggen dat je je administratie serieus moet nemen en gewoon regelmatig moet doen. Dan blijft het allemaal te doen en hoopt het niet op tot een onoverkomelijke stapel. Daarnaast zijn er tegenwoordig vele apps die je kunnen helpen. Als je Pro lid bent bij de Nationale Hulpgids krijg je nu 25% korting op Factuurdesk voor de thuiszorg. Begin het nieuwe jaar goed en maak het jezelf makkelijker!

About De redactie

houdt dagelijks het laatste nieuws in de gaten en probeert zo zorgvragers en zorgaanbieders in de thuiszorg en begeleiding op de hoogte te houden. De artikelen van de redactie mag u volledig overnemen en gebruiken voor uw eigen website of nieuwsbrief. Zolang u maar een linkje plaatst naar het oorspronkelijke artikel.