1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

concurrententie van bemiddelingsbureau

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 28 September 2009 23:21
Onlangs hoorde ik de uurtarieven die de grote bemiddelingsbureau 's vragen. Dit varieert van ong €32,00 per uur voor 24-uursdiensten tot ong. €60,00 voor korte zorgvragen. Ook las ik, o.a. op dit forum, dat de kwaliteit van de bemiddelingsbureau 's soms nogal wat te wensen over laat.
De zorgverlener krijgt vaak maar de helft. Dus de helft gaat naar het bemiddelingsbureau. En de cliënt krijgt minder zorg omdat het uurtarief van het bemiddelingsbureau zo hoog ligt.

Nu ben ik zzp 'er in de zorg en ik (en héél veel concollega's met mij) hebben een veel lager uurtarief dan de bemiddelingsbureau 's. Ik regel naast de zorg mijn eigen administratie, stuur zelf rekeningen, heb de nodige verzekeringen, regel zelf mijn bijscholing /zorg dat ik op de hoogte blijf van vakinhoudelijke kennis enz. Ik heb dus ook wel aardig wat onkosten. Maar ik werk vanuit huis en heb geen personeel nodig.
De cliënt die voor mij kiest (en dat geld ook voor andere zorgaanbieders via PGB) weet wie hij of zij in huis krijgt. Ook heb ik "collega"'s die mij kunnen vervangen bij ziekte e.d.


Ik vraag me af waarom dan zoveel mensen zorg vragen/krijgen via bemiddelingsbureau 's. Is het alleen de administratie die hun dan uit handen wordt genomen? Of omdat er nog veel te weinig bekendheid is? Thuiszorgwinkels en huisartsen verwijzen vaak alleen maar door naar grote bemiddelingsbureaus. Waarom? Wordt er misschien soms provisie gegeven?
Cliënten weten vaak niet dat ze een PGB kunnen aanvragen.
Waarom wordt hier niet meer bekendheid aan gegeven?

Daarom roep ik zzp 'ers in de zorg op (maar ook anderen) om de handen in elkaar te slaan en meer bekendheid te verwerven, bijv. d.m.v. de media.
Als je uit mijn omgeving komt kunnen we misschien gezamenlijk aan de weg timmeren, een stukje in de krant? Ook ben ik wel geïnteresseerd in mensen die een PGB-administratie kunnen voeren voor anderen: zijn er mogelijkheden voor samenwerken? Ideeën? Ik woon in Driebergen.


Annet Mos
Hoofd hart handen
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 12:52
Hallo Annet,

Ik denk dat de bemiddelingsburos zo in trek zijn omdat ze veel administratie uit handen nemen, voor zowel de zorgvrager als voor de zorgverlener.
Daniel Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 15:07
denk dat het ook te maken heeft met de reclame die bemiddelingsbureaus kunnen maken, hogere omzetten betekenen automatische een groter bedrag dat gereserveerd kan worden voor naamsbekendheid.
Net als in de commerciele wereld draait het bij zorg die mensen zelf inkopen mijn inziens om waar de klant een goed gevoel bij heeft.
Veel reclame, grotere organisatie en veel beloftes (het is net de mediamarkt) je kan veel over deze bureaus zeggen, maar commerciel zijn ze altijd wel en ze weten hoe ze klanten moeten trekken.
dit zegt uiteraard niks over de kwaliteit zorg die ze leveren.

Denk dat ZZP-ers veel meer commercieel moeten gaan denken en daarbij goed in hun vak moeten blijven. bespaar niet op naamsbekendheid, maar investeer. ik hoor zo vaak dat mensen zeggen; ooh ik begin een bedrijfje in de zorg, kost toch niks en we zien wel waar het strand.
Hier ligt volgens mij het probleem, je begint ook geen kleding winkel zonder eerst goed je marketing op orde te hebben.

(nou mensen schieten maar :-) ) als ik dit tegen mijn collega's vertel dan kijken ze me altijd heel erg moeilijk aan en zeggen ze... maar Daniel we werken in de zorg, we werken met mensen en dat zijn geen producten die je verkoopt. :-)
Pim Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 15:20
Beste Annet,

Het is inderdaad zo dat bemiddelingsbureaus over het algemeen een aardige kostenschijf zijn in het gehele plaatje.
Wel betaal je bij hun voor advertentiekosten, werving en selectie van zorgverleners, administratie en evaluatie van de geleverde dienstverlening (althans, zou zo moeten zijn).

Of het dan duur is kan ik eigenlijk niet zeggen. Het bespaart de klant grote hoeveelheid zorgen (hoe vind ik een geschikt persoon is voor veel PGB houders toch blijkbaar een best lastig item) en bespaart daarnaast een hoop tijd.

Veel PGB houders, merk ik in mijn eigen klantenkring, hebben door de zorg die ze hebben om hun kind / familielid vaak weinig energie meer over. Dan is het fijn als iemand anders zegt: geef maar hier, regel ik het voor je, over de kosten hebben we het later wel. Die zorgt dat er hulpverleners over de vloer komen, en rekent per uur een opslag. Klant heeft ondertussen weer wat ademruimte en vind deze dienstverlening wel wat waard met in het achterhoofd de eerdere stress.

In dit geval is iedereen blij: zorgverlener heeft werk, klant heeft niet teveel sores, bemiddelingbureau heeft een inkomstenstroom.

Terecht dat jij stelt dat het goedkoper kan. Ondertussen ben ik er wel achter dat het erg moeilijk is om door te dringen in de huiskamer van de potentiële klant, laat staan dat je een kans maakt om werkelijk zaken te gaan doen met deze klant. Dat kost best een flinke investering om een goede naam op te bouwen. Die advertentie en opbouwkosten moet je ergens weer zien terug te verdienen. Feit is dat veel kleine zelfstandigen die mogelijkheid niet hebben en deze kosten feitelijk afschrijven als niet inbaar. Dat maakt dat je 'goedkoop' kan werken en het is 'voor de goede zaak', want je bent dan niet zo duur, hebt een goed gevoel over het feit dat de klant veel zorg in kan kopen en zo beter kan functioneren (ik stel dit naar aanleiding van meerdere praktijkvoorbeelden).

Dus al met al ben ik er niet van overtuigd dat bemiddelingsbureaus echt duur zijn. Volgens mij is met regelmaat goed uit te leggen waarom ze het geld van de dienstverlening wel waard zijn, uitzonderingen daargelaten.
Overigens had ik graag gezien dat je wat dichterbij woonde. Dan had ik zeker met je in gesprek gegaan om misschien een samenwerkingsverband te bespreken in welke vorm dan ook.

@ Daniel
Inderdaad. Maar de diensten die je aanbied zijn voor mensen erg waardevol. Toch is het voor mij als ondernemer niet op te brengen om met regelmaat in de krant te staan of iets soortgelijks. Je moet daarom wel goed nadenken wat naast effectief is, ook werkelijk binnen budget blijft passen.

met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 18:42
Dank voor jullie reacties.

Ik ben in april als zzp 'er begonnen en wil misschien ook wel te snel. Ik heb nu al 7 cliënten en voor ong. 30 uur werk per week.
Ik heb een eigen website (zet www. voor mijn bedrijfsnaam (zie onder) en .net erachter), maar vind het wel vreemd dat mensen mij niet bellen. Verder adverteer ik op jullie site . Als ik reageer op een advertentie helpt die website wel enorm.
Ook ben ik behoorlijk aan het netwerken, leg overal folders neer, bij huisartsen, praktijken voor fysio-therapie, maar dat werkt niet. 1 x gezien of gesproken werkt wel goed: ben nog nooit afgewezen in een gesprek (afkloppen).
Ach, zoals ik al eerder aangaf: misschien wil ik te snel.

:idea: : Inmiddels denk ik dat ik toch zelf maar moet leren om een PGB-aanvraag - en administratie te voeren. Zo neem ik de cliënt ook alles uit handen, én kan het goedkoper doen dan een bemiddelingsbureau, én hou er zelf meer aan over.
Mag ik dat combineren? Ik heb wel eens gehoord dat er ook enorm misbruik van kan worden gemaakt.

En ja: zorgen voor mensen en marketting liggen ver uit elkaar, maar ik vind het wel een erg leuke combinatie.

Met vriendelijke groet,
Hoofd Hart Handen
Daniel Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 19:25
denk dat voor een ZZP-er marketing van uitermate groot belang is. Wat jij zegt is volkomen waar. bemiddelingsbureaus nemen mensen veel werk uit handen, maar hoe weten die mensen dat??
Ze presenteren zich als bureaus die alles voor je doen, alles voor je regelen. pure marketing... mensen vergeten dit.

je kan een totaal pakket aan zorg gaan aanbieden, maar hoe komen mensen hierachter? dat je je folders bij huisartsen enz neerlegt is natuurlijk slim, maar wat is de procentuele kans dat precies die klant die jij zoekt in de wachtkamer zit, jouw folder leest en dan ook nog eens contact met je opneemt?
als je het vanuit de marketing kant bekijkt is het zinvoller om een afspraak te maken met de huisarts, je bedrijf voor te stellen, vertellen wat je in huis hebt. mensen vergeten je minder snel!
ga na 2 maanden nog eens langs, probeer te netwerken met die huisartsen enz, voor je het weet ben je net een marketeer, maar dat bedoel ik met marketing en zorg.

hier ontbreek het aan in de zorg en kan je zo verschrikkelijk veel klanten op gaan leveren.
Pim Geplaatst: dinsdag 29 September 2009 19:38
Beste Annet,

Als je een full service bemiddelingsbureau wilt worden zijn er vele tientallen je voorgegaan. Als jouw ding meer is het bieden van kwaliteitszorg zou ik me vooral daar op richten en een netwerk opbouwen van mensen die helemaal warm worden van het doen van administratie en PGB aanvragen. Ook ik stuur mensen daarvoor door. Staat professioneel, helpt je netwerk enorm versterken en je krijgt er bovendien klanten door via deze contacten.

Wat betreft het misbruik: Dat ging voornamelijk om bemiddelingsbureaus die nog verder gingen en het PGB geld ook gingen beheren voor mensen die het eigenlijk niet zelf kunnen. Het kwam voor dat er dan ineens heel wat uren in rekening werden gebracht die van het totaalbudget werden afgetrokken maar niet te verantwoorden waren (maar wel verantwoord werden met op zijn zachtst gezegd dubieuze facturen). Daarom moet het geld van de klant nu overgemaakt worden op een rekening op naam van de klant. Met als gevolg dat mensen met (forse) schulden geen PGB meer kunnen aanvragen.

Wat betreft de huisartsen: het klinkt mooier dan het is. Ik heb er heel wat uren ingestoken om daar opdrachten via te scoren, helaas is dat slechts een keer gelukt en zijn huisartsen erg terughoudend om folders in hun rekken te laten zetten door commerciële partijen (maar wel van de AWBZ concurrent... daar baal ik dan weer stevig van! Hun excuus is daarbij: maar die werken toch gratis/ zijn van de overheid.... zucht... :roll: )

Netwerken is verder sowieso van levensbelang voor iedere serieuze onderneming.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Tiade Geplaatst: woensdag 30 September 2009 13:54
Hallo annet,

Bemiddelingsbureau''s zijn de laatste tijd nogal slecht in het nieuws geweest met name omdat zij het geld van clienten beheren en er dubieuze verantwoordingen op na houden.

Toch zijn er vele voordelen m.b.t. bemiddelingsbureau's. De betere bureau's (en die zijn er echt) geven je de vrijheid om je eigen tarief te bepalen en hanteren vaste bemiddelingstarieven. Deze worden op voorhand besproken. Jij bent, net als iedere andere ondernemer vrij om daarmee wel of niet akkoord mee te gaan.
De bemiddelingskosten staan niet in verhouding met de 'verdiensten' van awbz zorgaanbieders. Geloof me, deze zorgaanbieders halen veel meer geld binnen dan de meeste mensen beseffen. Een goed bemiddelingsbureau doet oprecht zijn best om jouw diensten te aan de man te brengen. Jij bent het visitekaartje van het bureau. De marges die wij hanteren zijn echt niet buitensporig omdat het veel meer inhoud dan facturen sturen. Een goed bemiddelingsbureau werkt zorgvuldig, onderhoud contacten en neemt jouw als zelfstandige serieus, net als haar opdrachtgevers !

Rina Ruiter
{edited by moderator: internetadressen zijn niet toegestaan}
Latife Geplaatst: woensdag 30 September 2009 15:05
Pgb'ers en of de verzorgers gaan naar de bemiddelingburaeus omdat ze denken dat het hulp of hulpverleners betrouwbaarder zijn en ze gaan ook omdat zij niet weten waar zij hulp moeten vragen of zoeken. Die mensen moeten geinformeerd worden door de instellingen als MEE, Kristal, neurologen, cardea en huisartsen.

Ik ben ook door niemand geinformeerd dat pgb bestond, terwijl ik jaren lang om financiele hulp vroeg zodat ik zorg kan kopen. Mee en Cardea en zelfs de school en nog te wel speciaal onderwijs en internaat zeiden dat zoiets niet bestond terwijl mijn zoon al 5 jaar indicatie had gekregen voor pgb. Nu heb ik pgb 2,5jaar. Dit niet ondank door hen maar ik toevallig een gesprek had op de sportschool...

Mensen moeten eerlijk geinformeerd worden.. Deze mensen hebben gewoon hulp nodig..

Ik wou dat mijn zoon gezond was daan dat ik geld krijgt voor pm zorg te kopen...
Geplaatst: woensdag 30 September 2009 23:00
Hallo Tiade,
Je visie komt erg overeen met mijn visie. Zie mijn website: {edited by moderator: internetadressen zijn niet toegestaan}
Alleen: de reistijden zijn zo lang :(

Algemeen:
Vanmiddag ging ik naar een voorlichtingbijeekomst over wonen en ouder worden bij ons in het dorp. Volle zaal. Een senior vroeg aan de spreker (wethouder van zorg en welzijn) of hij meteen zorg kon krijgen in onze gemeente als hij dat nodig had, waarop de wethouder reageerde dat er een wachtlijst was.
Ik zei toen dat ik zelfstandig zorgverlener was en dat ik geen wachtlijst had.
De wethouder riep toen: "zeker vanuit een PGB? Oh, dat is zo 'n gedoe :twisted:

P.s.: er hebben zich via deze site nog steeds geen zorgaanbieders gemeld om met elkaar ons sterk te maken. Mensen kunnen dat ook doen via {edited by moderator: e-mailadressen zijn niet toegestaan} als ze niet willen reageren op mijn oproep.

Met vriendelijke groet
Annet Mos
Geplaatst: donderdag 01 Oktober 2009 12:59
Hallo Latife,
Wat leuk dat jij als zorgvrager de site van de zorgaanbieders leest.
En wat triest dat jij het allemaal zelf hebt moeten uitzoeken, dat niemand jou wees op een PGB. Naast zorgverlener ben ik moeder van een kind met een beperking(waar het inmiddels nu heel goed mee gaat). Ik herken dit heel erg: Je bent zo moe, staat alleen, ondervind onbegrip (het ligt volgens sommigen aan jou dat jouw kind anders reageert enz), en dan ook nog eens dit. Er is nog heel veel mis in zorgland.
Groetjes en sterkte, Annet
Geplaatst: donderdag 01 Oktober 2009 18:15
Hallo allen,

Naar mijn mening kan een bemiddelingsbureau dat zowel het PGB budget van de client beheert, als de zorg levert, in verleiding worden gebracht te hoge tarieven in rekening te brengen of zelfs te frauderen.
Natuurlijk doen de meeste bureaus dit niet, maar de constructie brengt de mogelijkheid met zich mee.

Ik zie het assisteren bij de administratie als een zelfde soort zorgtaak als bv. het verzorgen van de client. Samen met de client, of diens vertegenwoordiger, eens per zoveel tijd de administratie doornemen, gewoon thuis bij de client aan de keukentafel. Ik werk niet met machtigingen of zaakwaarnemingen. De client houdt op deze manier ook administratief de regie in handen.

Per Saldo, de belangenvereniging van budgethouders, heeft in samenspraak met Stichting de Ombudsman, een Gedragscode voor pgb bureaus opgesteld, in afwachting van een keurmerk voor deze bureaus, zie de website van Per Saldo. Ik raad iedereen aan bij het zoeken naar een geschikt bureau deze Gedragscode te hanteren.

Met vriendelijke groet,
Madeleine de Ruiter
{edited by moderator: internetadressen zijn niet toegestaan}
Geplaatst: zaterdag 03 Oktober 2009 13:28
"Natuurlijk doen de meeste bureaus dit niet, maar de constructie brengt de mogelijkheid met zich mee."

Ben je van een bemiddelingsbureau Madeleine, of ben je zo goedgelovig?
Waar baseer je deze uitspraak op? Onderbouw hem eens met bewijzen.

M.i. is het bestaan van deze bureaus een gevolg van mismanagement vanuit het ministerie. Het volkomen gebrek aan controle erop is dat ook, niettemin blijven alle misstanden al jaren gewoon voortbestaan, goedgekeurd door datzelfde ministerie die daar een soort indicatie voor toekent. Er wordt dus gelegaliseerd allemaal pgb-geld dat bestemd is voor AWBZ-zorg uitgegeven aan agressieve werving en andere bijkomende zaken die niets met zorg te maken hebben. Net als bij sommige instellingen overigens, denk aan Philadelphia waar Elco Brinkman (voorzitter van Bouwend Nederland, toen één van de bestuurders van die club) en consorten zich bezig hielden met het bouwen van een veel te duur complex op Schiermonnikoog uit diezelfde AWBZ-gelden. En dan begrijpt men in Den Haag niet dat de kosten van de AWBZ zo stijgen..

Ik zie trouwens dat de censuur in het berichtje hierboven ook weer is toegepast...
Geplaatst: zaterdag 03 Oktober 2009 13:54
Om even op de oorspronkelijke vraag van HoofdHartHanden terug te komen: de meesten met een pgb hebben dit via zo'n bemiddelingsbedrijf omdat het aanvragen van een pgb op eigen intitiatief relatief weinig gebeurt: men moet er al op zijn gewezen dat dit kan, dat wordt niet bepaald aangemoedigd door de gevestigde zorg en dan krijg je een enorme bureaucratie op je af waar je de weg niet in weet. Die stap is dus erg groot ALS men al weet dat die bestaat.

Bemiddelingsbedrijven (de financieel goedlopende) zijn vaak al jaren bezig met adverteren en werven op plaatsen waar hun mogelijke klanten overdag zijn. Dan kan (de ouders van) die klanten een aanbod worden gedaan dat aantrekkelijk is en waarvoor men zelf verder niets hoeft te doen: alles wordt voor je geregeld en er zijn ineens meer mogelijkheden om bijv. het gezin-met-een-moeilijk-kind vaker te ontlasten. Dat je als budgethouder verantwoordelijk bent voor de uitgaven die zo'n bureau van jouw pgb doet, wordt er in de regel niet bij verteld. De bureaus worden verder niet gecontroleerd, er moet alleen regelmatig een verantwoording over de besteding van het pgb ingezonden worden naar het zorgkantoor. Dat doet het bureau er ook bij, de klant ziet niks en hoeft zich dus ook nergens zorgen over te maken.

Maar soms gaat dat mis. Dan heeft de klant een groot probleem en gaat het bureau in de meeste gevallen vrijuit. Tot nu toe één uitzondering meegemaakt, een bedrijfje in Friesland waarvan de ene medewerker er met de hele administratie en de centjes van alle cliënten vandoor is gegaan zonder dat zijn partner daarvan op de hoogte was, google maar eens op Henk van Rees.
Wat die gedaan heeft, is tot op de dag van vandaag mogelijk. De staatssecretaris vond het belangrijker om dit jaar een stemming te creëren dat alleen pgb-houders frauderen (en zorgbedrijfjes en instellingen niet).

En zo kon het gebeuren dat er nog maar relatief weinig individuele pgb-houders zijn overgebleven: die worden harder aangepakt dan bedrijfjes die wat extra schakels creëren waardoor het budget gemakkelijker aan van alles kan worden uitgegeven waar het niet voor bedoeld is en die sowieso niet worden gecontroleerd. Wie als zorgverlener in deze sector actief wil zijn, zal volgens mij meer en meer afhankelijk worden van het aanbod van dit soort bureautjes en de gevestigde instellingen - en het lijkt erop dat men de individuele budgethouders daar ook zoveel mogelijk naartoe wil hebben met het beleid dat er dit jaar is gevoerd (zoals de herindicaties). Tenslotte hebben we te maken met een overheid die vooral bureaucratie creëert en die alles wat iedereen doet zoveel mogelijk wil registreren en vastleggen. Dat gaat beter als mensen in grotere aantallen bij elkaar zitten en afhankelijk worden gemaakt dan wanneer ze individueel zichzelf proberen te redden. Juist dit laatste punt wordt in de nieuwsberichten nooit genoemd maar speelt volgens mij een erg grote rol in het waarom je moeilijk zelf pgb-houders vindt als je zorg wilt verlenen.
Matthijs Geplaatst: maandag 05 Oktober 2009 00:36
Hoi Annet,

Momenteel woon ik ook nog in Driebergen (ik verhuis in november naar Baambrugge, 40 km van Driebergen) en ik zou je ideeën voor wat betreft bekendheid wel eens wat uitgebreider met je willen bespreken. Ik wil je van harte uitnodigen voor een bak koffie (of thee) om eens te kijken of we wat aan elkaar hebben op die gebied.

Je kan mijn telefoonnummer vinden op mijn website (die vind je door op mijn bedrijfsnaam te zoeken).

Hartelijke groet,

Matthijs Wolthers
Zorg voor Geluk
Corina Geplaatst: dinsdag 06 Oktober 2009 08:36
Dat laatste voorbeeld klopt. Er wordt zelfs door het CIZ doorverwezen naar bemiddeling en zorgburo's. En het wordt mij, als individuele zorgvrager, steeds moeilijker gemaakt.

Het probleem bij aanvragen van een indicatie bij buro's is dat zij de aanvraag zo stellen dat wanneer de indicatie binnen is; zij alle hulpverleners "in huis hebben".

Een ervaring is dat er destijds geen activerende begeleiding werd aangevraagd omdat desbetreffend buro dat aanbod (nog) niet had.

Bijkomend nadeel van buro's is dat er weer voor je gekozen wordt; terwijl de essentie van het PGB voor mij inhoudt dat ik zelf de regie in handen heb; eigen zorgverleners uitzoek die bij mij passen en dat ik bepaal wanneer hulp nodig is.

Het is zwaar om die regiefunctie in handen te hebben en te houden, maar zolang er genoeg ZZP-ers zijn en blijven, dan kan ik die regiefunctie blijven houden.

Dank je wel Annet en alle anderen die opkomen voor de ZZP-ers en de individuele rechten van de mens.
Geplaatst: dinsdag 06 Oktober 2009 19:13
Hallo Uitje,

Even een reactie. Ik ben niet goedgelovig, noch van een bemiddelingsbureau.
Ik kan niet bewijzen, dat er bemiddelingsbureaus zijn, die niet frauderen, maar ik geloof zeker, dat er bureaus zijn, die het beste met de PGB houder voor hebben en deze wil ik absoluut niet tegen het hoofd stoten, vandaar mijn uitspraak.

Ik run een administratiebureau voor PGB houders. Dit bureau ben ik gestart, omdat ik ervan overtuigd ben, dat het regelen van zorg via een PGB een prachtige vorm van zorgverlening is. Ik vind het jammer, dat de administratieve kant ervan voor een PGB houder ondoorzichtig en tijdrovend kan zijn. Ik wil een PGB houder of een zorgverlener daarbij helpen. Ik lever absoluut zelf geen zorg (ik kan wel eventueel als service budgethouders en zorgverleners bij elkaar brengen, maar daar houdt mijn bemiddeling op).
Ik wil ook niet de PGB gelden van een budgethouder beheren via machtiging of zaakwaarneming.

Ik denk dat op deze manier de AWBZ gelden goed besteed kunnen worden.
De PGB houder betaalt rechtstreeks aan de zorgverlener, eventueel met behulp van een administratiebureau, dat geen PGB gelden beheert, noch zorgverleners in dienst heeft.

Je hebt gelijk met je stelling, dat er meer controle zou moeten zijn door het ministerie. Aan de andere kant hebben zowel budgethouders als zorgverleners ook een soort van verantwoordelijkheid. Heb je een PGB, dan krijg je te maken met een flinke administratie en word je een soort van werkgever. Ben je een PGB zorgverlener en wil je zelfstandig werken, dan moet je het belastingtechnisch ook zo regelen. Bemiddelingsbureaus kunnen makkelijk inspelen op de onwetendheid van velen.

Ik ben trouwens wel een voorstander van de kleinschalige zorgomgevingen, die nu mogelijk zijn door het PGB. Zonder PGB zouden nog veel mensen enkel afhankelijk zijn van de enorme instellingen van de reguliere gezondheidszorg, waar de zorg absoluut veel beter (en ik denk goedkoper) kan.

Hartelijke groeten,
Madeleine de Ruiter
Rotterdam
Geplaatst: dinsdag 06 Oktober 2009 22:48
Hoi Matthijs,
We gaan elkaar binnenkort zeker ontmoeten.
Groetjes, Annet
Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2009 12:00
wat ik in bovenstaande verhalen mis is dat PGB houders hun hele administratie
GRATIS kunnen laten doen door het
Servicecentrum PGB van De Sociale Verzekeringsbank SVB


Als u door ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig heeft,
kunt u in aanmerking komen voor een persoonsgebonden budget (PGB).
Ook als u hulp bij het huishouden nodig heeft, kunt u aanspraak maken op een PGB.
Met dit budget kunt u zelf zorg inkopen. U moet dan een administratie bijhouden.

Het Servicecentrum PGB helpt u gratis met uw administratie.

http://www.svb.nl/int/nl/ssp/index.jsp

Waarvoor kunt u bij de SVB terecht?

- Gratis hulp bij uw salarisadministratie

- Zorgverlener ziek, dan krijgt u het loon vergoed

- Welke overeenkomst kunt u het beste afsluiten met uw zorgverlener?

- Hulp bij schade en conflict

http://www.svb.nl/int/nl/ssp/wat_kan_ssp_doen/hulp_regelen_zorg/
Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2009 12:51
Dat wilde ik ook schrijven Boedda.

Bottom line van je verhaal Madeleine is dat jij net als al die instanties, bemiddelingsbureautjes enz. geld dat voor zorg bestemd is aan die sector onttrekt om bureaucratie mee uit te voeren en te creëren.

Dat dat aldoor gebeurt is waarom de zorg steeds duurder wordt, terwijl er tegelijkertijd minder zorg wordt geleverd.

Je opmerking "Ik denk dat op deze manier de AWBZ gelden goed besteed kunnen worden" vind ik dan ook nogal cynisch. Het is nl. een contradictie. (je zegt in feite: door het uitgeven van AWBZ-gelden aan administratie is het goed besteed)

Die 'verantwoordelijkheid' die je noemt is iets waar zowel zorgvrager als bemiddelingsbureau om hun eigen redenen geen belang bij hebben:
- zorgvrager maakt nu juist gebruik van zo'n bureau omdat die hem het werk uit handen neemt; in veel gevallen had zorgvrager niet eens een pgb gehad als bureau hem dat niet had aangeboden; zorgvrager weet helemaal niets van de regeltjes die samenhangen met pgb enz.
- bemiddelingsbureau laat zorgvrager contracten tekenen die iedere verantwoordelijkheid bij zorgvrager leggen, die bemiddelingsbureau bepaalde bedragen per maand of kwartaal in rekening mag laten brengen zonder dat daar een dienst uit de indicatie tegenover staat, bemiddelingsbureau kan niet-gespecificeerde rekeningen voor niet verleende zorg opvoeren en verrekenen, wat dus structureel gebeurt omdat dat bij deze organisaties niet wordt gecontroleerd (enkel steekproefgewijs bij een heel klein aantal individuele pgb-houders) ...

De verantwoordelijkheid van een bemiddelingsbureau beperkt zich vnl. tot het in stand houden van zichzelf c.q. het binnenhalen van vaste inkomsten, linksom of rechtsom. De zorgvrager vindt het in de regel allemaal wel best. Er gedraagt zich daar dus helemaal niemand verantwoordelijk wat betreft het in de hand houden van de uitgaven aan zorg.
Pim Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2009 19:41
Beste Adri (Uitje)

Wat je stelt over verantwoordelijkheid is terecht maar wel een onlosmakelijk onderdeel van als mensen de beschikking krijgen over geld dat van een ander is. Dan blijken er voor een groot aantal mensen ineens minder kritische kanttekeningen gezet te worden of word het geld een stuk makkelijker uitgegeven.

Maar als je jou roep om meer controle doorvoert gaat daar een nog veel groter deel van het zorggeld verloren aan bureaucratische middelen om het geheel te beheersen en controleren. Het is maar zeer de vraag of de huidige situatie zo slecht is.
Tegelijkertijd stel je dat jij vind dat het slecht is als zorggeld word uitgegeven aan administratie en controle. Maar zoals ik verderop in mijn betoog zal laten blijken zijn je argumenten onvoldoende doordacht.

Tuurlijk is het niet ideaal dat mensen kiezen voor een deel van hun PGB budget te gebruiken voor administratie en controle. Maar dat zijn veel situaties niet. Ik pleit er wel zeer sterk voor om te stoppen met de roep om meer regels en meer controle. Het werkt echt niet beter als er maandelijks vijf formulieren moeten worden ingevuld om het controleerbaar te maken dat het geld echt aan zorg word besteed. Het langssturen van iemand om het bij je te controleren stuit op privacy en autonomie bezwaren (want juist het fijne aan PGB is dat je veel zelf mag bepalen).

Ik vermoed dus dat er wel degelijk veel over word nagedacht maar op dit moment bewust gekozen word voor het handhaven van deze balans tussen zelf beslissen en controle. Maar dit is voor mij slechts een vermoeden.

Overigens wil ik met grote stelligheid duidelijk maken dat de SVB alles behalve gratis is. Ook mensen die hier werken moeten betaald worden en die tarieven zijn fors. Een administratiebureau zoals Madeleine heeft doet het ongetwijfeld VEEL goedkoper. Feit is dat haar vergoeding ergens vandaan moet komen terwijl de SVB uit de AWBZ betaald word.

Het is overigens een heel algemeen en door velen gemaakte denkfout dat een dienst gratis is als de zorgvrager er niet voor hoeft te betalen. Deze diensten zijn vaak vele malen duurder dan vergelijkbare diensten van zelfstandig ondernemers (vaak een factor 2,5 tot 4 maal duurder!).

Met andere woorden: hoewel de zorgvrager er niet voor hoeft te betalen, kost deze dienst rond de 95 euro per uur terwijl waarschijnlijk het administratiebureau van Madeleine rond de 35 euro per uur kost voor dezelfde dienstverlening. Het zou je dan sieren GEEN reclame te maken voor deze 'gratis' dienst als het je echt te doen is om de zorgkosten beheersbaar te houden. Maar als je wilt dat mensen goed geholpen worden is de SVB zeker een goede, maar zeer dure optie.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2009 20:30
Pim ik begrijp wel wat je zegt, natuurlijk is de SVB niet echt gratis en gratis of goedkoop is niet per definitie beter dan duur, naar mijn mening juist het tegenovergestelde.

Toch wordt de zorg steeds maar duurder omdat men iedere keer opnieuw het wiel wil uitvinden, waardoor er iedere keer op een nieuwe manier met nieuwe regeltjes en nieuwe organisaties vaak naast de oude moet worden gewerkt.

Ik kan me wel voorstellen dat Madeleine een stuk markt bedient waar de SVB niet voor bedoeld is, nl werknemers die 3 of meer dagen per week ergens werken.

Verder ben ik over het algemeen niet voor controle, maar wat er nu gebeurt lijkt me de omgekeerde wereld: pgb-houders zijn altijd verantwoordelijk, doe je het zelf dan ben je aanspreekbaar, loopt het via een bemiddelingsbureau dat is de pgb-houder ook verantwoordelijk (maar die weet in de regel van niets). Komen er veel klachten over één zo'n bureautje dat gewoon blijft doordraaien, dan is er geen enkele instantie die daar eens de boeken induikt, omdat er geen regels voor die bureautjes zijn. Maar intussen zijn er wel door het ministerie erkend. Zo helpt men de misstanden de wereld in, daar helpt geen bezuinigen aan (bij de mensen die de hulp echt nodig hebben nota bene).
Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2009 21:10
Pim schrijft :

Met andere woorden: hoewel de zorgvrager er niet voor hoeft te betalen, kost deze dienst rond de 95 euro per uur terwijl waarschijnlijk het administratiebureau van Madeleine rond de 35 euro per uur kost voor dezelfde dienstverlening.

enige opmerkingen bij de beweringen van Pim;

1
de administratie, hulp en advies van SVB kost de pgb houder NIETS
de SVB is een groot kantoor, en doet niet alleen PGB administratie,
maar heeft meerdere taken zoals je kan lezen op www.svb.nl


2
als je de site van het SVB Servicecentrum goed bestudeerd doet
de SVB meer dan alleen administratie maar heeft de SVB ook
oa een rechtsbijstandverzekering afgesloten voor de PGB érs en betaald zij ook een vervanger bij ziekte en geeft hulp bij conflicten etc

mijn vragen aan Pim:
1
Verzorgt een pgb burootje deze aanvullende diensten ook bijv bij ziekte ?
Pim beweert zomaar even dat dezelfde dienstverlening ook door een pgb buro
wordt gedaan...en ook nog es veel goedkoper ....???

vraag 2
Hoe kom je erbij dat de dienst van SVB 95 euro per uur kost ?
Geef daarvan es een bewijs, cijfers ?

Ik denk dat een PGB houder, die de administratie laat verzorgen door de
SVB ,veel goedkoper per uur is dan die dure pgb burootjes...die bijv 35 euro plus BTW = 42 euro per uur vragen.

Zo ken ik een groot PGB buro in het Noorden van Ned dat voor 400 pgb'ers a 50 euro per maand = 20.000 euro per maand de administratie beheert,tel uit je winst... dat is wel AWBZ geld...

Verder beweert Pim dat de SVB betaald word door de AWBZ,

echter :
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is de uitvoerder van volksverzekeringen in Nederland,
De SVB is verantwoordelijk voor de uitvoering van het AOW-pensioen, de nabestaandenuitkering ANW, de kinderbijslag en enkele andere regelingen.
Daarnaast verzorgt de SVB desgewenst de gratis salarisadministratie voor PGB-budgethouders.
Tevens voert de SVB sinds begin 2006 voor een aantal Nederlandse gemeenten de Wet Werk en Bijstand voor 65-plussers uit,
BRON: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_Verzekeringsbank

PS:
Ik doe mijn administratie zelf en ben er per maand niet meer dan een
20 a 30 minuten mee bezig.

vr groet,
Johan
Pim Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2009 11:08
Beste Johan,

Als je goed gelezen had dan had ik inderdaad aangegeven dat de dienstverlening voor zorgvragers (of PGB houders, hoe je het ook noemt) gratis is. Maar dat betekent niet dat het geen geld kost.

AWBZ is ook een volksverzekering. (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Het is een 'verzekering' voor zorg die niet te verzekeren is op een normale manier (een commercieel bedrijf zou de vergoeding ervan nooit in hun pakket opnemen omdat het gewoon extreem hoge tarieven met zich meebrengt)


En nu de vragen:
mijn vragen aan Pim:
1
Verzorgt een pgb burootje deze aanvullende diensten ook bijv bij ziekte ?
Pim beweert zomaar even dat dezelfde dienstverlening ook door een pgb buro
wordt gedaan...en ook nog es veel goedkoper ....???

* Het is erg fijn dat het geld word vergoed door de SVB. Vrij uniek dat dit gebeurt. Ik heb het echter vooral over de administratie. Conflicten zullen de meeste administratie bureaus ook de klant van harte in willen begeleiden/ helpen (dit levert alleen maar voor hun meer werk op). Een prive rechtsbijstand verzekering is overigens niet dermate duur dat je daar veel geld aan kwijt bent (zo rond 10 euro per maand). Gratis is natuurlijk altijd interessanter.

vraag 2
Hoe kom je erbij dat de dienst van SVB 95 euro per uur kost ?
Geef daarvan es een bewijs, cijfers ?

* Dit bedrag heb ik eens in een persoonlijk gesprek met een medewerker van het SVB horen noemen. Daar heb ik verder geen zwart op wit bewijs van. Wel weet ik dat de gemeenten ook een deel betalen uit hun WMO budget om deze dienstverlening mogelijk te maken. De reden ook dat deze dienstverlening van de SVB niet beschikbaar is in alle gemeenten.

Hoewel ik niet antwoord kon geven op alle vragen, hoop ik toch dat je snapt dat vanuit kosten perspectief het eerder genoemde verhaal niet klopt. Dat de kosten voor deze dienstverlening door iemand anders worden betaald is een ander verhaal.

Wat betreft je opmerking over de administratie die slechts 20 tot 30 minuten kost: erg fijn dat jij de discipline op kan brengen om het goed bij te houden. Er zijn er velen die daar moeite mee hebben waarbij het hebben van ondersteuning middels een professional alleen maar erg fijn is. Dat het dan ook mis kan gaan is een vervelende consequentie.

@ Adri (Uitje)
Verder ben ik over het algemeen niet voor controle, maar wat er nu gebeurt lijkt me de omgekeerde wereld: pgb-houders zijn altijd verantwoordelijk, doe je het zelf dan ben je aanspreekbaar, loopt het via een bemiddelingsbureau dat is de pgb-houder ook verantwoordelijk (maar die weet in de regel van niets).

* Het lijkt me evident dat je zelf verantwoordelijk blijft als je geld in beheer krijgt. Dat er mensen zijn die deze controlerende functie op het uitbesteden niet goed doen is een punt waar het Zorgkantoor of Bureau Jeugdzorg dan weer bovenop moet zitten. Het is en blijft mensenwerk en veelal zijn het mensen die toch wat kwetsbaar zijn die hier van gebruik maken. Dat betekent dat er een grote verantwoordelijkheid ligt bij de mensen die het budget verstrekken (kan iemand de verantwoordelijkheid aan), maar ook die het controleren (heeft deze persoon zijn zaakjes op orde). Ik vermoed dat dit altijd wel een spanningsveld zal blijven.


Komen er veel klachten over één zo'n bureautje dat gewoon blijft doordraaien, dan is er geen enkele instantie die daar eens de boeken induikt, omdat er geen regels voor die bureautjes zijn. Maar intussen zijn er wel door het ministerie erkend. Zo helpt men de misstanden de wereld in, daar helpt geen bezuinigen aan (bij de mensen die de hulp echt nodig hebben nota bene).

* Er zijn wel degelijk regels voor dit soort bureaus. Helaas moeten zowel de Inspectie van de Gezondheids Zorg (IGZ), Belastingdienst, het Zorgkantoor, Bureau Jeugdzorg en de gemeente hierop toezicht houden en dat zorgt ervoor dat de verantwoordelijkheden nogal onduidelijk liggen. Bovendien kost controle heel erg veel geld en is er niet altijd de politieke wil om het er aan uit te geven (er worden dus vanuit financieel oogpunt keuzes gemaakt om op controle te bezuinigen tot het flink uit de hand loopt, dan word er weer enige tijd veel geld geïnvesteerd waarna het weer afzakt).
Een probleem dat in dit geval dus op een veel hoger niveau (het macro niveau) structureel aanwezig is en niet zomaar valt op te lossen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 09 Oktober 2009 19:12
beste Pim

Ik constateer dat je geen duidelijk antwoord geeft op mijn vragen
en ook geen harde bewijzen van je beweringen kan geven !
Je geeft dat ook toe ;-)

De services die een SVB verleent doet een pgb buro niet,

Pim schrijft :
* Het is erg fijn dat het geld word vergoed door de SVB.

de SVB vergoed niets.
Natuurlijk kost de svb ook belasting geld maar dit is maar een zeer klein deel
, SVB doet veel meer zoals je kan lezen ..

Pim beweert :
Conflicten zullen de meeste administratie bureaus ook de klant van harte in willen begeleiden/ helpen (dit levert alleen maar voor hun meer werk op)

Ja, dan kunnen ze nog es 35 euro plus BTW per uur rekenen voor
hun diensten ..nog meer belasting geld..... :-(


Ook bij klachten over zo'n PGB buro bijv verduistering pgb geld etc
sta je alleen, probeer je pgb geld maar es terug te krijgen
van bijv. het onlangs failliete buro Zorgmakelaar Nederland te Beilen...

Acht ton verdwenen bij Drents zorgbureau
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article5076114.ece

Lees ook even
http://www.corv.nl/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=10686

Denk je dat een groot administratie kantoor als SVB 35 euro of 42 euro per maand per klant kost voor een paar administratieve handelingen die 10 -15 minuten minuten tijd kosten ?

Er zijn vele pgb buro's die even 50 euro beheerskosten per maand vragen voor
een paar administratieve handelingen,
eigenlijk mag dit awbz geld niet uit het pgb betaald worden maar dat gebeurt via een omweg.

Ook heb ik zelf ervaring met zo'n pgb buro en daarbij rekende men
zoveel kantoor kosten en telefoon kosten en zelfs kosten voor de tijd van emailen ( ! ! )
dat toen ik dat uitrekende de "hulp " per uur wel op 100 euro per uur kwam.
Met heel veel moeite heb ik het kontakt en contract kunnen beeindigen.

Onlangs heeft Zorgkantoor Menzis aangifte gedaan
tegen 2 andere zorg - pgb buro's in Groningen die rekeningen sturen voor awbz zorg die niet geleverd is...

Onderzoek naar zorgfraude in Oost-Groningen
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article5054545.ece/Onderzoek+naar+zorgfraude+in+Oost-Groningen

Je bent lid van de christen unie lees ik op internet..
je zou bijv. Kamerleden van de christen unie kunnen vragen
hoeveel geld de pgb administratie door de svb kost en hoeveel pgb houders
hun administratie laten verzorgen door de SVB.

Er zou ook een onderzoek kunnen komen hoeveel pgb'ers hun administratie
door die pgb buro's laten verzorgen en hoeveel dat dan kost..

Als zulke , harde, cijfers boven tafel komen dan kunnen we zien of jouw bewering
klopt ...

Met je bewering dat de svb betaald word door de awbz zit je fout,
je moet je eerst beter laten informeren voordat je hier maar wat
schrijft.

Pim schrijft :
Dit bedrag heb ik eens in een persoonlijk gesprek met een medewerker van het SVB horen noemen.

Ja beste Pim, zo kan iedereen wel van alles beweren !

Ik begrijp trouwens niet dat 2e kamerleden bijv van de Christen Unie geen vragen stellen
aan de regering nu er door een aantal pgb buro's miljoenen aan
awbz geld wordt misbruikt en is weggesluist.

Mijn mening is dat er wel een strenge controle moet zijn op die awbz -pgb gelden die pgb buro's beheren en dat gebeurt momenteel niet.

Als iemand niet zelf het pgb wil of kan beheren dan moet m.i.
het beheer gebeuren door de SVB (of een andere overheidsinstantie)
om misbruik van de belastinggelden te voorkomen.

Nog een buro die PGB gelden beheerde ...
Zorgkantoor Menzis wil duizenden euro's van klanten failliete Zorggroep Noord
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article5215103.ece/Zorgkantoor+wil+duizenden+euro%27s+van+klanten+zorggroep



vr groet,
Johan

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.