1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Belastingdienst: opgeven overschot PGB als vermogen?

Auteur Bericht
Heleen Geplaatst: zondag 16 Augustus 2009 18:41
Ik kom nu pas toe aan onze belastingaangifte over 2008. Mijn zoon heeft van zijn PGB ZZP heel veel niet kunnen besteden in 2008. Er is nl in onze regio bijna geen aanbod voor volwassenen met ASS. Het meeste aanbod stopt rond de 16 jaar of het niveau/aanbod is te laag of sluit niet aan. Er resteert dus een bedrag boven het heffingsvrije vermogen en volgens de belastingdienst moet hij het hele banktegoed opgeven in box 3 en betaalt hij er dus ook rente over. Ik vrees voor onze huurtoeslag, maar die stopt pas als je, als ik het goed heb begrepen, meer als 3000,- voordeel hebt uit sparen en beleggen. Ik heb nog geen rente gezien over dat bedrag, alles staat op een gewone aparte rekening. Maar ja, hij betaalt toch rente over dat bedrag aan de belastingdienst. Allemaal maar zware en onbekende kost voor iemand die altijd maar net rondkomt met het inkomen uit WAO/WAJONG. Pffff...
Ik denk dat ik voortaan mijn zorgverleners maar een flinke loonsverhoging ga geven voor het gemak. Die krijgen al een hoger loon voor hetzelfde werk als bij een zorginstelling. Maar ja,als dat zo gaat...dan.moet er maar wat minder doelmatig besteed worden.
Is er nog iemand in deze 'gelukkige' omstandigheid en heeft dat nog veel consequenties gehad?
M.C.T Geplaatst: zondag 16 Augustus 2009 21:57
U had in 2008 veel pgb geld, dat op 1-1 2008 en 31-12-2008 niet besteed was.
Voor de belasting is dat vermogen, ondanks dat het Uw geld niet was. Omdat het niet besteed was moest U het terugbetalen aan het zorgkantoor. Daarmee is het tevens een schuld.
M.a.w. U geeft het op als vermogen en tevens als schuld. U houdt dan op papier een vermogen over van ongeveer €5000.- , hetgeen ruim onder de drempel van de vermogensrendementheffing valt.( De eerste €5000.- moet op schulden in mindering worden gebracht. Het aangifteprogramma doet dat automatisch. )Gewoon tegen elkaar wegstrepen dus.
Uw voordeel uit vermogen is dan 4% van €5000.- = €200.-; ruim onder de door U genoemde drempel voor de huursubsidie.

U houdt dus Uw huursubsidie en betaalt geen belasting over niet uitgegeven PGB-geld..

Hiermede lijkt mij dit probleem opgelost!
Heleen Geplaatst: zondag 16 Augustus 2009 23:54
De Belastingdienst heeft mij gezegd dat ik zijn banksaldo moet opgeven in box 3 en dat ik dit vervolgens NIET mag vermelden als schuld of verplichting. Ik mocht blij zijn vlgs deze meneer dat ik het niet hoef op te geven als inkomen want dan zou het mij nog meer geld kosten. Ik heb, verbaasd over de informatie van de Belastingtelefoon, dit antwoord aan Per Saldo gemeld en gevraagd wie er nu gelijk heeft. Per Saldo zegt dat het klopt wat de Belastingdienst zegt: "..Vermogensbelasting:
Helaas is het inderdaad zo dat het PGB-budget bij box 3 als vermogen moet worden opgeteld. Zie onderstaande tekst:

Wanneer u eigen vermogen hebt boven de geldende vrijstellingen, dan betaalt u hier inkomstenbelasting over in box 3. Om uw vermogen te bepalen moet u al uw vermogensbestanddelen bij elkaar optellen. Vermogensbestanddelen zijn bijvoorbeeld tegoeden op uw spaarrekening, aandelen en bepaalde bezittingen, zoals een tweede huis. Meer informatie over wat precies onder uw vermogen valt, vindt u in de toelichting bij het aangiftebiljet inkomstenbelasting. Ook de tegoeden op uw (aparte) pgb-rekening worden meegeteld als belast vermogen. Hiervan zou geen sprake moeten zijn: dit geld besteedt u immers aan zorg. Per Saldo is hierover in gesprek met betrokken partijen.
[1] Op 1 april 2009 meldde de Belastingdienst hierover:
Voor iedereen geldt in box 3 een heffingvrij vermogen. Dit is een vast bedrag dat is vrijgesteld van belasting. Het heffingvrije vermogen bedraagt € 20.315 per belastingplichtige. Daarnaast geldt het volgende:
Als uw vermogen niet hoger is dan € 20.315, dan is het helemaal belastingvrij.
Als u 65 jaar of ouder bent, dan kan het heffingvrije vermogen worden verhoogd met de ouderentoeslag.
Als u kinderen heeft, dan kan het heffingvrije vermogen verhoogd worden met € 2.715 per minderjarig kind.
AIs uw vermogen hoger is dan het heffingvrije vermogen, dan telt alleen het deel boven de vrijstelling mee voor het berekenen van de belasting in box 3..."

Hij had overigens zo'n 30000,- over van PGB in 2008 en dat is verrekend met zijn PGB voor 2009. Dus het gaat wel over een aanzienlijk bedrag, in elk geval hoger dan 5000,-
Tja, ik zal voortaan het geld flink laten rollen...voor elke zorgverlener maar een flinke loonsverhoging dacht ik zo..
:wink:
M.C.T Geplaatst: maandag 17 Augustus 2009 12:28
"De Belastingdienst heeft mij gezegd dat ik zijn banksaldo moet opgeven in box 3 en dat ik dit vervolgens NIET mag vermelden als schuld of verplichting. Ik mocht blij zijn vlgs deze meneer dat ik het niet hoef op te geven als inkomen want dan zou het mij nog meer geld kosten"

Ik zou het toch opgeven als schuld. Het geld is immers niet van U, dus een schuld aan het zorgkantoor of aan zorgverleners.
Indertijd heb ik er de belastinggids nog op nageslagen:
Alleen schulden aan de belastingdienst kunnen niet als schuld worden opgevoerd.

Het zorgkantoor is geen belastingdienst, dus gewoon doen. Inmiddels heeft U van het zorgkantoor een rekening over wat U moet terugbetalen over 2008.
Dat bedrag zou ik gewoon opvoeren.

Als de dienst het niet accepteert mét Per Saldo bezwaar maken, vele mensen hebben belang bij jurisprudentie op dit punt.

Als U inkomstenbelasting erover zou moeten betalen, zou het wel U eigendom zijn en dan betaalt U natuurlijk fluitend daarover belasting.
Geplaatst: dinsdag 18 Augustus 2009 02:22
Volgens mij heeft de belastingdienst je (zoon) onjuist voorgelicht.

Hier staat al enkele jaren een bedrag op de spaarrekening dat hoger is dan het vrijgestelde bedrag voor huursubsidie enz. Die bedragen zijn bij de Belastingdienst bekend en door hen zelfs doorgegeven aan andere instanties.
Uiteraard hoeft daar geen belasting over te worden betaald - en ook geen rente - want dat geld is niet van mij.

Het is bekend dat dit PGB is - voorschotten die niet vrij te besteden zijn die buiten al die regelingen vallen. Soms tref je een onnozele instantie die daar niet van op de hoogte is. Die moet je dan soms jarenlang hetzelfde verhaaltje vertellen, uiteindelijk mag het aanwezige PGB-geld geen invloed hebben op je gewone huishouding met huursubsidie, zorgtoeslag (beide nota bene uitgevoerd door de Belastingdienst zelf), kwijtschelding en wat er nog meer aan regelingen is voor mensen met een laag inkomen.

Er hoeft dus helemaal geen jurisprudentie te komen, je moet het PGB buiten de aangifte laten. Ga je nog eens met dezelfde vraag naar de Belastingdienst en daarna nog eens, dan krijg je waarschijnlijk twee of drie verschillende verhalen. Waar het om gaat is dat lang niet alle medewerkers bij de belastingdienst en bij andere diensten kennis hebben van de status van een PGB. Dat is een hele aparte en daar kun je meer over te weten komen via zorgkantoor/informatiemap en websites. Die kennis heb je als PGB-houder zelf nodig en zal je naar die instanties steeds moeten uitdragen, anders gaat het inderdaad geld kosten.


De term ZZP die je gebruikt, is verwarrend. Bij mijn reactie ben ik er vanuit gegaan dat dit voor Zorgzwaartepakket staat en niet voor Zelfstandige Zonder Personeel (dat zou voor je zoon onlogisch zijn).



N.B. als je het slim wilt organiseren, gebruik dan een aparte bankrekening (eventueel met spaarrekening daar aan vast waar je geld zolang kunt wegzetten dat je niet meteen nodig hebt, kun je aardig rente op vangen) die uitsluitend voor het pgb bestemd is. Je kunt dan eenvoudig laten zien welk bedrag er niet van hem zelf is en dus niet meegerekend hoort te worden bij allerlei regelingen en instanties.
Heleen Geplaatst: woensdag 19 Augustus 2009 14:21
Bedankt voor alle reakties, dat waren goede tips! Dus dan klopt het advies van Per Saldo ook niet? Die zeggen nl dat ik het niet gelijktijdig op mag geven als schuld zodat het een tegen het ander weggestreept wordt. Die zouden dat toch moeten weten, dacht ik zo...
Ik ga het doen zoals jullie zeggen.
Geplaatst: zaterdag 22 Augustus 2009 04:04
Er zijn verschillende dingen gezegd dus nu weet niemand hoe je het gaat doen ...


(of wilde je met je reactie alleen maar iedereen tevreden stellen)
Heleen Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2009 17:29
Hallo Uitje, Tja.. de naslag in de belastinggids..da's een goeie. Op dit moment heb ik er voor gekozen om helemaal niets te vermelden in de aangifte. Mijn hoofd staat niet naar allerhand gedoe op dit moment. Ik volg mijn eigen logica in deze kwestie. Ik kan al die rare kronkels er niet bij hebben. Ik heb mijn handen vol aan de zorg voor mijn zoon. Het vorige jaar had mijn zoon ook een aardig bedrag over dat ik , uit onwetenheid en geredeneerd vanuit het idee: geen inkomen, dus ook geen vermogen, ook niet heb vermeld in de aangifte. Daar heb ik niets meer over gehoord. Als de Belastingdienst zelf aan de bel trekt, kan ik het alsnog zo doen zoal GWehkamp zegt. De afrekening van het Zorgkantoor is pas mei jl gekomen, maar nu kan ik ze wel mooi laten zien dat het een schuld is. Het is natuurlijk wel verleidelijk om zo'n groot bedrag op een spaarrekening te zetten ivm de rentewinst. Wij hebben nl een inkomen op bijstandsniveau. Ik vraag mij echter af of dat verstandig is, juist in verband met de bovenstaande aangifte in box 3. Daarnaast ook de vraag of dat wel mag met het PGB. Volgens mij niet, toch? :?
Heleen Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2009 17:39
Ik was nog iets vergeten. Voor het PGB heeft hij een aparte rekening vanaf het begin. Het is een renteloze privee-rekening. Ik heb althans nooit iets van rente gezien. Die rekening heeft hij al vanaf het begin van het PGB, dus zo'n 7 jaar al. Via deze rekening gebeuren uitsluitend en alleen de bij- en afschrijvingen van het PGB.
Hij heeft daarnaast een andere privee-rekening waar de WAJONG op gestort wordt en voor zijn privee-uitgaven. Dat is wel goed geregeld, dacht ik zo.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2009 21:19
Toch raad ik aan het op de belastingaangifte te vermelden en tegelijkertijd als schuld op te geven. De belastingdienst krijgt standaard de bankgegevens.
Dus als je het niet opgegeven hebt, krijgt hij een boete.
De belastingdienst controleert steekproefgewijs, dus áls het verhaal aan de orde komt, gelijk het hele verhaal. Niet opgeven is fraude, opgeven niet. In het laatste geval heb je een meningsverschil en dat is wat anders.
Geplaatst: maandag 18 Mei 2015 20:51
ik vind het schandalig dat het saldo van een PGB rekening moet worden opgeteld bij het vermogen.
PGB is GEEN inkomen en kan dus ook NOOIT een prive vermogen worden.
als men alles uitgeeft en opmaakt, heeft men geen probleem
maar als je het PGB niet over de balk gooit of aan creatieve burootjes overhandigd
maar in plaats daarvan het PGB zorgvuldig en kritisch besteed en daardoor a.h.e. van het jaar nog wat PGB over hebt (dat dan ook netjes terugbetaald wordt aan het zorgkantoor) dan wordt je daar uiteindelijk voor GESTRAFT.

als een gehandicapte (met hulp van ouders) tientallen jaren een spaarpotje voor later heeft opgebouwd (b.v een bedrag dat net onder het vrijgestelde bedrag zit) dan wordt in ieder geval de drempel van 2900 euro bij het vermogen geteld.
Dus de schuld mag (van de belastingdienst) nooit (in z'n geheel) worden weggeschrapt tegen het opgetelde saldo van de PGB rekening.
Ik heb al gehoord dat dit bij verschillende mensen tot gevolg heeft gehad dat de huurtoeslag van de afgelopen jaren wordt teruggevorderd.
Dit bedraagt duizenden euros.
ik vind dit schandalig en amoreel van de overheid.
de overheid (belastingdienst) zou goed en eerlijk gedrag (het meehelpen om de zorgkosten laag te houden )
moeten belonen in plaats van straffen.
Hier moet iets aan gedaan worden (politiek, ombudsmannen , clienten belangenorganisaties, per saldo, naar keuze)
doe iets , dit kun je niet laten gebeuren.
ik ben Mantelzorger en Vrijwilliger , maar op deze manier stop ik daar mee.
Overheid wordt wakker hierdoor help je de participatie maatschappij (die men zo graag wilt) om zeep.

Helaas denk ik dat deze kreet van onrechtvaardigheid, geen enkel gehoor krijgt bij de politiek/overheden die ons vertellen dat we elkaar gratis moeten gaan helpen maar eigenlijk het tegenovergestelde bewerkstelligen.
Heleen Geplaatst: maandag 18 Mei 2015 23:56
Hoi Arie,
Dit is een oud bericht waarop je reageert. Toch bedankt voor je reaktie. Inmiddels is er heel veranderd en zeker sinds dit jaar. Wat een toestanden met alle wijzingen in de zorg hè. Ik heb wat het bovenstaande betreft de afgelopen jaren mijn eigen plan getrokken. De telefonische info van de BD is zo onbetrouwbaar, het antwoord is afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt. Ik heb gewoon alles keurig als 'vermogen' opgegeven in box 3. Het is immers een banktegoed en daar kom je niet omheen. Maar wel gelijktijdig het hele bedrag opgegeven als schuld. Dat banktegoed is immers niet van mijn zoon, maar van het Zorgkantoor. Dat heb ik steeds zo de afgelopen jaren gedaan. Alleen heb ik zijn spaarcentjes zo veel mogelijk op mijn rekening gehouden i.v.m. om niet al te veel boven het heffingsvrij vermogen te komen. Dit jaar staat zijn hele budget geparkeerd bij de SVB en hoe het volgende jaar eruitziet...alleen dat het voor iedereen slechter uitpakt dat is wel duidelijk.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.