1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Samenstelling pgb zorg

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: dinsdag 16 September 2008 10:00
Hallo Allemaal!

Over een aantal weken komt mijn oma bij ons in huis wonen.

Ze woont op dit moment in een verzorgingstehuis op een verpleegafdeling. Onlangs is voor haar een nieuwe indicatie gesteld; ZZP VV04 (klasse7 is 7 etmalen per week)

Na vele ergenissen over het verzorgingstehuis hebben wij dus besloten oma in huis te nemen en te kiezen voor een PGB, vanzelfsprekend in overleg met oma.

Oma zit op een afdeling met mensen die zwaar dementerend zijn, en de afdeling is gesloten. De reden dat mijn oma daar zit is haar dwangneurose en haar beginnende dementie.
Door haar dwangneurose heeft ze zichzelf thuis ontzettend verwaarloosd en is anderhalf jaar terug opgenomen in het tehuis.
Nu met de regelmaat van eten, is het de oma van vroeger, tuurlijk met haar kwalen en dementie, maar niet te vergelijken met de dames die ook bij haar op de afdeling zitten.

Het verzorgingstehuis zit tegen het faillisement aan. Veel personeel is ontslagen en hoofdzakelijk hebben ze op de afdeling uitzendkrachten die soms verpleegkundige handelingen moeten doen, en hier niet voor bevoegd zijn. Wij weten dit omdat de achterbuurvrouw op deze afdeling werkt. (nog als één van de enige vaste medewerkers)

Oma raakt kleding, chag en borrel kwijt, op onverklaarbare wijzen, soms breng ik ´s middags een aantal pakjes(4 stuks) en wordt ik ´s avonds alweer gebeld dat er niets is :shock: :!:

Oma is altijd goed voor ons geweest en wij vinden niet dat zij dit verdiend. Wij hebben een groot huis en zijn nu bezig met het aanpassen van de benedenverdieping, waar ze dan haar eigen kamer met douchegelegenheid en toilet krijgt.

Maar nu dus het pgb. Ze hebben mij al uitgelegd dat ik de ZIN om kan zetten naar PGB, dus er hoeft geen nieuwe indicatie te komen.
Ze krijgt een budget van 52.000 euro per jaar :shock:
Vind het eigenlijk wel erg veel, of zie ik dat verkeerd?

De zorg die in de indicatie staat is als volgt:

Dus ZZP VV04 Klasse 7 (7 etmalen per week)
Wie kan mij uitleggen wat klasse 7 is?

De zorguren zit op 13 uren gemiddeld. Vind ik erg weinig gezien het budget van 52000. Kan ik dit budget dus voor meer uren gebruiken of moet ik mij houden aan de 13 uren?

Verzorging, begeleiding, speciale zorg (verpleging), Dagbesteding.

In de indicatie staat: De zorg wordt dag en nacht gegeven en er moet altijd iemand bij u in de buurt zijn. Er moet een alarmsysteem zijn, zodat u iemand kan roepen indien nodig.

Omdat de indicatie is afgegeven omdat ze in het verzorgingstehuis blijft staat er ook het volgenden: De zorginstelling krijgt een vergoeiding voor het aantal uren zorg dat u krijgt. De zorginstelling krijgt een extra vergoeding voor hulp bij het huishouden, maaltijden verzorgen en het wassen van uw linnengoed.

Wat ik mij nu afvraag. Volgens het zorgkantoor blijft dit de indicatie en hoeft er geen nieuwe te worden afgegeven. De zorg in natura wordt nu omgezet naar pgb, houdt dat dan in dat ze recht heeft op vergoeding voor
hulp in de huishouding en maaltijdverzorging?
Lijkt mij een beetje onzin. Ze heeft een kamer en de huishouding moet ik toch al doen, dus een kamer erbij of niet dat maakt niets uit. Tevens zal ze gewoon met ons meeeten, 1 extra persoon maakt ook niets uit.

Kortom, wat kan ik verwachten van dit ZZP wat eerst is uitgedrukt in natura en nu omgezet gaat worden naar PGB? Tevens de klasse 7, houdt dit in dat er 7 * een vergoeding is voor verblijf?

Ik hoop reactie te krijgen, ook van mensen die dezelfde ervaring hebben met het in huis nemen van moeder/vader, opa/oma.

Bedankt alvast en groet,
Lianne
Heleen Geplaatst: vrijdag 26 September 2008 19:25
Hallo, Dat is erg veel om uit te leggen. Misschien kun je eens kijken op de site van Per Saldo. Zij bieden ook eendaagse cursussen voor budgethouders.
Op hun site staat ook informatie over het ZZP. Als je oma die indicatie nog in ZIN (zorg in natura) heeft kun je deze indikatie 'verzilveren' in een PGB. Behandeling en Verblijf (in een instelling) kunnen niet in een PGB. Van het PGB kun je zelf de benodigde zorg inkopen. Die zorg en de uitgaven moet je kunnen verantwoorden aan het zorgkantoor. De prijzen voor het ZZP liggen nog niet vast. Voor een ZZP PGB gaat het bedrag waarschijnlijk lager uitvallen dan de prijs die de instellingen krijgen. Dus wat je oma nu krijgt is nog niet definitief. Voorlopig heeft je oma budgetgarantie. Dat betekent dat ze hetzelfde budget krijgt als de instelling (exclusief behandeling en verblijfskosten). Ook is nog niet duidelijk hoe de laatste bezuinigingsronde van Bussemakers het ZZP budget gaat beinvloeden.
Sterkte!
Geplaatst: vrijdag 26 September 2008 21:53
ZZP
VV OB-alg PV VP AB-alg OB-dag tijdelijke PGB ZZP 2007
klasse klasse klasse klasse klasse opvang
max
4VV 3 3 1 1 2 etmaal/w 52.188

Volgens mij blijkt hieruit dat VV ZZP klasse 4, geen klasse 7 kent.

Uw moeder heeft geen recht op huishoudelijke hulp, aangezien dat uit de WMO= gemeente moet komen. Maaltijdvoorziening is evenmin een AWBZ voorziening.

Van het budget moet U de eigen bijdrage nog aftrekken.
Van dat budget moet U rondkomen en alle zorg voor uw moeder betalen.
Dus bijv. geen verpleegster laten komen van de thuiszorg, zonder de instelling uit het PGB te betalen.
Verder: als Uw moeder naar een dagcentrum gaat moet dat ook uit het PGB. Als zij dat als zorg in natura krijgt moet U dat aan het zorgkantoor melden, zodat Uw PGB dienovereenkomstig verlaagd wordt.
Hoeveel uren zorg U inkoopt is Uw zaak. Als de hulp duurder is, moet Uw moeder die uit eigen zak bijbetalen. Als die goedkoper is, kunt U meer uren inkopen. Dat is de essentie van het PGB: U krijgt een bedrag en dat mag U besteden, zoals U wilt, zolang dat maar aan AWBZ erkende hulp.

Op de site van Naar Keuze:http://www.naar-keuze.nl/PGB/Brochure_PGB_2008 kunt U een zeer uitgebreide instructie downloaden. Wellicht wordt het dan allemaal duidelijker.

Dat Uw moeder formeel in de instelling blijft lijkt mij onjuist.
Als dat zo is moet de instelling alle hulp bij U thuis verzorgen.
Er is dan sprake van "een volledig pakket thuis". Het PGB dient dan om die instelling te betalen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.