1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blijft het PGB wel bestaan ????????????????

Auteur Bericht
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg Geplaatst: woensdag 23 Juli 2008 08:46
Hallo,graag vraag om het volgende. Ik lees en hoor meer geruchten dat er flink gekort zal worden op het PGB,de aanvraag lastiger zal worden(voor adhd/pddnos) dat ob en ab 2009 samen gaan? Maar ook de psychiatrische zorg voor kinderen uit de awbz zouden gaan?? Kan dat dus betekenen dat we op den duur geen pgb meer kunnen ontvangen en over moeten gaan in zin?? Ik maak me grote zorgen omdat ik dus 4 kinderen heb die zorg nodig zijn en allen een psychaitrische stoornis(sen).
Door het PGB en dus inhuren van hulp in ons gezin en buitenshuis is het mogelijk de kinderen allen thuis op te voeden met een team mensen om ons heen! Dit kan dus alleen met het inhuren via pgbzorg. Hiervoor hebben we te maken gehad met crisis,behandelgroep,woongroep en ontzettend veel heimwee en verdriet en de kinderen zijn emotioneel beschadigt door verschillende uithuisplaatsingen! Nu gaat het zo goed maar ik ben wel broodnodig afhankelijk van de hulp in en buitenshuis. IK hoop dat iemand mij zekerheid kan geven want anders zouden allereerst ontzettend veel kinderen niet thuis kunnen wonen en zouden er ook ontzettend veel mensen hun baan kwijt raken toch?

vr gr J.Prins
Geplaatst: woensdag 23 Juli 2008 13:53
hallo, je hebt gelijk, de plannen lijken slecht... ik hoop slechts dat ze heel hard in gezet hebben met de gedachte dat er toch weerstand zou komen en dat ze dan wat milder kunnen overkomen....?

de aanvraag voor deze groep blijft gelijk, tenminste je moet door een psychiater erkend een diagnose hebben, een vermoeden of andere ingewikkelde problematiek maar geen adhd of pdd-nos is geen reden voor een pgb meer..
je hebt het vervallen van pgb en overgaan naar zin maar dat maakt niet uit, bij beide is de indicatie en inzet dan gelijk. begeleiding in zin is dan ook maar 1 vorm.
ze willen dus de mogelijk op uren niet meer geven alleen dagdelen. het verschil is dat dagdelen minder geld oplevert en wil een zorgaanbieder hier voor werken dan moet hij minstens 4 tegelijk hebben om tot een salaris te komen. en wil je 4 tegelijk hulp aanbieden dan zal dat niet thuis zijn maar op een externe locatie. de hulp thuis met 1 of 2 kinderen zal denk ik vervallen..
je kunt natuurlijk voor meer geld ook kiezen voor minder uren en dan als nog thuis.
het lijkt een heftige ingreep maar ik zie ook dat heel veel ouders dit deel van hun pgb aan zichzelf betalen niet uit nood maar omdat ze het niet hoeven uit te geven aan begeleiders. ze willen tijdelijk verblijf en vakanties en verder geen inbreuk op hun privacy terwijl hier wel geld voor is aangevraagd. en veel zullen het als oppas gebruiken om te werken of voor leuke uitjes. ik kan me beide opties heel goed voorstellen, want een middagje met een jongen met adhd is niet een spelletje mens erger je niet doen.. maar vaak wordt de bioscoop ook betaalt en andere uitjes, ik vond het prima als dat geld er zou zijn, als we in geldnood komen in Nederland kan ik me toch voorstellen dat hier strakker in wordt gerekend. vooral als je ziet dat de mensen in instellingen en verpleeg huizen er bar slecht voor staan.. zelf een koek bij de koffie kan niet meer. echt triest en dat tegenover 1500 voor een kind van 12 dat gewoon naar school gaat, ouders heeft en zelf ook nog naar een club gaat en met ouders op vakantie, hoe moeilijk ook, ik begrijp het wel! maar dat wil niet zeggen dat dit voor sommige gezinnen een echte aanslag zal zijn...
Geplaatst: donderdag 14 Augustus 2008 12:23
Misschien moeten we ons minder concentreren op wat er mogelijk gebeuren gaat en wat meer op het duidelijk maken wat er met pgb-gelden gedaan wordt. Grotere instanties die pgb-hulpen bemiddelen hebben de verplichting tot registratie en kwaliteitsnormen gekregen. Volgens mij wordt het tijd dat we als freelancers het zelfde gaan doen.
Voor iedere cliënt een dossier, een plan van handelen en vaste evaluatie momenten. Als we dit registreren kunnen zowel wij als onze cliënten een betere verdediging opbouwen tegen zowel politieke willekeur als tegen misbruik van pgb- gelden.

Verder is het heel moeilijk om een situatie van buitenaf te beoordelen dus denk ik dat er veel minder misbruik van gelden gemaakt wordt dan er vaak gezegd wordt. Afbreken van mensen is makkelijk, het opbouwen van mensen ( ons werk dus) een heel stuk moeilijker. Hoe meer er over misbruik gesproken wordt hoe sneller en groter de bezuinigingen.

Jolanda
Geplaatst: donderdag 14 Augustus 2008 13:33
"ik zie ook dat heel veel ouders dit deel van hun pgb aan zichzelf betalen niet uit nood maar omdat ze het niet hoeven uit te geven aan begeleiders."

Bij invoering van het PGB was het uitdrukkelijk de bedoeling, dat ouders de keuze kregen tussen zorg uitbesteden of zelf doen, zo is indertijd door de toenmalige staatssecretaris Terpstra verteld.
Het PGB is dus ook bedoeld als een loonvervangende uitkering voor ouders. Dat sommige mensen dit niet bevalt is één, maar geen rede om daar besmuikt over te doen.
Bij hoeveel ouders dit geleid heeft tot een hoger inkomen is onbekend.
Bovendien: Veel moeders blijven thuis tot hun jongste kind 6 wordt.
Veel gehandicapte kinderen halen het niveau van 6 jaar niet met als gevolg, dat moeders ook daarna thuis blijven. Ook dat is loonderving.

Het werken met hulpverleningsplannen door freelancers lijkt mij een goede zaak. Daarmee kunnen PGB houders op hun beurt aannemelijk maken, dat zij verantwoorde hulp hebben ingekocht, zoals in de voorwaarden van toekenning staat.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.