1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vraagje PGB aanvraag !!

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 02 Juni 2008 23:55
Mijn broertje is 23 jaar en heeft een chronische ziekte .. hij woont op zijn eigen en ik zorg voor hem. Doordat ik constant voor hem moet zorgen kan ik zelf niet werken, en hij laat niemand in zijn buurt komen behalve mensen die hij kent. Ik ben van plan om een PGB aan te vragen ik ben dagelijks 6 uur bezig met hem moet namelijk al het huishouden doen en daarbij ben ik de meeste nachten bij hem voor het geval dat .. Hij kan zelf niks ik help hem met alles douchen - wc . Heeft u enig idee welke niveua hij straks komt ? En kan ik de hele aanvraag procedure zelf alles regelen ( weet er namelijk niet veel van ) , of moet ik daarvoor een deskundige inschakelen ? En hoelang zal het ongeveer duren voordat ik geld op mijn rekening krijg ?

Ik ben echt heel blij dat ik deze prachtige site ben tegengekomen.

Alvast bedankt voor alles ,

MVG,

A. van Dalen
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 20:50
de MEE kan je helpen.-- je moet het aanvragen bij het ciz. op hun site staat een aanvraagformulier en postcode adres uit jullie omgeving-- voor het ciz is er een duidelijk verschil tussen mantelzorger en zorg begeleiding. ze zullen jou en je broer uithoren en verwerken in het pgb, wat volgens de regels aanvaardbaar is dat jij het als familie betaald of als mantelzorger gewoonlijk doet. (dus gratis)--- als je het goed en overwogen aanvraagt is hier best wel pgb geld voor te krijgen.-- als familielid mag je wel als freelancer werken maar je kunt niet in dienst bij je broer, dus geen ziektekosten verzekering of aow, of ww.--- de huishoudelijke hulp loopt via ciz naar de gemeente die regelt dit verder en de rest wordt door het zorgkantoor betaalt.
--- het is aan de ene kant goed en betrokken om je familie te helpen maar tegelijk ook te dichtbij en daarom niet altijd deskundig, objectief en professioneel. dit kan ik zeggen zonder dat ik je deskundigheid of diploma,s in twijfel trek! maar de familieband kan objectief en doortastende hulp wederzijds belemmeren. en ik zie regelmatig dat dit op den duur meer strijd dan plezier op levert-- mogelijk zit je zelf op een bepaald moment klem: je vindt de zorg te zwaar of omdat het niet meer een gunst is maar dan een plicht kan het je zwaar valt dan zou je wel willen stoppen, maar dan heeft je overweging financiële consequenties en dan is een beslissing niet meer objectief te maken. een broer van 23 die alleen jou als hulp wil is niet een positieve overweging en redding voor zijn houding. je moet nog 73 jaar.....leuk maar ook goed nadenken dus!
Jeroen Geplaatst: woensdag 04 Juni 2008 21:04
Beste Aysegul,
Ik vind het geweldig wat je voor je broer doet, als het mogelijk is wil ik je graag helpen.

Ik wil je nu wat algemene informatie geven. Mocht je hier niet genoeg aan hebben, dan is het misschien handiger om rechtstreeks via berichten, te overleggen.

Afhankelijk van hetgeen je wilt aanvragen moet je bij de gemeente (afdeling WMO) of bij de AWBZ (Het CIZ stelt de indicatie voor o.a. de toegang tot de AWBZ) zijn. Hulp in de huishouding moet je bij de gemeente zijn. Soms schakelt de gemeente het CIZ in voor een indicatie, sommige gemeenten (bijvoorbeeld Rotterdam) doen dit niet. Persoonlijke Verzorging, Ondersteunende- en activerende begeleiding moet je nu nog bij het CIZ zijn. Voor sommige aandoeningen gaat dit aan het einde van het jaar, mogelijk, naar de gemeente.

Dit alles staat los van Zorg in Natura (zoals bij de thuiszorgorganisaties) of Persoons Gebonden Budget (PGB). tijdens of na de aanvraagprocedure moet je aangeven of je Zorg in Natura of PGB wilt. Dit geldt zowel voor de WMO als via de AWBZ.

Een aanvraagprocedrue duurt ongeveer 6 weken bij het CIZ. Daarna moet alees geregeld worden voor het PGB. De budgethouder moet hiervoor een aantal formulieren ondertekenen.

Tip:
- Neem een aparte rekening voor het PGB.

Geef bij je aanvraag heel precies aan wat je nodig hebt. Liever iets te veel dan te weinig. Je krijgt nooit meer dan je aanvraagt, wel minder.

Als je het winlt, wil ik je wel helpen bij de aanvraag.

Succes.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.