1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Beperking PGB voor kinderen met gedragsstoornis

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 01 Juni 2008 18:43
We zijn het allemaal met elkaar eens dat de AWBZ kosten de pan uitrijzen op het moment. In haar voortdurende streven de kosten te beperken heeft staatssecretaris Bussemaker (VWS - PVDA) haar oog laten vallen op de PGB houders die een gedragsstoornis hebben zoals ADHD of Autisme. Veel van deze kinderen krijgen een indicatie voor begeleiding en zien dit terug in de vorm van een PGB. Deze indicatie wordt gesteld door bureau jeugdzorg. Dit provinciaal gesubsidieerde orgaan gaat iets te rijkelijk om met de indicaties vindt Bussemaker en alleen de begeleiding voor de zwaarste gevallen zullen gehandhaafd blijven.

Is dat terecht of onterecht? Ik ben op zoek naar ouders die een kind hebben met een gedragsstoornis en die begeleiding ontvangen vanuit een PGB. Ik zou graag de persoonlijke gevolgen van zo'n besluit willen horen zodat deze breder bekend worden dan nu het geval is en deze publiceren. Wat maakt dat PGB mogelijk voor het kind? En waarom kunnen we er niet zonder?

Via mijn profiel kunt u in contact met mij komen.

Lex
Geplaatst: maandag 02 Juni 2008 14:55
Nou, ik zet mijn reactie net zo lief hier.

Ik heb een zoon van 11 met de diagnose PDD-nos. Hij staat bij BJZ te boek als extreme PDD-nosser. Het PGB is een aantal jaren geleden onze redding geweest. Ik ben een alleenstaande moeder met de zorg voor 3 kinderen, naast mijn zoon met PDD-nos nog een zoon van 9 die chronisch ziek is en een meisje van 13 dat hoogbegaafd is (en ook de nodige problemen heeft gehad in het verleden). Daarnaast ben ik zelf rolstoelgebonden door 3 chronische aandoeningen. Ik zorg volledig alleen voor mijn kinderen er is geen vader die af en toe kan bijspringen.

Ongeveer 3 jaar geleden heb ik aangegeven het niet meer te redden, het antwoord van de kinderpsychiatrie was mijn kind langdurig op te willen nemen. Omdat mijn kind(eren) nogal wat verlieservaringen te verwerken hebben gekregen in hun jonge leventje, en ik de enige stabiele factor ben, leek mij dat geen goede oplossing. Ik ben zelf op zoek gegaan en heb een PGB voor hem aangevraagd. Inmiddels krijgt mijn zoon dagelijks intensieve begeleiding, heeft hij elke woensdagmiddag speciaal voor hem een persoonlijk begeleider en gaat hij één weekend in de maand uit logeren. Dit alles van een niet al te ruim PGB, maar door slim zorg in te kopen kan er heel veel mee. Zonder dat PGB zou het inderdaad uitdraaien op een opname of uithuisplaatsing met alle gevolgen van dien voor een kind dat zich nu gelukkig voelt en zich aan het ontplooien is binnen zijn mogelijkheden! Voor mij als moeder is het NU goed te doen, ik kan de zorg delen met een tweetal ervaren zorgverleners en kan één weekend in de maand bijkomen en mijn andere twee kinderen alle aandacht geven. Als het PGB voor hem zou wegvallen zou dat een vreselijke ramp zijn! Niet alleen voor mijn zoon, maar ook voor mij en zijn broer en zus!
Geplaatst: maandag 02 Juni 2008 14:56
Vroeger vielen deze categoriën onder de Jeugdzorg. Alleen Autisme
en ADHD in combinatie met een IQ < 76 viel onder de AWBZ.
Vroeger waren er eveneens Moeilijk Lerende Kinderen met een IQ rond de 80. Die categorie staat nergens meer benoemd.
Als deze term nog gebezigd wordt blijkt het meestal te gaan over wat nu ZMLK kinderen genoemd worden.
Tegenwoordig wordt er veel meer gediagnostiseerd dan vroeger, dus er zijn ook veel meer gediagnistiseerden dan vroeger. Niet alleen vanwege de problematiek, maar ook omdat aan diagnoses behandelingen gekoppeld behoren te worden waardoor er veel geld mee gemoeid is.
Nu het voor de centrale overheid te duur dreigt te worden, wordt wederom gegrepen naar de oplossing van de decentralisatie; de gemeenten verantwoordelijk maken.
Kortom het blijft de komende jaren nog onoverzichtelijk voor mensen met problemen!
Geplaatst: maandag 02 Juni 2008 17:52
gwekamp, maar ik denk wel dat ik de logica begrijp dat geld dat er geincasserd word door alle burgers dat daar terecht over na wordt gedacht wie er recht op heeft en door welke instantie. verkeersboete s: hoe hoog moeten de boetes, maar vooral wat gebeurd er met het geld, wie profiteert hier van? overheidsgeld: krijgen mensen in de gevangenis nog een uitkering? nu misschien niet meer, dat voet als buitenstaander terecht! maar zo zijn er meer dingen die we met elkaar betalen en uitgekeerd krijgen en terecht moeten we kijken of de algemene bijdragen van alle inwoners genoeg is om alle problemen op te lossen! zo niet dan moet of de algemene bijdrage van alle awbz plichtigen omhoog of kijken of het ook verdeeld kan worden over andere instanties. problematiek in het gedrag zijn mogelijk ook met ouder advies en ondersteuning op te lossen.... dat is goedkoper en wat zou het effect kunnen zijn??? ik weet het ook niet, maar we moeten met elkaar bewust en verantwoord met het pgb omgaan, want er zijn veel meer vragers nu dan 10 jaar geleden. een pgb is gewoon ook leuk en handig voor deze doelgroep, als het er niet was, hoe groot was dan de vraag ingeschat??
geen idee, maar wel het overdenken waard!!
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 11:24
Dat de AWBZ uitgaven sterk stijgen is natuurlijk een probleem. Deels komt dat door de vergrijzing en deels doordat problemen, die vroeger niet als zodanig benoemd werden nu een medische diagnose opleveren.
Wat je vervolgens ziet is, dat een herziening van de AWBZ bijv niet zozeer een bezuiniging op de overheidsuitgaven oplevert, maar dat de oplossing gezocht wordt in het verschuiven van de uitgaven naar de gemeenten of de ziektekostenverzekering en wellicht de jeugdzorg.
Dat vervolgens de inkomensafhankelijke bijdrage voor de ziektekosten
dit jaar flink verhoogd is; daar hoor ik bijv. niemand over.
Een ander voorbeeld is de stijging van de WAJONG-uitkeringen.
Die blijkt grotendeels veroorzaakt te worden doordat de gemeentes zelf budgetverantwoordelijkheid hebben gekregen voor de bijstandswet.
Op hun beurt hebben gemeentes mensen, die vroeger in de bijstand zaten, doorgeschoven naar de WAJONG en ook naar de PGB's.
( Als je een gehandicapt gezinslid hebt én in de bijstand zit, krijg je van de gemeente al snel het advies om een PGB aan te vragen. Als het een beetje meezit scheelt dat weer een bijstandsuitkering.)
Kortom mijn zorg is, dat er niet bezuinigd wordt, maar dat kosten binnen de overheidsdiensten worden doorgeschoven, die dan steevast elders weer tegenvallers veroorzaken.
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 21:01
ik begrijp het volgende niet helemaal:
p hun beurt hebben gemeentes mensen, die vroeger in de bijstand zaten, doorgeschoven naar de WAJONG en ook naar de PGB's.
( Als je een gehandicapt gezinslid hebt én in de bijstand zit, krijg je van de gemeente al snel het advies om een PGB aan te vragen. Als het een beetje meezit scheelt dat weer een bijstandsuitkering.)
Kortom mijn zorg is, dat er niet bezuinigd wordt, maar dat kosten binnen de overheidsdiensten worden doorgeschoven, die dan steevast elders weer tegenvallers veroorzaken.

naar mijn weten mag een bijstand of ww houder niets bijverdienen of je moet in totaal meer dan 1000 euro per maand verdienen met het pgb dan zit je boven het bedrag van de bijstand en vervalt de bijstand. de tweeverdieners die hunzelf of kinderen op de loonlijst zetten hebben dit er gewoon bij (wel een hoog belastingafdracht maar het is goed) maar met een bijstand mag je geen geld zelf houden. en dus gaat het pgb dat een bijstandsouders heeft 100% naar zorgleveraniers en hebben ze zelf niets aan..en een pgb is straks een totaal onderdeel van de wmo die de verantwoordelijkheid heeft om de burgers in hun gemeente zorg en opvoeding en andere ondersteuning aan te bieden dat is de wmo! maar het klopt dat iedereen die vindt dat de bodem van zijn geld of inzet is gedaan gaat nadenken over partners die zij vinden dat die een deel of helemaal kunnen overnemen. zorg blijft een dienst die geen geld terug geeft aan de maatschappij. awbz is met elkaar als land de zwakke schakels versterken en hoe we dat doen en hoe wij vinden dat wij met elkaar de zorg betaal houden voor iedereen dat is een kunst...!
Geplaatst: woensdag 11 Juni 2008 21:21
ik als moeder van een zoontje van 4 met de klassieke vorm van autisme, heb net een pgb toegekend gekregen, en wat ben ik er blij mee, eindelijk weer tijd voor mijn andere kinderen, er komt wat meer ruimte in ons gezin, als ze dit gaan afschaffen of minderen kun je mij afvoeren.....
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 14:55
Je verhaal over de bijstand klopt. Per Saldo heeft in het verleden flink geprotesteerd tegen deze gang van zaken. Iemand in de bijstand kan niet gedwongen worden een PGB aan te vragen én dat aan zichzelf uit te betalen, zodat de bijstandsuitkering ( gedeeltelijk) kan vervallen.
Voor wat betreft de WAJONG: de overheid geeft zelf aan, dat dit een oorzaak is van de toestroom.
Een jongere moet door de gemeente aan het werk gezet worden.
Als een jongere dat niet kan moet de gemeente een uitkering verstrekken of........... naar de Wajong verwijzen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.