1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Moet dat nou echt zo lang duren?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 30 Mei 2008 00:06
Ik verbaas en erger mij aan de waanzinnige termijnen, die er over heen gaan voor het PGB afkomstig uit de WMO daadwerkelijk beschikbaar komen.

In maart heb ik geconstateerd dat zorg in natura voor mij absoluut geen oplossing was. Ik kreeg bazige, rechtlijnige krachten toegestuurd, die uiteindelijk gewoon hun vak niet beheersten.

Op 22 maart heb ik bij het CIZ omzetting naar PGB aangevraagd. Daar werd mij meegedeeld dat voor het gemak die aanvraag gecombineerd zou worden met een reeds lang lopende aanvraag om van drie uur huishoudelijke hulp er zes te maken.

Op 8 mei kreeg ik van het CIZ positief antwoord en naar nu blijkt is ook pas op die datum de zaak doorgestuurd naar de afdelijng van de gemeente Amsterdam, die de budgetten beheert. Afgelopen week heb ik bezorgd eens opgebeld en te horen gekregen, dat ik pas mocht bellen zes weken na de doorzending door CIZ. Het is dan inmiddels 20 juni geweest.

Dan moet als alles goed gaat, ik een formulier insturen, waarna de afdeling VIJF weken nodig heeft om het geld ook daadwerkelijk op mijn rekening over te maken. Oftewel rond 31 juli.

Ik heb inmiddels twee krachten aangenomen, eigenlijk al veel te laat, die beiden een stukje verzorging en een stukje huishoudelijk verzorgen. De betaling voor negen uur per week moet ik blijkbaar deels voorschieten, deels "lenen" uit het PGB voor verzorging, dat er overigens ook nog niet is, maar wel toegezegd voor eind deze maand (mei).

Mijn vraag is wat ik aan deze belachelijke situatie nu nog kan verbeteren? Heb ik uberhaupt iets fout gedaan waar ik me niet van bewust ben.?
Geplaatst: vrijdag 30 Mei 2008 01:08
2 jaar geleden kon ik nog voor ander een pgb aanvragen met terugwerkende kracht! toen werd het dat het bij een akkoord tot 6 weken na aanvraag absoluut in zou gaan, en nu mag je hopen dat ze je binnen 3 maanden helpen en dat alles goed verloopt. ik begrijp dat je in Amsterdam woont, daar zullen de zorgvragers veel meer als een nummer behandeld worden. ik woon in een gemeente in Friesland, na een paar jaar niet bij de wmo geweest te zijn, groeten ze mij nog op straat!. ze kennen je persoonlijk en hun zorgvragers zijn te overzien en kunnen daarom echte schrijnende situaties sneller herkennnen en behandelen. in een grote stad zal iedereen terecht of onterecht zich een spoed toewensen! ik ben bang dat dit per gemeente verschillend is. nog een verschil: als je hier een hulpmiddel aanvraagt kun je ook wel 3 tegelijk krijgen zonder bij betaling in bruikleen (een rolstoel, een fiets rolstoel en een buggy) ik weet van verhalen dat je daar zo maar een jaar op 1 hulpmiddel zit te wachten.. ik vrees dat je geduld moet hebben naar wel alert blijven en afspraken bewaken, succes
M.C.T Geplaatst: vrijdag 30 Mei 2008 10:33
Het lijkt mij, dat de indicatie met ZIN kan doorlopen totdat het PGB feitelijk beschikbaar is. Anders zou je door op PGB over te stappen in de tussenliggende periode helemaal geen hulp kunnen krijgen.
Dus ik zou even "doormodderen"met ZIN totdat het PGB feitelijk beschikbaar is.
Zolang ZIN en PGB elkaar niet administratief overlappen krijg je geen probleem.
Dit gaat natuurlijk niet op bij een uitbreiding van de indicatie.
Bovendien ben ik benieuwd of de administratie van het zorgkantoor en de gemeente is ingesteld op deze handelswijze.

Sterkte!
Geplaatst: zondag 01 Juni 2008 20:29
Combinatie van ZIN en PGB had misschien gekund, maar biedt nu geen oplossing meer. Ik heb inmiddels, via deze site overigens, twee krachten aangetrokken, maar wat meer zegt: de thuishulporganisatie (OSIRA) heeft na het wegsturen van de geleverde krachten nooit meer iets van zich laten horen. Dat ze geen anderen hebben gestuurd, kan ik nog wel begrijpen, maar de overeenkomst is van hun kant niet eens opgezegd. En ze hebben ook niet geprotesteerd, wat ik dan maar interpreteer als mij gelijkgeven.

Eigenlijk verwacht ik min of meer als staartje nog wel een claim van osira voor een bepaalde tijd aan ZIN, maar dan zijn ze bij mij toch echt aan het verkeerde adres. Mij is welgeteld zes uur geleverd, waarin nog geen drie daadwerkelijk hulp geboden is. En die was slecht.

Ik begrijp dat het in sommige andere gemeenten beter gaat, maar daarvoor verhuizen vind ik wat drastisch. Moet ik waarschijnlijk trouwens toch, maar dan wel binnen Amsterdam (ik woon nu op drie hoog).
Cailin Geplaatst: maandag 02 Juni 2008 12:57
Hoi Seepeart,

Volgens mij moet jij zelf bij OSIRIS opzeggen. In ieder geval niet gaan wachten tot zij over de brug komen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.