1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Pgb-houders overspoeld?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 13 Mei 2008 22:33
Beste PGB-houders en/of betrokkenen,

Voor mijn eindgesprek van de SPH heb ik een stelling opgesteld naar aanleiding van de ervaringen van mijn 'PGB-gezin'.
Zij hebben het gevoel overspoeld te worden; veel zelf te moeten regelen naast het PGB, voornamelijk nu hun zoontje is opgenomen voor dagbehandeling in een psychiatrische instelling.
Voorbeelden zijn het regelen van vervoer, de administratie, de nieuwe indicatiestelling, gesprekken, geen zicht op wat goede zorg is en wat mogelijk is, etc.

Zijn er meer budgethouders die deze of een soortgelijke ervaring hebben?

Vriendelijke groet,

Sietske
M.C.T Geplaatst: woensdag 14 Mei 2008 13:54
We moeten uitkijken om van de oplossing geen probleem te maken:
PGB is voor mensen, die willen en kunnen organiseren, die zelf de regie willen en kunnen voeren over hun hulp.
Als dat te moeilijk/lastig is moet je ZIN aanvragen.
Geplaatst: woensdag 14 Mei 2008 21:24
ik ben het met gwekamp eens! ik ben me er zeer van bewust dat mijn organisatie bestaat bij gratie van een pgb, en toch is het een feit dat je met veel kennis van zaken het pgb pas echt goed kan inzetten! en dat terwijl je het pgb juist ter ontlasting van je leefsituatie wil gebruiken. de vrijheid die het pgb geeft is fantastisch, maar het inzicht, organiseren, verantwoorden, uitpluizen, inlezen enz. is behoorlijk pittig. natuurlijk kun je hier een bedrijf voor inhuren, maar hierdoor raak je al een deel eigen inzicht, visie en geld verloren gaan, maar mag natuurlijk wel!
het vraagt in een situatie waar de zorg je boven je hooft stijgt aandacht voor veel finacieele zaken. maar dat bij elkaar is de vervelende situatie die een zorgelijke situatie ook typeert. door je ziekte of handicap ben je afhankelijk van veel wetten en subsidies, steeds weer zoeken en hand ophouden. grip op je leven dat is wat je wil bij een langdurige kwestie. maar het houdt veel in!!!
Geplaatst: maandag 19 Mei 2008 16:06
Een goede hulpverlener neemt niet de regie over maar legt uit wat de verschillende mogelijkheden zijn en wat de gevolgen van verschillende keuzen. Op die manier kan je dus professioneel advies en ondersteuning krijgen zonder de regie te verliezen. Wel is het moeilijk om uit te vinden waar deze ondersteunende hulpverleners te vinden zijn. Een voordeel is wel dat ook voor deze vorm van hulp een apart pgb-budget bestaat dus het wordt vergoed als je het op de juiste manier aanvraagt. Er kan heel veel maar de overheid heeft geen duidelijke cliënteninfo gemaakt.

Sucses,
Jolanda
Geplaatst: maandag 19 Mei 2008 17:31
jolanda jij benoemt: "Een goede hulpverlener neemt niet de regie over maar legt uit"maar dan ben je al in een fase verder. want wat is een goede hulpverlener? en wat mag die goede hulpverlener dan wel niet kosten? het begint echt met zoals persaldo doet, jezelf onderzoeken en realiseren dat hoe mondiger je bent en je verdiept in de pgb materie en prijzen en kwaliteit van verschillende mensen vergelijkt dan zou je er het beste uit kunnen halen. maar deze energie is eerst bijna net zo intensief als de zorg zelf geven en geen geregel en gestress met geld en contracten en verantwoordingen en belasting. een goede hulpverlener vertelt dit aan de zorgvrager..(zonder kosten)
Geplaatst: maandag 19 Mei 2008 20:40
..
Jeroen Geplaatst: maandag 19 Mei 2008 20:58
Mijn opmerkingen schijnen kwetsend te worden ervaren, dus trek ik mij terug uit deze discussie.
Jeroen
Geplaatst: maandag 19 Mei 2008 21:24
jolanda, wat ik bedoel is: bij in natura was het heel simpel. je gaf je wens aan: ik heb ondersteuning nodig of verzorging enz. en dan regelde het zorgkantoor de rest! het nadeel hier van is, dat zei bepalen bij welk bedrijf, dat is nog daar aan toe, maar daar werken mensen die jij niet persoonlijk hebt uitgekozen maar omdat ze gematcht worden. die doen natuurlijk hun best! maar met pgb moet je zelf onderhandelen: wil ik dat sympathieke buurmeisje wat maar 8 euro per uur kost, ze is flexibel, lief, enthousiast en bekend met de situatie. of dat vip bureau met veel service, informatie, advies en kennis van zaken en dan 40 euro per uur... zeg het maar.. en dan nog, mag dit zo? moet dit zo? wel of niet belasting betalen? contracten? bemiddelingsbureau zo ja waarom wel of niet? wat is duur, wat is dan het verschil met? enz. enz. kwaliteitskeurmerk? bhv? ehbo? welke opleiding moeten ze hebben? hoe kan ik controleren? wat als? dat moet je eigen maken, en daar ben je vrij in om een bedrijf voor in te kopen.. geen probleem, ze doen werk met hun hart en betrokkenheid maar le levert wel geld in wat ook rechtstreeks aan zorg had kunnen worden uitbesteed. ik zie mensen met weinig kennis het goed zelf doen en mensen met een eigen bedrijf het uitbesteden, die hadden naar mijn mening dit gemakkelijk zelf kunnen regelen. maar de zorgvrager is zelf wijs genoeg....tenminste als je er de tijd voor neemt en je er op voorbereid! en dan kun je heel goede hulpverleners treffen. en dat vindt ik soms een speld in de hooi berg zoeken. niet omdat ze er niet zijn.. maar welke nieuwe pgb-er vindt binnen een week nou deze site? je moet je verdiepen dus!
Geplaatst: maandag 19 Mei 2008 21:33
jeroen waar jij het over hebt is dat jij ook via het ziekenfonds betaalt kan krijgen.. maatschappelijk werk is een twijfelachtig aanbod binnen het pgb. de zorgverleners die werken voor het pgb kunnen alleen op die manier werken en hun inkomsten krijgen en hebben niet de keus om het via het ziekenfonds eventueel te declareren. dat jou werk een klachtencommissie heeft is ook meer dan logisch!! je hebt een erkend beroep dat een bepaalde waarde en kwaliteit moet hebben. je bent ook instaat om een betaling te regelen via de ziekenfonds en dat moet gecontroleerd worden.. maatschappelijk werk en pgb.. ik twijfel.. snap je dat? maar dat wil niet zeggen dat pgb er geen kwaliteit hebben of willen laten zien.. maar soms zit de kracht net als bij humanitas of slachtofferhulp niet in de deskundigheid maar in de betrokkenheid of de eigenheid van de persoon of de unieke kwaliteiten van de zorgaanbieder. en met pgb hoort het zo te werken, om wat voor reden het pgb even bij een zorgaanbieder niet (meer) werkt moet je verder kijken. blijf zoeken naar betrokken persoonlijke zorg. ongeacht papieren en kwaliteits blabla. jou leven, jou situatie jou kans!!
Jeroen Geplaatst: dinsdag 20 Mei 2008 18:42
Mijn opmerkingen schijnen kwetsend te worden ervaren, dus trek ik mij terug uit deze discussie.
Jeroen
M.C.T Geplaatst: woensdag 21 Mei 2008 14:36
Er is overigens geen enkel beletsel voor een maatschappelijk werker
om op basis van een PGB contract ondersteunende en/of activerende begeleiding te bieden.
Geplaatst: woensdag 21 Mei 2008 15:32
..
Geplaatst: donderdag 22 Mei 2008 17:33
Ondersteunende en of activerende begeleiding is een typische Maatschappelijk werk aangelegenheid. Wij zijn daar de professionals in,
beweert Jeroen, die ook in het bestuur zit van vrijgevestigde maatschappelijke werkers...poeh poeh..:-)


Ik heb het gevoel dat Jeroen erg voor eigen parochie preekt..
en wrs nog jong en weinig levenservaring heeft.

Mijn ervaring is dat maatschappelijk werkers je laten stikken als ze erg nodig zijn en niks anders doen en kunnen dan verwijzen naar de huisarts, buro voor rechtshulp, en andere instanties.
De sociale gids , uitgegeven door gemeente, ken ik ook en adviezen en
verwijzen kan iedereen wel.

Het gaat juist om betrokkenheid, empathie, kennis en levenservaring.
Naast de client staan , voor hem/haar opkomen en doorzetten....

Ik heb zelf de ervaring dat pgb ondersteunende begeleiding het beste gedaan kan worden door verpleegkundigen ,die ex-ciz en ex-wmo indicatie stellers waren en die voor zichzelf begonnen zijn als PGB ondersteuner.
Zij kennen de weg in pgb land.

ik hoop dat het nooit zover komt dat alleen maatschappelijk werkers ingehuurd kunnen worden met een Pgb, dat zou ik een ramp vinden !

Johan
M.C.T Geplaatst: vrijdag 23 Mei 2008 09:43
"en wrs nog jong en weinig levenservaring heeft".

Misschien toch even het profiel raadplegen alvorens dit te suggereren!
Geplaatst: vrijdag 23 Mei 2008 15:39
..
Gast Geplaatst: zaterdag 24 Mei 2008 05:05
Jolanda
Jeroen pocht hier op dit forum wel erg op over zijn beroep maatschappelijk werk...
klachten commissies, dat weet iedereen wel , heeft elke beroepsgroep en stelt in de praktijk ook weinig voor, waarom vermeldt Jeroen dat zo nadrukkelijk en dat ie in het bestuur zit....?
Wat heeft dat te maken met het onderwerp van de vraagsteller ??


Zijn 1e bericht lijkt zo uit een folder van Vrijgevestigde maatschappelijke werkers te komen.

Daarna het 2e bericht van Jeroen :

Ondersteunende en of activerende begeleiding is een typische Maatschappelijk werk aangelegenheid.
Wij zijn daar de professionals in.

sorrie, maar dat klinkt erg hoogdravend , opschepperig: typische en: Wij zijn daar de professionals in..

Ik durf te stellen dat Maatschappelijk werkers meestal niet geschikt zijn voor aktiverende begeleiding en OB!!

Ik heb ruime ervaring met diverse maatschappelijke werkers van oa
gemeente, ziekenhuis en MEE...
Dezen konden alleen maar verwijzen naar instanties en wisten ook niks van PGB .

Ben het eens met Sharedan...pgb en maatschappelijk werk???
ik heb mijn twijfels...

Vind de bewering van deze maatschappelijk werker ook niet respectvol
jegens andere beroepsgroepen bv verpleegkundigen, orhopedagogen,
psychologen, of mantelzorgers, vrijwilligers, familieleden,vrienden etc

Ik durf te beweren dat een gemotiveerde, betrokken kennis/familie lid mischien wel veel beter is om in te huren als OB of AB dan een zgn maatschappelijk werker "professional "

PS op de site van (***********) staat oa:
www.*************.nl
"
5. Indien er sprake is van Persoonsgebonden budget met beher door ********* Maatschappelijk Werk, zal de rekening aan u gezonden worden en de bedragen in mindering van het Persoonsgebonden Budget gebracht worden."

Ondergetekende zal nooit mijn pgb beheer uit handen geven aan diegene die tevens mijn pgb-hulpverlener is...

Aan GWehkamp,
lees eerst es de vraag van Sietske die dit draadje begon, en dan de 2 berichten van Jeroen,...
Heb je ook Jeroen zijn homepage en zijn voorwaarden gelezen?

Wat hebben die beweringen van maatschappelijk werker Jeroen eigenlijk te maken met de vraag
van Sietske over bv de problemen waarmee een pgb houder te maken kan krijgen ?

Opvallend veel hulpverleners op dit pgb forum...
wat is de mening van andere pgb-houders ?

groetjes,
Johan , 54 jaar
en oa in 30 ziekenhuizen geweest in ned, duitsland, engeland sinds mijn kinderjaren...



Dit bericht is edited by the moderator, aangezien reclame maken (zowel positief als negatief) door websites te plaatsen, niet toegestaan is.

Met vriendelijke groet,

Het ZoekPgbZorg team.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: donderdag 29 Mei 2008 14:10
Beste forum gebruikers,

We krijgen berichten binnen dat er in dit topic te veel op de man wordt gespeeld.

We verzoeken jullie daarom om iets minder geemotioneerd te reageren en elkaar niet zo persoonlijk aan te vallen.

Het forum is zeker voor discussie en mensen mogen het niet met elkaar eens zijn, maar laat elkaar in z'n waarde.

Met vriendelijke groet,

Het ZoekPgbZorg team

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.