1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW plichtig bij particuliere klant?

Auteur Bericht
Jose Geplaatst: maandag 28 April 2008 14:40
Moet ik als freelancer BTW in rekening brengen bij een klant die niet geiniceerd is maar mij uit eigen zak betaald. Mijn werkzaamheden zijn ondersteunende begeleiding.
Hennie Geplaatst: zondag 04 Mei 2008 13:27
Hoi,

Zorgverlening valt onder zogenoemde vrije beroepen.
Op deze beroepsgroep word geen BTW berekend.
Dus je hoeft geen BTW in rekening te brengen.

Groet
Inge Geplaatst: zondag 04 Mei 2008 20:27
Hoi,

ik weet niet zeker, of bovenstaande klopt.
Toen ik twee jaar geleden begon met mijn bedrijf, was het zo dat.. als er geen indicatie van het ciz was, er wel 19% btw gerekend moest worden.
dit was/is na te lezen in de belasting almanak.
is deze regel dan in de tussentijd veranderd?canders moet je je/een accountant eens vragen om duidelijkheid

groet,
Inge
Ingrid Geplaatst: dinsdag 06 Mei 2008 21:15
Hoi,
Ik werk als professional organizer ook voor mensen met een PGB, maar ben wel BTW plichtig. Dat is inderdaad lastig als je de BTW niet in rekening kunt brengen.
Mijn adviseur heeft me aangeraden een verklaring te vragen dat ik geen BTW in rekening mag brengen bij PGB houders en dan het BTW 0 tarief te handteren.
Jose Geplaatst: donderdag 08 Mei 2008 11:01
bedankt voor de reacties, maar juist omdat ik aan de ene kant hoor dat alle zorgverleners geen btw betalen vanwege vrij beroep en aan de andere kant hoor ik dat alleen zorgverleners die met mensen werken die geindiceerd zijn btw ontheffing krijgen zal ik toch verder moeten kijken wat nu klopt.
Geplaatst: donderdag 08 Mei 2008 19:21
marein, ik weet niet exact hoe het zit, maar voor ons is de zorg gerelateerde diensten zijn btw vrij! maar doen wij oudercntacten organiseren of boeken voor ouders aanschaffen of een koffieruimte voor de ouders of relaties maken dan is dat wel btw plichtig. nu hoef je die dingen niet direct allemaal fiscaal door te geven, maar is al je werk niet direct client gebonden of een dienst verbonden aan je zorg zou je hier btw plichtig voor kunnen zijn. (wat ook weer betekent dat je btw kan ontvangen voor investeringen voor deze diensten)
Hennie Geplaatst: vrijdag 09 Mei 2008 11:41
Hoi,

Misschien ben ik wat onduidelijk geweest in mijn uitleg.
Heel zwart/wit gezegd is dat er op zorg geen BTW berekend hoeft te worden, op administratieve dienstverlening weer wel.
Dit heb ik net nagekeken in het handboek ondernemen van de belastingdienst.

Wellicht is dit handig voor een ieder om in huis te hebben.
Je kunt hem kosteloos bestellen bij de belastingdienst: 0800-0543.

Groet,

Hennie
Annelies Geplaatst: vrijdag 09 Mei 2008 15:48
Het BTW-verhaal is toch wat genuanceerder, dan dat het lijkt.

Ook zijn de regels per 1 januari ´08 enigszins gewijzigd. Ten aanzien van de BTW.
De aard van de dienst, verricht door degene, die een vrij beroep uitoefent, is namelijk van belang.

Soms is het verstandig om een kopie van een indicatiebesluit te vragen van de budgethuder. Indien dit besluit aanwezig is. Cijfers van de bedragen mogen uitgewist worden door de budgethouder. Dit indicatiebesluit zou je later als bewijs kunnen tonen. Bij een eventuele belastingcontrole.

Soms heeft de budgethouder geen positief indicatiebesluit, van het CIZ, gekregen. Dan kan de zorgverlener ( heel ) soms wel verplicht zijn, om BTW te berekenen en af te dragen.
Maar dit hangt van een aantal zaken af.
O.a. van de grootte van de omzet, die de zorgverlener draait. Met betrekking tot deze BTW-belaste diensten in 1 jaar.

m.v.g., Annelies Blekman
Geplaatst: dinsdag 27 Mei 2008 08:33
Je vraag is vrij simpel op te lossen door hem rechtstreeks aan de belastingdienst te stellen. Als je dit schriftelijk doet dan krijg je ook een schriftelijk antwoord en kan je dus nooit in de problemen komen.

Jolanda
Kim Geplaatst: donderdag 29 Mei 2008 23:07
Je hoeft alleen geen BTW te rekenen als je BiG geregistreerd bent. Anders moet je wel BTW verrekenen.
Geplaatst: vrijdag 30 Mei 2008 01:12
bontezorg, volgens mij klopt het niet helemaal wat je schreef: wij leveren logeren en begeleiding hier is niet eens een big registratie voor maar wij betalen ook geen btw. volgens mij betaal je nooit btw als het om zorg gerelateerde diensten gaat, wel om de diensten hier om heen, maar krijg je natuurlijk ook btw terug. maar goed, ik lees dit forum ook maar om mijn kennis bij te houden, dus misschien klopt mijn idee ook wel niet helemaal..
wij betalen in ieder geval geen btw over diensten. maar of het anders is als er geen indicatie is, weet ik niet. mogelijk wel omdat je niet kan aantonen dat je zorg verleende als er geen erkende zorgvraag is...???
Tineke Geplaatst: vrijdag 30 Mei 2008 13:42
Hallo Orion ea,
Ik ben pas begonnen als zzp-er en heb mijn (gedeeltelijke) BTW-vrijstelling erbij gepakt. ik citeer:

.....u verricht een drietal activiteiten, te weten:

1. Zorgverlening aan personen die beschikken over en AWBZ- indicatie;
2. Zorgverlening aan personen die beschikken over en AWBZ- indicatie en
aan wie een persoonsgebondenbudget is toegekend;
3. Zorgverlening aan personen die niet beschikken over en AWBZ- indicatie.

De eerste twee activiteiten zijn vrijgesteld van btw op grond van art. 11, onderdeel g, ten tweede, van de Wet op de omzetbelasting 1968. Voor de derde activiteit geldt geen vrijstelling. ....... U ben btw veschuldigd over de met de derde activiteit gerealiseerde opbrengsten....

Einde citaat.
Aanvullend; ik heb gelezen dat als je minder dan ongeveer 1350 euro btw in het jaar binnen krijgt, je dit niet hoeft te betalen. Dit moet je zelf maar even opzoeken op de belastingsite, want ik weet niet meer hoe dat nu precies zit. Ik zit nl. zelf al gauw boven dat bedrag, want 19 % is best veel. Mijn klanten doen er echter niet moeilijk over, omdat er ook allerlei manieren voor hun zijn om dit weer terug te krijgen van de belastingen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders mail gerust.
Anne Geplaatst: vrijdag 30 Mei 2008 15:51
Misschien denk ik wel te simpel, maar toen ik mij aanmeldde bij de belastingdienst als ZZP'er kreeg ik gewoon bericht over welke diensten in BTW plichtig was. In mijn geval alleen voor de administratieve hulp die ik verleen t.b.v het PGB of t.b.v de persoonlijke administratie. (dit is trouwens weer te omzeilen door een overeenkomst met de zorgvrager af te sluiten op basis van ondersteunende begeleiding en in je facturen dit ook als zodanig te omschrijven) Ik geef verder ook creatieve therapie aan mensen zonder PGB of AWBZ indicatie, maar volgens de belastingdienst hoef ik daarbij geen BTW te berekenen....
Ik ga er vanuit dat wat de belastingdienst mij heeft aangegeven ook klopt.
Geplaatst: zondag 24 November 2013 13:14
dus als ik het goed begrijp.... begeleiding van senioren die mij als zzp-er inhuren is ten aller tijden btw vrij...ongeacht indicatie. en de administratieve diensten 21%....
Nelleke Geplaatst: zondag 24 November 2013 18:14
Kijk ook eens hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/gezondheidszorg/vrijstelling_voor_zorg_huishoudelijke_hulp_en_kraamzorg

In bovenstaande draad kom ik het belastingtarief van 19 procent tegen, maar als je BTW moet heffen geldt wel het tarief van 21 procent inmiddels!

Ik zou in ieder geval contact opnemen met het belastingkantoor over eventuele BTW-plicht, want een naheffing is wel het laatste waar je op zit te wachten!
Geplaatst: zondag 24 November 2013 19:08
dat is vooral erg leuk ja...contact op nemen met de belastingdienst....je belt 2x en je krijgt twee verschillende antwoorden. ze weten het daar ook niet. . hoe moet een zzp- er het dan goed doen
weet uberhaupt wel iemand hoe het zit....
Nelleke Geplaatst: zondag 24 November 2013 20:39
Helga, ik zie nu dat je reageert op een oud topic uit 2008. Per 1 januari 2013 zijn de BTW-regels veranderd. Als je met het belastingkantoor belt, altijd vragen met wie je gesproken hebt trouwens, omdat ze zelf ook niet goed weten hoe het zit met de BTW-regel voor zelfstandigen in de zorg. ZZP-Nederland ondersteunt trouwens op dit moment enkele ZZP-ers in de zorg die gedupeerd zijn door de aangescherpte BTW-regels.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.