1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Indikatie WMO

Auteur Bericht
Heleen Geplaatst: dinsdag 01 April 2008 17:34
Hallo,

Mijn volwassen zoon heeft PGB (ZZP indikatie GGZ 04) en woont thuis. Ik heb onlangs huishoudelijke hulp WMO aangevraagd. De huish. hulp hoeft niet veel te zijn, maar dat ik een beetje ontlast wordt in het zware huish. werk. Ik heb wat lichte fysieke problemen (hart en longen) en mobiliteitsklachten (niet goed meer kunnen bukken) Alle klachten zijn chronisch en zullen niet meer verbeteren. Alle zorg komt vrijwel op mij (ouder) neer. Mijn zoon is heel snel overvraagd en laat heel moeilijk 'vreemden' toe. De zorg is zwaar, vooral emotioneel en ik merk aan alles dat ik dreig door mijn hoeven te gaan. Ik kom ook nauwelijks aan zorg voor mijzelf toe. Een beschermende woonvorm is (nog) geen optie, ook omdat bv dagbesteding nog niet lukt. Het is allemaal moeizaam. Ik heb WMO huish. hulp aangevraagd op mijn naam, maar die wordt wrschl. afgewezen omdat ik fysiek onvoldoende beperkt ben vlgs de DGD arts. Dat 'onderzoek' is m.i. maar heel oppervlakkig verlopen en daarnaast is de zorgsituatie niet aan bod gekomen. Wel is duidelijk gesteld dat mijn zoon mij geen gebruikelijke zorg kan bieden. Ik wil bezwaar maken, maar dat kost ook energie pfff.

Wie weet:
Kan ik de indikatie hv niet beter opnieuw op mijn zoon's naam aanvragen??? Is dat ook financieel gunstiger omdat hij voor zijn PGB AWBZ al eigen bijdrage CAK betaalt of ben ik nu helemaal abuis??.

Los daarvan: Mogelijk kan volgend jaar de huish. verzorging voor verblijfsgeindiceerden weer vanuit de AWBZ. Althans die belofte ligt er door Bussemakers. Ik weet alleen niet of dat geldt voor onze situatie. Wie weet hoe dat zit?

Mijn zoon heeft een budget voor OB, AB, PV en VV en daarnaast TV. Kan ik geen huish. hulp inkopen met het budget OB/AB? Ik zoek nl iemand die zowel mij kan ontlasten en daarnaast OB/AB kan bieden aan mijn zoon zoals trainen van kleine huishoudelijke vaardigheden. Ik denk dan aan samen kamer opruimen, bed verschonen etc. Het feit dat er een 'nieuw' iemand in huis komt vind ik anders een gemiste kans voor hem om zorg over te dragen.
Moet HV zo strikt gescheiden worden van OB/AB als je het netjes volgens de regels wil doen??

Wie weet anders een goede plek waar ik mijn vragen kan neerleggen?

Wij zijn lid van Per Saldo. De dienstverlening vind ik echter maar heel mager. Dat wil ik ook nog even kwijt.
Bedankt voor jullie aandacht.
Geplaatst: woensdag 02 April 2008 11:17
Voor hulp bij aanvraag van een indicatie kan je ook terecht bij een maatschappelijkwerker, dit kan algemeen maatschappelijkwerk zijn off een vrijgevestigde. Zorg bij de laatste wel dat deze bij de beroepsvereniging geregistreerd is zodat je weet dat deze de juiste opleiding en bijscholingen heeft. Het amw is gratis de vrijgevestigde niet meer kan uit het pgb betaald worden. De beetje maatschappelijkwerker kan dit vooraf goed inschatten, op die manier kom je dus niet met onbetaalbare rekeningen te zitten.
Hopelijk heb je hier iets aan,
Jolanda
M.C.T Geplaatst: woensdag 02 April 2008 13:50
Het lijkt mij het proberen waard om voor Uw 18+ zoon een indicatie WMO-HV te vragen. Iemand voor OB inhuren en HV laten doen mag niet, nu HV onder de WMO valt.
Zodra het uitkomt hangt U bij zowel de gemeente als bij het zorgkantoor
en dat terwijl U wellicht nog jaren van hen afhankelijk blijft!
Dus in het contract opnemen het aantal uren HV én het aantal uren OB en dit ook apart declareren.
Heleen Geplaatst: donderdag 03 April 2008 02:31
Hallo, Bedankt voor jullie antwoorden. Nee, ik wil het absoluut volgens de regels doen. Dus zeker geen HH als OB deklareren. Hoe hoog de nood ook is. Dat risico wil ik niet nemen. Ik vroeg me alleen af of daar een legale constructie voor bestaat om te combineren...niet dus. De HH voor verblijfsgeindiceerden (ZZP) is er wel voor mensen die de ZZP indikatie 'verzilveren' in een VPT (volledig pakket thuis) door de instelling. Gemeentes moeten in HH tegemoet komen voor deze groep, ze hebben daar ook extra geld voor gekregen. Dat heb ik al uitgezocht. Met een ZZP PGB kan dat weer niet, alleen bij een VPT dus. Nogmaals bedankt allemaal.
Heleen Geplaatst: donderdag 03 April 2008 10:50
Over hulp in huishouden voor verblijfsgeindiceerden, zie hiervoor het volgende bericht:

http://www.invoeringwmo.nl/WMO/nl-NL/Actueel/Nieuws/Verblijf+2008.htm

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.