1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vergelijking tarieven ZZP-er met werknemer

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: woensdag 19 Maart 2008 13:29
Ik lees diverse discussies waarin men de door ZZP-ers gevraagde tarieven vergelijkt met wat iemand in loondienst verdient of met andere 'vrije beroepen'.

Als men dan toch 'loondiensttarieven' wil vergelijken met 'ZZP-tarieven', houd dan alstublieft ook rekening met het feit dat een werkgever bovenop het loon dat een werknemer betaald krijgt, tevens het werkgeversdeel van de pensioenpremie betaalt (meestal meer dan 15% van het loon en natuurlijk alleen als men in een pensioenfonds zit, maar dat is voor meer dan 90% van de werknemers het geval), vakantiegeld betaalt (8%) en dat men op de (25?) vakantiedagen ook gewoon loon doorbetaald krijgt. In totaal is dit dus al circa 35% bovenop het loon dat op de loonstrook vermeld staat.
Wellicht betaalt de werkgever voorts nog enkele andere zaken /premies en vervoerskosten en eventuele onkosten.
Een ZZP-er moet dat, en meer, allemaal doen van het bedongen uurtarief. Net zoals bijvoorbeeld uw autogarage. Daarvoor vindt niemand het vreemd als een uurtarief van 50 Euro wordt gevraagd. Maar aan ons eigen lijf of dat van een dierbare, willen we dat blijkbaar niet uitgeven.
Geplaatst: donderdag 20 Maart 2008 13:18
Volgens Per Saldo moet het uurloon voor freelancers/familieleden 40%-50% hoger zijn dan het bruto uurloon( Zonder vakantie en vakantiegeld) in loondienst om vergelijkbaar te zijn.
Ter vergelijking: een werkgever moet twee jaar loon doorbetalen bij ziekte. Bij een freelancer is dat nihil.
Daarom wordt m.i. er veel te snel vanuit gegaan, dat iemand op 4 dagen in de week in loondienst nemen te duur is.
Hoezo? Het uurloon kan dan op CAO niveau zijn. Voor AWBZ-PGB's heeft de SVB een eigen verzekering, dus het ziektewet risico hoeft niet uit het PGB betaald te worden. Voor € 13.- per uur( excl, vakantiegeld en dagen) ten laste van het PGB heeft de werknemer jaren lang inkomenszekerheid en is iedereen tevreden!
Gast Geplaatst: vrijdag 21 Maart 2008 08:58
Het verschil tussen 35% en 40-50% zit hem in het risico dat de ZZP-er loopt in geval van ziekte of bij verminderd werkaanbod. In beide gevallen verdient de ZZP-er geen of te weinig geld. Elk risico heeft een prijs. Vraag dat maar eens aan uw verzekeringsmaatschappij.
Debby Geplaatst: zondag 25 Mei 2008 12:09
Nou wil een van mijn clienten mij in loondienst nemen, dus 4-dagenregeling. Maar we zijn allebei een beetje huiverig over hoe de zaken verder gaan verlopen.
Want hoe bereken je dan een uurloon? Hoeveel uur hulp heeft ze dan (dus de loon/inzetverhouding).
Hoe zit het met als zij volgend jaar geen budget meer krijgt? Ik ben wel in dienst bij haar. Hoe zit het als ik langere tijd ziek word en ze geen budget meer krijgt?
Waar zou je deze zaken terug kunnen vinden? Kan je hiervoor ook terecht bij de svb?
Anne Geplaatst: zondag 25 Mei 2008 14:56
Het is heel simpel. Je spreekt ook bij een arbeidsovereenkomst een bruto uurloon af. Wanneer je drie dagen of minder werkt, krijg je dit bruto uitbetaald en moet je net als een freelancer je inkomsten achteraf opgeven bij de belasting. Of je kiest dan voor opting-in, dan berekent het SVB Servicecentrum je nettoloon en betaalt dat aan je uit en zorgt voor alle afdrachten aan belastingdienst.
Wanneer je meer dan drie dagen per week bij de cliënt werkt, dan is er sprake van volledige werkgeverschap en moet je loon netto uitbetaald worden, maar ook dan spreek je een bruto uurloon af in de overeenkomst. Wanneer de cliënt de loonadministratie uitbesteed aan het SVB Servicecentrum, gaat het op dezelfde manier als bij opting-in, alleen betaalt de cliënt ook nog een percentage werkgeverslasten en worden er op jou loon ook sociale premies ingehouden, waardoor je verzekerd bent voor ww en wia etc.

Wat betreft ziekte:
* bij een overeenkomst voor 3 of minder dagen heb je recht op 6 weken doorbetaling van loon (cliënt meldt jou ziek en later weer hersteldmelden bij SVB servicecentrumcliënt en betaalt jou loon gewoon door en declareert het dan bij SVB servicecentrum, (kan óók als er geen sprake is van opting-in))
* Bij een overeenkomst van 4 of meer dagen heb je recht op 52 weken doorbetaling van loon, procedure van ziekmelden is hetzelfde als hierboven, wanneer de cliënt de loonadministratie heeft uitbesteed aan SVB Servicecentrum, wordt dit automatisch verrekend met de loonbetaling en krijgt je cliënt het ziektegeld gestort op zijn of haar budgetrekening.
Geplaatst: zondag 25 Mei 2008 20:58
debbie, of je het nu aanneemt of niet: het is een positief gebaar van de zorgvrager! iemand in loondienst willen nemen betekent dat er meer voor je geregeld wordt terwijl jij nog steeds de tarieven bepaalt. en juist in loondienst heb je recht op doorbetaling bij ziekte en bij verval van het pgb recht op een uitkering. daar in tegen heb je natuurlijk de plicht om de aangegane overeenkomst zo goed mogelijk en volgens afspraak na te komen. in loondienst moet je nakomen, freelancer zijn vrijer met alle risico,s van dien. in ieder geval een overweging waard!
Geplaatst: maandag 26 Mei 2008 13:39
"Want hoe bereken je dan een uurloon? Hoeveel uur hulp heeft ze dan (dus de loon/inzetverhouding)."

Aangezien U schrijft op PGB en WMO, ga ik er even vanuit, dat het hier om een PGB volgens de WMO gaat. In dat geval eerst controleren of de gemeente van hulpbvrager wel een contract bij de SVB heeft.
Zo niet dan gaat de ziekengelduitkering van het budget af.

Het uurloon kun je bepalen aan de hand van de CAO gehandicaptenzorg en thuiszorg. Dat kan dus lager zijn dan dat van een freelancer. Uw financieel risico is namelijk lager, zeker als U afspreekt, dat U wordt doorbetaald als de hulpvrager geen gebruik maakt van Uw hulp.
Debby Geplaatst: woensdag 18 Juni 2008 09:15
Bedankt voor de reacties.
Ik vind het opzich niet meer dan logisch dat je je werk zo goed mogelijk vervuld. In loondienst, als freelancer, al zou ik vrijwilligerswerk doen ergens. Je werkt met mensen die op jou vertrouwen/bouwen :wink: . Maar ik begin er wel achter te komen dat dit inderdaad niet zo automatisch is voor anderen :? (helaas).

Ik heb hiervoor in loondienst, ik zal dat als leidraad aanhouden, bedankt voor de tip.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.