1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

verschil tussen ob algemeen en ob dag, en nog wat vragen.

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 12 Maart 2008 12:01
Hallo,

Sinds 1-2-08 hebben we pgb toegekend voor ons zoontje van 7. Ativerende begeleiding, verblijf tijdelijk en ob dag en ob algemeen.
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat precies het verschil is tussen de laatste 2?

Voor activerende begeleiding hebben we een budget gekregen maar ik denk dat dat net niet voldoende is (68,- per week voor 50 min)
Mag je ook geld van ob gebruiken voor act.beg?

O.a mijn vader en vrienden helpen met de opvang voor ons zoontje.
Hoe groot is het bedrag wat zij jaarlijks mogen ontvangen voordat er belansting over betaald moet gaan worden.
Kan mijn vader gekort worden op zijn pensioen?
Onze vrienden hebben nml een eigen bedrijf.
Ik lees dat de belansting ook op de hoogte moet worden gebracht van hun vergoeding die ze krijgen.

Ik hoop dat iemand een antwoord op mij vragen heeft!

Groetjes, Eef.
Geplaatst: woensdag 12 Maart 2008 14:38
"ob dag en ob algemeen.
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat precies het verschil is tussen de laatste 2? "

Daar is geen verschil tussen. Dit onderscheid maakt het mogelijk, dat je de ene soort in de vorm van Zorg In Natura afneemt en de andere in de vorm van PGB. Zonder dit onderscheid zou je moeten kiezen tussen PGB en ZIN. Vaak zou dat ZIN worden omdat een PGB niet voldoende is om een dagverblijf te betalen.

"Voor activerende begeleiding hebben we een budget gekregen maar ik denk dat dat net niet voldoende is (68,- per week voor 50 min)
Mag je ook geld van ob gebruiken voor act.beg?"
Ja dat mag. Je mag alleen daarnaast geen ZIN afnemen voor datgene waarvoor je een PGB hebt.

"O.a mijn vader en vrienden helpen met de opvang voor ons zoontje.
Hoe groot is het bedrag wat zij jaarlijks mogen ontvangen voordat er belasting over betaald moet gaan worden."
Als die vrienden en Uw vader al andere inkomsten hebben, komen de PGB inkomsten boven op hun andere inkomen. Dan betalen ze belasting vanaf de eerste Euro. ( reserveer maar 40% daarvoor) Zij moeten dat aan de belastingdienst opgeven, terwijl U aan het zorgkantoor moet opgeven wat U hen betaald heeft.
Die stellen de belasting weer op de hoogte. De twee bedragen moeten dus hetzelfde zijn.

"Kan mijn vader gekort worden op zijn pensioen?"
Neen. Als hij een VUT uitkering heeft, kan dat anders zijn.

"Onze vrienden hebben nml een eigen bedrijf"
Is niet relevant, zij moeten de inkomsten als bijverdiensten opgeven.

"Ik lees dat de belasting ook op de hoogte moet worden gebracht van hun vergoeding die ze krijgen. "
Idem,zie tweede alinea.
Geplaatst: woensdag 12 Maart 2008 23:06
Hoi Eef,

Ondersteunende begeleiding kan individueel of in groepsverband plaatsvinden. De begeleiding in groepsverband wordt aangeduid met de term “OB-Dag” (in dagdelen) De individuele ondersteunende begeleiding heet ”OB-Alg” (algemeen), of “OB-Ind” (ondersteunende begeleiding individueel). De vergoeding voor OB-dag is dan ook lager dan OB-alg.
Dit is de informatie die ik van het CIZ heb gekregen. Zowel OB-dag als algemeen kan in PGB worden geïndiceerd. Algemeen wordt vaak aangevraagd voor de ondersteunende begeleiding in de thuissituatie en ob dag bv bij tijdelijk verblijf.

Bij een PGB is sprake van bestedingsvrijheid. Je mag het budget dat is toegekend voor OB gebruiken voor de AB.
Geplaatst: dinsdag 01 April 2008 00:43
OB- dag is een indicatie voor dag(delen) (dagopvang). Deze kunt u in P.G.B. ontvangen of in Z.I.N.
OB-algemeen zijn geindiceerde uren voor ondersteunende begeleiding.
OB-algemeen in uren keert een hoger tarief uit dan OB-dag omgerekend in uren.
Als u zorgverlener een eigen bedrijf heeft kan hij zijn inkomsten zonder extra belastingheffing ontvangen. Dit omdat u zijn eerste of enige werkgever bent. Hij mag dan gebruik maken van de loonheffingskorting. Nog voordeliger bent u uit als u voor de drie dagen regeling kiest. Dit kan ook op papier tot maximaal 9 werkuren per dag. U kunt dan eventueel mondeling een afspraak maken dat de zorgverlener die uren bij u op meerdere dagen werkt.
Geplaatst: woensdag 02 April 2008 13:28
"U kunt dan eventueel mondeling een afspraak maken dat de zorgverlener die uren bij u op meerdere dagen werkt."
Dit is fraude! Ik ben van mening, dat dit forum niet gebruikt moet worden om mensen tot fraude aan te zetten.
Overigens als de hulpverlener er achteraf in slaagt te bewijzen, dat er op 4 dagen of meer gewerkt is, ongeacht het contract, is het met terugwerkende kracht loondienst en is sprake van alle werknemersverzekeringen. Bij ziekte langer dan 6 weken is dit voor werknemers een heel aantrekkelijke optie.
Het zal duidelijk zijn, dat de kosten van fraude niet achteraf alsnog uit het PGB gehaald kunnen worden.
Het feit, dat A als hulpverlener zich zonder enige nadere gegevens op PGBzorg heeft geregistreerd maakt op mij evenmin een betrouwbare indruk!
Geplaatst: maandag 16 Juni 2008 16:54
Inmiddels hebben we een fijn logeerhuis voor ons zoontje gevonden waar hij het super naar zijn zin heeft :D
Ook heb ik antwoorden gekregen op al mijn vragen.
Graag wil ik iedereen bedanken die heeft gereageerd middels dit forum of via een prive berichtje!

Groetjes, Eef

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.