1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

doorbetaling bij afzeggen client

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 07 Maart 2008 22:35
Mag je vragen om doorbetaling als een client een keer afzegt? Dat gebeurde mij namelijk pasgeleden en ik was daardoor erg gedupeerd, maar de client zei er verder niets meer over en ik durfde niet te vragen/te zeggen dat ik toch uitbetaald wilde worden.
Gast Geplaatst: zaterdag 08 Maart 2008 00:31
heb je een freelancer contract: dat betekent dat je wederzijds NIETS aan elkaar verplicht bent. jij mag een keer afzeggen als je dat uitkomt (en dan geen inkomsten natuurlijk) en ook de werkgever is vrij om dit te doen. je kiest voor deze vorm om je niet volledig te binden. niet werken is geen salaris. bij een arbeidsovereenkomst ga je premies betalenn. o.a voor ziekteverlof of dergelijk. als je dan ziek bent wordt je doorbetaald. en heb je een contract dat je elke week 10 uren werkt en er wordt je door omstandigheden geen werk aan geboden dan heb je nog steeds recht op die 10 uur. daar binnen is natuurlijk veel ruimte: stel je bent freelancer en je bent nooit ziek en dan na 2 jaar ben je voor het eerst een keer ziek dan kan een zorgvrager besluiten je toch even door te betalen uit betrokkenheid. niet uit plicht. hij zou het geld ook nodig kunnen hebben om een ander te betalen.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 08 Maart 2008 12:25
Wanneer je geen freelancer bent en een oproepcontract hebt, hoeft de client=opdrachtgever niet te betalen bij afzeggen.
Hierop zijn twee uitzonderingen:
1. U heeft per contract afgesproken, dat de cliënt moet doorbetalen als U heeft afgesproken beschibaar te zijn op vaste uren en/of de opdrachtgever een afgesproken opdracht intrekt.
2. U werkt al minimaal een half jaar voor de opdrachtgever. In veel gevallen is dan de flexwet van toepassing. Dit komt erop neer, dat de opdrachtgever minimaal het gemiddelde loon van het voorafgaande kwartaal moet doorbetalen. Als de opdrachtgever van deze verplichting af wil, zal hij/zij het contract moeten opzeggen en een bepaalde tijd geen gebruik van U mogen maken, alvorens een nieuw contract aan te gaan.
De driedagenregeling verandert niets aan deze verplichting;
De driedagenregeling verandert niets aan de verhouding werknemer-werkgever. Er is alleen geen sprake van werknemersverzekeringen.
Annelies Geplaatst: zondag 09 Maart 2008 17:37
Hallo Nicolette,

Het is als freelancer handig om algemene voorwaarden te hanteren. En deze vooraf, bijv. tijdens de kennismaking, aan de zorgvrager te overhandigen. In deze algemene voorwaarden kun je o.a. een "afzegregeling" of "annuleringsregeling" opnemen.

m.v.g.,

Annelies Blekman
Geplaatst: maandag 10 Maart 2008 00:08
Als ik brood zou verkoopen, houd ik ook wel eens brood over.

Ik vindt het niet erg als mensen afbellen, sterker nog ik heb dat liever, dan als ik kom en ik kan te weinig doen omdat er geen ruimte is.
Dat vindt ik namelijk echt zonde van mijn tijd.

Maar ik werk ook niet met vaste uren, soms blijf ik langer als nodig is, soms ga ik eerder weg, als het klaar is.

Inhoudelijk vindt ik dit de meest efficiente wijze.
en daar haal ik mijn voldoening uit.

Daarom heb ik ook zo'n plezier in het zelfstandig werken. Anders was ik wel voor een baas gaan werken of in welzijnsorganisatie.

groet Frank
Coen Geplaatst: zaterdag 22 Maart 2008 13:34
als dat vaker zou gebeuren zou ik gewoon een keer met de cliet of de ouders praten over dit probleem. je gaat wel achteruit op je inkomen. als een client zoveel afzegt dat ik dat die maand niet kan compenseren, dan tel ik wel door, maar altijd in overleg.

maar meestal bied ik het aan om op een andere dag meer uren te maken. dan werk je voor je geld en besteed de client dat geld goed ;)
Luuk Geplaatst: zaterdag 05 April 2008 17:13
Tot nu toe heb ik geen probleem van gemaakt als iemand annuleerde. Maar nu sta ik toch wel voor een problem. Een client zou bij ons komen logeren dat was 84 uur. Twee dagen van te voren werd het geannuleerd maar ik heb wel die hele week vrij gehouden.Ik denk dat ik toch een bijlage bij de contracten ga toevoegen, waarbij een opzegtermijn gehanteerd wordt en hoe korter van te voren geannuleerd hoe hoger het percentage doorbetaalde uren
M.C.T Geplaatst: maandag 07 April 2008 15:20
Probleem voor de cliënt is, dat het PGB geen tegoedbonnen kent.
PGB zorg kan alleen gedeclareerd worden voor verleende zorg.
M.a.w. ik denk, dat U het annuleringsrisico in Uw tarief moet verwerken.
Wellicht kunt U Uw licht ook eens opsteken bij het Zorgkantoor.
Martine Geplaatst: vrijdag 25 April 2008 22:33
ik heb in mijn alg voorwaarden gewoon de regel toegepast dat afspraken die niet 24 uur van te voren zijn afgezegt doorberekend worden uitgezonderd ziekenhuisopname of overlijden je hebt van die grapjassen die een uur van te voren opbellen dat ze geen zin hebben om hulp te krijgen dan kan je niet meer regelen dat je bij een ander kan werken als een client vakantie doorgeeft dan krijgen mijn andere clienten een brief dat ik die uren nog vrij heb voor bijv extra hulp een groote schoonmaak ect
M.C.T Geplaatst: zaterdag 26 April 2008 11:53
De zorgvrager heeft dan het probleem, dat hij/zij betaalt voor hulp, die niet gegeven is en dus niet declarabel.
Dit staat in de richtlijnen van het cvz aan de zorgkantoren: Alleen dtagene dat in het standaardcontract staat is declarabel.
Aangezien de flexwet een wettelijke regel is, is die regel ook van toepassing, ongeacht het standaardcontract.
De flexwet brengt de verplichting met zich mee, dat aan een zorgverlener minimaal het maandgemiddelde over het voorgaande kwartaal moet worden uitbetaald, of de zorgvrager nu die hulp heeft afgenomen of niet.
Geplaatst: dinsdag 28 April 2015 17:40
Ik heb een freelancer gehad die vooruit betaald is in februari 2015 voor totaal 4 dagen opvang
bij onze 2 PGB kids...
Dit omdat ze verder weg is verhuisd en dermate krap zit dat ze niet zelf kon voorschieten
qua reiskosten naar ons toe...

De avond voordat zij kwam hebben we haar helaas af moeten bellen omdat gezinshoofd ziek\werd en
per ambulance ingestuurd/opgenomen werd...
Nieuwe datum prikken ter vervanging van deze 4 dagen is moeizaam gegaan.
Nu meldt ZIJ af op 2 dagen voor alsnog vertrek van ons en dus opvang kinderen nodig.

Ze vindt dat ze recht heeft op het al betaalde bedrag: is dat terecht of...Wat vindt U ?
Terug eisen of niet ? Ze zit nl. al tegen overspannen/burn out aan en heeft in verleden
wel vaker wat extra voor ons gedaan zonder er extra geld voor te krijgen...

Na ruim 6 jaar dienstverband vind ik dit overigens wel een triest einde: ze heeft per direct
zelf ontslag genomen...
Ziek melden via SVB is niet zinvol: het geld wordt dan immers (dubbel) aan haar betaald
ipv. voorheen op rekening van kind..En krijg ik het al betaalde deel niet terug van zorgverleenster... :?
M.C.T Geplaatst: woensdag 29 April 2015 12:44
Een freelancer kan geen ontslag nemen, omdat er geen sprake is van een dienstverband, maar van een overeenkomst van opdracht.
Nu cure, no pay, tenzij anders afgesproken.
Kennelijk heeft de SVB uitbetaald, waarschijnlijk heeft U die dagen op januari geboekt en zo verklaard, dat er toen gewerkt is.
M.a.w.: U heeft geen zaak en kunt het beste Uw verlies nemen!
Geplaatst: woensdag 29 April 2015 16:28
OK bedankt...Weer een ervaring rijker
psychologiepraktijk RET jezelf Geplaatst: donderdag 07 Mei 2015 19:00
Wie betaalt nou wie? PGB nieuwe vorm vanaf januari 2015. Word je als ZZP er betaald door de client of het zorgkantoor?
Als je geen PGB gelden ontvangt wie moet je dan aanmanen?
Annet Geplaatst: vrijdag 08 Mei 2015 00:30
Ik sluit me aan bij Annelies en Martine; een en ander opnemen in de algemene voorwaarden die je bij het contract voegt en waaronder ook een handtekening hoort van beide partijen.
Annet Geplaatst: vrijdag 08 Mei 2015 00:33
@Psychologenpraktijk Retjez: Het PGB-geld wordt uitgekeerd door de SVB, nadat de zorgvrager jouw rekening daar heen heeft gestuurd. Zij beheren het PGB-geld.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 09 Mei 2015 18:04
"Word je als ZZP er betaald door de client of het zorgkantoor? "

Door de cliënt. Er is sprake van gedwongen winkelnering. Dat is niet voor niets verboden aan het begin van de vorige eeuw:
Slechte kwaliteit tegen hoge prijzen.
De SVB is de PGB houder opgedrongen als administratiekantoor. Dus: Slechte kwaliteit tegen hoge prijzen.
Ik zou wel eens willen weten, hoeveel één betaling door de SVB kost.
Dat deden de PGB houders tot 1-1 veel beter én gratis.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.