1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Mag activerende begeleiding ingezet worden op school?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 08 Februari 2008 11:43
Wij zijn in gesprek met een reguliere school om onze verstandelijk gehandicapte dochter (3) te plaatsen als ze vier is. We verwachten dat ze extra begeleiding nodig heeft. Nu krijgt ze dat ook op de peuterspeelzaal.

Weet iemand of we het PGB voor activerende begeleiding in mogen zetten als ze naar school gaat?
Geplaatst: zondag 10 Februari 2008 19:39
waarschijnlijk MAG het wel, maar het is de vraag of je het ook moet doen! een peuterspeelzaal is vaak een initiatief dat gesubsidieerd wordt om zo laag drempelig zoveel mogelijk kinderen een positieve voorsprong te geven. de meesten zijn vrijwilligers en je betaalt dan ook maar een kleine bijdrage. school is een overheids instelling die zou voor alle kinderen goed onderwijs in een goed klimaat moeten bieden. maar omdat veel kinderen met een handicap ook therapie nodig hebben is soms speciaal onderwijs (nog) wenselijk. die zijn nog meer op de specifieke situatie berekend en kunnen daarom meer een veilige basis garanderen (of voor het gedrag of lichamelijke handicap of anders) als je kind feitelijk in aanmerking komt voor speciaal onderwijs (een zogenaamde indicatie) dan kun je 2 dingen doen. ook voor die speciale school kiezen of kiezen voor een rugzakje. (een potje met geld om extra begeleiding of zorg binnen het regulier onderwijs mee te regelen.) dit geld gaat rechtstreeks naar de school en dan wordt er samen beslist hoe dat binnen de mogelijkheden van die school besteedt kan worden. voor schools situatie,s is dus een potje gemaakt! pgb is zorg. geld om in de zorg thuis te voorzien. natuurlijk kun je een therapie of extra begeleider binnen schooltijd op school hier voor betalen. maar het is de vraag of je hier zelf op langer termijn blij mee bent... andere kinderen zullen hier van logeren, woensdagmiddag leuk spelen en zal je buiten schooltijd als ouder mee ontlast wordt. dit schiet er veel meer bij in als je het geld binnen de schooltijden al op maakt. niemand zal zien dat je het zo besteedt, het is alleen de vraag of je het als ouders de beste keus vindt om school te ondersteunen of de thuis situatie. je kan ook school motiveren om effiecienter te werken en hulpmiddelen aan te reiken of misschien toch voor speciaal onderwijs te kiezen..??
Geplaatst: dinsdag 26 Februari 2008 08:30
Als ik u was zou ik een rugzakje aanvragen. Dat is bedoeld om extra begeleiding op school te kunnen geven. Ik weet alleen niet of daar een minimum leeftijd voor gesteld is.
gr. Jacqueline
Geplaatst: woensdag 27 Februari 2008 18:32
Als Uw kind nu al een PGB heeft is er sprake van een behoorlijke handicap. Dat kan betekenen, dat Uw kind speciaal ( basis) onderwijs moet volgen. Op zich kunt U het PGB gebruiken voor verzorging/ondersteuning op school.
Daarnaast is het de vraag of de basisschool Uw kind (zo maar) toelaat.
De procedure is dan als volgt: U vraagt bij het REC een indicatie speciaal basisonderwijs aan. Als U die indicatie krijgt kunt U besluiten Uw kind niet aan te melden bij het speciaal basisonderwijs, maar voor een gewone basisschool. Als de school Uw kind accepteert krijgt de school extra budget voor Uw kind. M.a.w.: M.I. gaat het niet om een of-of situatie, maar kan het gaan om om een én-én situatie.
Indien Uw kind geen indicatie van het REC krijgt, kan het zijn, dat hij/zij in aanmerking komt voor speciaal onderwijs, maar dat levert geen rugzakje op.
Orthopedagogische Praktijk de Regenboog Geplaatst: donderdag 17 April 2008 17:35
Wanneer u uw dochter naar een reguliere basisschool wilt laten gaan kunt u het beste eerst op zoek gaan naar een basisschool. Samen met de basisschool kan dan een indicatie voor in uw geval, cluster 3 onderwijs aangevraagd worden. Dit betekent dat uw dochter begeleiding in de groep krijg, dat er een ambulant begeleider uit het speciaal onderwijs wordt ingezet en dat er een budget voor de school beschikbaar is. Wanneer u niet niet kiest voor regulier, maar voor speciaal onderwijs, krijgt uw dochter geen rugzakje (leerlinggebonden financiering) maar gaat zij naar het speciaal onderwijs. Hiervoor is dezelfde indicatie van toepassing.
Een PGB mag niet zo maar op school worden ingezet. Wat bijvoorbeeld wel mag is zindelijkheidstraining of adl handelingen.
Niet iedere reguliere basisschool kan de benodigde zorg leveren, dit zal het zoeken wellicht moeilijk maken. De beste stap is om eerst scholen te benaderen, zowel reguliere scholen als speciaal onderwijsscholen.
B Yourself Geplaatst: zondag 11 Mei 2008 16:43
Graag zou ik hierop ook nog even willen reageren.

Momenteel begeleid ik ook een jongen die naar het reguliere onderwijs gaat.

Hij heeft een rugzakje, alleen daaarvan kon niet alle zorg die hij nodig is betaald worden.

Hiervoor is er afgelopen periode door de school ook een activerende begeleiding aangevraagd.

In overleg met zorgkantoor en jeurgzorg en CIZ was het mogelijk om naast het rugzakje ook nog activerende begeleiding te geven op school.

Dit is in goed overleg gegaan met de school en het verloopt erg goed!

Het is dus wel mogelijk, alleen ik zou goed gaan overleggen met de school, ik ken namelijk ook een school die het niet vind kunnen om extra begeleiding op school te geven.
(wat weer ten koste gaat van de leerling)
Geplaatst: zondag 11 Mei 2008 19:40
het rugzakje is een kans om met extra begeleiding in school toch onderwijs in je eigen omgeving te volgen. dit is zeker een mooie kans, wat veel voordelen heeft! daar in tegen is een speciale school een kans om onderwijs op maat te krijgen. met wel de stap te nemen om de toegewezen vorm van onderwijs (cluster 1-2-3 of 4) te nemen zit je wel op de school die aansluit bij de beperking die er is bij het kind. beide mogelijkheden hebben een voor en tegen. maar pgb is geld voor zorg! en als we vrijwillig kiezen om geld in te zetten voor zorg op school terwijl die hun werk vanuit een andere vorm van finaciering doen, weet ik niet of je recht doet aan het pgb. het is niet een zwart/wit situatie. maar school had binnen zijn eigen branche en mogelijkheden kunnen zoeken (of staken)
B Yourself Geplaatst: zondag 11 Mei 2008 20:02
staken is bij veel onderwijsinstanties niet echt een oplossing.

daarbij komt dat de school ook de eerste jaren het rugzakje heeft ontvangen, alleen niets heeft ondernomen.

Deze oplossing is niet ideaal, alleen het werkt in deze situatie wel.

Daarbij zijn de persoonlijke leerdoelen ook op school van toepassing, maar ook zeer zeker daarbuiten.

Oftewel, je bent een soort ondersteunende remdial teacher.

Vaak heeft het er ook mee te maken dat de school meerdere leerlingen heeft en de persoonlijke ontwikkelingsplannen kunnen niet altijd bereikt worden met alleen het rugzakje.
Orthopedagogische Praktijk de Regenboog Geplaatst: dinsdag 13 Mei 2008 16:59
Wanneer een leerling met een indicatie voor een van de clusters dat naar een reguliere basisschool gaat krijgt het een rugzak met daarin ong. 3,5 uur begeleiding per week. Dit wordt uitbetaald in formatie. Daarnaast is een geldbedrag beschikbaar. Het budget en de formatie zijn gekoppeld aan de leerling en mogen dus niet aan andere dingen besteed worden. Scholen worden hierop gecontroleerd. Als ouder kun je dus bezwaar maken wanneer een school de uren niet inzet. Mocht het vinden van een gezicht persoon een probleem zijn kan je samen met de school op zoek gaan. Alleen wanneer deze uren niet afdoende zijn voor de specifieke leerling kun je PGB inzetten. Maar ook dit zou ik in goed overleg met de school doen. Meer uren, geld kan een school neit waarmaken, dit hebben ze gewoon weg niet.
Geplaatst: dinsdag 18 November 2008 21:46
Inmiddels zijn we driekwart jaar verder en een hoop wijzer geworden. De gesprekken op school zijn allemaal heel goed verlopen. We hebben inmiddels de rugzak toegekend gekregen. Na de kerstvakantie gaat Ymke starten. Een voorwaarde van school was wel dat er extra begeleiding in de klas is. We gaan dus inderdaad hiervoor een deel van ons PGB inzetten. Ik heb een uitgebreide aanvraag gedaan en deze week bericht gekregen van het CIZ. Wat blijkt: ze mogen niet in de toekomst indiceren... Ze mogen alleen huidige zorg indiceren. Daar zit je dan met je goede voorbereiding. Nu moeten we iemand gaan zoeken die in januari kan beginnen, maar we weten nog niet wat hij/zij kan gaan verdienen.
Blijkbaar moet je heel ad hoc te werk gaan en doen of je neus bloedt. Als een kip zonder kop beginnen en er dan achter komen dat het niet gaat, en dan een PGB aanvragen, max. 6 weken wachten en dan nog eens iemand gaan zoeken.... Kan aan mij liggen, maar ik vind dat erg onzorgvuldig.
Foveo Geplaatst: woensdag 17 December 2008 00:29
Je moet gewoon 6.5 weken voor de startdatum school gaan aanvragen.
Het CIZ moet binnen 6 weken een indicatie geven of afwijzen namelijk.
doen ze dat niet dan kun je "ambtshalve" claimen.
Geef in de aanvraag aan dat het kind gedragsondersteuning op school vraagt welke NIET door RENN3 of 4 gedekt worden.
Anders mag het budget NIET op school ingezet worden.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.