1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ondersteunende begeleiding

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 16 Januari 2008 14:06
Wanneert ik het goed begrijp schaft de huidige staatssecrtaris ondersteunende begeleiding per 1-1-09 af voor mensen met een lichamelijke aandening agv een ziekte. In mijn geval zou dat een absolute ramp zijn,ik hoop dat ik daar niet onder val. Ik heb progressieve ms, ben daardoor zwaar gehandicapt en ben voor bijna al mijn activiteiten afhankelijk van anderen. Kan iemand mij vertellen of ook ik niet meer in aanmerking kom voor ondersteunende begeleiding.

Alexander Reinhard
Annelies Geplaatst: donderdag 17 Januari 2008 18:52
Beste Alexander,
Je zou hiertoe het formulier na kunnen kijken, waarop jouw indicatiestelling staat vermeld. Wanneer hier namelijk ook de indicatie : "verblijf" bij staat vermeld, hoef je je ( nog ) geen zorgen te maken. Dan vervalt voor jou de ondersteunende begeleiding namelijk niet, per 1 jan 08.
Wanneer men bij MS vrijwel geheel afhankelijk is van hulp, is de kans groot dat er een indicatie verblijf is afgegeven door het CIZ.
Met de indicatie "verblijf", hoef je niet in een instelling te wonen, maar mag en kun je gewoon thuis blijven wonen. ( mits je voldoende hulp thuis kunt regelen ).
m.v.g. Annelies Blekman,
Erica Geplaatst: zaterdag 19 Januari 2008 10:11
Beste Alexander

de grondslag is in deze ook bepalend. Als jij op basis van een somatische grondslag een indicatie hebt gekregen (er zijn inderdaad uitsluitende criteria zoals bij Verblijf; terminale zorg en gedurende een dagdeel), dan komt de ondersteunende begeleiding te vervallen. Dit geldt echter niet als je een indicatie hebt op basis van een lichamelijke handicap.
In je indicatiebesluit staat op basis van welke grondslag je zorg ontvangt. Op www.ciz.nl staan nieuwe beleidsregels. Op blz 20 van de 'bijlage beleidsregels 2008' staat beschreven hoe de grondslagen 'somatische aandoening' en 'lichamelijke handicap' worden vastgesteld.
Gr. Erica van www.az-aanvullendezorg.nl
Geplaatst: vrijdag 25 Januari 2008 16:14
ik begrijp niet de reden waarom bij fysieke handicaps de ondersteunende begeleiding wordt afgeschaft...

hebben mensen met een fysieke handicap dan geen begeleiding nodig ?

dan moet je maar zien dat je daarbij een psychiese diagnose krijgt bijv
depressie , een persoonlijkheids-stoornis oid ?
Geplaatst: donderdag 31 Januari 2008 17:54
Hallo,

Mijn zoon krijgt ook PGB voor ondersteunende begeleiding. Hij is lichamelijk gehandicapt en heeft PDD-NOS. Als de OB komt vervallen/afgeschaft, zou een ramp zijn voor ons. Maar ik denk voor zo velen met een PGB. Dit kabinet is niet goed voor PGB-houders.

Wilma
Geplaatst: donderdag 31 Januari 2008 20:48
wilma, waarom heb jij een indruk dat het niet goed geregeld is voor pgb houders?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.