1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

bezwaar Indicatie

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 16 Januari 2008 13:21
Hoi,
ik heb een bezwaar ingediend op de indicatie die ik heb gekregen voor mijn zoon (7 jaar).
Dit gaat met name over de OB (klasse 2) die we hebben gekregen dit is niet voldoende voor ons. Vandaar het bezwaar dus.
Ik heb een brief ontvangen van het CIZ daarin vragen ze om toelichting op het bezwaar.
Dit gaat telefonisch gebeuren (kun je aangeven of mondeling of niet)
Nu weet ik niet wat ik moet verwachten hiervan, waar moet ik op voorbereid zijn? Dit is sowieso de 1e keer dat ik dit doe en ben ook pas sinds augustus vorig jaar zelf het budget gaan beheren van Tom.
Ben ook een beetje bang dat zij met woorden en termen gaan praten waar ik geen kaas van gegeten heb, en daarmee het bezwaar eigenlijk teniet doe. Kan ik me hier op de een of andere manier op voorbereiden?
Graag reacties/of ervaringen hiermee,
ik zou daar erg mee geholpen zijn!
groetjes,
Brigitte
M.C.T Geplaatst: woensdag 16 Januari 2008 13:36
OP zich is "ik vind het niet voldoende voor ons" geen argument.
Het gaat om het aantal uren, dat hij geïndiceerd is per week.
Je moet een schatting maken van het aantal uren per week, dat je met je zoon bezig zou zijn als hij geen handicap zou hebben. Vervolgens maak je een grondige schatting van het aantal uren per week, dat je met hem bezig bent. Als het verschil tussen de eerste en de tweede schatting meer is dan het aantal uren, waarvoor je geindiceerd bent maak je een kans gelijk te krijgen.
Kijk ook eens bij www.PGB.nl naar de zorzwaartepakketten en ga na bij welk zorgzwaartepakket je situatie het meest in de buurt komt.
Het CIZ heeft een eigen website, waaruit je een indruk kunt krijgen hoe het CIZ ambtshalve naar jullie situatie kijkt.
Je zult veel moeite hebben waar te maken, dat hij in pakket 4 of 5 valt, omdat het nodig hebben van voortdurend toezicht niet abnormaal is voor een kind van 7.

Als het bezwaar wordt afgewezen kun je nog naar de kinderrechter.
In dat geval is het handig als je een rechtsbijstandverzekering hebt.
Vraag dan je advocaat ook even of de kantonrechter nog eerst toestemming moet geven voor je beroep. Ik kan mij uit het verleden herinneren, dat procederen namens een minderjarige alleen met toestemming van de kantonrechter, wellicht nu kinderrechter, mag.
Anders is je beroep niet ontvankelijk.


Succes!
Geplaatst: woensdag 16 Januari 2008 20:20
Hoi brigges,

Wij hebben ook een bezwaar ingediend over de PGB voor ons zoon van 9 jr. Stichting Mee hebben ons geweldig hulp erover gegeven, het gaat nu naar een hoorzitting, en onze contact persoon van MEE gaat met ons naar de hoorzitting toe, wij konden het helemaal niet doen zonder hun.
Ben je ooit naar Stichting MEE geweest, die zijn fantastische mensen daar, die helpen met alle papierbende en alle woorden, termen en rechten zijn bij hun goed bekend! :D
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2008 16:18
Bedankt voor je antwoord,
ik denk alleen dat de vraag van mij verkeerd begrepen wordt.
Ik weet dat "niet voldoende voor ons" geen goed argument is voor een bezwaar naar het CIZ. Ik heb dan ook met wat hulp een duidelijke situatie geschetst wat het inhoudt voor ons om meer OB te krijgen. Ik heb hier uiteraard veel aandacht en denkwerk aan besteed want het moet vooral duidelijk overkomen.
Ik heb van het CIZ hierover een ontvangstbevestiging ontvangen en daar vragen zij om het bezwaar event. toe te lichten. Ik ga dit telefonisch doen. En dan komt mijn vraag eigenlijk...kan ik me hierop(de telefonische toelichting op het bezwaar) op een bepaalde manier voorbereiden? Vraagt men alleen vragen over het bezwaar zelf, of komt er veel meer bij kijken?
Voor ons gezin is het heel belangrijk om Tom van anderen meer OB te krijgen zodat wij hierin ontlast worden, anders komt dit de gezinssituatie echt niet ten goede vandaar dat we het ook érg belangrijk vinden dat dit bezwaar serieus genomen wordt.
Brigitte
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2008 16:24
Hoi Teri,

bedankt voor je antwoord. Ik heb ook hulp gehad met het aanvragen van de indicatie voor mijn zoon. Heb ook een hele goede ervaring met deze persoon van MEE. Alleen toen ik aangaf dat ik bezwaar wilde maken op deze indicatie, haakte hij een beetje af. Hij zei dat ik weinig kans maakte en dat de vrouw van het CIZ daar heel stellig in was. Desondanks toch bezwaar gemaakt met hulp van per saldo en van hans/pgb.
Dus ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Zoals ik in mijn andere antwoord al aangaf ben ik erg bang dat het CIZ inderdaad er anders tegenaan kijkt dan ik. Alhoewel ik ook ergens gelezen heb dat de berekening van zo'n indicatie via een programma/computer wordt gemaakt. Daarom voor mij voldoende reden om hier toch het een en ander aan toe te lichten dmv een bezwaar op deze indicatie.
Dus ben erg benieuwd en wacht vol spanning :shock: af.

Brigitte

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.