1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

aftrekken van de balsting?

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 06 Januari 2008 12:40
hoi allemaal,

ben net begonnen, dus nog niet van alles op de hoogte, maar mijn vraag is, ik krijg een budget en moet een eigen bijdrage betalen, mag je deze eigen bijdragen aftrekken van de belasting?

zit trouwens nog niet zo lang op dit forum ,maar ik moet zeggen je haalt er een heleboel info uit, en je leert van het lezen van de verhalen van anderen, ook het delen van verhalen en info. ik vind het een goed forum dit geldt zowel voor de aanvragers, als bieders en het team van PZN.

Groetjes Elma
Geplaatst: zondag 06 Januari 2008 19:33
eigen bijdrage is alleen bij huishoudelijke hulp. ik weet niet of je het aan de belasting kunt opgeven, maar het is altijd goed om alle kosten die je door een handicap of beperking hebt op te schrijven, bonnetjes en datums bewaren zo dat je er zoveel mogelijk voor terug kunt krijgen!
Geplaatst: maandag 07 Januari 2008 00:29
dank je wel voor je reactie,

Ik heb mijn indicatie gekregen op basis van persoonlijkeverzorging en niet voor huishoudelijk hulp althans dat hebben we niet aangevraagd daar moet je geloof ik bij de gemeente zijn maar we moeten wel een eigen bijdrage betalen, vandaar mijn vraag.
Ik dacht dat je voor huishoudelijke hulp een aparte indicatie moest hebben, maar ik lees me suf aan alles, ik zit er nog niet echt goed in zoals je ziet, maar we komen er wel uit, vandaar mijn vraag op basis van PV.

groetjes
Geplaatst: maandag 07 Januari 2008 12:12
aan wie moet jij een eigen bijdrage betalen?
dat is niet nodig voor deze zorg functies!
Geplaatst: maandag 07 Januari 2008 23:44
dat wordt er automatisch afgetrokken en wat er netto overblijft dat krijg ik op mijn rekening gestort, en dat trekken ze er al af bij het PGB

er staat ook letterlijk op mijn specificatie dat de eigen bijdrage voor 2008 wordt gebaseerd op het verzamel inkomen van de gezinssituatie van het jaar 2006.

daar onder staan op het persoonsgebonden budget wordt een eigen bijdrage in mindering gebracht, deze is afhankelijk van 2 jaar terug.

dus kort samengevat: bruto toegekend PGB...en dan € het bedrag
eigen bijdrage in mindering € het bedrag
Netto toegekend PGB € het bedrag
en dan het netto bedrag wordt naar mij overgemaakt.

ik hoop dat je het allemaal hebt kunnen volgen, maar geloof mij er gaat een flink bedrag af voor de eigen bijdrage, neemt niet weg dat ik klaag en dat er niets overblijft maar het is toch een groot bedrag wat er af wordt getrokken.

groetjes Elma
Anne Geplaatst: dinsdag 08 Januari 2008 00:01
Sharedan! Het klopt echt niet wat je hier zegt!! Voor hvz, pv en vp moet je een eigen bijdrage betalen, voor OB, AB en TV niet! Zo is het sinds 2004 (dacht ik) voordien moest je voor alle PGB functies een eigen bijdrage betalen, maar omdat men voor OB en AB in natura geen eigen bijdrage hoefde te betalen is dat toen rechtgetrokken door ook binnen het PGB voor OB, AB en TV geen eigen bijdrage meer te berekenen. Voor alle andere zorgfuncties dus wel.

Elma: als je de eigen bijdrage (die afgetrokken wordt van het brutobudget en die je ook niet hoeft mee te nemen in je verantwoording) niet daadwerkelijk gebruikt voor zorg, dan mag je deze niet opvoeren als bijzondere ziektekosten bij je belastingaangifte. Gebuik je je totale nettobudget + de berekende eigen bijdrage voor zorg, dan mag je deze wel opvoeren als bijzondere ziektekosten, want dan heb je ook daadwerkelijk kosten gemaakt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Beste wensen voor 2008.
Geplaatst: dinsdag 08 Januari 2008 13:42
Hallo Zonne,

Helaas heb ik vandaag een "slechte dag"dat betekend dat ik lang overeind kan blijven, vandaar even een kleine reactie dat ik je mailtje wel heb gelezen, maar niet helemaal heb begrepen (sorry!), maar als het straks beter gaat dan leest ik het nog een keer en ik hoop dan dat het duidelijker wordt voor me.
Maar ik wilde je in ieder geval even laten weten dat ik je mail heb gelezen, dank je wel voor je reactie.

Groetjes Elma
Geplaatst: dinsdag 08 Januari 2008 16:06
zonne4, ik ben blij dat ik mijn kennis weer kan bijstellen! ik dacht dat het alleen voor hh was! nou heb ik ook bijna geen mensen met deze functies maar wel een paar, goed om te weten.
Geplaatst: dinsdag 08 Januari 2008 18:10
hallo zonne4,

ja ik heb het nu beter gelezen en ik heb het begrepen, dank je wel voor je uitleg.

en ook nog de beste wensen voor 2008.

groetjes Elma

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.