1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Conflicten in de zorgsektor ?

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 05 Januari 2008 02:35
Als "oud" verpleegkundige wil ik me o.a. bezig gaan houden met bemiddeling / mediation tijdens conflictsituaties tussen zorgvrager en zorgverlener. Graag wil ik dan ook uw algemene ervaring horen over conflicten die u heeft meegemaakt in / met de zorgsektor. Zowel in een zorginstelling als thuis. Heeft u de zorg gekregen die u vroeg ? Kreeg u alle informatie die nodig was ? Bent u van kastje naar de muur gestuurd ? Werd er naar u geluisterd ? Hoe ging men om als u het niet eens was met..... de behandeling... de omgang.... privacy.... etc.

Op veel van dit soort vragen hoop ik uw ervaring te vernemen.
Na 12,5 jaar in de zorg gewerkt te hebben heb ik inmiddels gemerkt dat er veel aan het veranderen is. Vandaar dan ook mijn stap om hierin verder te gaan. Alvast bedankt voor uw reactie.

Ronald
Geplaatst: dinsdag 05 Februari 2008 15:59
hELAAS HEB IK HEEL SLECHTE ERVARINGEN MET ZORGBURO'S, HET LIJKT WEL ALSOF IK BLIJ MOET ZIJN MET DE HULP DIE IK KRIJG, ONGEACHT HOE DE HULPVERLENER MET MIJ OMGAAT. IK WIL NIET DAT EEN HULP HAAR KIND MEENEEMT, NATUURLIJK KAN JE DAT VRAGEN MAAR HET IS HEEL NORMAAL VOLGENS MIJ DAT IK DAT NIET WIL. HET ZORGBURO ZIET DIT ANDERS EN VINDT DAT IK MIJ MOET AANPASSEN. VOLGENS MIJ GAAT HET EROM DAT IK EEN HULP GOED BEHANDEL, NIET MEER BELAST DAN IK ZELF ZOU WILLEN WORDEN ALS IK HET NOG ZELF KON EN NATUURLIJK DAT IK OP TIJD BETAAL. HIER VOOR IN DE PLAATS WIL IK DAT MIJN PRIVE EN AUTONOMIE GERESPECTEERD WORDT. LIJKT MIJ REDELIJK, IK KRIJG WERK EN BETAAL HIERVOOR, NIET MEER ,VOORAL NIET MEER. HET MOET MIJN HUISHOUDEN BLIJVEN. HOPELIJK HEB JE HIER IETS AAN. JOLANDA
Cailin Geplaatst: zondag 09 Maart 2008 16:06
Hallo ronald,

Mag ik vragen wat je met de gevraagde ervaringen gaat doen, en hoe deze mediation eruit moet gaan zien?

Groetjes,
Cailin
Henk Geplaatst: woensdag 09 April 2008 17:34
Henk van Hunnik antwoord:
Als een zorgbureau stelt dat jij je moet aanpassen naar de zorgverlener die haar kind meeneemt naar de werkplek, dan moet je heel gauw breken met deze zorgverlener. Niet het zorgbureau maar alleen de opdrachtgever dus de budgethouder bepaald de voorwaarden en de kwaliteit van zorg daarom heb je nu juist een PGB en dit bepaald jouw vrijheid. Als een zorgbureau stelt dat jij je moet aanpassen aan de zorgverlener en moet toestaan dat de verzorgende haar kind meeneemt binnen de werksituatie is wel heel erg onprofessioneel bezig. Het is goedkoper om met een particuliere zorgverlener in zee te gaan welke goedkoper zijn maar ook open staan voor afspraken en voorwaarden waarop de zorg plaatsheeft. Niemand dan alleen jijzelf bepaald wie jij in je huis toelaat en dat is niet de zorgverlener en zeker niet het bureau die deze zorg levert.
Geplaatst: woensdag 09 April 2008 21:14
hvanhunnik, ik ben het met je eens dat ik ook niet op een medewerker met kinderschare bij zich zit te wachten! maar ik denk dat het een aanbod uit nood is. als je ziet dat veel mensen zitten te wachten op een huishoudelijke hulp en je hoort van veel mensen: ik zou graag willen werken als huishoudelijke hulp maar ik heb geen oppas, of als ik tijdens het huishoudelijke werk een oppas moet betalen dan kan ik net zo goed niet werken, kan ik me voorstellen dat er een zorgbemiddelingsbureau begint met een aanbod: wij leveren prima huishoudelijke hulpen alleeen ze kunnen hun kinderen mee nemen! zoiets bedenk je ook alleen als je niet genoeg personeel is wat zonder kinderen wil werken. en dan kan dat voor mensen die zo willen werken een mooie kans zijn. en voor wie dat wil een redelijk alternatief. beter een goede hulp met kinderen dan niets....
Henk Geplaatst: woensdag 09 April 2008 21:41
Henk van Hunnik antwoord:

Zolang alles gebeurd in goed overleg met de budgethouder zie ik geen probleem om het kind mee te nemen naar de werkplek maar als men argumenten gaat gebruiken in de trant van dat de hulpvrager blij moet zijn met de hulp die hij krijgt en het kind door zijn of haar strot gedrukt krijgt, dat vind ik laakbaar.

Dat er problemen zijn met kinderopvang is niet het belang van de budgethouder er zijn nu eenmaal wachtlijsten dat is bekend, de zorgverlener dient er in eerste instantie zelf voor te zorgen.Als dit niet lukt dient al bij bij het kennismakingsgesprek overlegd te worden of het kind mee mag naar de werkplek de zorgvrager die in het kader van de PGB opdrachtgever is heeft ten alle tijde het recht dit te weigeren ook als later blijkt dat dit hem of haar teveel wordt.
Geplaatst: dinsdag 15 April 2008 12:58
Voor mij is het meenemen van kinderen als iemand bij mij werkt door omstandigheden onmoggelijk, ik kan mij indenken dat er hulpvragers zijn die dit niet alleen wel goed vinden maar het ook wel leuk. Mijn reactie was niet bedoelt om een discussie over kinderen te voeren maar meer over het feit dat ik vaak het idee krijg dat ik heel dankbaar moet zijn dat er iemand is die voor mij wil werken. Dat is heel vernederend voor hulpvragers. Ja werkers hebben recht op goede omstandigheden en een goed salaris. In ruil daarvoor mag ik als hulpvrager ook een goede behandeling verwachten. Op dit moment heb ik een goede hulp,bijnaam Engel. Maar je moet soms wel heel lang zoeken en enorm veel incasseren. Volgens mij moet dit gewoon beter kunnen.
Jolanda
Gast Geplaatst: dinsdag 15 April 2008 17:34
jolanda, ik heb persoonlijk ook het gevoel dat er krapte op de markt is van betrokken actieve huishoudelijke hulpen... je werk is de wc boenen, de vloer dweilen en nog meer schoonmaak werk waar thuis niemand op zit te wachten (het eindresultaat is natuurlijk altijd wel fijn) en dit werk met plezier doen EN een plezierige band hebben met de zorgvrager EN het is niet zwart wat toch veel gebeurt. vraagt veel van een huishoudelijke hulp.. dat is toch niet negatief/ vervelend gezegd? met dit sombere uitgangspunt is het een hele klus om een engel te krijgen!!! en vanuit een krappe situatie ga je logisch water bij de wijn doen: je hebt geen keus.. en dat is niet mijn aanbeveling maar een sombere constatering.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.