1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Ondersteunende begeleiding vervalt voor somatische zieken...

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 15 December 2007 04:56
in de laatste brief 11dec 2007 van mijn zorgkantoor staat :

-------------------------------------------------------------------------------------
Als u een indicatiebesluit heeft op de grondslagen somatiek of psycho-sociaal en als u een indicatie heeft voor ondersteunende begeleiding in uren , dan krijgt u in 2008 bij her-indicatie waarschijnlijk geen indicatie meer voor OB.

Eindigt uw huidige indicatie na 31 dec 2008 ?
Het zorgkantoor kent u dan vanaf 1 jan 2009 geen OB in uren meer toe.
Heeft u een pgb Ob in dagdelen dan verandert echter niets.

Deze indicatie OB wordt vanaf 1 -1-2008 alleen nog maar afgegeven
bij palliatief-terminale zorg en in combinatie met een indicatie voor langdurig verblijf.

Als u een indicatie heeft met (ook) een andere grondslag dan somatiek of psychosociaal dan verandert niets voor u.
-------------------------------------------------------------------------------------

Dus straks krijgen alleen nog mensen met een verstandelijke handicap of
psychiatries probleem een pgb-ob ?

Is een fysieke handicap, fysieke ziekte , chronische pijnen dan minder erg
dan iemand die met bv depressie bij de GGZ loopt ?

En wie gaat dit precies vaststellen ?
Wat is precies het verschil tussen psychosociaal en psychiatries ?
Dat is voor mij duister...
Zal nog moeilijk worden als mensen die nu een OB krijgen en straks niet, en in beroep gaan....
Geplaatst: vrijdag 23 Mei 2008 16:02
Psycho-sociale problemen zijn emotionele problemen met je zelf en of de mensen in je omgeving.
Psychiatrische stoornissen zijn ziektebeelden als b.v. manisch depressief of bi polair, of chronisch depressief. Deze diagnosen worden meestal door een psychiater gestelt.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Jolanda
Geplaatst: zaterdag 24 Mei 2008 04:51
of ondersteundende begeleiding vervalt voor mensen met een chronische ziekte die daardoor mede psycho-sociale problemen krijgen is nog maar de vraag...
ik hoor er al maanden niks meer over ...ook niet van Per Saldo...
Jeroen Geplaatst: zondag 25 Mei 2008 22:14
De ondersteunende begeleiding van somatisch en psychosociaal gaat uit de ABWZ. Dat is iets wat ik veel hoor.
Voor mijn iegen klanten moet ik het uitzoeken. Als ik een antwoord weet hoor je het van me.
Zoals ik, na snel internet onderzoek, heb kunnen vinden gaat de ondersteunende begeleiding naar de WMO (dus de gemeenten gaan het uitvoeren).
Zeker weten doe ik het nu nog niet, maar ik ga het uitzoeken.
Ik weet niet of je lid bent van een patiënten organisatie zoals ANGO. Misschien kunnen zij je ook verder helpen.
Succes
Jeroen
M.C.T Geplaatst: maandag 26 Mei 2008 13:31
Uit de website van Naar Keuze wordt het voor mij iets duidelijker.
Geplaatst: maandag 26 Mei 2008 18:15
Jeroen,
maar waar zit dan het probleem als de ondersteunde begeleiding over gaat naar de gemeente?
Jeroen Geplaatst: woensdag 28 Mei 2008 23:55
Beste Johan,
De ondersteunende begeleiding voor zowel Somatisch als Psychosociaal zal per 1 januari aanstaande overgeheveld worden naar de WMO. Er komt gemeentebeleid op dit vlak. Of er dan ook een PGB vorm komt bepaald de gemeente.

Zowel de zorgkantoren als ook de indicatiebureaus kunnen geen zekerheid geven op dit vlak. De meest zinvolle verwijzing is dat er per 01-07-2008 duidelijkheid zou moeten zijn en houdt de website van het college van zorgverzekeraars in de gaten http://www.cvz.nl/

Het is dus niet zo dat alleen mensen met een verstandelijke en/of psychiatrische handicap een PGB krijgen. Het is wel zou dat de ondersteunende begeleiding voor deze groep in de AWBZ bijft.

Voor de andere groep moet je naar de WMO toe.

Binnen de gehandicaptenwereld heb ik redelijk wat (werk) ervaringen. Mijns inziens is een fysieke handicap of - ziekte niet erger dan een psychiatrische, maar het is een keuze van de overheid welke overheid het betalen gaat en hoe.

Er lijkt een vorm van willekeur te ontslaan bij de vaststelling van de indicaties In sommige gevallen en gemeenten zal het CIZ de indicaties nog stellen en een aantal andere gemeenten doen het zelf.

Jeroen

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.