1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ondersteunende begeleiding, maar welke?

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 12 December 2007 16:46
Mijn zoon van 14 heb ik na 7 jaar instelling naar huis gehaald omdat het steeds slechter met hem ging. Hij heeft een chromosoom afwijking, is licht verstandelijk gehandicapt, heeft PDD-NOS en is zwaar gedrags-
gestoord. Zijn ZIN-indicatie 24 uurs zorg is omgezet naar een PGB. De indicatie is nu 15,9 uur begeleidende ondersteuning en 104 etmalen per jaar zorg. Met de instelling waar hij de laatste 5 jaar heeft doorgebracht is toen afgesproken dat hij nu 4 dagdelen per week naar de naschoolse dagbehandeling zou gaan. Hij gaat daar nu sinds 17 oktober naar toe.
Vorige week ben ik er echt per toeval achtergekomen dat dit NIET vergoed mag worden uit het PGB. (hij is namelijk geïndiceerd voor 1 op 1 ondersteunende begeleiding en niet in groepsverband). DIT STAAT NIET IN DE BESCHIKKING DIE IK HEB ONTVANGEN VAN HET ZORGKANTOOR!!!Ik moet nu dus € 125,70 per dag zelf ophoesten. Ik ben een alleenstaande ouder met 4 kinderen waarvan de oudste zoon ook een beperking heeft, ik heb een baan met minimum inkomen, dus waar ik dat geld vandaan moet halen is mij een raadsel. Heeft iemand hier ervaring mee? Over scheef gesproken: ik mag mezelf wel in dienst nemen á een gigantisch uurtarief!!!!!
Geplaatst: woensdag 12 December 2007 20:40
vreemd!!! ten eerste mag je functies door elkaar gebruiken, als je het geld maar aan 1 van de zorgfuncties besteed. je hebt GEEN tijdelijk verblijf lees ik, terwijl je met een indicatie voor volledige uithuisplaatsing (wat hij zeker heeft omdat hij al eerst ergens anders woonde) recht heb op 2 etmalen tijdelijk verblijf dat geeft 800 euro er in de maand bij! en dan nog moet je het gewoon er mee kunnen doen! als hij de wenselijke zorg buitenhuis krijgt dan moet het pgb hier toereikend voor zijn! het is voor niemand de bedoeling dat je maar een euro uit je eigen zak betaald....behalve de eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp. de vraag bij het ciz moet dus gewoon helder zijn en overeenkomen met je vraag. zou je extreme eisen of giga dure zorg inzetten dan zou dat problemen kunnen geven, maar normale dagbesteding, naschoolsche opvang, weekend opvang, persoonlijke uren, activering en vezorging moet je hebben, als dat blijkt uit je vraag en situatie. duidelijk je vraag formuleren bij het ciz. succes!
Geplaatst: donderdag 13 December 2007 13:32
"De indicatie is nu 15,9 uur begeleidende ondersteuning en 104 etmalen per jaar zorg".

104 etmalen per jaar zorg is waarschijnlijk tijdelijk verblijf.
M.i. behoort de indicatie ondersteunende begeleiding opgesplitst te worden in dagdelen en uren: dus 15.9 uur ondersteunende begleiding vermeerderd met ondersteunende begeleiding in dagdelen.
Het eerste is dan bedoeld voor thuis ( PGB) en het tweede ZIN.
Als dit niet in de indicatie staat zou ik bezwaar aantekenen ( als de termijn nog niet verlopen is) of herindicatie aanvragen.
Je mag je PGB er wel voor gebruiken. Zolang je het maar voor AWBZ zorg gebruikt mag alles en dat heeft niets met de indicatie te maken.

Je kunt ook overwegen het zorgkantoor te vragen de 15.9 uur om te zetten in ZIN. ( Als de voorziening AWBZ erkend is). Je bent dan van de eigen bijdrage af.
Je hebt dan de 104 etmalen( ruim € 10000.-) om voor zorg thuis uit PGB in te zetten.( Dus hij hoeft niet persé op weekend)
Anne Geplaatst: donderdag 13 December 2007 17:32
[b:05cd4e08fb]naschoolse dagbehandeling[/b:05cd4e08fb]
Ik denk dat het hem hierin zit! dagBEHANDELING! Behandeling kan niet bekostigd worden vanuit een PGB. Begeleiding wel.
Geplaatst: vrijdag 14 December 2007 14:31
"dagBEHANDELING!"
Behandeling valt onder de ziektekostenverzekering, maar dit staat weer haaks op de hoge eigen bijdrage.
De grens tussen behandeling en activerende/ondersteunende begeleiding is trouwens uiterst dun en arbitrair.
Geplaatst: vrijdag 14 December 2007 16:09
Bedankt voor alle reacties!

Even m.b.t. het declareren. Het is dus ECHT NIET waar dat het niet uitmaakt welke zorg je inkoopt. Misschien was dat tot voor kort waar maar het Zorgkantoor heeft mij duidelijk gezegd dat er nu strenger wordt gekeken i.v.m. 'misbruik' van het PGB. Zelfs de belangenorganisatie Per Saldo was hiervan niet op de hoogte. Ik kreeg zelfs van hen het 'verwijt' dat ik het niet had moeten controleren bij het Zorgkantoor, nu zouden ze alles nóg scherper in de gaten houden. Terwijl ik alleen maar goede zorg in wil kopen voor mijn kind! Vandaag trouwens op mijn werk gehoord dat ik ook nog eerst toestemming moet vragen voor deze 'nevenfunctie'. De begeleiding die ik mijn zoon ga geven mag niet ten kosten gaan van mijn werk. Aangezien ik natuurlijk ook in de weekenden mijn zoon begeleid zou dat in strijd kunnen zijn met de Arbowet. Hoeveel gekker moet het nog worden? Mijn kind volledig terug in een instelling?
Geplaatst: vrijdag 14 December 2007 16:20
Dan nog even het volgende.
Volgens de indicatiesteller van het CIZ is het enigste verschil tussen ondersteunende begeleiding 1 op 1 of in groepsverband het feit of de persoon in kwestie een vorm van dagbesteding heeft. Met andere woorden iemand die leerplichtig is of werk heeft krijgt de indicatie 1 op 1, anders dagdelen. En waarom? Waarschijnlijk omdat een dag volgens hun ingedeeld is in twee delen 1 van 8 tot 12 en 1 van 12 tot 16.00 uur.
Mijn zoon gaat tot 15.00 uur naar school en vervolgens tot 18.30 naar de dagbehandeling. En dát kan volgens hun niet. Volgens de beleidsregels van het CIZ (kun je gewoon vinden op hun eigen site) is er geen verschil tussen die twee indicaties, zelfs het Zorgkantoor was hiervan niet op de hoogte en stellen momenteel een onderzoek hierover in.
Geplaatst: maandag 17 December 2007 13:55
De uitleg van het CIZ klopt: Uw kind is kennelijk leerplichtig en gaat naar school. Daarmee is aan de dagbesteding vorm gegeven en houd je alleen nog de uren voor, na school en het weekend over voor de OB.
De dagbehandeling met de eigen bijdrage begrijp ik nog steeds niet goed.
Het kan zijn, dat het om een voormalig Boddaertcentrum gaat en dat valt onder jeugdzorg en dat is geen AWBZ-zorg.
Als dat zo is kunt U een indicatie vragen bij Bureau Jeugdzorg.
U betaalt dan een eigen bijdrage op basis van de wet op de Jeugdzorg.
U kunt Uw PGB dan voor AWBZ zorg gebruiken.
Geplaatst: maandag 17 December 2007 17:06
voor een client die boven de 18 is hebben wij maximaal 9 dagdelen ondersteunende begeleiding om haar dagbesteding te geven. zo wordt haar dagbesteding vergoedt. maar ik zie bij kinderen die naar een school gaan dat ze daar overheen nog steeds dagdelen ondersteunende begeleiding kunnen krijgen! 1 op 1 (dus uren) is individueel en vaak voor de thuis situatie inzetbaar. een goedkoper maar onpersoonlijker idee is dus ob dagdelen. dit is een lager tarief omdat deze ob met anderen in 1 keer wordt gegeven: 1 leiding op 4 clienten bijvoorbeeld) mider direct maar kan wel goed zijn. bij volwassenen gebruik je dus maximaal 9 dagdelen om de dagbesteding te bekostigen maar bij kinderen wordt het naar mijn ervaring al naar gelang van de vraag wel of niet af gegeven...
Geplaatst: maandag 17 December 2007 17:09
dagbehandeling moet of onder activerende begeleiding in uren of dagdelen valen of mogelijk zelfs niet onder het pgb maar onder therapie en staat dus helemaal los van het pgb! ob is volgens mij niet gewenst bij naschoolse begeleiding.
Geplaatst: zaterdag 22 November 2008 12:21
Sorry ik wil even iets rechtzetten: of het nu PGB of ZIN is, je betaalt ALTIJD een eigen bijdrage. Het is een fabeltje dat je bij ZIN geen eigen bijdrage betaald. Op mijn CAK-formulieren voor de eigen bijdragen staan ook altijd de ZIN uren vermeld.
Jeannette (budgethouder)
Geplaatst: zaterdag 22 November 2008 12:24
Er staat geschreven dat opvang of dagbehandeling niet onder pgb valt. Zelf heb ik 2 jaar lang via PGB OB 4 dagdelen in de dagopvang 'gezeten' en alles is uit de PGB betaald en met de controles en opgaven die bij het PGB horen heb ik nooit te horen gekregen dat dit eigenlijk onder therapie valt en niet onder PGB. Heb ik het toen fout gedaan, dus verkeerd ingelicht door Per Saldo en het verpleeghuis waar ik naar de dagopvang ging (contract met een instelling) of vergist u zich? Ik ben benieuwd wat het juiste antwoord is.
B.v.d.
Jeannette

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.