1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

administratie pgb

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 31 Oktober 2007 18:58
beste mensen
hier een vraagje door iemand die misschien spoken ziet maar door alle verhalen ben ik gewoon onzeker geworden(ik ben al een paniekerig type). het gaat me om de verantwoording van de pgb. Mijn man is officieel de zorgverlener en hij heeft een zorgovereenkomst met een vast maandbedrag en de administratie besteden we uit aan het SVB
Nu is mijn vraag; Als er intensieve controle komt is zo'n overeenkomst dan voldoende of moet je ook declaratieformulieren tonen. het enige dat we hebben is een zorgovereenkomst op papier. Ja en dan de overschrijvingen en de bankafschriften i.s.w met de SVB.
We hebben dus in iedergeval geen hele stapel formulieren thuis waarop staat vermeld welke dagen, uren en taken mijn man uitvoert? Misschien hoeft dit ook allemaal niet maar door alle verhalen weet ik het ook niet meer. De een zegt dat je het wel moet uitschrijven/bijhouden en de ander zegt weer niet.
In praktijk zorgen we 24 uur voor ons kind maar ik wil dat het theoretisch ook klopt zodat ik bij een eventueel intensieve controle geen problemen ondervind. Hopelijk kan iemand me een duidelijk antwoord geven, groetjes esma
M.C.T Geplaatst: donderdag 01 November 2007 11:40
Nu je de administratie hebt uitbesteed aan de SVB is je probleem m.i. opgelost. De maanddeclaraties moet je opsturen aan de SVB en die horen die te bewaren. ( en jij hebt ze niet meer)
Controle zou dus bij de SVB moeten plaatsvinden. Dus dat zal wel loslopen.

Indien je niet uitbesteedt aan de SVB zou je theoretisch inderdaad een probleem kunnen hebben:
De standaardcontracten voorzien in de mogelijkheid van een vaste maandbetaling.
De PGB beschikking legt je de verplichting op om van de gewerkte uren
een administratie bij te houden en die 7 ! jaar te bewaren.
Tegelijkertijd staat in de PGB regeling, die aan het zorgkantoor is opgelegd, dat aanspraken die het standaardcontract te boven gaan niet subsidiabel hoeven te zijn.
M.a.w. het lijkt erop, dat de standaardcontracten indirect de norm zijn voor wat je van het zorgkantoor mag.
Dus een vast maandbedrag is waarschijnlijk geen probleem; bijv een langere opzegtermijn wel.

Ik denk, dat je uiteindelijk geen probleem hebt, zolang je kunt bewijzen en minstens aannemelijk kunt maken, dat geld en uren aan verantwoorde geindiceerde zorg is besteed; door wie dat is gebeurd maakt in principe niet uit.

Als je daardoor als werkgever gaat functioneren ben je zoals elke werkgever verantoordelijk voor je werknemers.
Dit risico kun je niet zonder meer naar het zorgkantoor doorschuiven.
Je moet dan oppassen niet meer af te spreken dan het standaardcontract vermeldt.
Geplaatst: donderdag 01 November 2007 18:21
bedankt voor je uitleg
(verwijderd) Geplaatst: zaterdag 03 November 2007 21:59
Beste Esma,( als ik zo vrij mag zijn)

Alweer een hele tijd geleden heb ik vele zorgkantoren over jouw vraag benaderd,omdat er geen eenduidig antwoord op kwam.
Is het bijhouden van een declaratieurenoverzicht m.b.t. een overeenkomst met een vast maandloon, al of niet verplicht.
Niet van alle zorgkantoren in Nederland heb ik hierover bericht terugontvangen destijds.
Van de zorgkantoren die wel een reactie hebben gegeven zijn alle antwoorden: geen verplichting bijhouden declaratieurenoverzicht bij een vast maandloon.
Als je me je zorgkantoor opgeeft kan ik het mogelijk nakijken voor je.
Ik mag binnen dit forum geen emailadres opgeven.daarom verwijs ik je naar mijn profiel.

M.vr.gr. Gerard Meurs Zorgadvies en bemiddeling PGB
Geplaatst: zaterdag 10 November 2007 19:04
hoi Gerard
ik heb je een tijdje geleden al een email gestuurd
waarschijnlijk heb je het niet ontvangen.
Ik ben in iedergeval bij zorgkantoor Arnhem.
Ook heb ik problemen gehad met het inloggen hier vandaar dat ik hier ook niet meteen kon reageren.

groetjes esma
(verwijderd) Geplaatst: zondag 11 November 2007 22:05
Hoi Esma,

Je email heb ik helaas niet ontvangen.Voorzover ik kan nagaan heeft ook zorgkantoor Arnhem mij destijds te kennen gegeven dat er bij een vast maandloon geen verplichting is om declaratieurenformulieren in te vullen/bij te houden. Inmiddels mag ik aannemen dat deze regel bij alle zorgkantoren zo geldt, ander is het einde zoek.
Succes gewenst verder. Zie mijn profiel bij zorgaanbieders.

Vriendelijke groet,

Gerard Meurs Zorgadvies /bem. en thuisbegeleiding PGB
Son en Breugel.( bij Eindhoven)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.