1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pgb voor mijn zoontje?

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 25 Oktober 2007 20:48
hallo,lang verhaal maar het komt op het volgende neer:mijn zoontje 4,9 jaar zit sinds mei dit jaar op het medisch kinderdagverblijf,zij denken aan autisme.echter mogen zij niet de diagnose stellen en staat hij op een wachtlijst voor een autistisch centrum.via jeugdzorg heb ik al te kennen gegeven dat ik hulp wil voor na school en eventueel de weekenden.
ik ben zelf niet werkzaam,maar wel ziek.heb een longaandoening nu reeds 11 weken.jeugdzorg zegt dat als ze nog geen diagnose hebben zij geen pgb kunnen aanvragen,maar ik krijg wel 1,9 uur per week pgb ondersteunende begeleiding.dit is een lachertje.maar ze kunnen volgens hun niets doen.weet er iemand raad,want ik heb echt hulp nodig voor de kleine.het gaat om dat hij af en toe meegenomen kan worden voor naschoolseactiviteiten,sport kan beoefenen,beetje bezig houden.hij zit op het mkd ma,di,do,vrij van half 9 tot half 3.elke woensdag is hij vrij.ik besteed nu zelfs mijn eigen pgb aan hem,dus ik kan niet geholpen worden.vind dit echt belachelijk.hoop dat iemand mij kan helpen.
groeten pepsie
Geplaatst: donderdag 25 Oktober 2007 22:15
je moet voor een diagnose naar een psychiater gaan. als hij hier een diagnose krijgt dan komt het helemaal goed. maar het ciz of de jeugdzorg wil eerst horen dat er een reden is om een pgb te geven/ bij de ggz kan je op een wachtlijst komen voor je een afspraak hebt, soms zijn er ook particuliere instanties die soms sneller je kunnen helpen. succes!
Bea Geplaatst: vrijdag 26 Oktober 2007 11:08
Beste Pepsie,

Ik sluit me aan bij de vorige reactie. Maar voor zover bij mij bekend is kan het zijn dat je zoontje nog te jong is voor een juiste diagnose.

Groet Be-actief
Geplaatst: zaterdag 27 Oktober 2007 19:51
Beste Pepsie,

Mijn ervaring is dat er op de leeftijd van jouw zoontje al prima
een diagnose kan worden gesteld door iemand die deskundig is op het gebied van autistische stoornissen. Belangrijk is dat de diagnose wordt gesteld door een daarvoor bevoegd persoon. Psychiater of gz psycholoog.
Als je inderdaad naar een vrij gevestigde gaat (vaak vergoed de ziektekostenverzekering een deel van de onderzoekskosten) ben je vaak sneller aan de beurt. Een diagnose is noodzakelijk voor een eigen pgb indicatie voor je zoontje, maar ook op psycho sociale gronden kan vast vooruitlopend daarop wel eens wat gedaan worden. Op die basis is nu die 1,9 uur denk ik toegekend. Ik zou aan de bel trekken dat dit echt niet voldoende is. Mogelijk kan een gedragsdeskundige van het MKD een onderbouwend stuk schrijven. Succes met alles, Renske
Geplaatst: maandag 31 December 2007 16:55
Misshien is deze reatie voor jou niet meer actueel maar kan iemand anders er nog wat mee.Ik zou contact opnemen met Mee.

In onze regio kunnen ze dat kortdurende pedagogische ondersteuning aanbieden zonder dat er een indicatie nodig is. Ook kan je proberen je eigen indicatie te verhogen. ze horen namelijk rekening te houden met jou persoonlijke omstandigeheden. Zo krijgen wij bv. een klasse hoger ondersteunende begeleiding voor onze zoon (autisme) omdat ik overbelast dreig te raken en mijn andere zoontje ook onderzocht moet worden.
Geplaatst: woensdag 11 Juni 2008 21:26
te jong voor diagnose klopt niet hoor ... bij mijn zoontje is de klassieke vorm van autisme geconstateerd, hij wordt volgende week 4.. ik heb vandaag gehoord gekregen dat ik pgb krijg, je kan niets zonder diagnose, ik zou het zeker op het mkd aankaarten misschien kunnen zij
wat voor je doen..Heel veel sterkte ik weet hoe zwaar het is :cry:
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 08:01
marisv, het is geen kritiek hoor, integendeel! maar klassiek autistisch is ook opvallend en zichtbaar, in communicatie, gedrag, vaardigheden. de meerderheid heeft pdd-noss en dat blijft vaak heel lang vaag, wel of niet een etiket autisme.. veel kinderen met pdd-noss kan je 90% van de dag niet herkennen als autistisch. dus dat blijft langer een vaag geoel ook bij de ouders zelf. maar sterkte.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.