1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

zelfstandige of alfahulp?

Auteur Bericht
Karin Geplaatst: woensdag 18 Juli 2007 19:52
Ik werk gelukkig als alfahulp, gezien de ontwikkelingen met de WMO.

Toch volg ik de ontwikkelingen op de voet.

Daar komt ook mijn verontrusting uit..

Iedereen die nu als huishoudelijke hulp bij de thuiszorg werkt, zal moeten stoppen.

Zij mogen dan wel als zelfstandige gaan werken, via de thuiszorg.

Dan wordt je dus een alfahulp, maar waarschijnlijk gaat het net even anders worden. (?).



Bij ziekte en vakantie krijgen zij gewoon doorbetaald, wat ik er van begreep.

Eigenlijk begrijp ik het deels wel, maar ik vind het toch ook niet eerlijk.

Ik werk als alfahulp toch ook via de thuiszorg?

Daar verdien ik €12,20 bruto per uur, met mijn 36 jaar.

Dus daar gaat de belasting nog af, vakantiegeld, ziekte geld, opbouw van mijn pensioen, vrije dagen,...

Ik hoef nog net geen geld mee te nemen als ik ga werken, maar een tomaten plukker van 16 heeft volgens mij meer....
:wink:


Kunnen jullie mij vertellen hoe dit kan en of mijn denkwijze juist is?

Is er ook een instantie die zich druk maakt voor deze "wantoestanden"?



Met vriendelijke groet,

Karin van Es
:?
Geplaatst: woensdag 18 Juli 2007 23:03
waar ik bang voor ben is net als wat bij de post gebeurd is: commerciel worden! toen er concurrentie begon op de tarieven voor post, waren er (terecht) slimme ondernemers die studenten per opdracht inhuurden. Vaak hebben ze aan 2 jaar werk voldoende en zijn dan klaar met hun studie en zitten ook niet te wachten op een vaste baan. en als er wel een vast contract dreigt gooi je de student een half jaar uit het werk en je mag weer 3 jaar contracten aan gaan! en dat scheelt lekker veel onkosten: geen pensioen, weinig ziekmelding, geen salaris als ze niet werken. maar daar mee is de baan voor vast personeel bij de tpg niet meer een optie! voor de freelancers kon je postzegels voor een spotprijs aanbieden. maar daar kun je geen vast personeel voor leveren! weg toekomst met deze branche.. de zorgfuncties omschrijving is ook zo op maat gesneden daar zit geen grammetje luxe aan! dus alles moet ook niet een seconde langer duren dan gepland! en je laat vanuit deze visie ook geen verpleegkundige een kopje thee zetten en het eten in de magnetron zetten, daar laat je een goedkopere kracht als nog voor komen en als het even mee zit: de kinderen zelf! zo gaat het nu! leuke uitjes en dagjes weg in een instellingen: vergeet het maar, teveel manwerk! heel erg jammer, onpersoonlijk en niet gewenst! met elkaar een stem vormen dat we voorbij gaan aan het uniek zijn van de mens en dat een mens meer is dat een product dat gewassen, gevoerd en gestuurd moet worden!
Geplaatst: woensdag 18 Juli 2007 23:07
ps. de wmo zit nog maar net in de lift omhoog dat hij deze stijl van werken heeft! hier is een paar jaar tegen geknokt en bevreesd. maar het idee dat niet de grote overheid maar de plaatselijke politiek met de burgers een stem heeft in de zorg vindt ik toch een goed idee! maar we moeten kijken hoe het loopt. de trein is in gang gezet en heeft zoveel tijd en voeten in de aarde gekost, die trein is nu niet te stoppen. er moeten dramatische schrijnende voorbeelden naar voren komen die ongeveer de gemiddelde zorg in nederland weer geven. beter moet niet, slechter hoeft ook niet! goed persoonlijke betrokken en gepaste zorg op maat is wel de inzet.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.