1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nu duidelijk: niet op vakantie van vrijbesteedbaar bedrag

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 06 Juli 2007 21:14
Kreeg vandaag een algemene brief van mijn zorgkantoor over het vrijbesteedbare bedrag.. En er staat in wat ik al dacht. Voor alle mensen die dachten een mazzeltje te hebben: die is er dus niet!!! Dus geen vakantie, laptops e.d. van die 2500,= Veel mensen die ik ken zullen echt teleurgesteld zijn.

Je moet gewoon voor het hele jaar opgeven wat je uitbetaald hebt aan hulp. Compleet met hulpverleners en sofinummers. Van wat je opgegeven hebt wordt de 1e 2500 niet gecheckt na die 2500,= gaan ze serieus kijken. ER wordt dus pas ACHTERAF gekeken! En dus niet: eerst 2500 voor je zelf en daarna pas verantwoordingsformulieren invullen.

Stel je hebt een PGB van 3000,= per jaar. Dat wil je helemaal gebruiken. Dan moet er op je verantwoordingsformulier staan wie je betaald heb en hoeveel. Totaal zal je dan voor 3000,= betaald moeten hebben. Van die 3000,= nemen ze 2500,= voor lief (ze zien dus dat je het uitgeven hebt, maar kijken er niet echt naar) en naar 500,= kijken ze serieus.

Je kan dus niet die 2500,= op een andere rekening zetten en er iets voor je zelf van doen. Het zorgkantoor gaat er indat geval van uit dat je die 2500,= niet nodig hebt gehad en dan zul je 'm dus terug moeten betalen.

Ik vind het wel prima zo. Vond het ook een rare gedachten dat je "zomaar" iets met het geld kon doen.
Het zal wel voor een heleboel mensen vies tegen vallen. Die hadden al allerlei vakanties, laptops e.d. in gedachten.
De enige manier voor die mensen om er nog iets aan over te houden is een familielid in dienst nemen en die flink uittebetalen. Diegene moet er dan wel belasting over betalen.
Annelies Geplaatst: zondag 08 Juli 2007 20:54
Wanneer ik de informatiebrochure nalees " Zelf uw zorg inkopen in 8 stappen, kom ik tot een andere conclusie.
Bij stap 7 staat dat men bij een PGB lager dan 2500 euro op jaarbasis, geen verantwoording hoeft af te leggen. Dus geen verantwoordingsformulieren hoeft in te vullen.
Men hoeft dan ook niets terug te betalen aan het zorgkantoor.

Heeft men een PGB budget van 10.000 euro op jaarbasis, en men verantwoordt maar 7500 euro. Dan hoeft men ook niets terug te betalen aan het zorgkantoor.
De 2500 euro telt het zorgkantoor automatisch bij de 7500 euro op, en komt dan totaal op het toegewezen budget van 10.000 euro.
Indien men echter maar 6500 euro verantwoordt, zal men 1000 euro terug moeten betalen.

Wanneer men korter dan een jaar een PGB heeft, zal dit verantwoordingvrije bedrag evenredig lager zijn dan die 2500 euro.

Aan het eind van het kalenderjaar mag je max. 10 % van het netto PGB budget overhevelen naar het volgende jaar.

(edited by moderator)

Wel kan de belastingdienst eventueel bij een controle achteraf, inzage vragen in de bonnen en facturen, die de 2500 euro betreffen. Of bijvoorbeeld in aantekeningen,waaruit blijkt hoe het bedrag is besteed. Bijvoorbeeld aan een particuliere huishoudelijke hulp ( huispersoneel, minder dan 4 dagen per week ) , waarbij je geen facturen hebt gekregen.
Deze bonnen en aantekeningen dien je dan ook 7 jaar voor dat doel te bewaren.

m.v.g.,

Annelies Blekman
Geplaatst: maandag 09 Juli 2007 14:47
In de brief staat dat het dus andersom werkt. Jij moet alles opgeven en zij trekken daar dus die 2500,= van af. Op deze manier moet je dus die 2500,= wel aan zorg besteed hebben.
Voor mensen met een totaal budget van 2500,= gaat dit niet op. Deze heven niks te verantwoorden. Waarschijnlijk zitten ze al krap met het bedrag, dus moeten ze ook echt die 2500,= aan zorg besteden.
Inge Geplaatst: maandag 09 Juli 2007 22:01
hoi,

hoe ik alle informatie heb gelezen.. kom ik tot de zelfde conclusie als annelies.. ook op de webiste van per saldo staat.. dat de 1e 2500 euro niet verantwoord hoeft te worden.. anders heet het ook geen verantwoordingsvrij bedrag.. zo zou je toch denken?
groetjes,
Inge
Hans Geplaatst: vrijdag 13 Juli 2007 11:15
kan je die brief scannen en mailen naar (edited by moderator) want ik denk dat je een leesfout maakt. Zorgkantoor doet wel erg suggestief over de verplichting 'zorg in te kopen met VBB' maar vrij te besteden = vrij te besteden en hoef je niet te verantwoorden. Lees ook gerust de in de staatscourant gepubliceerde aanpassingen aan de regeling PGB 2007. Staat het duidelijk in. En dan kan een Zorgkantoor schrijven wat ze willen, ook hun hebben zich aan die regels te houden. Alle info op (edited by moderator

Hans
Geplaatst: vrijdag 10 Augustus 2007 13:20
Dag Allemaal,

Ik zie in geen enkel schrijven meer dat er gesproken wordt over een VRIJ BESTEEDBAAR BEDRAG!!!
Er wordt alleen nog maar gesproken over de eerste 2500 die je niet hoeft te verantwoorden. Je wordt wel geacht om hier zorg voor in te kopen.
MAW Officieel is er dus niets meer vrij te besteden!!!

De zorgkantoren zullen niet controleren wat er met die 2500 gebeurd is. Dus als je er geen zorg voor inkoopt ......

Maar nu komt het: de belastingdienst

De belastingdienst kan je vragen wat je met die 2500 hebt gedaan. Als je niet aannemelijk kan maken dat je er zorg voor ingekocht hebt dan zien zij die 2500 als inkomen en moet je er inkomstenbelasting over betalen.

Op de site van Hans de Bruin staat hier ook een discussie over.
(verwijderd) Geplaatst: dinsdag 14 Augustus 2007 16:33
Beste mensen die gereageerd hebben,

Ik ben al bijna een half jaar bezig om te achterhalen bij allerlei instanties
wat er nu wel en niet v.h. verantwoordingsvrije bedrag kan/mag worden betaald.Sommige durven stellig te zeggen dat dit deel geheel naar eigen inzicht en behoefte kan worden besteed omdat vrij besteedbaar=vrij besteedbaar. Ik zou met die stelligheid erg voorzichtig zijn want in de kern wordt er vanuit overheid toch iets anders verwacht m.b.t. besteding v.h. verantw.vrije bedr.
Het is en blijft allemaal erg onduidelijk en onzeker voor alle betrokken partijen.Het is de overheid te verwijten hierin geen eenduidigheid te kunnen scheppen en ook de uitvoerende organen zoals zorgkantoren
geven totaal verschillende berichten af.
Eerst even voor de duidelijkheid:Voor de datum van 1 jan.2007 heette
dit deel v.h. PGB nog "vrij besteedbaar bedrag." Vanaf 1jan.07 heet dit voortaan" verantwoordingsvrije bedrag." Velen denken nog altijd dat dit deel v.h. totaalbudget geheel vrij te besteden is.Dat is niet het geval.Het enige wat zeker is, is het feit dat je over het verantwoordingsvrije bedrag
geen verantwoording behoeft af te leggen.Dat is iets geheel anders dan vrij besteedbaar.De overheid heeft zoals jullie ongetwijfeld weten dit bedrag vanaf 1 jan. 2007 verhoogd en wel om de reden van administratieve verlichting voor zowel budgethouders alswel zorgkantoren.Het is echter mede ingesteld in het vertrouwen dat budgethouders ook dit bedrag aan zorg en/of zorggerelateerde kosten zullen besteden. Als blijkt dat dat niet het geval is, zal de regeling zeker veranderd worden.De vraag is en blijft daarbij wat allemaal onder zorg en zorggerelateerd/noodzakelijk aan de zorg verbonden kosten( onder het laatste vallen o.a..administratiekosten/hulp bij werving/advert.kst/hulp bij beheer budget/bemiddelingskosten/abonnementen Per Saldo/Balans etc./attenties hulpverlener(s) moet/mag worden verstaan.Wat onder de PGBfuncties kan vallen is de meeste budgethouders wel duidelijk,maar mag er b.v. ook therapie/behandeling van betaald worden( behandeling = geen PGB functie); mogen er medicijnen b.v. concerta etc. van betaald worden waar men geen of een gedeeeltelijke vergoeding voor ontvangt vanuit zorgverzekering? vervoerskosten voor budgethouder als diegene niet voor vervoer geindiceerd is? en zo kan ik nog wel even doorgaan.
M.i. een veel te grote vrijbrief en een doorgeschoten keuzevrijheid waar mensen gewoonweg geen raad mee weten en erg onzeker van worden.
Doorgaans zijn mensen gebaat bij duidelijkheid, men wil weten waar men aan toe is.Ik ben dan ook heel benieuwd hoelang deze regeling gehandhaafd zal blijven. Het voert tever om de preciese teksten van al mijn emailuitwisselingen met instanties hier neer te zetten.
Voor mij is hieruit echter duidelijk dat dit deel niet zomaar naar eigen behoefte en inzicht kan worden besteed,maar aan zorg of zorggerelateerde kosten; wat men daar ook allemaal onder mag/kan verstaan, blijft echter onduidelijk.
Alle mensen die beweren dat dit deel geheel vrij besteedbaar is, zitten er volkomen naast en zetten budgethouders daarmee op het verkeerde been.Daar wilde ik uitdrukkelijk voor waarschuwen.
Heeft iemand heirover nog vragen, dan kan men me bereiken op odnerstaand emailadres.

M.vr.gr. Gerard Meurs: (edited by moderator)
Geplaatst: dinsdag 14 Augustus 2007 20:19
ik ben het helemaal met je eens dat je niet zomaar met het geld moet aan rommelen! maar bedenk ook eens dat het maar 75% van de in natura tarieven is! en de meeste mensen die ik ken (60 kids) hebben zo gemiddeld 1500 euro per maand te besteden. het zou betekenen dat ze nog eens de kans zien om hiervan een zesde deel over te houden.. nu is het heel interesant om te denken:zijn deze prijsbewust en zuinig of krijgen ze teveel zodat ze dit gemakkelijk overhouden? wat denkt de overheid hier over? naar mijn mening is en blijft pgb gelden een methode die je niet op de spits moet drijven. wat is verantwoorde zorg? in de in natura zorg is het in kannen en kruiken en afgemeten en je weet van de eerste tot de laatste seconde precies wat je krijgt. (en vooral wat niet kan) met pgb geld kan je ook nog eens als huishoudelijk hulp krijgen die de deuren voor je verft, de kat bij de dierenarts brengt en in een sterf geval een uur naar je mag luisteren, omdat jij als aanvrager de vraag bepaalt.. endaarom moeten we hier in ook niet de grenzen van de overheid willen weten, wees je bewust van het voorrecht en de vrijheid. en vraag niet om regels maar geniet van de kans. door te klagen om regels, wordt het alleen maar saai en bekrompen..niet doen!!!!!
(verwijderd) Geplaatst: woensdag 15 Augustus 2007 14:46
Beste Sharedan,

Voor alle duidelijkheid.Ook ik omarm de grote mate van vrijheid in keuze
en besteding m.b.t. de hele PGBregeling.( schuiven binnen de functies naargelang behoefte en zelfs kunnen benutten voor niet geindiceerde PGBfuncties) M.b.t. dit verantwoordingsvrije bedrag blijven binnen allerlei
PGBforums vragen komen van budgethouders hoe en wat precies.Dat is niet voor niets lijkt me.De onduidelijkheid en m.n. onzekerheid wat wel en niet mag van dit bedrag blijft budgethouders parten spelen hoe je het ook wendt of keert.Overheid schept geen duidelijkheid en zorgkantoren geven geheel verschillende berichten hieromtrent af waardoor budgethouders blijven twijfelen.Daar zit het grote probleem in deze.Of je zegt als overheid: verantwoordingsvrije bedrag betekent ook volledig vrij besteedbaar of je geeft in toekenningsbeschikkingen duidelijk aan wat wel en niet mag.Mensen zijn gewoonweg huiverig dit verantwoordingsvrije bedrag te besteden aan zaken die achteraf toch niet geoorloofd blijken te zijn en die men dan mogelijk uit eigen zak terug moet gaan betalen omdat het allemaal al uitgegeven is.
Overigens dat PGBtarieven 75% zijn van de PGBtarieven is mij bekend.Maar ik zie niet in wat dit met het verantw.vrije bedrag van doen heeft.Het gaat mij enkel en alleen over het beleid m.b.t dit verantw.vrije bedrag.

Met vriendelijke groet,

Gerard Meurs.
Geplaatst: woensdag 15 Augustus 2007 19:50
idee: misschien moeten we als pzn-ers en per saldo een mail lijst maken en vragen om een verheldering een mensenlijke taal geschreven duidelijke uitleg??
op vragen voor pzn gedeelte een kop: reageer hier om de gewenste verduidelijking op te vragen en deze sturen naar de zorgkantoren??
Geplaatst: vrijdag 24 Augustus 2007 11:04
Hallo Allemaal,

Ik snap dat er veel onduidelijkheid bestaat omtrent het verantwoordings vrije bedrag van 2500 euro.
Ik vind het daarom ook bijzonder vervelend dat er mensen zijn die op allerlei forums interessant doen en nog meer verwarring zaaien dan er al is. Wie de schoen passe trekke hem aan.......

Voor alle anderen die oprecht hun PGB gelden besteden aan zorg en evengoed helemaal gek worden van alle tegenstrijdige berichtgevingen. Heb ik onderstaand een stukje geknipt en geplakt. Hetgeen hopenlijk voor iedereen duidelijkheid zal verschaffen.

m.vr.gr. Bimmie

Stap 8: U betaalt niet uitgegeven geld terug aan het
zorgkantoor
Het PGB is gemeenschapsgeld dat bestemd is voor de inkoop
van zorg.
Het PGB dat u niet aan zorg uitgeeft, moet u terugbetalen aan
het zorgkantoor.
Over € 2.500 hoeft u geen verantwoording af te leggen. Dit
bedrag heet het 'verantwoordingsvrije bedrag'.
Voorbeeld
De heer K. heeft een netto PGB van € 13.000.
De heer K. heeft € 7.000 uitgegeven aan zorg. Eigenlijk zou
hij € 6.000 terug moeten betalen aan het zorgkantoor. Het
verantwoordingsvrije bedrag is € 2.500. De heer K. hoeft
daarom maar (€ 6.000 - € 2.500 =) € 3.500 terug te betalen.
Als u het PGB niet volledig aan zorg heeft besteed, mag u het
niet uitgegeven bedrag, met een maximum van 10% van het
netto PGB, 'meenemen' (of: 'overhevelen') naar het volgende
kalenderjaar. U kunt dat geld dan in het volgende kalenderjaar
aan zorg besteden.
Let op: dit kan alleen als zowel op 31 december als op
1 januari een PGB is toegekend.
Voorbeeld
De heer K. uit het vorige voorbeeld heeft een netto PGB van
€ 13.000.
De heer K. heeft € 7.000 uitgegeven aan zorg. Eigenlijk zou
hij € 6.000 terug moeten betalen aan het zorgkantoor. Het
verantwoordingsvrije bedrag is € 2.500. De heer K. heeft
daarom maar € 3.500 niet besteed aan zorg.
Hij mag 10% van € 13.000 (= € 1.300) overhevelen naar het
volgende kalenderjaar. Het restant, € 2.200, moet hij
terugbetalen aan het zorgkantoor.
Geplaatst: dinsdag 28 Augustus 2007 15:15
Ik kreeg laatst telefonisch ! van het zorgkantoor te horen dat de 10 % regeling niet te gebruiken was door mij (en anderen) als je vanuit de AWBZ of overgangsregeling overgaat naar de WMO volgend jaar.
Je moet alles dan DIT jaar opmaken !
Ze gaf me wel gelijk dat het raar was dat er geen brief was rond gestuurd; ik zit te denken dat ik dit telefoontje maar ga vergeten (dat kunnen ze bij de zorgkantoren tenslotte ook heel goed).
Weet iemand anders hier iets van af ?

Ik heb namelijk heeeeel hard deze 10 % + mijn verantwoordingvrije bedrag nodig om volgend jaar de zorg in te kopen die ik niet meer mag inkopen vanuit de WMO ! (namelijk zorg voor mijn kinderen die vreemd genoeg vallen onder HV, maar in de WMO mag ik geen zorg voor kinderen inkopen).
Geplaatst: maandag 28 April 2008 12:01
Hoi, ik lees net je bericht over het verantwoordingsvrije deel van het PGB.

Ik heb onlangs verantwoording moeten afleggen en had zelf eigenlijk het verantwoordingsvrije deel voor de zekerheid nog op de rekening laten staan, omdat de regeltjes hieromtrent zo veranderd waren. Nu kreeg ik de beschikking binnen en ik heb dus wel dat ik het verantwoorde deel wat ik ingevuld heb en daarbuiten om mocht ik mijn verantwoordingsvrije deel dus ook nog behouden. Dit kon ik dus alsnog op mijn eigen rekening storten. Zo'n algemene brief van het zorgkantoor heb ik nooit gehad. Zal het per regiokantoor misschien verschillen :?:

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.