1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

herindicatie ob ab pv

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 04 Juli 2007 22:08
Ik ben op zoek ten behoeve van een nieuwe her-indicatiestelling welke moet leiden tot het verkrijgen van een hogere PGB naar bruikbare adviezen inzake de functies Persoonlijk Verzorging (PV) en Ondersteunende Begeleiding (OB) en Activerende begeleiding AB.
Omdat ik zelf Parkinson Patiënt ben zoek ik in het bijzonder naar concrete indicatievoorbeelden van toegewezen aanspraken welke betrekking heeft op Parkinsonpatienten.

In het bijzonder waar het aangrijpingspunt ligt in een programmatische aanpak waarmee ik vaardigheden leer waarmee ik de gevolgen van mijn beperkingen kan compenseren of verminderen via individuele zorg of zorg in groepsverband die samenhangt met de specifieke AWBZ-grondslag.

Bij voorkeur ontvang ik de adviezen via mij emailadres [email protected]

In afwachting van uw reaktie

Caroline
Geplaatst: woensdag 04 Juli 2007 22:12
:oops: dat zijn heel veel moeilijke woorden in een kort stukje!
als ik ga ontleden snap ik het wel, maar misschien kan het iets praktischer en begrijpelijker . daar kan ik en misschien een ander meer mee...!
Anne Geplaatst: woensdag 25 Juli 2007 23:04
Beste lilali,

het Protocol Ondersteunende begeleiding januari 2006 geeft aan dat een vastgestelde somatische aandoening, wat Parkinson is, volgens de 'beleidsregel grondslagen', toegang tot geeft tot alle functies. Daar ligt dus al een AWBZ-grondslag voor het toekennen van PV, OB en AB.
In Bijlage 6 van de Beleidsregels indicatiestelling AWBZ staat dat "de functie Ondersteunende Begeleiding is gericht op de bevordering of behoud van zelfredzaamheid of bevordering van de integratie van de verzekerde in de samenleving. De functie Ondersteunende Begeleiding kan aangewezen zijn vanwege het handhaven of bevorderen van de zelfredzaamheid en integratie in de samenleving van de verzekerde. In de eerste plaats kan het gaan om het compenseren van het beperkte of afwezige regelvermogen van verzekerde, waardoor hij onvoldoende of geen regie over het eigen leven kan voeren. Het gaat dan om zaken als het helpen plannen van activiteiten, regelen van dagelijkse zaken, het nemen van besluiten, structureren van de dag en het organiseren van sociale Participatie.
Tevens wordt in bijlage 6 van de Beleidsregels indicatiestelling AWBZ genoemd: "Ten derde kan Ondersteunende Begeleiding de vorm aannemen van praktische hulp en ondersteuning bij het uitvoeren van handelingen. De grondslag is dan meestal een lichamelijke of zintuiglijke handicap of een somatische aandoening."
Meer hierover kunt u vinden op de site van het CIZ: http://www.ciz.nl

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.