1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zorg in Natura omzetten in PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 25 Mei 2007 19:17
Hallo,

Wie heeft er ervaring met het omzetten van de indicatie van ZIN naar PGB?
Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de geindiceerde klasse?
Wordt geindiceerde klasse 8 voor OB ook klasse 8 bij PGB?

Groet
Frans
Geplaatst: zaterdag 26 Mei 2007 10:28
normaal gesproken kun je met een schriftelijk verzoek bij het zorgkantoor binnen een dag zin omzetten naar pgb. alleen als iemand verplichte begeleiding heeft (zwaar probleemgedrag) dan kan het niet.
de functies zijn inderdaad gelijk, alleen heeft het pgb een lager plavond. volgens mij gaan de dagdelen ob niet verder dan 5. en permanent verblijf kan niet. dus het meeste kan weer gebruikt worden. op www.persaldo.nl kun je ook wel de tarieven zien die maximaal met pgb uitgekeerd worden.
Gast Geplaatst: zondag 03 Juni 2007 17:58
Ik heb mijn o.b. dagdelen (klasse 6) ook laten omzetten van zin naar pgb, omdat ik alles in pgb had, behalve o.b.dagdelen en het kwam mij beter uit dat ik dit ook in pgb zou krijgen, zodat ik bij 2 instanties o.b. kon inhuren.

Ik had inderdaad binnen 1 dag alles geregeld.

Chantal
Geplaatst: vrijdag 07 September 2007 21:35
beste frans,
Even naar zorgkantoor bellen voor omzettingsformulier (hebben ze een speciaal formuliertje voor). Misschien is het ook te downloaden op site van hans de bruijn.
Invullen en het is snel geregeld. De indicatie blijft gewoon hetzelfde. Er zijn tarieflijsten pgb van dus je kan zelf uitrekenen wat je per funktie en klasse krijgt.
Overigens kan je de indicatie verblijf OOK laten omzetten in PGB als je dat verblijf niet verzilverd, dus niet elders gaat verblijven. Vraag dan om omzetting naar de funktie tijdelijk verblijf in PGb en je krijgt de budgetwaarde van 104 etmalen tijdelijk verblijf. Ook daarvan kan je in de tabel opzoeken hoeveel dat is. Dat geld mag je vervolgens vrij besteden voor het inkopen van zorg voor alle funkties waarvoor je geindiceerd bent.
erna
Geplaatst: vrijdag 07 September 2007 21:39
sharedan
verblijf kan je, indien je het niet afneemt, ook laten omzetten naar pgb voor 104 etmalen tijdelijk verblijf. Iets van 90 euro per etmaal voor zover ik me herinner.

erna
Geplaatst: zondag 09 September 2007 00:37
klopt bijna: 2 etmalen per week (dus 2x 90 euro)
maar volledig voor wonen is alleen in zorg in natura.
(maar bijvoorbeeld Thomashuis draaien ook alleen op de andere functies aangevuld met hun wajong uitkering)
Heleen Geplaatst: donderdag 13 September 2007 13:15
Klopt! Heb indikatie ZZP ZIN (Beschermd wonen met intensieve begeleiding) voor thuiswonende volwassen zoon omgezet naar PGB en dat bleek geen probleem. Het ZZP (zorgzwaartepakket) is een vast pakket aan funkties. In zijn geval:OB dag;OB alg; PV; VP;AB alg. Het pakket is aangevuld met Verblijf tijdelijk 2x pw Mijn zoon is nog niet toe aan verblijf in RIBW en wij zijn ook nog niet tevreden met de opties die er liggen. Ook kun je, als je iemand thuis verzorgt, meer huurtoeslag krijgen omdat het inkomen en vermogen (gedeeltelijk) niet meetelt bij het bepalen van de hoogte van de huurtoeslag. Daarvoor heb je wel CIZindikatie Verblijf nodig. Deze regeling is, in ons geval, nu toegekend :D
Geplaatst: vrijdag 04 April 2008 21:20
weliswaar een wat late reactie:
Een Thomashuis is een scheiden woon/zorg vorm. Dwz dat de zorg met een PGB wordt betaald en het wonen dmv een uitkering, salaris etc. Het is niet juist te veronderstellen dat de zorg wordt ingekocht dmv PGB en uitkering. Voor zaken die niet binnen de indicatie vallen zou je extra zorg dmv je uitkering of andere middelen kunnen afnemen/inkopen.
Dat onderscheid dient wel gemaakt te worden!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.