1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Erkende zorgverlener?

Auteur Bericht
Adrienne Geplaatst: donderdag 24 Mei 2007 13:18
Naast mijn baan in loondienst werk ik momenteel ongeveer 32 uur per maand als particulier hulpverlener. De inkomsten die ik hiermee verdien, geef ik op bij de belastingdienst als inkomsten uit overige werkzaamheden. Nu hoor ik echter, dat PGB houders verplicht zouden zijn een erkende hulpverlener in te schakelen, die zich dan ook verplicht in zou moeten schrijven bij de Kamer van Koophandel (als freelancer, of als onderneming)?? Bij mijn weten is dat niet zo, en is de constructie zoals ik die nu hanteer oke, maar om onvoorziene verrassingen aan het einde van het jaar te voorkomen toch even hier de vraag... Btw hoef ik bij mijn weten sowieso niet door te berekenen/ niet te betalen?

Alvast bedankt...
Sander Geplaatst: zondag 27 Mei 2007 12:34
Ben benieuwd hoe je aan die informatie komt want ik heb het nog niet eerder gehoord. Volgens mij staan zorgvragers vrij om zelf een keuze te maken wie ze kiezen. Dat kan dus ook iemand uit hun eigen familie zijn, die hoeft dat niet persee een erkende zorgverlener te zijn.

Groeten Sander
John Geplaatst: vrijdag 01 Juni 2007 21:19
Dat van erkende zorgverlener wordt waarschijnlijk verward met de verplichting om verantwoorde zorg in te kopen. Zo staat het in ieder geval op de beschikking die pgb-houders krijgen van het zorgkantoor. Wat verantwoorde zorg is, is uiteraard voor discussie vatbaar. Zolang jij conform de wet-big zorg verleent en je bekwaam en bevoegd kan noemen dan bied je mijn inziens verantwoorde zorg. Mocht jij een medische handeling uitvoeren waarvoor je jezelf niet bekwaam acht en ook niet bevoegd voor bent en het gaat fout dan ben je in principe strafrechtelijk aansprakelijk.
Als jij een VAR-row (reslutaat uit overige werkzaamheden) hebt dan hoef je je volgens mij niet in te schrijven bij de kamer van koophandel. Je moet je wel altijd opgegeven bij de belastingdienst. Ga er anders een keer langs of bel even. Je kunt ook op de website kijken www.kvk.nl
Wat betreft de BTW: over zorg die wordt betaald uit de AWBZ (lees pgb) hoef je geen BTW te betalen. ALs je extra handelingen verricht die niet door de AWBZ vergoed worden dan dien je wel BTW af te dragen. Dit gebeurd trouwens bijna nooit, want je wordt ingehuurd voor een x-aantal uur en betaald uit de pgb.

veel succes verder

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.