1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurloon

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 15 Mei 2007 12:08
Ik heb morgen een afspraak met een zorgvrager. Ik heb nog nooit een prijsafspraak gemaakt en ik heb begrepen dat dit van verschillende factoren afhangt. De zorgvrager dacht aan huishoudelijke hulp, maar tijdens on eerste (telefonische) gesprek kwam ook naar voren dat zij peptalk nodig heeft om haar een beetje op te monteren.
Wat kan ik vragen?
Geplaatst: dinsdag 15 Mei 2007 19:03
als je je beschikbaar hebt gesteld als huishoudelijke hulp dan ben je dat!
je hebt gewoon per adres andere verwachtingen daar van. de een vindt het belangrijk dat je van 3 uur hulp 2 uur luistert en koffie drinkt tegen de eenzaamheid, de ander laat je 3 uur alle hoeken van het huis zien! in beide gevallen heb je je volwaardig ingezet! voor beide heb je naar tevredenheid je werk gedaan. en ik ben bang dat die sociale functie er nu in de awbz erkende in natura zorg totaal bij inschiet. je doet het huishoudelijke werk en zoefff daar ga je weer! een mens is een sociaal vwezen, die kan met een lage stof beter leven en met een betrokken gesprek dan anders om toch??? wees blij dat ze je aanwezigheid waarderen en doe je best in betrokkenheid en vraag wat ze minmaal wel verwachten.succes!
(verwijderd) Geplaatst: donderdag 17 Mei 2007 13:38
Beste Margamel e.a.,

Ik zag je bericht pas staan nu het gesprek met je zorgvrager blijkbaar al heeft plaatsgevonden.Desondanks wil ik jou en anderen wijzen op
onderstaand bericht.

Helaas moet ik constateren dat vele hulpverleners die reeds werkzaam zijn als PGBhulpverlener of dit van plan zijn, zich niet of onvoldoende hebben voorbereid.
Men realiseert zich niet of onvoldoende dat PGB een vrije markt is voor beide partijen: dat er geen sprake is van een CAO: dat alle afspraken die niet in de overeenkomst staan het beste afzonderlijk schriftelijk vastgelegd kunnen worden: dat aanvullende wensen uitonderhandeld dienen te worden.( b.v.al of niet werken
op feestdagen: al of niet een extra vergoeding hiervoor)
dat echter wel zowel de arbeidstijden / arbeidsrusttijden als de arbowet van toepassing zijn op PGBwerkzaamheden.Dat de vergoeding c.q. loon volkomen onderhandelbaar is: dat er enkel sprake is van een wettelijk minimumuurloon bij een arbeidsovereenkomst. etc.etc.
Dit heeft vaak tot gevolg dat men achteraf met problemen te maken krijgt.
Om dit te voorkomen is het erg belangrijk om jezelf eerst goed op de hoogte te stellen omtrent de hele PGBregeling alvorens er klakkeloos in te stappen hetgeen ik al te vaak hoor.
Temeer omdat de PGBregeling een vrije markt is, is het ook voor PGBhulpverleners een omschakeling in denken.Een zakelijker benadering is in vele opzichten op zijn plaats en dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de onderlinge verstandhouding.
Bij die meer zakelijke benadering kan het ook nodig zijn dat je je wilt laten ondersteunen in deze: over alle vragen die voor beide partijen nodig zijn om een goede en juiste overeenkomst tot stand te kunnen brengen: om op die manier een goede en juiste start te kunnen maken.
PGBhouders kunnen dergelijke bemiddelingskosten rechtstreeks uit hun PGB betalen:
wil je echter als hulpverlener onafhankelijk eerst advies dan zal dit uit eigen middelen betaald moeten worden.
Echter als je als hulpverlener middels PGB een geheel nieuwe start wilt maken, hoort daar m.i. ook een stukje investering bij in zowel tijd als geld.Dit alles betaalt zich later terug en je bent verzekerd van een goede en juiste start.

Ik spreek uit ervaring dat velen een dergelijke ondersteuning erg op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,

Gerard Meurs Zorgadvies en bemiddeling PGB
[email protected]

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.