1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

opting in

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: dinsdag 17 April 2007 20:46
Omdat ik een Var-row verklaring heb gekregen (heb nl ook nog een vaste arbeidsovereenkomst voor 12 uur) moet ik mijn zorgovereenkomst laten vergezellen door een opting-in. Hebben jullie daar ervaring mee? Het lijkt me erg veel papierwerk. Kan ik dan ook nog de zorgovereenkomst freelancer van het SVB gebruiken of moet ik de arbeidsovereenkomst van het SVB gebruiken?.
Zijn er ook mensen die een vaste baan hebben en evengoed een Var-wuo gekregen hebben. En zo ja, hoe moet ik dat dan aanpakken als ik dat verandert zou willen zien. Alvast bedankt voor de reacties.
Taco Geplaatst: woensdag 18 April 2007 12:11
Dag onbekende,

Opting in is optioneel, niet verplicht. Het wil zeggen dat je het SVB kunt laten zorgdragen voor het afdragen van de belastingen/volksverzekeringen. Maar net zo goed kan je daar zelf voor zorgdragen.

De overeenkomst die het best bij jouw situatie past is de arbeidsovereenkomst (dit is een overeenkomst die vaak gebruikt wordt als je dit werk doet naast een loondienstverband). Houdt er in dit geval rekening mee dat je onder de 3-dagen regeling valt: als je meer dan 3 dagen bij iemand werkt, is de werkgever verantwoordelijk voor het afdragen van de belasting en volksverzekeringen, neemt jou dan dus in dienst.

Natuurlijk kan een freelance contract ook.

Een var-wuo krijg je in de regel als je aan de minimum-eisen voldoet (qua werk uren, opdrachtgevers, e.d.), dat redt je bijna niet als je ook 12 uur in loondienst bent.
Taco
Geplaatst: woensdag 18 April 2007 20:17
Bedankt voor je reactie, maar waar ligt dan precies het verschil tussen een freelance contract en een arbeidsovereenkomst? Henriette
Taco Geplaatst: zaterdag 21 April 2007 20:40
Het verschil ligt in de relatie opdrachtgever en -nemer.
Als je het arbeidscontract gebruikt ga je een werkgevers- en werknemersrelatie met elkaar aan (er is gezagsverhouding), met als voordeel dat je minder risico hebt.
Zo heb je recht op doorbetaling bij ziekte gedurende 6 weken. Dit contract wordt vaker gebruikt naast een baan in loondienst.

Met freelance contract ben je dus minder beschermd en er bestaat geen gezagsverhouding. Vaak gebruikt als je meerdere opdrachtgevers hebt en geen loondienst baan.
Geplaatst: maandag 23 April 2007 19:39
Bedankt voor je reactie, het is me nu helemaal duidelijk. Henriette

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.