1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

kwaliteitseisen zorgverlener Jeugdwet PGB gemeente

Auteur Bericht
Nine Geplaatst: maandag 07 Augustus 2017 15:13
Hallo,

Ik heb een SPH diploma en begeleid al zo'n 5 jaar kinderen met een beperking aan huis, betaald vanuit PGB. Sinds kort doe ik dit als ZZP'er. Tot nu toe had ik alleen maar te maken met WLZ kinderen en verliep de financiering grotendeels zonder problemen (enkele vertragingen in uitbetaling daargelaten).
Nu ben ik in gesprek met een aantal nieuwe cliënten, waarvan twee vallen onder de Jeugdwet. Dit is nieuw voor mij. Het is voor het eerst dat ik met de gemeente te maken krijg. En wat schetst mijn verbazing? Opeens word ik door de gemeente niet als professional beschouwd omdat ik geen SKJ registratie heb. Met als gevolg dat ik in het informele tarief terecht kom. Prima, dacht ik, dan meld ik mij keurig aan bij SKJ.. Maar nu blijkt dat ZZP'ers zoals ik daar niet in kunnen?! (ik moet dit nog definitief checken bij SKJ, maar ze zijn vandaag niet meer bereikbaar)

Leuk idee van de overheid, de kwaliteitscontrole volledig uitbesteden aan SKJ en BIG.. maar hiermee worden hele groepen professionele hulpverleners uitgesloten. Dat kan vast niet de bedoeling zijn geweest.
In plaats van deze vergissing toe te geven, en maatregelen te nemen om dit te herstellen, wordt er nu een ''vooraanmelding'' aangeboden, totdat alles is opgehelderd wie precies waarvoor kan inschrijven en onder welke voorwaarden.. Klinkt leuk, zo'n vooraanmelding, maar de gemeente heeft hier vervolgens geen boodschap aan, want een vooraanmelding is geen registratie = geen kwaliteit.
Wat inhoudt dat zorgverleners als ik ondertussen geen voet aan de grond kunnen krijgen, totdat deze onhandige manoeuvre hersteld is.

Nu heb ik gezien dat er een artikel in de Jeugdwet staat, waarin je onder de registratie eis uit kunt komen als je op een andere manier kunt aantonen dat de kwaliteit verzekerd is. Heeft iemand hier ervaring mee, en mogelijk tips, advies?

Met hartelijke groet,
Nine van der Velde
M.C.T Geplaatst: dinsdag 08 Augustus 2017 10:55
Dit is geen fout. Hier is Jaren over gepraat. In het zicht van de transities ging het plotseling heel snel. Gevolg is, dat gemeenten alleen gecertificeerde hulp kunnen inkopen. Hierdoor worden werkers in de jeugdzorg beschermd tegen concurrentie en wordt kwaliteit gewaarborgd.
Bemoeizorg is echt een vak en altijd systeemgericht.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.